Douma Posted 15 september 2003 Report Share Posted 15 september 2003 Dag medeforummers, Door het gebruik van spikes of kegels wordt de laagweergave in de meeste gevallen strakker. Hoe zit het nou als je bookshelf speakers hebt en die op stands zet? Vaak zie je dat de stands zelf wel spikes of kegels hebben, maar de speakers zelf niet. Zo heeft het toch helemaal geen effect meer? Of zie ik dit verkeerd? Wie o wie kan mij duidelijkheid geven? Groet, Rienk Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 15 september 2003 Report Share Posted 15 september 2003 Hallo , Dit ligt is mijn ervaring aan verschillende factoren. Mijn monitors (CDM1) staat op een stand die is gevuld met zand, onder de stands ligt een stuk tappijttegel. Tussen stands en de speaker ligt een stuknatuursteen van +- 4 cm dik en tussen de steen en stands weer opvulling met tappijttegel.Het totaal gewicht van de monitor met stand komt nu op 30KG per/st. Mijn laag is superstrak ondanks de eikenvloer waar ze op rusten . Gisteravond nog even met oliedempers (duur) uitgeprobeerd, onder speakers en stand maar het laag blijft gelijk bij mij. Verder zal het mee wegen hoe ver je monitors van de muur af staan ?? en waar de poort zich bevind bij een basreflex type. Mijn afstand aan de zijkant naar de muur is 80cm en achterzijde 40 cm . Poort zit aan de voorzijde .Verder misschien ook de versterker die een rol speelt in de laag weergave ????? Uitproberen zou ik zeggen ......... groetjes John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 18 september 2003 Report Share Posted 18 september 2003 Maar Douma, boekenplankspeakers hebben die plaatsing nodig om laag te kunnen weergeven. Als je ze van de plank haalt valt de laagweergave veel sneller af. Het enige wat in mijn optiek dan nog profiteerd van spikes is het middentonengebied. Ach, een setje spikes kost ook niet de hele wereld. Proberen maar en laat het ons weten. mvg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 18 september 2003 Author Report Share Posted 18 september 2003 John zei: Uitproberen zou ik zeggen ......... Dag John. Dit is zomaar een vraag. Ik heb zelf zelfgebouwde stenen stands, waar de speakers op staan. Maar ik ben misschien van plan stands aan te schaffen, vandaar dat ik benieuwd ben hoe het nou eigenlijk zit. Geerdie zei: Maar Douma, boekenplankspeakers hebben die plaatsing nodig om laag te kunnen weergeven. Als je ze van de plank haalt valt de laagweergave veel sneller af. Hallo Geerdie. Met boekenplank luidsprekers bedoelde ik luidsprekers die te klein zijn om zo op de grond te zetten. Dus zo rond de 40 cm hoog. Het principe van spikes is toch dat het gewicht van de speaker op 4 kleine puntjes komt te rusten. Daardoor komt de speaker veel steviger te staan en beweegt de kast minder door de bewging van de woofer. Hierdoor wordt onder andere het laag strakker. Als je nu de stands op spikes hebt staan ipv de speakers, die op de stands staan, heeft het toch geen effect meer.? Ik hoop dat jullie mij nu een beetje snappen. ik vindt het lastig om uit te leggen. Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 18 september 2003 Report Share Posted 18 september 2003 Douma, waar plaats jij je tafelmodel koelkast ? Het plaatsen van spikes had bij mij ook als gevolg een betere transparantie van het midden. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
oordop Posted 18 september 2003 Report Share Posted 18 september 2003 Met de spikes onder de stand ontkoppel je de stand van de vloer.Met de spikes bovenaan de stand ontkoppel je weer de speaker van de stand.Jij vraagt je af of het niet voldoende is de speaker (zonder spikes) op de stand met spikes(onderaan) te zetten?Mijn ervaring is:dubbel is beter.Ook verschillende stands beinvloeden het geluid,ieder op hun eigen manier.Leuke hobby.Soms wordt je er gek van. Rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 18 september 2003 Report Share Posted 18 september 2003 Plaats die boekenkast dingen stijf tussen de boeken.Liefst in een grote boekenkast.Wat krijg je dan? Een groot oppervlak rond naast je spiekertjes.Kan daardoor mooi klank oppervlak opbouwen dus lijkt mij een fijne sound optimaal laag!( je krijgt nooit meer dan de spiekers kunnen produceren) Tel uit je winst.Speakers niet al te ver uit elkar en je hebt een mooi e stage ! Zeker weten. Scat-Man. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 18 september 2003 Report Share Posted 18 september 2003 Dit is een eeuwig voortgaande discussie. Het doel van spikes is naar mijn mening juist om de speakers te koppelen met het vlak waarop ze staan. Hiermee bereik je dat de kast stil blijft staan. De reactiekrachten, die onstaan wanneer je een conus naar buiten laat zwieperen, krijgen dan minder kans om de kast naar achteren te laten bewegen. Het resultaat is een betere definitie van het geluid. Een ander, bijkomend voordeel, is dat spikes meestal gemonteerd zijn aan de zijkanten van de kast. Hier zijn kasten het stevigst. Hierdoor krijgt de onvermijdelijke buiging van de onderkant minder kans om zich voort te planten naar de vloer. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 september 2003 Report Share Posted 18 september 2003 Geplaatst door Paul Jenner:Een ander, bijkomend voordeel, is dat spikes meestal gemonteerd zijn aan de zijkanten van de kast. Hier zijn kasten het stevigst. Hierdoor krijgt de onvermijdelijke buiging van de onderkant minder kans om zich voort te planten naar de vloer. Paul. Hoe maak je spikes vast dan? Met een schroef de kast in of zo? Zou wel jammer zijn dan als het niet helpt (of erger: een slecht effect heeft). Nog iets: hoe duur zijn een paar spikes bij de audioboer? Zou het wel eens willen proberen op zich. Bij mij staan er namelijk 2 van die woofers te wapperen (per speaker) en er zitten 'voetjes' onder m'n speaker. Of zou dat (doe voetjes dus) al hetzelfde effecht hebben als spikes? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 19 september 2003 Author Report Share Posted 19 september 2003 Oordop zei: Met de spikes onder de stand ontkoppel je de stand van de vloer.Met de spikes bovenaan de stand ontkoppel je weer de speaker van de stand.Jij vraagt je af of het niet voldoende is de speaker (zonder spikes) op de stand met spikes(onderaan) te zetten?Mijn ervaring is:dubbel is beter.Ook verschillende stands beinvloeden het geluid,ieder op hun eigen manier.Leuke hobby.Soms wordt je er gek van. Dag Oordop. Hier komt de aap uit de mouw. Ik wist niet dat er stands waren met ook nog spikes aan de bovenkant. De meeste stands die ik tegen ben gekomen hadden dit namelijk niet en dan zou je de speaker gewoon op een plat oppervlak plaatsen. Bedankt voor deze verduidelijken. Paul zei: Dit is een eeuwig voortgaande discussie. Het doel van spikes is naar mijn mening juist om de speakers te koppelen met het vlak waarop ze staan. Hiermee bereik je dat de kast stil blijft staan. De reactiekrachten, die onstaan wanneer je een conus naar buiten laat zwieperen, krijgen dan minder kans om de kast naar achteren te laten bewegen. Het resultaat is een betere definitie van het geluid. Dag Paul. Dit bedoelde ik dus. Ik wist er alleen niet de juiste woorden voor te vinden. Mensen ,er is me nu een heleboel meer duidelijk geworden. Mijn dank hiervoor. Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Geplaatst door Paul Jenner:Douma, Het plaatsen van spikes had bij mij ook als gevolg een betere transparantie van het midden. Paul. Laag heeft als nare eigenschap - als het niet goed gaat - het middengebied te vervuilen, weet je een snel, droog laag te bewerkstelligen, met spikes of andere hulpmiddelen, zal vaak met name het middengebied vreselijk opknappen. Ook bij de overgang naar een grotere speaker, uit dezelfde lijn, met veel meer laag, kan het zijn dat de transparantie van het middengebied verloren gaat. Er staan nogal wat grote speakersystemen op plaatsen waar een kleiner model beter tot zijn recht zou komen. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Spikes KOPPELEN inderdaad: zet maar eens een olifant op naaldhakken op je voet. Voor ontkoppeling heb je een compliant materiaal nodig, zoals rubber of sorbothane. Jaren geleden een experiment uitgevoerd met een paar Quad 10L op stands. Met spikes ertussen een snel, strak, lichtgewicht geluid. Met grote sorbothane dempers ertussen een rond, wat slordig geluid, omdat de hele kast inderdaad beweegt als reactie op de woofer. Overigens kunnen luidsprekers ook aan stands gekoppeld worden door ze met drie of vier hele dunne vlakken Blutack vast te kleven. Dit is een tussenoplossing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Geplaatst door Jitze:Er staan nogal wat grote speakersystemen op plaatsen waar een kleiner model beter tot zijn recht zou komen. Groet Jitze Helemaal eens, Jits ! Maar dat komt niet omdat de huiskamers te klein zijn voor de gebruikte speaker, zoals velen op dit forum beweren, maar omdat bij veel fabrikanten de grotere modellen nu eenmaal minder van kwaliteit zijn. Hierdoor krijg je problemen met een vertroebeld midden als gevolg van een slordig laag, zoals jij terecht omschrijft. Ook kan het zijn dat men de rest van de keten niet mee heeft laten groeien met die grotere luidsprekers. Ik doel dan met name op de versterkers, iets waar ik mezelf ook schuldig aan maak. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Geplaatst door Henrie: Hoe maak je spikes vast dan? Met een schroef de kast in of zo? Spikes zijn meestal een soort indraaibare bouten met een puntje aan het eind. Het systeem bestaat dus uit twee delen, een deel zit in de vloerplaat van je speaker verzonken, het andere deel -de bout- kun je hier in- en uitdraaien. Nog iets: hoe duur zijn een paar spikes bij de audioboer? Varierend van tien Euro voor een setje voor twee boxen tot vijftienduizend Euro, maar dan zijn ze wel ingezegend door de paus. Ongeveer zoals bij kabeltjes dus. Voetjes hebben beslist niet hetzelfde effect als spikes ! Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Het is erg onbeleefd om zomaar drie postings achterelkaar te doen, maar ik doe het toch, met jullie permissie. Dat stilzetten van de kast is overigens evenzeer benificiair voor schermweergevers. Maar dat laatste is de heren vliesridders moeilijker aan het verstand te peuteren Moeilijker uit te voeren ook, daar niet van. Maar allee, Werner kan er -uit eigen ervaring wellicht- iets over zeggen. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Geplaatst door Paul Jenner:Spikes zijn meestal een soort indraaibare bouten met een puntje aan het eind. Het systeem bestaat dus uit twee delen, een deel zit in de vloerplaat van je speaker verzonken, het andere deel -de bout- kun je hier in- en uitdraaien. Dus dan krijg je wel een beschadiging aan je kast, alleen dan dus aan de onderkant? Dat kan niet zoveel kwaad. Een gat in de zijkant is minder, als het niet blijkt te werken. Varierend van tien Euro voor een setje voor twee boxen tot vijftienduizend Euro, maar dan zijn ze wel ingezegend door de paus. Ongeveer zoals bij kabeltjes dus. Voetjes hebben beslist niet hetzelfde effect als spikes ! Paul. Ok, dan ga ik wel voor wat goedkopere Ik zal eens informeren bij de audiowinkel. Een tientje (of 2 ) is nog wel te doen. Maar honderden euro's ga ik er niet aan uitgeven. Dan kan ik beter nieuwe luidsprekers kopen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Ik heb spikes bij Speaker & Co gehaald. De prijs weet ik niet meer, maar niet meer dan een paar tientjes. Deze kleef je vast tegen de onderkant van de kast en er zitten schoteltjes bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxman Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Om mijn Mourdant Shorts,te plaatsen heb ik stands van Eltax gekocht .(1) waren niet te duur (2)je kunt ze met zand opvullen,(3) ze waren voorzien van spikes voor de bodemplaat ,en tevens een kleiner soort spikes voor de topplaat. hoorbaar verschil was er toen ze op spikes kwamen te staan .Maar om te zeggen dat de extra spikes voor de topplaat nog iets toevoegden vond ik persoonlijk niet .Ik gebruik ze wel,ziet er leuk uit. De Sonus Fabers Cremona Auditor is zelfs een monitor die op de passende stands wordt bevestigd .Zou volgens experts veel beter klinken .Heb dat onlangs nog eens gelezen, in een Duits audio tijdschrift,over een andere luidspreker welk ook direct aan de stands werd bevestigd.Dit geeft in feite aan wat Paul zegt ,nl dat dit tot een eindeloze discussie kan leiden .Want er zullen wel altijd voor en tegens blijven ....... U allen groetend Luxman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Geplaatst door Paul Jenner: Dat stilzetten van de kast is overigens evenzeer benificiair voor schermweergevers. Maar dat laatste is de heren vliesridders moeilijker aan het verstand te peuteren Dat is een vaststaand feit dat volkomen erkend is door de heer Alastair Robertson-Aikman van SME, die er dan ook naar handelde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Heeft de goede man daar zelfs kruislatten over een ESL aangebracht ? Is het een 57 ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts