Martin Posted 16 augustus 2003 Report Share Posted 16 augustus 2003 Hallo allemaal, Ik ga de onderdelen van mijn luidsprekerfilter vervangen, maar heb een vraag over de aansluitterminals voor de kabel. In hoeverre is het belangrijk dat je daar de huidige standaardaansluiting (dun plastic met 4 vergulde bussen) vervangt? Loont het om er WBT in te zetten a ca 15 Eur het stuk of kun je toe met een veel goedkopere michells (Eur 3,30) en weet iemand nog alternatieven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 18 augustus 2003 Report Share Posted 18 augustus 2003 Je luidsprekersnoer direct aan je filter solderen is misschien wel de goedkoopste oplossing. Heb je geen terminal op je luidspreker en geen pluggen op je kabel nodig. edit en is misschien nog wel klankmatig de beste oplossing ook (geen mechanische verbinding van plug <-> terminal) Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 18 augustus 2003 Report Share Posted 18 augustus 2003 Geplaatst door LaMa:Je luidsprekersnoer direct aan je filter solderen is misschien wel de goedkoopste oplossing. Heb je geen terminal op je luidspreker en geen pluggen op je kabel nodig. edit en is misschien nog wel klankmatig de beste oplossing ook (geen mechanische verbinding van plug <-> terminal) lekker makelijk als je een andere set wilt uitproberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted 19 augustus 2003 Author Report Share Posted 19 augustus 2003 Da's mij probleem nou ook. Is kortom geen optie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 24 augustus 2003 Report Share Posted 24 augustus 2003 Hallo, intertechniek verkoop nu eindelijk mooie terminals, een soort wbt klonen. Helaas kan ik niet zo snel een afbeelding ervan vinden. gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 24 augustus 2003 Report Share Posted 24 augustus 2003 Ha, gevonden, prijs is ook ok, iets van 6 euro per stuk zo te zien. Ik weet verder trouwens niet hoe stevig ze zijn e.d. gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 augustus 2003 Report Share Posted 24 augustus 2003 Die zijn erg mooi en net zo goed als WBT. Kun je gewoon kopen/bestellen bij Speaker & Co. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted 24 augustus 2003 Author Report Share Posted 24 augustus 2003 Hoi Rogier, Bedankt voor je suggestie. Het lijkt er alleen op dat de wanddikte bij deze aansluitingen en veel andere van IT niet zo groot is. Ik ga door 9 mm mdf, dus veel modellen passen niet. De modellen die wel passen lijken wat betreft de opbouw heel erg op degene die ik al heb zullen dus geen verbetering brengen. Ik denk dat ik dat dus toch maar voor VdH ga, ondanks de veel te hoge prijs. Mijn bi-wiring plannen moet ik nog maar even uitstellen/afstellen. Om met een hifidealer uit Utrecht te spreken: single-wiring met een kabel van ? 100,- levert meer op dan biwiring met een kabel van ? 50,-. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 24 augustus 2003 Report Share Posted 24 augustus 2003 Beste martin, ze zijn ook verkrijgbaar in een mooie metalen plaat, die je op de speakers schroeft. Je kunt dan de gaten van de oude terminals eventueel iets vergroten, en dan past het altijd, en ziet er mooi uit. Het is maar een idee. gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 augustus 2003 Report Share Posted 24 augustus 2003 Geplaatst door Martin: Om met een hifidealer uit Utrecht te spreken: single-wiring met een kabel van ? 100,- levert meer op dan biwiring met een kabel van ? 50,-. Hoi Martin, Dat is nou typisch dealerpraat. De kwaliteit en de prijs van een kabel die je bij een audiodealer koopt hebben over het algemeen weinig relatie tot elkaar. De goede dealers overigens niet te na gesproken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 24 augustus 2003 Report Share Posted 24 augustus 2003 Dat is nou typisch dealerpraat Helaas komt het inderdaad voor dat een advies wordt gegeven om maar zoveel mogelijk uit te geven. Naar mijn mening zullen dealers die dat doen uiteindelijk door de mand vallen, klanten komen immers minder snel terug (zou ik niet doen). Je kunt natuurlijk als dealer suggesties doen, en dat moet ook wel, maar de beslissing moet uiteindelijk bij de klant liggen. Hij of zij moet niks opgedrongen krijgen, en zelf een verantwoorde keuze moeten kunnen maken. gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 24 augustus 2003 Report Share Posted 24 augustus 2003 wat een leuke reacties lees ik hier. 1.hoeveel audiofielen zaaken en personeel hebben verstand van tweaken. 2.hoeveel personeels leden hebben wel eens gestoeid met verschillende dikte van luidspreker kabels of met betere aansluitingen. 3.zouden ze uberhaubt wel weten wat voor verschil er zit in elco's of weestanden kwa geluid. 4.en dan lees ik hier dat een klant niks opgedrongen moet krijgen(antwoord)elke dealer die producten verkoopt zegt dat hun producten vaak het beste is en het liefst nog die producten waar ze de meeste kortingen op krijgen van de fabriek. 5.het gaat alleen maar om tevreden klanten die hopelijk weer terug komen. 6.maar dat ze mensen kunnen ompraten staat als een paal boven water,omdat er ook mensen zijn die toch naar een audiofielen zaak gaan voor informatie waar ze zelf geen verstand van hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 24 augustus 2003 Report Share Posted 24 augustus 2003 Geplaatst door Martin:Hallo allemaal, Ik ga de onderdelen van mijn luidsprekerfilter vervangen, maar heb een vraag over de aansluitterminals voor de kabel. In hoeverre is het belangrijk dat je daar de huidige standaardaansluiting (dun plastic met 4 vergulde bussen) vervangt? Loont het om er WBT in te zetten a ca 15 Eur het stuk of kun je toe met een veel goedkopere michells (Eur 3,30) en weet iemand nog alternatieven? OP de terminals na lees ik verder nergens terug wat je nog meer gaat aanpakken. Ben je ook van plan condensatoren en spoelen te vervangen? Dit KAN een enorme verbetering opleveren maar is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Eerder vermelde ik al dat bij het merk KEFF gebruik gemaakt wordt van bipolaire condensatoren (elco,s dus) Vervangen levert absoluut geen verbetering op integendeel. Het filter is bij KEFF specifiek ontworpen voor de units . Ik mag aannemen dat bij andere duurdere luidsprekerfabrikanten hetzelfde geld. Zo zou ik dus ook nooit condensatoren gaan vervangen in mijn synthese 1 luidsprekers want het geheel is keurig in balans. In het verleden had ik wel een postieve ervaring met MAGNAT speakers waarin ik alle filtercomponenten verving daar de beide filters niet gelijk waren aan elkaar en dit gaf een significante verbetering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 25 augustus 2003 Report Share Posted 25 augustus 2003 Geplaatst door Don van der Deijl: Eerder vermelde ik al dat bij het merk KEFF gebruik gemaakt wordt van bipolaire condensatoren (elco,s dus) Vervangen levert absoluut geen verbetering op integendeel. Het filter is bij KEFF specifiek ontworpen voor de units . zo zie je maar weer don niet iedereen heeft dezelfde ervaring. zo heb ik bij mijn kef's indertijd wel de condensatoren vernieuwd maar dan olie's,en de spoelen vervangen voor grote (2mm)luchtspoelen en ook de weerstanden aan gepakt.(koolfilm) en mijn ervaring is dus niet het zelfde als dat jij ergens hebt gelezen ik was er dik tevreden over. na gebelt te hebben met transtec (zij raden het mij ook af) toch maar gedaan en dat komt omdat ik nog wel eens eigenwijs bent en een eigen meening heb. het gaat er ook om welke componenten gebruik je voor upgraden en de meeste komen niet verder dan mkp+ (als je er van houd) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 25 augustus 2003 Report Share Posted 25 augustus 2003 Ik zelf heb wel goede ervaringen met het upgraden van een luidsprekerfilter. Dit heeft alleen zin als de luidspreker op zich al goed is. Het heeft geen zin om een luidspreker die niet klinkt vol te stoppen met allemaal prachtige dure componenten. De verbetering zal marginaal zijn en de fouten waar je je aan ergerde zullen er nog steeds zijn. Als je echter al tevreden bent met het geluid van de speakers, maar er nog net iets meer uit wilt halen, dan heeft het zin om je bezig te houden met het modificeren van je speakers. Te denken valt aan bekabeling, filter en eventueel de aansluitterminal. De demping kun je beter NIET vervangen, want meestal is dat precies berekend op de luidspreker en als je dat verandert wordt het resultaat slechter omdat het gehele ontwerp niet meer klopt. Maar als je alleen filtercomponenten vervangt door componenten met dezelfde waarde maar van een betere kwaliteit, is de kans op verbetering groter, omdat het filter dezelfde eigenschappen blijft houden, alleen met net iets minder signaalverlies / vervorming. Maar blijkbaar gaat zelfs dat niet per definitie goed, zoals blijkt uit de ervaringen van Don van der Deijl. Bij mij is het echter wel goed gegaan bij mijn Dali 5005 speakers. Het volgende heb ik gedaan: - Condensator in serie met de tweeter vervangen van elco naar MKP (vond MKP echt al duur zat omdat de verbetering hoe je het wendt of keert subtiel is). - Seriespoel voor woofers vervangen (lagere weerstand luchtspoel). - Omdat de woofer dan een fractie harder gaat heb ik de serieweerstand voor de tweeter iets verkleind om het te compenseren. In theorie zou de overgang van midden naar hoog iets verstoord moeten worden maar in de praktijk hoor je dat niet bij zo'n kleine verandering van weerstand. - Parallelcondensatoren van de woofers vervangen door MKT+MKP. Hier trad een verbetering op in het hoge middengebied (rond 1 kHz). Had ik niet verwacht. - Bekabeling vervangen door dik tweelingsnoer. Oorspronkelijk waren het dunne draadjes die allemaal los van elkaar liepen, dus de minnen van de plussen gescheiden. Door tweelingsnoer te gebruiken hoop ik iets minder storing op te vangen in de kabel en de dempingsfactor nog een fractie te verbeteren door dik draad te gebruiken. - In plaats van de blikken klemmetjes waarmee de kabels aan de units vastzitten heb ik de boel er direct aan vast gesoldeerd. Al met al is het verschil duidelijk hoorbaar, maar nog altijd vrij subtiel. Ik kan duidelijk horen dat het nog steeds dezelfde speaker is, maar dan net ietsje mooier. En omdat ik geen overdreven dure componenten heb gebruikt waren de kosten ook niet hoog. Oja, ik had mijn speakers van biwired naar singel-wired gemaakt (bij de aansluitterminal de draadjes aan elkaar solderen) omdat ik geen zin had om 2 goede kabels te kopen. 1 dezer dagen ga ik ze weer biwired maken. Verschil zal wel niet schokkend worden. Poeh, lange post geworden Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 25 augustus 2003 Report Share Posted 25 augustus 2003 Heeft het bij zo'n upgrade misschien ook geen zin om naar de kast te kijken? Als die toch open ligt zou wat versteviging ook soms geen kwaad kunnen denk ik? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 25 augustus 2003 Report Share Posted 25 augustus 2003 Moet je ook mee oppassen. Want als je er latten of bitumen of weet ik wat in gaat stoppen maak je het netto kastvolume (de hoeveelheid lucht in de kast dus) kleiner, en daarmee verander je weer de afstemming van de woofer ten opzichte van de kast. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted 25 augustus 2003 Author Report Share Posted 25 augustus 2003 Goede vraag van Don is wat ik ga vervangen. Het gaat om alle onderdelen die in de signaalweg zitten. Een spoel wordt vervangen door een bandspoel en een condensator gaat van een gewone MKP naar Mcap Supreme. Daarnaast wordt de bekabeling vervangen door een iets dikkere. Gezien de ervaringen die anderen met een vergelijkbare hogetonen unit (Newform Research ribbon) bij een vergelijkbare tweak hebben, moet de detaillering beter en het laag strakker worden. Er worden hier overigens wel leuke uitspraken gedaan over hifidealers valt mij op. Ik ben het eens met de opmerking dat veel verkopers in die branche eigenlijk niet goede weten waar ze het over hebben. Dat zijn de mensen die alleen maar weten wat ze in de winkel hebben. Waar ik het niet helemaal mee eens ben is de uitspraak Dat is nou typisch dealerpraat. Voor een deel is dat waar, maar dat is nu eenmaal zijn vak. Ik kom echter al een aantal jaren in die winkel en heb nog nooit het idee gehad dat ik niet zelf de keuze heb gehad. Toch is zijn kabelverhaal volgens mij wel waar. Mijn ervaring met biwiren is dat de verschillen er wel zijn, maar niet zo schokkend. Neem je een duurdere kabel van hetzelfde merk, dan hoor je meer verschillen. De luidsprekerfabrikanten zijn het overigens ook niet eens over het nut van biwiren. De kwaliteit en de prijs van een kabel die je bij een audiodealer koopt hebben over het algemeen weinig relatie tot elkaar Helemaal waar. Voor de prijs van sommige kabels kun je zelfs een leuke auto kopen. Absurd. Helaas komt het inderdaad voor dat een advies wordt gegeven om maar zoveel mogelijk uit te geven. Maar dat willen we toch graag? Mark Levinson verdient zijn brood daarmee. Maar terugkomend op de oorspronkelijke vraag: Wie heeft daar ervaring mee? Een luidsprekerzelfbouwzaak waar ik afgelopen week was tot mijn verbazing niet. Hadden ze nooit uitgeprobeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 25 augustus 2003 Report Share Posted 25 augustus 2003 Geplaatst door Frank de Bruijn:De demping kun je beter NIET vervangen, want meestal is dat precies berekend op de luidspreker en als je dat verandert wordt het resultaat slechter omdat het gehele ontwerp niet meer klopt. .... - Seriespoel voor woofers vervangen (lagere weerstand luchtspoel). In een serieuze berekening van een basreflexkast wordt ook de serieweerstand van de spoelen in het filter meegerekend.Door een seriespoel met een lagere weerstand te gebruiken wordt de totale Q van het systeem lager en gaat de resonantiefrequentie van het systeem omhoog. Waarschijnlijk is de kast van de luidspreker na de aanpassing iets te groot en zal de afstemming van de poorten ook niet voor 100% meer kloppen. Ook geplaatst door Frank de Bruijn:Moet je ook mee oppassen. Want als je er latten of bitumen of weet ik wat in gaat stoppen maak je het netto kastvolume (de hoeveelheid lucht in de kast dus) kleiner, en daarmee verander je weer de afstemming van de woofer ten opzichte van de kast. Het verstevigen van de binnenkant zou het te grote volume in theorie kunnen compenseren.Tenzij er nog serieuzer aan de kast is gerekend, en is er ook nog rekening gehouden met optredende 'kastverliezen'. Dan komt het er uiteindelijk op neer dat er van de achterliggende berekeningen helemaal niets weer klopt. Daar tegenover staat dat door de dikkere spoel de controle van de versterker over de woofer is toegenomen en de verstevigde kast minder dreunt, waarschijnlijk zal je netto een beter laag over houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted 26 augustus 2003 Author Report Share Posted 26 augustus 2003 Frank, Door een seriespoel met een lagere weerstand te gebruiken wordt de totale Q van het systeem lager en gaat de resonantiefrequentie van het systeem omhoog. Waarschijnlijk is de kast van de luidspreker na de aanpassing iets te groot en zal de afstemming van de poorten ook niet voor 100% meer kloppen. Dat is iets waaraan ik niet gedacht heb. Dom, dom, dom....ende bezint eer ge begint. Kun je me naast het verkleinen van het kastvolume een aantal andere manieren aan de hand doen waarmee ik de Q weer naar het (ongeveer) oude niveau kan opkrikken? Misschien dat het niet nodig is, maar je weet maar nooit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 26 augustus 2003 Report Share Posted 26 augustus 2003 Geplaatst door Frank de Bruijn:Moet je ook mee oppassen. Want als je er latten of bitumen of weet ik wat in gaat stoppen maak je het netto kastvolume (de hoeveelheid lucht in de kast dus) kleiner, en daarmee verander je weer de afstemming van de woofer ten opzichte van de kast. Frank Je zou kunnen denken aan bladlood(+/- 1,5mm dik). Te koop bij Gamma etc. Het volume wat dit inneemt kun je verwaarlozen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Geplaatst door Martin:Kun je me naast het verkleinen van het kastvolume een aantal andere manieren aan de hand doen waarmee ik de Q weer naar het (ongeveer) oude niveau kan opkrikken? Misschien dat het niet nodig is, maar je weet maar nooit. Mede door de lagere Q klinkt de bas strakker omdat de luidspreker beter wordt gedempt. Met een kleine serieweerstand tussen de spoel en de woofer kun je de Q weer gelijk krijgen (dan wordt het effect van de betere spoel ook teniet gedaan). Je zou wat met de demping kunnen spelen of het volume verminderen door een zak(je) zand in de kast te leggen, met wat experimenteren kun je beoordelen of het ook effect heeft. Maar als het nu beter klinkt, zou ik niet meer terug gaan naar de oorspronkelijke situatie. Meestal komt het niet zo kritisch (soms wel!). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjef Posted 28 augustus 2003 Report Share Posted 28 augustus 2003 Geef liever wat meer geld uit aan goede condensatoren in je filter. Het loont veel meer de moeite om eens verder te kijken dan standaar MKP voor je filter. Probeer eens een MKP+, een M-cap Supreme of een goede Olie Papier in je filter. Dit heeft vele malen meer resultaat dan je speaker klemmen vervangen door dure exemplaren. Mensen denken iets te vaak dat iets wat er high end uitziet ook meteen veel beter klinkt. Electronen trekken zich echter niks aan van het uiterlijk van je spullen. De verbetering die je krijgt met WBT klemmen zijn minimaal en staan in geen verhouding met de prijs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 28 augustus 2003 Report Share Posted 28 augustus 2003 Mede door de lagere Q klinkt de bas strakker omdat de luidspreker beter wordt gedempt.Met een kleine serieweerstand tussen de spoel en de woofer kun je de Q weer gelijk krijgen (dan wordt het effect van de betere spoel ook teniet gedaan). Je zou wat met de demping kunnen spelen of het volume verminderen door een zak(je) zand in de kast te leggen, met wat experimenteren kun je beoordelen of het ook effect heeft. Maar als het nu beter klinkt, zou ik niet meer terug gaan naar de oorspronkelijke situatie. Meestal komt het niet zo kritisch (soms wel!). Tja, interessante discussie dit. Ik heb zelf de weerstand verlaagd met zo'n 0,14 ohm door de seriespoel te vervangen door 1 met dikker draad. Dan vraag ik me af hoeveel lager de Q is geworden, want ik heb niet het idee dat de lage tonen minder diep gaan. Wel iets voller en tegelijkertijd strakker. Misschien zitten we in dit topic teveel op de "kleintjes te letten" met die Q-factor en zo. Geef liever wat meer geld uit aan goede condensatoren in je filter. Het loont veel meer de moeite om eens verder te kijken dan standaar MKP voor je filter. Probeer eens een MKP+, een M-cap Supreme of een goede Olie Papier in je filter. Dit heeft vele malen meer resultaat dan je speaker klemmen vervangen door dure exemplaren. Tja, die papier-in-olie dingen kosten al gauw 100 euro per stuk of zo. Je moet het er maar voor over hebben. Het zal niet gauw in verhouding staan met de verbetering die je krijgt. Het verschil is per definitie subtiel, het gaat om het verschil tussen iets van 0.1% vervorming en 0.001% vervorming in de condensator. De truc is juist om een aantal modificaties tegelijk te doen, bijvoorbeeld ook de parallelcondensatoren van de laag- of middentoner vervangen (heeft wel degelijk effect!) en de seriespoel voor de woofer en de bekabeling. En ga er aub geen bekabeling van 200 euro per meter in stoppen, al moet je het zelf weten natuurlijk ... Goed tweelingsnoer gebruiken in plaats van losse draden ivm een goede storingsonderdrukking. Dure aansluitterminal zie ik ook niet echt zitten. Het "Probleem" is dat die gewone vergulde dingen met die plastic aandrukschroeven al prima contact maken en je kunt er ook dikke kabels in kwijt dus wat moet er nog aan verbeterd worden? Je kunt er connectoren van 3 kilo per stuk in stoppen, alleen heb je daar niet zoveel aan. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 28 augustus 2003 Report Share Posted 28 augustus 2003 Geplaatst door Sjef:Geef liever wat meer geld uit aan goede condensatoren in je filter. Het loont veel meer de moeite om eens verder te kijken dan standaar MKP voor je filter. Probeer eens een MKP+, een M-cap Supreme of een goede Olie Papier in je filter. Dit heeft vele malen meer resultaat dan je speaker klemmen vervangen door dure exemplaren. Mensen denken iets te vaak dat iets wat er high end uitziet ook meteen veel beter klinkt. Electronen trekken zich echter niks aan van het uiterlijk van je spullen. De verbetering die je krijgt met WBT klemmen zijn minimaal en staan in geen verhouding met de prijs. Ben ik het helemaal mee eens. Al is een MKP+ of een olie in papier ook niet goedkoop, maar het levert iig meer op dan een fancy aansluiting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts