Jump to content

Nieuwe luidsprekers

MM
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Jitze:

Luisteren is erg moeilijk,

Luister en kijk...............

Groet Jitze   :D

Was getekend, Jitze, die onderhand toch moet weten dat de normale luisteraar alleen maar vervorming wil horen en daarom niet naar hoorntjes luistert. :P:D;)

• 4 weeks later...

Afgelopen weekend had ik (eindelijk) weer eens tijd om een aantal luidsprekers te beluisteren. Ik heb de volgende luidsprekers beluisterd:

- Dynaudio audience 82

- Dynaudio contour 1.8 mk2

- B&W 604 S3

- B&W CDM9NT (ditmaal op andere versterkers (een arcam en een nad))

- B&W Nautilus 804

Van deze speakers vond ik de dynaudio contour en de nautilus verreweg de mooiste speakers. Helaas zorgt de nautilus 804 er voor dat mijn totale budget (te) ver wordt overschreden, dus staat de dynaudio contour 1.8 mk2 voorlopig op bovenaan op mijn favorietenlijst. De B&W CDM9NT klonken op een zwaardere versterker veel beter, maar ze spreken mij nog steeds niet echt aan.

De B&W 604 vond ik veel te "dof" klinken. Qua geluid (en prijs) zit de dynaudio audience tussen de CDM9NT en de 604 in. De luidsprekers heb ik gehoord op een Arcam P85 versterker met een arcam CD92 cd-speler, afgewisseld met een nad C-350 versterker. Ze speakers waren met AudioQuest speakerkabels (Coral en Bedrock).

Binnenkort hoop ik nog te kunnen luisteren naar 2 tannoy speakers, nl. de definition d-500 en de eyris 3 (net uit). Op de vad show lieten ze een goede eerste indruk achter.

Wat mij opviel van de beluisterde luidsprekers is dat ze ook niet alles konden weergeven van mijn cd's. Op de CD "Talvin Singh - OK" staat een hele aparte drum, deze produceert tonen tot onder de 30Hz en waren op geen van bovenstaande speakers echt te horen. De enige luidsprekers waarbij ik deze drum enigszins kon horen waren op magnat speakers. Vandaar dat ik in eerste instantie erg geinteresseerd was in de magnat's. Ik vond de detaillering erg mooi van de beluisterde speakers (metname de contour 1.8), erg mooi uitgebalanceerd.

Wat zijn eigenlijk de grote minpunten van magnat? Ze maken (net als b.v. tannoy) speakers in allerlei prijsklassen, maar je vind ze bij weinig winkels (zegt dat genoeg?). Ik zag laatst alleen de goedkope "instapmodellen" bij de mediamarkt.

Hoi MM,

Magnat heeft hier niet zo'n goeie naam, maar ik weet eigenlijk niet waarom. Ze hebben hele goeie speakers en vooral de Vintage-serie is heel goed. Ik stond verbaasd te luisteren naar de Vintage 550. 550.jpg Deze speaker heeft qua weergave eigenlijk alles aan boord.

De duurdere Vintage 650 650.jpg heb ik helaas nog niet gehoord.

In de laatste Audio (of was het nou Stereo) staat de Vintage 990 getest. 990.jpg Deze was wel heel erg extreem en kost dan ook DM 80.000,-. Ik geloof dat de 550 en 650 wel in jouw prijsklasse liggen.

Geplaatst door Michel:

Beste MM,

Als laatste:

Buizenversterkers worden meestal beter geacht dan transistorversterkers.

Electrostaten worden meestal beter geacht dan conventionele luidsprekers.

Het is niet zo dat hoe meer conussen, hoe beter de luidspreker of hoe meer "weg", hoe beter de luidspreker. In die zin ben ik geneigd te waarschuwen voor Magnat; er is veel beter te koop voor dat geld.

De betere cd-spelers kenmerken zich doorgaans door heel weinig toeters en bellen. Let op zaken als snaaraandrijving (is heel goed), geen lade maar een klep (topladers) en loopwerken van Sony of Phillips (NIET als merk, slechts het loopwerk!!). Als laatste vinden veel audio liefhebbers meer-bits D/A converters beter klinken dan 1-bitters.

Succes/Groet,

Michel   cool.gif

Beetje vaag Michel,

Buizenversterkers worden meestal beter geacht dan transistorversterkers. Says WHO!!!??? Niet erg objectief. De klank van buizenversterkers heeft mij nooit kunnen boeien. Mijn maakt dat het nu dat transistorsversterkers worden geacht "beter te zijn"?

Electrostaten worden meestal beter geacht dan conventionele luidsprekers. H

Zelf zat ik te kijken naar o.a. de vintage 760. Deze heb ik bij stassen gezien voor fl. 2650,-. De speaker ligt daarmee in de dezelfde (prijs)klasse als de dynaudio contour 1.8 mk2 en de B&W CDM9NT. De vintage 770 komt (net als de nautilus 804) te ver boven mijn budget. Ik vond het jammer dat de ze op de vad alleen de instappers lieten spelen, de vintage 7 serie hadden ze zelfs niet eens bij zich.

Heeft iemand al eens een speaker uit de vintage 7-serie beluisterd?

Mindere merken, volgens mij: Bose  ,Klipsch en B&O.

Ik mag hopen dat je een geintje maakt met Klipsch?

Dit is een zeer hoogwaardig speakermerk.

Als je van gedetaileerd/strak geluid houdt zou ik dus zeker eens serieus luisteren naar dit merk.

Ze hebben ook complete 5.1 setjes.

Luister en je weet wat ik bedoel.

Groeten

Geplaatst door Mies:

Beetje vaag Michel,

Buizenversterkers worden meestal beter geacht dan transistorversterkers. Says WHO!!!??? Niet erg objectief. De klank van buizenversterkers heeft mij nooit kunnen boeien. Mijn maakt dat het nu dat transistorsversterkers worden geacht "beter te zijn"?

Electrostaten worden meestal beter geacht dan conventionele luidsprekers.  H

Geplaatst door Michel:

Beste Mies,

Ookal moet iedereen voor zich weten wat hij/zij wil, zijn er toch een paar algemeenheden aan te geven. Uiteraard met de nodige uitzonderingen.

Als je min of meer nieuw bent in audio-land zou ik het zelf prettig vinden als iemand mij een beetje op weg zou helpen. Dit is dan ook wat ik geprobeerd heb te doen.

Uiteraard handelt het hierbij niet om wetten (horen is nog steeds een zeer persoonlijk iets), maar om zaken welke mij in de loop der jaren zijn opgevallen.

Ben je het er niet mee eens, dan is dat je goed recht.

Aangaande je opmerking dat je als luisteraar niet zou mogen oordelen; ik vind dat je als luisteraar JUIST mag oordelen. Zeker als je oordeel gebaseerd is op jaren ervaring. En als je dan ook nog een beetje weet hoe de techniek achter de apparatuur in elkaar steekt kan je zeker een gedegen oordeel vellen.

Helemaal los hiervan staat persoonlijke smaak. Deze heb ik dan ook geprobeerd buiten beschouwing te laten.

Groet,

Michel    cool.gif

Beste Michel,

De reden waarom ik zo reageerde is dat ik helaas op dit forum altijd dezelfde forummers c.q. meningen tegenkom en steeds dezelfde audio door de strot wordt geduwd. Omdat steeds dezelfde forummers (audio dealers?) :rolleyes: hun eigen apparatuur naar voren drukken wordt het voor een beginner wel erg

mies dan vraag ik mij af of jij zelf ook wel objectief luisterd

het staat er namelijk soms ook wel bij en het lijkt mij nogal natuurlijk dat je je eigen merk aanprijsd als het goed spul is het is tenslotte hetgeen je het best kent

en als er gezegt word dat dat een platenspeler beter klinkt als een cd speler dan mag dat een feit heten klaar

en als jij transistor beter vind klinken dan buizen is dat een persoonlijke mening

ieder zijn eigen en ik weet van meerdere forummers (niet audiodealers)

dat ze met buizen spelen en als ik eerlijk mag zijn vind ik buizen ook beter klinken

MIJN MENING

eek.gif

Mies zei: "Geef mensen adviezen (net als een Audio magazine) op basis van veel verschillende luisterervaringen en niet alleen op basis van het setje wat thuis staat. Dat is namelijk WEL een persoonlijke smaak. Persoonlijke smaak is goed maar mag geen advies worden."

Hoi Mies,wat jij verwacht zijn objectieve meningen nou het spijt me maar dat die er zijn is een illusie,een droom.

Al die mooie setjes die je op de VAD hebt beluisterd zijn samengesteld met de Persoonlijke smaak van de importeur/winkelier.

De referentie die een recencent van een audio magazin hoort te hebben is z'n persoonlijke smaak, het ideaal beeld wat de m/v in zijn/haar hoofd heeft.

Er zijn er die menen dat dit het live geluid van de diverse instrumenten is .KMA

(betekenis kan op verzoek ge pb'd worden)

Zelfs de beste duurste grootste set kan niet het geluid benaderen van een grote Steinway op 2mtr afstand.

Als je de diverse recensies in de audio bladen leest dan zie je dat er bijvoorbeeld flink met div.kabels wordt gestoeid. Tunen naar de smaak van de recencent???

Alles is gebaseerd op persoonlijke smaak.

De ontwerper van een versterker tuned z'n produkt naar zijn smaak.

En wat de meeste forumers melden is hun persoonlijke smaak die MISCHIEN ook de jouwe kan zijn.

En om dat te checken hebben we dealers met demo ruimtes en shows zoals de VAD.

Ikzelf zou nooit een koopadvies aan iemand geven en ik denk dat dit geld voor alle door jou bedoelde forumers.

Ze zeggen wat ze zelf gebruiken of goed kennen en geven het advies om dit eens te beluisteren.

Shit,ik spreek mezelf tegen, heb 1 keer een koopadvies gegeven. Townsend Rock draaitafel voor 799 piek.

K'weet de naam zo effe niet maar mocht je'm niet hebben gekocht ,doe me dan een mailtje dan neem ik em.

Want mijn persoonlijke smaak zegt me dat ik 'm mooi vindt.

Allen,

Ik vind het geweldig zo'n forum, niet? Eindelijk weer eens felle reactie's in plaats van de bekende chatbox achtige taferelen. Zo zie ik het graag.

Ennuuh, Sodejuu, prijs die (dealer-) forummer nou niet te veel de hemel in. Uit persoonlijke ervaringen bleek een dealer toch maar gewoon een detailist. Deze wil graag verkopen want daar leeft ie van. Niks mis mee natuurlijk, absuluut niets op tegen. Is z'n vak. Alleen neem ik de mening van deze lieden als (iets) minder objectief.

Gegroet

Mies ;)

Siep, dat was ik!

Mij had je die Townshend Rock aangeraden om te kopen. Dit heb ik dus niet gedaan,aangezien ik 'm ongezien/ongehoord moest bestellen en ook omdat 't alleen een loopwerk betrof (zonder arm dus).

Daarnaast zou ie volgens sommige mensen die zowel de draaitafel als mijn CD-speler kennen,niet van 't zelfde muzikale niveau zijn als m'n CD-speler.

Kortom,...Hij staat er nog steeds.

GO for it!,zou 'k zeggen.

www.studio107.nl

Groeten,

Alco

Zoals reeds werd opgemerkt houden de " dealers " zich redelijk op de vlakte, geven ook erg vaak aan dat de uiteindelijke keuze gemaakt moet worden door te luisteren en vooral door te vergelijken, althans dit is de weg welke ik zelf graag kies.......

Kiezen voor een ander is echt niet mogelijk, zolang er mensen in een zaak komen om geluid te kopen en naar huis gaan met design, is het soms ook wel hopeloos.

Rondlopend in audioland valt het wel op dat dealers welke betrouwbaar genoemd kunnen worden ook redelijk consequent zijn, in zaken waar je op enig moment binnen komt en merk A, B en C de hemel ingeprezen worden, waarbij de rest wordt afgedaan als inferieur, is het toch wel erg vreemd dat krap een jaar later plotseling A, B en C tot het slechtste behoren dat op de markt is en zijn vervangen door een aantal andere merken.

Overigens is het zeker niet zo heel erg dat persoonlijke smaak een rol speelt, ook fabrikanten ontwerpen vanuit een persoonlijke voorkeur, de techniek hierachter is overigens voor de luisteraar van geen enkel belang.

Meer belangrijk is de techniek van het luisteren en vergelijken, het is vreselijk zinnig te weten hoe te luisteren en hoe te vermijden in allerlei valkuilen te stappen.

Hierop voortbordurend, denk ik toch dat er veel meer sprake is van een soort algemeen gevoel voor " goed " geluid, dan men in het algemeen aanneemt, eigenlijk zie je dit op veel meer terreinen, denk maar aan subjectieve zaken als kleur en vorm.

Groet Jitze :Deek.gifeek.gif:D

• 5 weeks later...

Afgelopen weekend ben ik bij Stassen geweest om wederom een aantal speakers en versterkers te beluisteren. Ik denk dat ik er ondertussen redelijk uit ben welke speaker het gaat worden, het aantal "kandidaten" heb ik inmiddels teruggebracht tot 3. In tegenstelling tot de vorige luistersessies vond ik de 9NT meer dan voldoende bas geven. Misschien beter ingespeeld of betere versterker?

Bij Stassen heb ik ook een schitterende versterker gehoord, nl. een synn ap-900 buizenversterker. Dit apparaat levert maximaal 2x60Watt (bedankt Michel, Alco voor de informatie). De versterker zal waarschijnlijk (net?) genoeg vermogen hebben om een nautilus 804 aan te sturen. Moet de versterker dan niet (te) hard werken, waardoor de buizen dan veel sneller zullen slijten?

Ap900.jpg

Ik heb inmiddels van synn ook een andere versterker combinatie gevonden, nl. de C-08.

Dit is een combinatie van een buizen voorversterker en een 300Watt transistor eindversterker. Zijn dit (in de regel) goede combinaties?

Synn.jpg

Ik heb o.a. op dit forum ook gelezen dat T+A goede analitische versterkers maakt. Lijken deze versterkers qua klank veel op een buizenversterker?

• 3 weeks later...

Ik denk dat ik er inmiddels aardig uit ben wat het gaat worden!!

Voor de versterker heb ik de keus inmiddels gemaakt, nl. een Synn buizenvoorversterker, de C-08 samen met de Synn eindversterker de P-08. Qua detaillering komt deze versterker-combinatie heel dicht in de buurt van de synn ap-900. Het grote voordeel van deze versterker zit in het vermogen, de eindversteker levert 2x150 Watt bij 8 Ohm. Alles klinkt erg (mooi) gedetailleerd met voldoende "body", dit ontbrak er bij de ap-900 aan wanneer bv. een nautilus 803 werd aangesloten. Ik heb ook nog geluisterd naar een T+A pa 1520 op zowel de nautilus 803 als de 9NT’s. De Synn vond ik gedetailleerder en warmer klinken dan de T+A. Tijdens de laatste luistersessie waar ik de synn heb beluisterd hadden ze de nautilus 804 niet meer (uitverkocht) en de Spendor 1/2 was nog niet binnen. De volgende keer maak een definitieve keus uit de volgende luidsprekers: de b&w 9NT, de b&w nautilus 804 en de spendor 1/2. Nu alleen nog een cd-speler!