Jump to content

Accu gevoede voorversterker

Raymond
 Share

Recommended Posts

He forumers,

Jullie zijn al geruime tijd bezig over goede netkabels. De laatste tijd ben ik me aan het orienteren om zelf te bouwen en in een elektuur van 97 staat volgens mij de beste oplossing: een accugevoede voorversterker. Heeft iemand ervaring met deze voorversterker of in ieder geval met accu gevoede apparatuur?

Greetzzzzzzzzz Raymond

Nou ervaring maar een klein beetje.

Maar voordat je gaat kloten met NiCad cellen neem aub gewoon lood cellen.

Gewoon een spanningsregelaar met stroom begrenzing en je bent klaar. Geen gedoe met geheugen effecten. En een hele lange levensduur.

Ps ik heb een 2Watt dc/dc converter gebruikt om van een 6V accu

Hallo Raymond,

ik heb een tijdje geleden voor mijn PhonoPreAmp (OHB-8) de standard voeding

vervangen door een akkuvoeding.

2 x 12 Volt lood akkus met een lader erbij.

Ik deel de mening van seoman dat het beter is lood akkus in plaats van nicad akkus te gebruiken.

De OHB-8 verbruikt ca. 35 mA, de lood akkus hebben een kapaciteit van 2,2Ah genoeg voor 60 uur muziek!

Mijn ervaring met deze akku voeding:

betere oplossing vanaf ca. 3kHz,

minder ruis (geen idee waarom),

veel minder storingen van pieken uit het stroomnet.

voor informatie over dit project kan je kijken op mijn

Site

Groeten Manfred

Geplaatst door mhSoft:

voor informatie over dit project kan je kijken op mijn

Site

Manfred,

Helaas werkt jou site bij mij voor geen meter. De beginpagina wordt in een razend tempo ge-reload, zonder dat ik ergens kom. Het lijkt wel een re-direct script gone bazurk. Twee andere browsers geven een blanco pagina.

Hallo Seed7,

ik heb geprobeert je een mail te sturen, maar dat is niet gelukt, daarom plaats ik het hier op het forum.

Het kan gebeuren dat een website niet goed werkt, maar wat je overkomt is niet normaal.

Ik heb geen idee wat er fout gaat!

Wil je mij effe mailen welk OS je gebruikt en welke browser?

Groeten Manfred

Geplaatst door mhSoft:

Het kan gebeuren dat een website niet goed werkt, maar wat je overkomt is niet normaal.

Ik heb geen idee wat er fout gaat!

Groeten Manfred

Hoi Manfred,

Bij mij werkt het ook niet lekker met IE5. Als ik een link aanklik kom ik eerste een paar maal terug op de startpage, en word ik doodgegooid met reclame popups. Pas na een aantal pogingen kom ik verder.

Mooie site trouwens. Zou als ik jou was een wat minder agressieve en snellere (gratis) provider zoeken zoals zonnet.nl b.v. Denk niet dat het helemaal aan jou ligt, maar aan je provider.

Groet,

Heej Raymond,

aan die versterker heb ik ook eens gedacht. Het idee is natuurlijk fantastisch, want je hebt geen last van die verschrikkelijke netspanning.

Je zou er natuurlijk ook een heel ander voorversterkerschema voor kunnen gebruiken, maar goed, het gaat om het idee.

Als ik jou was, dan zou ik wel een hogere spanning gebruiken, wat meer cellen dus. 2x 7,2V is ERG aan de lage kant, zeker als je een CD-speler hebt met een dikke uitgang (lees: tot 4V)... Het zou dan zonde zijn als je voorversterker bij de ingang al gaat clippen!

Het nadeel is echter, dat nog steeds de rest van je apparatuur (dus je bron (cd-speler bv) en je eindversterker) op de netspanning zit. Wat je dan zou kunnen doen om het ECHT goed te doen, is een schakelende voeding bouwen, en deze de 230V opnieuw op laten bouwen (OOK voor je eindversterker). Je hebt dan wel een vrij zware nodig.

Als je iets van schakelende voedingen afweet, dan weet je dat deze heeerlijk veel storing kunnen produceren. Gelukkig kun je deze ook weer goed "verwijderen"...

succes!

Grtz, Joris

Joris

Je hebt helemaal gelijk. Ik wou alleen maar kijken of er een beetje leven in het forum te blazen is. En ja die Netkabels was toch een hot item. Maar er komt weinig reactie op accu gevoede apparatuur in het algemeen. Van die schakelende voeding weet ik niks, weleens van gehoord. Weet jij nog www's waar zoiets op te vinden is?

Raymond

Geplaatst door Raymond:

Joris

Je hebt helemaal gelijk. Ik wou alleen maar kijken of er een beetje leven in het forum te blazen is. En ja die Netkabels was toch een hot item. Maar er komt weinig reactie op accu gevoede apparatuur in het algemeen. Van die schakelende voeding weet ik niks, weleens van gehoord. Weet jij nog www's waar zoiets op te vinden is?

Raymond

Ik kan voor mijn AVM V3 af fabriek een losse accuvoedig krijgen (betalen). Ik heb 'm helaas nog niet beluisterd, maar volgens de geleerden krijg je meer dynamiek en het laag gaat dieper. Meettechnisch gaat de ruisafstand van -125dB naar -143dB en dat is wel ff een enorm verschil. Dat verklaart ook de dynamiekwinst. Ik weet alleen niet of ik 'm wel aanschaf. De kosten zijn behoorlijk en de preamp klinkt nou al echt geweldig.

Het enige dat ik nou accugevoed gebruik is de zelfbouw phonotrap in mijn 2de set. Ik heb 'm een tijd met een labvoedig aan de praat gezet, maar met de accu's klinkt dat low-budgetding helemaal niet verkeerd, terwijl de met de labvoeding echt niks bijzonders was.

Dat "trage" posten is eigenlijk van de laatste tijd. Zie ook het onderwerp slappe tijden. En van die schakelende voeding dat ga ik inderdaad maar eens doornemen.

Echter als ik met zekeringen moet gaan prutsen dan is het feestje over aangezien ik nog thuis woon. En het duurt nog veel te lang voordat ik het huis uit ben........

Groetjes Raymond

Geplaatst door Raymond:

En van die schakelende voeding dat ga ik inderdaad maar eens doornemen.

Echter als ik met zekeringen moet gaan prutsen dan is het feestje over aangezien ik nog thuis woon. En het duurt nog veel te lang voordat ij het huis uit ben........

Groetjes Raymond

Och arme jongen... En het is zo mooi, op jezelf wonen... Wel een stuk duurder trouwens...

Hoi Joris

Die schakelende voedingen zijn idd erg interresant maar voor een pramp gebruik ik gewoon een kant en klare. Kost 60 - 80 gulden daar ga ik niet tegenin klooien.

Maar voor het zware gebeuren wil ik daar nog wel een keer in duiken.

grtz Simon

Kan het hier even niet meer volgen. Er wordt gevraagd naar ervaringen met accuvoeding. Grote voordeel ervan: Er is geen verbinding met het lichtnet en dus geen lichtnetherrie in de tent en verder puike schone dc spanningen. Komt er iemand met geschakelde voedingen die juist een bak hoogfrequent herrie produceren waar je niet goed van wordt. confused.gifconfused.gifconfused.gif

Wil je een geschakelde voeding toepassen dan ontkom je niet aan zwaar filteren, 200 mv / 25KHz tot 100KHz op de laagspanning is geen uitzondering. Tevens goed afschermen anders vindt je de schakelherrie overal terug. Verder zijn die dingen "traag". Zelf een geschakelde lichtnetvoeding bouwen kun je wel vergeten. Dat is echt hogeschool elektronica, alleen al wat betreft de veiligheid.

Geplaatst door Pjotr:

Kan het hier even niet meer volgen. Er wordt gevraagd naar ervaringen met accuvoeding. Grote voordeel ervan: Er is geen verbinding met het lichtnet en dus geen lichtnetherrie in de tent en verder puike schone dc spanningen. Komt er iemand met geschakelde voedingen die juist een bak hoogfrequent herrie produceren waar je niet goed van wordt. confused.gifconfused.gifconfused.gif

Wil je een geschakelde voeding toepassen dan ontkom je niet aan zwaar filteren, 200 mv / 25KHz tot 100KHz op de laagspanning is geen uitzondering. Tevens goed afschermen anders vindt je de schakelherrie overal terug. Verder zijn die dingen "traag". Zelf een geschakelde lichtnetvoeding bouwen kun je wel vergeten. Dat is echt hogeschool elektronica, alleen al wat betreft de veiligheid.

Hoi Pjotr

Ik snap wat je bedoeld maar om minimaal

Heej Pjotr :),

dat was ik dus inderdaad van die storing :)... maar goed: ik schakel met die dingen ook niet op 25 kHz, maar op tussen de 100 en 500 kHz, dan haal je ook VEEL MEER vermogen uit je kern.

En de storing van die frequentie is er VEEL gemakkelijker uit te halen dan lichtnetstoring.

Een schakelende voeding bouwen is helemaal niet zo moeilijk (schema heb je gezien).

Maar als je slim bent, dan zet je op de uitgangen de spanningen die apparaten "NODIG" hebben, en dus niet de 230V, want anders heb je voor elk apparaat 2 trafo's teveel ertussen zitten, en het maakt je schakelende voeding een stuk kleiner (je hoeft dan niet nogeens naar 230V/50Hz te gaan).

Overigens Peter, wat bedoel je met "traag"?

Grtz, Joris