Rogier Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Ik had de cs 122 gekocht op aanraden van een winkel in die tijd, en dat is me slecht bevallen. Dat wist ik al na een week ongeveer. Helaas was het veel werk om de kabel te vervangen, en ook prijzig, dus heb ik daar lang mee gewacht. Ik snap dan ook niet dat ie zo hot was, maar dat zal vooral marketing geweest zijn denk ik. gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joep Siermann Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Inderdaad Sodejuu, lange tijd terug was het een 'hete' kabel. Toen ik mijn 1e set kocht in 2000 kreeg ik hem er gratis bij, ik was er aanvankelijk erg blij mee! Totdat ik per toeval de goedkopere broer, de Clearwater, hoorde (in mijn set). Tsja, het kost de helft van wat een meter CS-122 kost, maar..klinkt beter! Oftewel, kleurt minder en laat de muziek beter door!!! Rare gewaarwoording was dat toen voor mij. Sindsdien ben ik nooit bevooroordeeld over wat betreft bekabeling! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 september 2003 Report Share Posted 29 september 2003 Geplaatst door Sodejuu:Eigenlijk is het wel vreemd. Een jaar of 2 geleden was de CS-122 echt erg "hot" op het forum. Het was d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 september 2003 Report Share Posted 29 september 2003 Geplaatst door Joep Siermann: Lees je echter door, dan zie je dat je de spullen ook los kunt krijgen. Per mono meter ben je dan 7 Euro kwijt. Kleine correctie, 14 euro per meter. Een mono kabel bestaat uit 2 draden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 29 september 2003 Report Share Posted 29 september 2003 Ik ben bijna geneigd om een paar meter te kopen gewoon om eens te vergelijken met andere kabels. Ik heb nog 16 meter liggen in stukken varierend van 2x 2 meter tot 2x 1 meter Je mag zo wel een stukje hebben van me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 september 2003 Report Share Posted 29 september 2003 16 meter. 2*2 + 2*1 = 6 (ja wiskunde gestudeerd) dus nog totaal 10 meter aan stukjes tussen 1 en 2 meter. Je bent aardig aan het knippen geweest (interne speakerbekabeling??). Helaas heb ik minimaal stukken van 4 meter nodig om te vergelijken. Maar het aanbod is aardig. Overigens zijn mijn nieuwe speakerkabels vandaag aangekomen (zie hiero). 170 euro en de douane heeft het pakje lekker doorgelaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 29 september 2003 Report Share Posted 29 september 2003 Ja, het was aardig knippen, 6 uur per luidspreker, knippen, strippen en solderen. Yuk. Maar nu de kabel ingespeeld raakt wordt steeds duidelijker dat het een goede keus was, opeens klopt alles, de bas is strakker, en de plaatsing van de instrumenten is veeeeeeeeeeel beter. En dat voor slechts 12 uur werk... Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joep Siermann Posted 30 september 2003 Report Share Posted 30 september 2003 Geplaatst door Duck-Twacy: Kleine correctie, 14 euro per meter. Een mono kabel bestaat uit 2 draden... Ok Duck, je hebt gelijk. Op het gebied van interlinks wel te verstaan! In verband met LS-kabels ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 2 oktober 2003 Author Report Share Posted 2 oktober 2003 Dag forummers, De Monito Audio's hebben nu tussen 125 en 150 uur gespeeld. Wat mij tot nu toe opvalt is dat het geluid niet echt los komt van de speakers. Soms hoor ik bepaalde instrumenten recht uit een van de speakers komen. Zou ik dit voor een groot deel kunnen verbeteren door andere bekabeling of moet ik dan toch in de richting van andere componenten gaan denken? Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 2 oktober 2003 Report Share Posted 2 oktober 2003 Beste Rienk, Als eerste zou ik de luidsprekers nog even laten inspelen, al hebben ze nu al veel tijd gehad. Vervolgens zou ik luidspreker kabels gaan uitproberen, als je zo het geluid krijgt dat je wil is het goede olossing. Mocht je toch echt iets blijven missen bij het uitproberen van de kabels, dan moet je gaan kijken naar apparatuur. Als je dan andere apparatuur hebt, dan moet je waarschijnlijk toch een keer je kabels vervangen. oftewel, probeer t eerst op te lossen met kabels, dat is goedkoper dan meteen maar andere apparatuur aan te schaffen. Succes! Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 2 oktober 2003 Report Share Posted 2 oktober 2003 Geplaatst door Douma:Dag mensen, Sinds afgelopen zondag ben ik in het bezit van een stel Monitor Audio Silver 4i speakers. Wat een ongelovelijke vooruitgang ten opzichte van de Visonik E352 Revo 2 speakers. Mijn set bestaat nu uit: Versterker - Cyrus 2 + PSX CD-speler - NAD 521i Platenspeler - Thorens TD166 + MC20E element Speakers - Monitor Audio Silver 4i Interlink - QED Quenex 1 Ls kabel - Van den Hull CS122 Mij lijkt het de meest logische stap om nu te bekabeling te gaan vervangen. Omdat ik verder weinig verstand van kabels heb vroeg ik mij af of jullie wat advies zouden kunnen geven. Welke kabels zouden goed in deze combinatie passen? Ik ben student, dus het moet wel wat betaalbaar blijven. 2dehands mag ook. Interlink tot 75 euro Ls kabel tot 20 euro per meter Alvast bedankt! Groet, Rienk. Mag ik hieruit de conclusie trekken dat je de aanschaf van de Diapason Micra's, waar je het een tijdje geleden over had, uit je hoofd hebt gezet??? Ik meende dat je toen zei dat het geluid dat jij wilde uit deze speakers kwam. Of heb ik iets gemist. Conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 2 oktober 2003 Report Share Posted 2 oktober 2003 Geplaatst door Rogier:Beste Rienk, Als eerste zou ik de luidsprekers nog even laten inspelen, al hebben ze nu al veel tijd gehad. Vervolgens zou ik luidspreker kabels gaan uitproberen, als je zo het geluid krijgt dat je wil is het goede olossing. Mocht je toch echt iets blijven missen bij het uitproberen van de kabels, dan moet je gaan kijken naar apparatuur. Als je dan andere apparatuur hebt, dan moet je waarschijnlijk toch een keer je kabels vervangen. oftewel, probeer t eerst op te lossen met kabels, dat is goedkoper dan meteen maar andere apparatuur aan te schaffen. Succes! Gr. Rogier Als een set met gewone bekabeling nuiet goed klinkt, dan is er iets met de set (of de opstelling) niet in orde. Dat kun je NOOIT met andere bekabeling goed krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 2 oktober 2003 Report Share Posted 2 oktober 2003 Als er iets niet klopt in je set, wil het niet meteen zeggen dat je je apparatuur meteen kunt vervangen. Ik kan ook niet van een afstand ruiken hoe groot het gewenste verschil moet zijn..... Vandaar dat ik suggereer om eerst de kabels te proberen, dat is nl voor een student ook heel wat betaalbaarder dan meteen je apparatuur maar te gaan vervangen. Trouwens, sinds ik de van den hul heb vervangen heb ik bv een enorm strakkere laagweergave, en een midden dat niet meer schel klinkt, en meer naar voren komt. gelukkig heb ik niet meteen maar mijn apparatuur verkocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 2 oktober 2003 Report Share Posted 2 oktober 2003 Geplaatst door Puur:Maar waarom niet bijv. een C541i op de kop tikken en daarmee je 521i vervangen. Ik vind de 541i een stuk betere speler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 2 oktober 2003 Author Report Share Posted 2 oktober 2003 Rogier zei: Als eerste zou ik de luidsprekers nog even laten inspelen, al hebben ze nu al veel tijd gehad. Vervolgens zou ik luidspreker kabels gaan uitproberen, als je zo het geluid krijgt dat je wil is het goede olossing. Mocht je toch echt iets blijven missen bij het uitproberen van de kabels, dan moet je gaan kijken naar apparatuur. Als je dan andere apparatuur hebt, dan moet je waarschijnlijk toch een keer je kabels vervangen. Dag Rogier. Hoe weet ik welk soort luidsprekerkabels ik moet uitproberen? Er zijn zoveel verschillende merken en types, dat het onmogelijk is om die allemaal te gaan uitproberen. conqubite zei: Mag ik hieruit de conclusie trekken dat je de aanschaf van de Diapason Micra's, waar je het een tijdje geleden over had, uit je hoofd hebt gezet??? Ik meende dat je toen zei dat het geluid dat jij wilde uit deze speakers kwam. Of heb ik iets gemist. Dag Conqubite. die conclusie mag je trekken, maar dat zou dan wel een foute conclusie zijn. De micra's heb ik zeker niet uit mijn hoofd gezet. Ik heb toentertijd de Visonik's aangeschaft omdat de Micra's te duur waren en ik dus een tussenoplossing moest vinden. Toen ik in groningen ben gaan wonen bleek dat ik de Visonik's niet goed geplaatst konden worden. Toevallig kwam ik op internet de Monitor Audio Silver 4i tegen voor 325 euro per paar. Dit leek mij geen slechte prijs voor een 2ehands setje. Toen ik ze ophaalde bleken ze zelfs nieuw in doos te zitten! Ik probeer nu iedere maand wat geld achteruit te zetten voor de Micra's Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 2 oktober 2003 Report Share Posted 2 oktober 2003 Hoe weet ik welk soort luidsprekerkabels ik moet uitproberen? Er zijn zoveel verschillende merken en types, dat het onmogelijk is om die allemaal te gaan uitproberen. Als je naar een goede audio-dealer gaat zal hij zeker met suggesties aankomen. Zoals ik al eerder zei zou ik niet meteen maar dingen gaan vervangen, eerst proberen is het devies. De interlink die je hebt zou ook eens best de "boosdoener" kunnen zijn. Ik heb de quenex 1 een keer gehoord, toen ik een demo opstelde, meteen eraf ermee, weg ruimtelijkheid en diepte in het geluid. De quenex 2 klonk echt veeeel beter, en is nog niet eens zoveel duurder (dacht ik). GR. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 2 oktober 2003 Author Report Share Posted 2 oktober 2003 Als ik volgende week mijn tentamens achter de rug heb, zal ik eens gaan kijken bij een audio zaak, hier in Groningen. Ik heb gezien dat er meerdere zaken zijn in Groningen. Is er een die jullie voorkeur geniet? Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 2 oktober 2003 Report Share Posted 2 oktober 2003 De Groef. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 2 oktober 2003 Author Report Share Posted 2 oktober 2003 De Groef is geloof ik vlak bij mij. Laat ik daar dan eerst maar eens een kijkje gaan nemen. Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 2 oktober 2003 Report Share Posted 2 oktober 2003 Douma, Heb je al geprobeerd de akoestiek van je luisterruimte aan te passen alvorens andere apparatuur/kabels te gaan proberen? De invloed van de akoestiek is VEEL groeter op het uiteindelijke resultaat dan een ander kabeltje. Ik heb onlangs zelf een nieuw vloerkleed neergelegd en de verandering die dit teweeg bracht was echt veel groter dan een andere versterker of cd speler, laat staan een kabeltje. Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 2 oktober 2003 Author Report Share Posted 2 oktober 2003 Zee zei: Douma, Heb je al geprobeerd de akoestiek van je luisterruimte aan te passen alvorens andere apparatuur/kabels te gaan proberen? De invloed van de akoestiek is VEEL groeter op het uiteindelijke resultaat dan een ander kabeltje. Ik heb onlangs zelf een nieuw vloerkleed neergelegd en de verandering die dit teweeg bracht was echt veel groter dan een andere versterker of cd speler, laat staan een kabeltje. Dag Zee. Ik ben al even bezig geweest met de akoestiek, maar heb daar eerlijk gezegd nog niet zoveel kaas van gegeten. Mijn kamer is 2,85m bij 4,05m. Op 1,80m hoog lopen 2 wanden schuin naar elkaar toe tot zo'n 3,5m hoog. op 2,60m heb ik balken lopen waarop ik mijn 2 persoonsbed heb geplaatst. Verder heb ik een wandkleed aan de muur. vloerbedekking op de grond. Geen kale hoeken. En er staat zo goed als niets tussen de luidsprekers en de luisterplek. Als jij of iemand anders nog ideeen heeft, dan hoor ik die graag. Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 2 oktober 2003 Report Share Posted 2 oktober 2003 Geplaatst door Zee: Ik heb onlangs zelf een nieuw vloerkleed neergelegd En klinkt het anders dan met je oude vloerkleed Of bedoel je dat je een vloerkleed neer hebt gelegd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 2 oktober 2003 Report Share Posted 2 oktober 2003 Ruud, In het begin had ik geen vloerkleed en stond er een salontafel in het midden tussen de speakers en de luisterplaats. Voordat ik het huidige vloerkleed heb neergelegd heb ik (mede om gevoel te krijgen voor de afmetingen die het kleed zou moeten krijgen) diverse keren geexperimenteerd met dekens an andere kleden op de vloer. En inderdaad: afhankelijk van het materiaal zijn de akoestische verschillen duidelijk hoorbaar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 6 oktober 2003 Author Report Share Posted 6 oktober 2003 Ik ben vorige week even bij "De Groef" langs geweest voor wat informatie. Daar werd mij QED ls-bekabeling en Audio Note interlink geadviseerd. Deze week ga ik er langs om van beide even een proefmonster op te halen. Dan kan ik op mijn gemak de boel eens beluisteren. Hebben jullie ervaring met deze merken? Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 9 oktober 2003 Author Report Share Posted 9 oktober 2003 Zonet heb ik naar aanleiding van het topic "Indraaien van speakers", mijn speakers wat verder ingedraaid. Wat een wereld van verschil! De plaatsing is nu stukken beter geworden. Ik ben benieuwd wat andere bekabeling nog kan gaan doen. Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts