Jump to content

B&W 640-1

audiofreak
 Share

Recommended Posts

Hoi Audiofreak,

Een vriend van mij heeft een aantal jaren geleden zijn DM640 (zonder i) licht verbouwd. Hij heeft andere bekabeling in de speakers getrokken. Op het midden en laag heeft hij Oehlbach koper 2,5mm

Het laag wordt inderdaad wat wolliger, maar gaat ook dieper. Het hoog wordt door de gebruikte kabel wat aggressiever, niet echt mijn smaak, maar ik weet dat het aan de gebruikte kabel ligt. De Oehlbach zilver is een verzilverde koperkabel van niet al te hoge kwaliteit. Het nadeel van verzilverd koper is bijna altijd de "interne spanningen" die de kabel zelf opwekt door de twee gebruikte materialen. Op de overgang van koper en zilver ontstaat een spanning (enkele microvolts) die het geluid negatief be

Wat het laag betreft, op dat gebied wordt de gebruikte versterker ook heel belangrijk. Als ik bij mijn basreflexluidsprekers muziek met veel lage bassen laat horen en ik kom boven een bepaalde volumegrens, dan gaan de konussen zwabberen, en verdwijnt ineens alle controle over het geluid (zowel laag als midden en hoog). Die grens is bij mij heel precies aan te geven, en dat ligt aan de versterker (ik gebruik een oud Sony geval, geen cent meer waard, en ik ben dus op zoek naar een mooi zelfbouwschema met VEEL power :D zodat hij meer controle heeft over de speakers). Wellicht is dit dus ook belangrijk bij de B&W's als de bas niet mooi strak klinkt.

Jaap heeft wel gelijk. Bij B&W is het erg belangrijk welke versterker ervoor staat. Deze moet en behoorlijk wat vermogen en zeker een goeie dempingsfactor hebben om de beestjes in het gareel te laten lopen. De kennis heeft er een Yamaha CX630 eindtrap op en dat combineerd heel goed. Yamaha heeft de naam een beetje mager te zijn in het laag. Dat is in deze combinatie echt niet zo. Ik zelf heb een Bryston 4B op mijn N804 en dat klinkt ook heel lekker.

Als je voor een nieuwe LS-kabel gaat kijken, geef MIT en Harmonic Technologies ook een kans. Persoonlijk vind ik dit de LS-kabels die het best combineren met B&W. Iedereen weet dat een MIT niet helemaal eerlijk is, maar in de samenwerking met B&W maakt die er wel muziek van.

De Siltech is een hele mooie LSkabel, maar ik denk dat hier de combinatie een beetje zoek is. Ga gewoon luisteren en maak niet van te voren al een keuze van "Die moet ik hebben". Je oren zullen je beste scheidsrechter zijn. ;)

Geplaatst door audiofreak:

Vergat nog wat.

De versterker waarop wordt gedraaid is een :

Audio Analogue Bellini remote voorversterker

Audio Analogue Donisetti eindversterker

60 watt output power

>100 @ 1khz/8ohm/1W dempingfactor.

4 Hz-230 Khz

;);)

Verrekte mooie versterkers heb je daar spelen :D en met die dempingfactor zit het wel OK.