Jump to content

Wat voor digitaal?

Jedi Knight
 Share

Recommended Posts

Welke onderdelen in een cd speler moet of kan ik modificeren of vervangen om het digitale signaal te verbeteren.

Het gaat om een Philips 953 cd speler waarvan alleen de digital out (coax) wordt gebruikt. Ik wil deze modificeren zodat deze beter gaat klinken, maar aangezien dit mijn eerste mod in een audio apparaat wordt wil ik graag weten waar ik beginnen moet. Het gaat alleen om het digitale gedeelte. De DA conversie laat ik door mijn Denon AVC-A1SE doen.

Dag Jeroen,

Over het aanpassen van het analoge deel heb ik je eerder geschreven. Het enige dat ik aan het digitale deel heb veranderd is het vervangen van de elco 2541 door een MKC van dezelfde waarde maar of dit een verbetering is weet ik niet.

Overigens zijn er van die bouwsetjes met nauwkeurige klokjes te koop, deze zouden jitter verminderen. Hier een link naar TNT-audio over de Superclock

Richard

Thanx ik ga hier naar kijken.

En heb hier naar gekeken, maar ik weet niet of deze upgrade de moeite waard is voor mij budget cd-speler.

Ik hoopte eigenlijk dat er iemand met een of ander eenvoudig opwaardeer idee zou komen, maar blijkbaar is het analoge gedeelte veel beter te upgraden dan het digitale deel. Ik zal dus naar een goed loopwerk moeten gaan uitkijken.

Bij Analogue Audio kun je van Trichord Research componenten kopen (je cd speler modificeren) waardoor het ook beter moet gaan klinken. Ik heb in ieder geval vandaag de gegevens opgevraagd die ik binnenkort thuis ontvang. Ben benieuwd wat het is en of het wat is.

Als je wat meer wilt weten, dan moet je ff hier naar toe gaan; http://www.analogueaudio.com/trichord-research.htm

Succes

Hoi Jeroen,

Op de Dr. Feickert-site vind je ook nog wel wat over tuning van een cd-speler. De digitale tuning gaat meestal over het stabiliseren van de voeding voor het digitale gedeelte en de stabilisatie van de interne klok. Ik denk dat je verder ook weinig kan doen. Het vervangen van het digitale filter is heel lastig. Helaas is juist dit filter klankbepalend. Daarom komen er de laatste tijd ook meer spelers op de markt waarvan je door middel van een "muizenklavier" (dipswitches) dit filter op verschillende manieren kan instellen (Sony CDP-XA50ES, T+A CD1210R en hoger, AVM CD2, Marantz CD5000 etc.)