Jump to content

Tweaken MAGNEPAN

Alva
 Share

Recommended Posts

Beste Forumleden,

Sinds enige tijd bezit ik een paar Magnepan 0.5QR/SE welke ik tweedehands aankocht en dit tot mijn grote (luister)vreugde. Ik trok het afgelopen weekend mijn stoute schoenen aan, en verving de zekering ter bescherming van de tweeter door een stukje van de door mij gebruikte speakerkabel, met name VAN DEN HUL MAGNUM. Het resultaat was opzienbarend, met name ruimtelijkheid en stemafbeelding gingen er fors op vooruit. Ik speel voornamelijk op een laag tot redelijk volume, en vermoed dan ook hiermee geen risiso te nemen de (quasi-ribbon)tweeter te beschadigen. Kan dit inderdaad geen kwaad als extreme volumes worden vermeden? Zijn er nog andere Magnepan-gebruikers die eenvoudig uit te voeren tips (ik noem zomaar wat losse idee

tip 1: plaats ze op spikes, effect is groot

tip 2: als de speakers ook biwiring kunnen (te zien aan de 2 paar aansluitingen die boven de single- aansluitng zitten), zie dat die overbrugd worden met 2 pisbakkenstalen beugels. Neem bijv. 2 stukjes kabel , een paar banaanstekkers eraan. inpluggen. en weer een wereld van verschil.

marcel

Fons,

I.p.v. het vervangen van de zekering door een stukje kabel kun je beter even de aansluitterminal van de speaker openschroeven en gelijk de draad die naar de tweeter gaat omsolderen zodat de zekeringhouder EN het draadbrugje voor de verzwakkingsweerstand worden omzeild. Je vangt nu twee vliegen in een klap en je hebt ook geen overgangscontacten meer bij de zekeringhouder en het draadbrugje.

Eventueel kun je een en ander dan ook omsolderen zodat je de speaker geschikt maakt voor biwiren. De aansluitigen van het draadbrugje kun je dan mooi gebruiken om de tweeter op aan te sluiten.

Succes

otto

Beste Otto en Marcel,

wegens verlof pas vandaag kennis genomen van jullie reacties! Dank voor de tips, die ik zeker in overweging zal nemen!

Groeten,

Fons md Spons