Jump to content

Ariel Speaker

Kharn
 Share

Recommended Posts

Nu mijn zoektocht naar een goede 2e Hands Speaker steeds doodloopt op of te duur of te laat....Ga ik maar beginnen aan een zelfbouw project, Deze vond ik op internet, met veel goede recenties.

http://www1.tip.nl/~t708955/cunos.htm

of http://indigo.ie/~walton/ariel1.html

Iemand ervaring met deze speaker, of een beter alternatief.

Hoi Kharn,

Even een paar vraagjes. Heb je 'm al eens beluisterd? De prijs (ƒ625 p.st.) is die inclusief kast en bekabeling?

Als je de kast zelf moet maken wens ik je veel plezier, want dat is niet de eenvoudigste. Als die echt goed klinkt moet je het zeker doen, want dan is het niet teveel, zeker als je er hobby aan hebt ;)

De Drivers laat ik door een collega uit denemarken halen, is iets goedkoper.

De kast ga ik samen met mijn vader maken, hij wil ook een paar...Gezien het feit dat hij meubelmaker was, is dit geen probleem. Ik heb ze ooit eens gehoord in duitsland, en was erg onder de indruk.

Hoi Allemaal,

De Ariel heb ik wel eens gezien op het web, hoe die klinkt weet ik echter niet. Ik ben nu nog bezig met mijn eigen zelfbouw project. Het is een speaker geworden die helder, ruimtelijk en erg gedetailleerd klinkt. Alleen nog wat kleine filter aanpassingen. Hier een afbeelding. speaker.jpg

Gr. Rogier

Hoi Karn,

Ik heb de seas 14 cm exel woofers gebruikt en de scan peak metal dome tweeter. Ik vind de revelator dome niet mooi klinken, kan scherp overkomen en is minder dynamisch dan de metal dome (persoonlijk natuurlijk). De seas woofers zijn geweldig mooi opgebouwd en klinken erg analytisch en helder. membraam is magnesium. Ik gebruik tritec speolen voor midden/laag en een trafokern voor het laag, met draaddikte van meer dan 2mm. Het systeem is dus 2,5 weg, om time allingment fouten te voorkomen. Als je echt interesse hebt in de bouw van de speakers, mail me dan eventjes, ik geef niet graag alle details weg op dit moment, want ze klinken zo goed dat ik er wellicht wat mee wil gaan doen later. ps: ze zijn wel wat duurder dan de Ariels, maar wel beter durf ik te wedden.

Eindelijk,

nu echt de laatste modificatie gedaan aan mijn luidsprekers, de impedantie van 1 woofer aangepast, nu klinkt de bas iets strakker en klinkt het ruimtelijker en minder scherp. Was wel veel werk, iets van 10 verschillende mogenlijkheden uitgeprobeerd en geluisterd. Het zal je hobby maar zijn......

gr. Rogier

Geplaatst door Kharn:

of een beter alternatief.

Beste Kharn,

Weleens aan iets als DIT gedacht? Aanmerkelijk minder werk om te bouwen, en door gebruik van full-range drivers (in deze configuratie 30 tot 20.000 Hz met 95 dB rendement!) geen scheidingsfilter. En dus cleaner geluid.

E

Hoi Michel,

Ik heb het bekeken, en ziet er leuk uit. Alleen geloof ik niet zo in breedband luidsprekers. Het nadeel van een breedband luidspreker is dat de kleine details in het hoog vaak wegvallen. Tenminste bij die luidsprekers die ik gehoord heb. Ik vraag me dan ook af of de 20khz wel gehaald word.

gr. Rogier

Beste Rogier,

Ik heb niet veel ervaring met Lowther en adepten, maar ik kan je verzekeren dat er wel degelijk conussen worden gemaakt met een frequentiebereik dat het menselijk gehoor ruim teboven gaat. Zo heeft de AER MK1 een bereik van 20 - 80.000 Hz. Kost dan ook ruim 2 mille per stuk.

En die heb ik mogen horen (zie topic Hedlund Horns onder recenties). Het water loopt nog in mijn mond als ik er aan terug denk. Zoals ik in de bewuste recentie al stelde heb ik tot op heden nog geen een ls (incl. electrostaat) gehoord die de detaillering en openheid van die dingen heeft kunnen evenaren.

Voor de goede orde: of dat ook voor de diy-ls-sen uit bevenstaande link opgaat weet ik niet, deze heb ik niet persoonlijk gehoord. Wel heb ik sinds de (o.a.) Hedlund-demo bij B. Doppenberg groot vertrouwen in de door hem gevoerde produkten.

Groet,

Michel cool.gif

Geplaatst door Rogier:

Hoi Michel,

Ik heb het bekeken, en ziet er leuk uit. Alleen geloof ik niet zo in breedband luidsprekers. Het nadeel van een breedband luidspreker is dat de kleine details in het hoog vaak wegvallen. Tenminste bij die luidsprekers die ik gehoord heb. Ik vraag me dan ook af of de 20khz wel gehaald word.

gr. Rogier

Ik hoor al een paar forummers brommen: heb je HEM weer met z'n #@>^*#~.

Maar de breedbanders die ik gebruik (Manger) loopt van p/m 100Hz-35kHz, lijkt me voldoende......

En ze klinken transparanter in het hoog dan elke tweeter die ik ooit gehoord heb; in directe vergelijking klinkt bv. een Dynaudio Esotar maar vervormd en weinig gedetailleerd.

The proof of the pudding is in the eating ;)

Hoi Stefan,

het rest mij nog om je te feliciteren met je nieuwste aanwinst!!!! Ik vermoed dat ze heel wat langer in huis blijft dan je apparatuur. met zo'n kleine is natuurlijk wel oppassen voor je speakers! wellicht is een breedband speaker wel een oplossing, des te minder units een luidspreker bevat, des te minder kans dat er een kapot gaat door prikkende vingertjes! Ik hoop ook overigens dat je geen electrostaten hebt, en die de komende tijd ook niet neemt. eek.gif

gr. Rogier

O ja,

wat betreft meer units, ik heb het stoute idee gekregen om een keer een 21 cm woofer per luidspreker erbij te plaatsen, nu ja, in een andere kast dan. Waarschijnlijk ook seas exel, ook magnesium. De laagweergave is nu ontzettend analytisch, maar gaat denk ik maar tot 50 Hz, dat mag iets lager gaan, wordt orgelmuziek luisteren nog leuker!

gr. Rogier

Geplaatst door Rogier:

Hoi Stefan,

het rest mij nog om je te feliciteren met je nieuwste aanwinst!!!! Ik vermoed dat ze heel wat langer in huis blijft dan je apparatuur. met zo'n kleine is natuurlijk wel oppassen voor je speakers! wellicht is een breedband speaker wel een oplossing, des te minder units een luidspreker bevat, des te minder kans dat er een kapot gaat door prikkende vingertjes! Ik hoop ook overigens dat je geen electrostaten hebt, en die de komende tijd ook niet neemt. eek.gif

gr. Rogier

Electro....wat? confused.gif:Dconfused.gif

Dat zijn toch die dingen met een paar duizend volt op de statoren? In mijn stopcontacten kan je van die dopjes doen voor de aanraakveiligheid; hoe doe je dat dan met een electrostaat?? confused.gif ??

Hoi Stefan,

Met een electrostaat en kinderen krijg je zoiets als trail en error leren, eenmaal aanraken is voldoende om het af te leren, al zal ik dat niet aanraden. Trouwens, dood ga je er niet aan, maar met kinderen zal ik er wel mee oppassen.

gr. Rogier

Geplaatst door Stefan:

Ben ik ff blij dat ik liever een dynamische speaker heb........ ;):P;)

Ja, het zal nog wel jaren duren voordat ze bij je Mangers kan komen.

Een collega van mij heeft die van mij een keer gemold door er met zijn vingers op te tikken: "wat zijn dit nou voor een luidsprekers?". Bleek dat een aansluitdraad van de spreekspoel was gebroken. Bij een elektrostaat hat hij het tikken wel gelaten, of in ieder geval direkt afgeleerd.

Richard

Geplaatst door Stefan:

Ben ik ff blij dat ik liever een dynamische speaker heb........ ;):P;)

Ha die Pa,

Kan wel merken dat je de laatste tijd niet veel geslapen hebt; je plaatst zulke rare opmerkingen... :D

Ben sinds kort de bijzonder gelukkige eigenaar van een stel electrostaatjes. Het zijn net Mangers, maar dan met een afstraalvlak van een meter. Z

Geplaatst door Michel:

Ha die Pa,

Kan wel merken dat je de laatste tijd niet veel geslapen hebt; je plaatst zulke rare opmerkingen... :D

Ben sinds kort de bijzonder gelukkige eigenaar van een stel electrostaatjes. Het zijn net Mangers, maar dan met een afstraalvlak van een meter. Z

• 3 weeks later...
Geplaatst door Stefan:

Hallo Michel,

Als ik door al het kraambezoek heen ben, en weer een beetje rust heb gevonden kom ik graag een keertje luisteren (op dit moment luister ik naar een nieuwe compositie van Anna; ik krijg die dissonanten er maar niet uit............ ;) )

Beste Stefan,

Naar mijn mening/ervaring kun je kinderen het beste fine-tunen met een flinke rubberhamer :D. Dan kun je ook gelijk de max. amplitude van hun sinus bepalen. :D

Onzintip nummer 2: het tunen van je eigen oren mbt baby-"muziek" is aanmerkelijk minder werk. Bijvoorbeeld met left over broccoli van de vorige avond. Doet het ook goed op familiefeestjes... :D;)

Groet,

Michel cool.gif, fine-tune-gigant