Rogier Posted 24 augustus 2003 Report Share Posted 24 augustus 2003 Hallo, Even een vraagje, op pa luidsprekers zie je soms XLR aansluitingen zitten. Hoe sluit je deze inwendig aan? De + en - naar het filter, maar de derde pin die verbind je met? Ik denk zelf dat je die met de chassis van de units verbind, maar is dit zo? gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 augustus 2003 Report Share Posted 24 augustus 2003 Pin 2 is de plus/rode draad Pin 3 is de min/zwarte draad Pin 1 sluit je niet aan. Hoewel het soms gedaan wordt om 3 pin XLR connectors te gebruiken voor speakers is het niet aan te raden als die XLR connectors voor laagsignaal niveaus in een systeem voorkomen. Sluit je een versterkeruitgang via een 3 pin XLR aan op b.v. een lijningang dan gaat het geheid stuk. Beter is dan om "Speakon" connectors te gebruiken voor de speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 24 augustus 2003 Author Report Share Posted 24 augustus 2003 Pin 2 is de plus/rode draadPin 3 is de min/zwarte draad Pin 1 sluit je niet aan. bedankt! Naar ik heb gehoord worden er best vaak xlr aansluitingen gebruikt in de pro-audio op PA-luidsprekers, inderdaad, speakon is beter, maar wordt dat wel vaak gebruikt in de pro-audio wereld? Ik ben in die wereld niet zo thuis nl. gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 augustus 2003 Report Share Posted 24 augustus 2003 Idd zie je in de PA wereld veel van die XLR's gebruikt bij speakers. Eigenlijk bij gebrek aan beter (en betaalbaar). Die "Speakons" zijn er nog niet zo heel lang. Neutrik is juist met die speakons gekomen om dat gezanik met XLR's te verhelpen. Maar ach er wordt gewoon lekker door gerotzooid in PA land Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 24 augustus 2003 Author Report Share Posted 24 augustus 2003 Maar ach er wordt gewoon lekker door gerotzooid in PA land. helaas niet alleen in PA land..... gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 24 augustus 2003 Report Share Posted 24 augustus 2003 Als je SpeakOn wil gebruiken heb je misschien wat aan het volgende schema: newline.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 24 augustus 2003 Report Share Posted 24 augustus 2003 Beste, Rotzooien in PA land wil ik het toch niet noemen . Ik vind de powercon en de speakon superieur aan de verbindingen in hifiland. Voordeel van Neutrik is dat je een highendplug krijgt, voor een normale prijs! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 25 augustus 2003 Report Share Posted 25 augustus 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Voordeel van Neutrik is dat je een highendplug krijgt, voor een normale prijs! Mee eens, ik ben van plan mijn volgende zelfbouwproject van deze contacten te voorzien. Goede kwaliteit, de kosten zijn te overzien en geen gezeur met gouden kabelschoentjes, zilveren banaanstekkers of koperen kwasten aan je luidsprekerkabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 augustus 2003 Report Share Posted 25 augustus 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Beste, Rotzooien in PA land wil ik het toch niet noemen . Groeten, Bas Even lezen Bas, had het over die 3 pin XLR's. Die worden bovendien ook nog eens verschillend aangesloten omdat voor speakers geen standaard afspraken zijn. Ze zijn niet bedoeld voor LS en mogen er eigenlijk niet eens meer voor gebruikt worden ivb met veiligheid en CE. Zoals je zegt, de Powercon en Speakon zijn goed, betaalbaar en CE. Dus waarom zouden anderen in de PA ze ook niet gebruiken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts