MM Posted 9 oktober 2001 Report Share Posted 9 oktober 2001 Mijn eerste posting... Op dit moment heb ik philips FB-850 ("Conductors") luidsprekers. Over het algemeen ben ik er aardig tevreden over, maar wat ik eigenlijk een beetje mis is het laag. Het zijn voor mijn gevoel (ik ben alles behalve een audiofiel) aardig neutrale speakers. Ik draai hoofdzakelijk instrumentale muziek, allerlei richtingen. Ik zoek nu speakers met dezelfde eigenschappen, maar met een groter bereik. Zelf heb ik ooit eens (kort) magnat luidsprekers gehoord, wat is jullie ervaring met magnat, zijn ze (redelijk) neutraal? Ik zat zelf te denken aan de vintage 7 serie (de 770 misschien). Magnat vintage 7 luidsprekers Welke andere speakers bevelen jullie aan die redelijk neutraal zijn? Ze moeten alleen niet "doods" klinken. Met neutraal bedoel ik dat niet een bepaalt bereik overdreven geaccentueerd wordt. (Valt niet mee om geluid te beschrijven ) Alvast bedankt voor alle tips en suggesties! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medus@ Posted 9 oktober 2001 Report Share Posted 9 oktober 2001 Beste MM, Wat een immense luidsprekers zijn dit zeg! Zou je misschien de verdere gegevens van je systeem kunnen geven dat zou het iets makkelijker maken. Ik wacht af. Groeten Erik Link to comment Share on other sites More sharing options...
MM Posted 9 oktober 2001 Author Report Share Posted 9 oktober 2001 Sinds ik een "echte" geluidsinstallatie heb gehoord weet ik eigenlijk wat ik mis. Ik dacht door de speakers te vervangen dat ik er wel zou komen, maar ik verwacht niet dat het voldoende zal zijn. Nu ik verder heb rondgekeken op diverse sites en forums en ook de "specs" van mijn huidige systeem heb bekeken moet ik waarschijnlijk een compleet nieuwe set kopen (speakers + versterker + CD-speler). Mijn oude philips versterker (FA-930) levert slechts 2x65W bij 8 ohm en past kwalitatief niet echt bij de magnat "vintage 7" serie. Ook diverse andere speakers hebben (veel) meer vermogen nodig dan dat mijn versterker kan leveren. Mijn huidige systeem: Versterker: Philips FA-930 (2x65W bij 8 Ohm) CD-Speler: Philips CD-935 (begint weer met overslaan ) Luidsprekers: Philips FB-850 (bi-wired aangesloten op de versterker) En nog een cassette-deck, equalizer etc. die ik niet meer gebruik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
demon Posted 9 oktober 2001 Report Share Posted 9 oktober 2001 en in welke prijsklasse zoek je evt een complete set ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MM Posted 10 oktober 2001 Author Report Share Posted 10 oktober 2001 Ik heb een budget van maximaal fl. 10.000. Ik zat te denken aan de volgende verdeling: Ongeveer Fl. 5000 voor 2 speakers Tussen de fl. 3000 en 4000 voor een versterker Tussen de fl 1000 en 2000 voor een CD-speler Deze verdeling werd mij aanbevolen. Is dit een goede verdeling? Aangezien ik ook wel graag naar films kijk zat ik misschien te denken aan een DD/DTS versterker, maar ik lees regelmatig dat deze versterkers minder geschikt zijn wanneer je hoofdzakelijk muziek luistert. Hebben jullie in deze prijsklasse misschien een aantal aanbeveling/afraders, gezien het grote aanbod versterkers/speakers? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 10 oktober 2001 Report Share Posted 10 oktober 2001 Beste MM, Met jouw budget kun je een schitterende high-end set samenstellen. Wil je inderdaad neutraal, kies dan voor no-nonsense merken (kijk onder het tabje merken op deze site voor een mooie selectie). Wellicht heb je interesse in 2e hands, er zijn een heel aantal winkels die uitstekende spullen verkopen op dat gebied, vaak met garantie. Op deze manier kun je nog mooiere dingen aanschaffen en binnen je budget blijven. Indien je er prijs op stelt kan ik een aantal merken noemen die ik mooi vind en waar ik goede ervaringen mee heb, echter omdat smaak persoonlijk is laat ik dat (nog) achterwege. Als laatste: Buizenversterkers worden meestal beter geacht dan transistorversterkers. Electrostaten worden meestal beter geacht dan conventionele luidsprekers. Het is niet zo dat hoe meer conussen, hoe beter de luidspreker of hoe meer "weg", hoe beter de luidspreker. In die zin ben ik geneigd te waarschuwen voor Magnat; er is veel beter te koop voor dat geld. De betere cd-spelers kenmerken zich doorgaans door heel weinig toeters en bellen. Let op zaken als snaaraandrijving (is heel goed), geen lade maar een klep (topladers) en loopwerken van Sony of Phillips (NIET als merk, slechts het loopwerk!!). Als laatste vinden veel audio liefhebbers meer-bits D/A converters beter klinken dan 1-bitters. Succes/Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
MM Posted 10 oktober 2001 Author Report Share Posted 10 oktober 2001 Hoe belangrijk zijn de specificatie van b.v. een luidspreker, of moet je juist niet kijken maar alleen luisteren? Als ik alleen naar de "specs" kijk dan liggen de philips luidsprekers in het bereik van veel andere merken (bereik philips: 38Hz-24000Hz), tot nu toe heb ik alleen bij de magnat's gezien dat ze een duidelijk groter bereik hebben. Ik zoek merk(en) die een natuurgetrouw beeld geven van de muziek. Ik bedoel dat de set niet een bepaald bereik overdreven moet gaan accentueren. Maar als de muziek dynamisch is, dan moet het wel dynamisch uit de set komen. Toeters en bellen hoeft van mij niet, mijn huidige philips heeft ook (relatief) weinig toeters en bellen. Ik heb op het merken tabje gekeken maar wat veel merken! Misschien hebben jullie wat suggesties zodat ik wat doelgerichter een aantal merken kan beluisteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kharn Posted 10 oktober 2001 Report Share Posted 10 oktober 2001 Bereik is alleen belangrijk van ongeveer 20-30000 hz. Verder is het luisteren, luisteren en luisteren. Merken die mij erg aantrekken zijn infinity, dynaudio en JBL pro. Mindere merken, volgens mij: Bose ,Klipsch en B&O. Natuurlijk blijft het motto altijd: Zelf luisteren, zelf oordelen, en neem je eigen cd's/platen mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ender Posted 10 oktober 2001 Report Share Posted 10 oktober 2001 Hey hoi! Zoals mijn mede forumleden al zeggen: ga vooral luisteren. En als het even kan: veel luisteren! Er is zoveel aan goed spul te koop, dat je niet over een nacht ijs moet gaan wil je het beste voor jou kopen. Handige tip hierbij: indien mogelijk, probeer ook de nieuw aan te schaffen installatie eerst thuis te proberen! Zo voorkom je teleurstelling indien je installatie niet pas bij de acoustiek van je huis (met name de boxen)! En als je op het punt staat iets te kopen dan is het altijd handig eerst de forumleden te raadplegen Suc6 met je zoektocht! Grtz, Ender Link to comment Share on other sites More sharing options...
DTS Posted 10 oktober 2001 Report Share Posted 10 oktober 2001 Hoi MM, Ik denk dat je voor jezelf eerst heel duidelijk moet hebben of je met deze set wel of niet films wil gaan kijken. Als je dat wel wilt dat zal je geen cd speler maar een dvd-speler ( waar je overigens gewoon cd's op kan afspelen ) moeten aanschaffen. Verder zul je om moeten zien naar een totaal andere versterker. Wat betreft Home theater kan ik je wel veel vertellen, wil je een stereo set dan laat ik dat graag over aan mijn medeforumers die daar meer verstand van hebben Rick Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medus@ Posted 10 oktober 2001 Report Share Posted 10 oktober 2001 Een goedenmiddag, MM ik zou eens naar de volgende set gaan luisteren als ik jou was. Deze heb ik laatst een keer beluisterd en ik was zeer tevreden over het geluid. Marantz PM-17MKII F 3300,- Marantz CD-17MKII F 2400,- B&W CDM7NT a F 2250,- p.stuk Een paar goede kabels erbij en je hebt een echt een mooie set. In ieder geval een hele verbetering met wat je nu hebt. Hoop dat je hier wat mee kunt. Groeten Erik Link to comment Share on other sites More sharing options...
MM Posted 10 oktober 2001 Author Report Share Posted 10 oktober 2001 Bedankt voor jullie reacties! Ik ga binnenkort maar eens een aantal winkels langs om het een en ander te beluisteren. Ik ben benieuwd hoe die marantz klinkt, ik heb daar veel positieve reacties over gelezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ender Posted 10 oktober 2001 Report Share Posted 10 oktober 2001 Mooi om te horen! Laat je ons weten wat je luisterervaringen zijn? Grtz, Ender Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 11 oktober 2001 Report Share Posted 11 oktober 2001 Beste MM, Ik wil je ter overweging toch (je vroeg er per slot van rekening om) de volgende no-nonsense merken meegeven: apparatuur: Myryad, Rega, Creek, Musical Fidelity, Van Medevoort, Cyrus, LINN, Holfi, evt. Rotel. luidsprekers: Mission, Monitor Audio, Dynaudio, Xanadu, KEF. Probeer eens te ontdekken welke nationaliteit luidsprekers je mooi vindt. Naar mijn ervaring zit er namelijk een rode draad in het geluid van de luidsprekers t.o.v. het land van herkomst. Ongeveer zo: Nederlands = sprankelend en helder, Duits = warm en vol, Engels zit er tussen in. Amerikaans is vaak heel bassig (wat dat betreft ben ik het totaal NIET eens met Kharn; JBL en Infinity klinkt naar mijn mening absoluut niet neutraal, maar eerder "disco"). Dit alles uiteraard met de nodige uitzonderingen. Als laatste nog dit; onderschat niet het belang van goede kabels. Deze kosten geld, een flink deel van je budget zelfs. Maar zonder goede bekabeling zal je nooit uit een installatie halen wat er in zit. Zie het ongeveer zo: als je apparatuur heel mooi geluid kan weergeven, maar het signaal komt vervormd bij je luidsprekers, dan klinkt het nog nergens naar. Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kharn Posted 11 oktober 2001 Report Share Posted 11 oktober 2001 Jbl ben ik eens, alleen de pro speakers zijn enigzins interresant, alleen infinity vind ik toch echt erg goed, Menings verschil mag toch ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 12 oktober 2001 Report Share Posted 12 oktober 2001 Geplaatst door Kharn:Jbl ben ik eens, alleen de pro speakers zijn enigzins interresant, alleen infinity vind ik toch echt erg goed, Menings verschil mag toch ? Beste Kharn, Gelukkig zijn er meningsverschillen, anders werd dit forum maar een dooie boel... Wat Infinity betreft; naar mijn mening hebben ze voor de overname door Harman Kardon hele mooie dingen gemaakt (Kappa 9., Omega). Tegenwoordig zijn hun produkten vooral "populair", meer voor het grote publiek. Niks mis mee, als je smaak daar naar uit gaat. Ik vind wel dat er voor hetzelfde geld mooiere dingen te koop zijn. Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kharn Posted 12 oktober 2001 Report Share Posted 12 oktober 2001 LOL, ik ben gewoon nog steeds erg onder de indruk van de kappa 10 en de jbl speakers van mijn collega..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 12 oktober 2001 Report Share Posted 12 oktober 2001 Geplaatst door Kharn:LOL, ik ben gewoon nog steeds erg onder de indruk van de kappa 10 en de jbl speakers van mijn collega..... ...wat waarschijnlijk meer zegt over wat je gewend bent dan over de kwaliteit van dat spul... Groet, Michel , die het misschien nogal bot stelt, maar het niet slecht bedoelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kharn Posted 12 oktober 2001 Report Share Posted 12 oktober 2001 Wanneer mag ik beter beluisteren??, ik reis graag af naar vreemde oorden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 12 oktober 2001 Report Share Posted 12 oktober 2001 Kom maar op!! Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kharn Posted 12 oktober 2001 Report Share Posted 12 oktober 2001 Maassluis lag toch ergens bij rotterdam? Hmm 200 km reizen, lol, when, where exactly? Greetz, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 12 oktober 2001 Report Share Posted 12 oktober 2001 Geplaatst door Kharn:Maassluis lag toch ergens bij rotterdam? Klopt. Hmm 200 km reizen, lol, when, where exactly? Laten we dat per imeel afspreken... Greetz, Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kharn Posted 12 oktober 2001 Report Share Posted 12 oktober 2001 Dan ff wachten tot ik thuis zit, mag op mijn werk geen persoonlijke mail zenden ivm virussen, gezeur van die it'ers hier ook... Link to comment Share on other sites More sharing options...
MM Posted 27 oktober 2001 Author Report Share Posted 27 oktober 2001 Vandaag ben ik gaan luisteren naar een paar luidsprekers. Bij Sterk in Apeldoorn hadden ze een paar soorten B&W's staan, nl: CDM7NT CDM9NT En de DM600 Series 3 luidsprekers. Ik vond de DM600 Series 3 in het laag erg goed, maar het midden en hoog was lang niet zo mooi als de CDM7 en CDM9. De CDM9 en CDM7 had daarintegen weer een veel minder mooi laag (dit was met sommige CD's zelfs compleet afwezig!), terwijl het laag juist weer goed op de DM600 Series 3 werd weergegeven. De CDM9's waren zo te zien de topmodelen die ze verkochten bij Sterk. Hierna ben ik doorgelopen naar Versnel Hifi, en ik heb ze mijn bevindingen voorgelegd. Zij dachten dat het misschien aan de kabels en/of versterker lag dat de CDM9 niet zo goed presteerde. Dus ga ik de CDM9's nog een beluisteren bij Versnel Hifi. Ze gaan ook nog een paar dynaudio's laten komen (contour 1.8 en de audience 82). Ik ben erg benieuwd hoe die gaan klinken. Binnenkort ga ik ook nog proberen om Tannoy's (Eyris serie en de Definition's) te beluisteren, die maakten op de VAD ook een erg goede eerste indruk. Tot nu toe lijkt een speaker die een combinatie is van de CDM9NT en de DM600 Series 3 de ideale speaker. Volgens Versnel zou ik de Nautilus serie erg mooi vinden, maar die liggen (helaas) ruim boven mijn geplande budget. Ik zoek een complete luidspreker, een luidspreker die alles natuurlijk weergeeft, van laag naar hoog. Wat is jullie ervaring met de CDM9NT's? Klopt het dat ze in het lage gebied minder presteren en het accent vooral licht op het midden en hoog? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 29 oktober 2001 Report Share Posted 29 oktober 2001 Luisteren is erg moeilijk, soms kun je gelukkig ook wel eens dingen zichtbaar maken. Fritz de With heeft ooit een Headphone Test CD gemaak, op track 33 - dacht ik - staat een overvliegende chinook, deze track laat feilloos zien of versterker en/of speakers voldoende snelheid in het laag kunnen leveren. In geval van enige luiheid lijkt het alsof de woofers de kast uit willen vliegen, terwijl een snelle speaker/versterker combinatie nauwelijks beweging laten zien, waarbij overigens het geluid wel overeind blijft...... Zeker de Klipsch Heritage serie doet het hier erg goeg - alleen van de Heresy is de woofer zichtbaar - nogal wat andere speakers en versterkers laten het hier zichtbaar afweten. Luister en kijk............... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts