Ben Posted 28 december 2002 Report Share Posted 28 december 2002 Aangezien de signaalsterktemeter op mijn tuner (Denon TU 550, niet zo nieuw meer dus)een te zwak signaal van mijn kabelaansluiting aangeeft, denk ik eraan eventueel de kabel af te laten sluiten (het TV-signaal is ook niet optimaal. Een eigen conventionele dakantenne met rotor zal, naar ik aanneem, een duidelijke verbetering brengen. Is echter de aanschaf van een schotelantenne hier ook een goede optie voor de radio? Het geluid via de radio klinkt bij mij tamelijk "afgeknepen" in vergelijking met de muziek van mijn CD-speler. Voor zover ik weet, is het beperkte dynamiekbereik van het uitgezonden geluid dat de ether ingezonden wordt hier minstens debit aan. Ik weet niet in hoeverre mijn oude tuner hier mede schuld aan is. Zou de aanschaf van een andere tuner hier verbetering kunnen brengen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 28 december 2002 Report Share Posted 28 december 2002 Hoi Ben, Waarschijnlijk zal het aangeboden signaal inderdaad wel te zwak zijn, echter om het Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 28 december 2002 Report Share Posted 28 december 2002 Geplaatst door Ruud: Kenmerkend voor de logheid van de kabelboeren dat ik na 11-10 geen signaal meer door zou krijgen i.v.m. opzegging abonnement........je raad het al het signaal is er nog steeds Leuk h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 28 december 2002 Report Share Posted 28 december 2002 Geplaatst door seoman: Leuk h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 28 december 2002 Report Share Posted 28 december 2002 Geplaatst door seoman: Tuners hebben nogal eens de neiging om overstuurd te raken als je ze op de kabel aansluit. Ben, heeft jou tuner een kabel aansluiting of een antenne? En heb je Gamma coax of echte coax gebruikt? Groetjes Simon Dan geeft de signaalsterktemeter dat ook wel aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 28 december 2002 Report Share Posted 28 december 2002 Geplaatst door Ruud: Perfekt beeld??, heb je weleens een schotelontvangst bekeken, gelukkig niet zo subjectief als een geluidsinstallatie Perfect genoeg zeker omdat het me niets kost. Zo'n schotel lijkt me leuk. Vooral met een ilegale decoderkaart. Maar het aanbod op tv is van een dusdanig beroerde aard dat het van mij niet echt uitmaakt hoe 't er uit ziet. Zo'n schotel zal toch niet zo veel toevoegen?! Ik zou cartoon network wel weer terug willen hebben. Ik kijk liever DVD. Ik weet niet af de signaal sterkte meter wel goed werkt als het antenne signaal overstuurd is. Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ben Posted 28 december 2002 Author Report Share Posted 28 december 2002 Hallo Ruud en Simon, bedankt voor jullie reactie. Ruud wat betekende bij jou een verbetering van het geluid van de tuner na aansluiting op de schotel? Wordt het geluid via de sateliet ook in zijn dynamiek geknepen net als via de kabel? Simon, ik heb op mijn tuner een coax-aansluiting. Is geen slechte kwaliteit, bovendien weet ik, dat ik met dezelfde aansluiting in mijn vorige woonplaats (in Duitsland)wel een goede signaalsterkte had (d.w.z. alle leds lichtten op van mijn signaalsterktemeter). Nogmaals wat de dynamiek betreft: is te verwachten, dat met een normale dakantenne of met een schotelantennen werkelijk een verbeterde dynamiek verkregen wordt? In hoeverre zal een andere tuner hieraan kunnen bijdragen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 28 december 2002 Report Share Posted 28 december 2002 Geplaatst door Ben:Hallo Ruud en Simon, bedankt voor jullie reactie. Ruud wat betekende bij jou een verbetering van het geluid van de tuner na aansluiting op de schotel? Wordt het geluid via de sateliet ook in zijn dynamiek geknepen net als via de kabel? Ben, de FM-tuner wordt niet aangesloten op de schotel, deze heeft een zelfstandige ontvanger voor beeld(televisiezenders) en geluid(radiozenders), de kwaliteit is veel beter dan vanaf de kabelaars, doch met een zeer goede tuner en idem buitenantenne is er misschien wel nog meer uit te halen, zit je wel op zeer hoge kosten(of dat het waard is moet je zelf beoordelen)ben je overigens wel beperkt in het aanbod wat betreft de te ontvangen zenders. Nogmaals wat de dynamiek betreft: is te verwachten, dat met een normale dakantenne of met een schotelantennen werkelijk een verbeterde dynamiek verkregen wordt? In hoeverre zal een andere tuner hieraan kunnen bijdragen? Ik denk dat je met je huidige tuner t.o.v. de satelietontvangst er een stuk op vooruit zult gaan met laatstgenoemde. Ik vind echter de beeldkwaliteit het grootste pluspunt van een schotel/ontvanger luister thuis niet zoveel naar de radiozenders Link to comment Share on other sites More sharing options...
berend Posted 28 december 2002 Report Share Posted 28 december 2002 Geplaatst door seoman: De signaalsterkte is perfect bij mij. Ik heb mijn eigen aansluiting en heb 'goede'coax gebruikt => perfect beeld. Groetjes Simon hallo simon dat de signaalsterkte bij de een beter is dan bij de ander komt omdat er afgesteld word met een bepaalde marge die tussen de 60 en 90 ligt kun je nagaan dat 65 slechter beeld heeft dan die met een waarde van 85 waar ze verder niets aan willen omdat het volgens hun zo goed is berend Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ben Posted 28 december 2002 Author Report Share Posted 28 december 2002 Ruud, bedankt voor jouw reactie! Ik zal wat info gaan inwinnen over de kosten van zo'n schotel. Na eventuele aanschaf en installatie kan ik altijd nog zien of ik ook nog een nieuwe tuner kopen wil. Een Cyrus FM 7.5 bij voorbeeld. Groeten, Ben Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
karl Posted 2 januari 2003 Report Share Posted 2 januari 2003 Als je eenmaal een schotel plus ontvanger hebt, heb je geen tuner meer nodig lijkt mij. Groets Karl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 26 december 2005 Report Share Posted 26 december 2005 dit was het enige topic wat ik kon vonden op hear aan schotelantennes. Ook kom ik op het net niet zo veel verder. Ik ben 1x in zo'n schotelzaak geweest maar verdonk in de bla bla en daar is het al een paar jaar bij gebleven. Toch zou ik wel iets voor een schotel voelen ( hoewel ik in dit geval wel te maken krijg met een extreem lage WAF-factor). Ik zou wel een schotel willen proberen, vooral voor radio ontvangst en eventueel als alternatief voor de kabelaansluiting. Voor een smart-card en paytv oid heb ik geen enkele belangstelling maar zou wel de europese tv zenders willen kunnen ontvangen, free to air zogezegd. Wie heeft er hear al zo'n ding hoe bevalt het? Is het voor radio de moeite waard? Wat heb je allemaal nodig als je het cai abonnement wilt opzeggen en, niet onbelangrijk, krijg je via de schotel ook bij de zenders de teletekst meegestuurd. (ik kijk weinig tv en dan meestal nog naar de Italiaanse en Spaanse tv, hoewel ik van beide talen geen bal begrijp, maar de ondertiteling is dan nog wel eens behulpzaam) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 27 december 2005 Report Share Posted 27 december 2005 (...)verdonk in de bla bla (...) Dit kun je zelfs niet eens Freudiaans noemen... Overigens zit ik in hetzelfde schuitje. Broers, schoonzoon, ooms en tantes, buren, collega's, iedereen heeft een schotel op dak of aan gevel. Ik alleen in de servieskast. Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
tjarda Posted 27 december 2005 Report Share Posted 27 december 2005 Als het om audio gaat, ga dan eerst eens luisteren en let ook op het merk sateliet ontvanger. Ik heb het geprobeerd met een humax 5400Z en een philips dsx6073 ik vond ze allebei zeer matig presteren. Ik krijg daarom de indruk dat er vanaf de sateliet gewoon slecht wordt uitgezonden of ik heb toevallig twee ongeschikte ontvangers geprobeerd ! M.v.g. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 28 december 2005 Report Share Posted 28 december 2005 Als het geluid van de sat radio er echt toe doet neem dan een met een Digitale uitgang. Sluit daar een 2e hands dacje op aan en je hebt echt fantastisch geluid. En honderden radio zenders. Mochtje nog iets 2e hands zoeken, voor 70 euro ehb ik een prima ontvanger. Manhattan Starlight 5800. 2 jaar oud. Digitale coaxiale uitgang. Koop een schtelje van 20 euro, stukje coax en je bent klaar. Als je een schotel van 80 cm koopt kun je later extra lnb's bijplaatsen voor bv 3 sat posities. Bv Astra waar Nederlandse zender zitten, Hotbird, veel andere europese landen, en Astra II waar de BBC zit. Overigens de BBC zit met een tietal tv en radio zenders. Niet gecodeerd. Net zoals ITV 1-4. Ok dat is tv maar wel aardig voor erbij. Mogelijkheden te over, maar weer wel een materie om je in te verdiepen. Misschien daarom 2e hands start ontvanger geen slecht idee. (hoeft niet per se de mijne te zijn) Succes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 december 2005 Report Share Posted 28 december 2005 Aangezien de signaalsterktemeter op mijn tuner (Denon TU 550, niet zo nieuw meer dus) Je kunt het beste eerst testen of je tuner niet stuk is. Of b.v. je frontend niet opgeblazen is of half gaar... Dat kan gemakkelijk door het vaak keiharde signaal van de kabel wat helemaal bagger wordt als je er nog een extra versterker tussen zet. Vaak zit er een behoorlijk spanningspotentiaal tussen de coaxbuitenmantel en de randaarde in het stopcontact. Dat kan problemen geven als ergens in je stereoketen iets gerandaard is. Oplossing = in de meterkast aardelectrode met buitenmantelcoax doorverbinden. Ideaal zijn stalen antennesplitters met F-conectoren daar zit een randaarde schroef op Je kunt testen of je tuner goed werkt door een stukje 220volt van 73cm tweelingsnoer te splitsen beide uiteinde aan de coaxmonteren t.w. binnenmantel aan een stuk en coaxbuitenmantel. (kroonsteentje) Hele handel vertikaal voor het raamhangen en als je een beetje gunstig woont kun je nu diverse zenders in een veel betere kwaliteit dan de kabel beluisteren voor 2 euro... Ik weet niet wat beter is of een goede FM-buiten antenne of een schotel met losse DAC volgens een goede kennis van mij, klinkt alleen Yorin goed via de sateliet ik dacht dat die met 384kbs uitzond, zelf heb ik geen ervaring. Ik weet wel dat FM retegoed kan klinken. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 december 2005 Report Share Posted 28 december 2005 Alternatief kan ook nog zijn een digitale ontvanger voor de kabel. De kabelmaatschappijen gooien je je bijkans dood ermee op het moment. Behalve TV zit daar ook radio op (eigenlijk TV zonder beeld). R4 klinkt bij mij erg goed. Zit ook een digitale uitgang op waar je zelf een DAC op aan kunt sluiten. Nadeel is wel dat je de TV nodig hebt voor de bediening. Zelf heb ik er zo'n goedkoop 7" car lcd schermpje op aangesloten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts