Jump to content

MP3 diskman

seoman
 Share

Recommended Posts

He guys

Ik ben opzoek naar een nieuwe cd-walkman.

Ik heb 3 eisen;

Goed geluid

Mp3 (incl vbr ondersteuning)

Digitale uitgang.

Nu heb ik een sony gevonden die me wel aardig lijkt.

D-EJ2000

Heeft iemand die al eens gehoord?

Het geluid van de koptelefoon interreseerd me niet. Ik gebruik toch mijn senheiser(s).

Heeft iemand andere suggesties?

Groetjen Simon

Ik heb zelf al bijna 3 jaar een Philips Expanium. Alleen die heeft geen digitale uitgang. Misschien dat de nieuwere versies dat wel hebben.

Hij bevalt mij goed, al zijn de oordopjes wel kut. Maar ach, ik gebruik 'm toch bijna alleen maar in de trein, dus dan boeit het niet zo.

Maar het geluid is opzich wel goed. Bij m'n ouders sluit ik 'm wel eens aan op hun set. Dat klinkt nog best aardig, al klinkt de NAD C541i van m'n vader met gewone cd's natuurlijk wel beter.

Wat bedoel je met vbr ondersteuning? Is dat dat je kan aflezen welk nummer er speelt? In dat geval: dat heeft de mijne niet, maar dat had je toen ook nog niet geloof ik. Mijn Philips was een van de eerste mp3-discmans. Ik kende toen nog 1 andere, van het merk Lennox, maar dat schijnt niet veel te zijn. Een huisgenoot van mij heeft er (net voor mij) toen een gekocht, voor 150 gulden of zo. Die van hem heeft het nog redelijk lang uitgehouden, maar de meeste van dat merk/type waren vrij snel stuk. De mijne was overigens ook wel wat duurder. Een winkelprijs van 600 gulden had ie. Ik heb wat staan afdingen en gezegd dat ik 'm voor 500 gulden wel wilde hebben. Dat is toen gelukt. Achteraf misschien nog steeds best duur, aangezien ie bijna net zo duur was als 1 van mijn speakers, maar ach, ik heb er veel plezier van...

Hij doet het na 3 jaar nog altijd uitstekend. Inmiddels zijn de oordopjes wel zo'n beetje aan vervanging toe en ik heb laatst een stel (4 stuks) nieuwe batterijen gekocht. Van m'n oude oplaadbare batterijen (Hema-huismerk) was er een stuk gegaan. Ik heb toen maar direct een stel zwaardere batterijen gekocht (2100 mAh i.p.v. 750mAh) want die Expanium lust wel een slokje. Tenminste, als ie mp3-cd's afspeelt. Gewone cd's kan ie vrij lang doen (10 uur of zo, misschien nog wel langer), maar mp3-cd's kan ie met die lichte batterijen maar hooguit 3 uur doen. Das wel vrij irritant, maar dat is dus nu hopelijk een beetje opgelost. 2100mAh-batterijen moeten het in principe bijna 3x zo lang uithouden als 750mAh-batterijen, dus dat zou zo'n 8 a 9 uur betekenen. Heb het nog niet geprobeerd, al heeft ie er al wel zo'n 5 uur met gewone en mp3-cd's op zitten.

Beste Seoman

wil je maximaal genieten van een portable kijk dan of er een echte line out op zit. Hier mee bedoel ik dus geen aftaking van je koptelefoon aansluiting. Dan kun je een mooie koptelefoon versterker aansluiten. Bij http://headroom.headphone.com/ hebben ze een versterkertje iets groter dan een cassettebandje. Hiermee haal je het maximale uit je portable. Let ook op de mogelijkheid om de anti shock gedoe uit te kunnen zetten. Dit gebeurt momenteel vaak door middel van compressie. Denk je dat je naar cd luistert maken ze er stiekum nog een soort van mp3'tje van.

Indien je nog meer info wil kun je kijken op www.headwize.com hier vind je bijna alle info die je nodig hebt.

veel succes

Copland

Hoi, ikzelf heb sony D-NE1, deze klinkt erg goed, zit een digi uitgang op (alleen optisch) en een line out(zelfde uitgang trouwens).

Ben er trouwens zeker van dat de door jou aangegeven walkman geen mp3 speelt had er anders zeker bijgestaan, maar inderdaad is erg mooi (als die wel mp3 had afgespeeld had ik hem zeker genomen).

Ik heb toen voor de D-NE1 gekozen omdat die lekker klein, licht en dus mp3's afspeelde. Bovendien gaan de accu's vrij lang mee. Nadeel is wel dat de kunstof bovenkant vrij kwetsbaar is (heb er al gebruikers sporen opzitten maar ok hij wordt dan ook gebruikt)

Welke hoofdtelefoon voor de discman gebruiken jullie eigenlijk? Ikzelf heb nu de MX400 van sennheiser klinkt wel ok maar kan beter volgens mij alleen kan je die dingen nergens uitproberen. O ja weet iemand waar ik die kousjes voor de oordopjes kan kopen?

mVg

Matthias.

Ik had een ZoNie hoofdtelefoondopjeszonderbeugeldingetje, maar die ben ik vergeten mee naar huis te nemen toen ik in het ziekenhuis lag. Nu gebruik ik de bijgeleverde prullen. Ik gebruikte de player eigenlijk als "cd-wisselaar" in de auto met een adapter. dan is zo'n hoofdtelefoon toch niet belangrijk.

Dopjes kun je normaal bij Conrad of zo bestellen, maar meestal heeft de plaatselijke electronicaboer die dingen ook wel op voorraad.

Bedankt voor de reakties

Die sony D-EJ2000 ondersteund idd geen mp3 :(

Ik wil geen minidisk, ik heb al dcc. En ik wil gewoon ook mijn cd's kunnen draaien.

Zo'n memory stick is veel te klein of zijn er al GByte versies?

Die lijn out is idd een belangrijke funktie maar heb liever een digitale uitgang. Meestal is 't gecombineerd zoals bij mijn dcc.

Matthias, die speler van jou kan hij 150ohms koptelefoons aandrijven?(bv een senheiser) Mijn huidige cd speler kan niet genoeg spanning leveren om hard te kunnen spelen.

Die cd speler doet 't trouwens al heel lang zonder kuren!!

oh ja vbr betekend variabele bitrate

. Ik encode alles in 192 vbr bitrate.

Ik heb al gelezen dat de sonic rivolt daar soms moeite mee heeft :(

Greetzz Simon

Geen idee of dat ding van mij ook grotere hoofdtelefoons goed aankan (ik neem aan dat je dat bedoelde), ik heb hem maar 1 keertje met een 'volwassen' hoofdtelefoon gehoord en moet zeggen dat daar een stuk meer herrie uitkwam (vooral meer bas) dan bij die kleine in-ear plugjes alleen klonk het wat doffer, denk meeste portables moeite hebben met het aansturen van grotere hoofdtelefoon tevens zullen je accu's wel wat sneller leeg zijn. Voor de rest speelt die ook ATRAC af dus kan je nog meer muziek op een cd zetten alleen wat de kwaliteit hiervan is tov mp3. Variable bit rate ook nog niet getest maar dat doe ik binnenkort maar dat zou die ook aan moeten kunnen.

Groet

Matthias.

O ja sodejuu zal ff kijken bij een electronica winkeltje in utrecht, kans groot dat ze ze daar hebben. Was al bij een winkel langs geweest en daar zeiden ze, nee die verkopen wij niet een nieuwe hoofdtelefoon kopen is vaak even duur (hmm hoezo verspilling een goedwerkende koptelefoon weggooien alleen omdat de kousjes weg zijn), tevens zei die dat sommige mensen die kousjes meteen weggooien, nou kan zeggen dat die mx400 zonder kousjes een stuk minder klinkt dan met tevens blijft die beter in het oor zitten, ook altijd handig.

mvG

Matthias.

Wat ik bedoel is dat de normale koptelefoons meestal een impedantie hebben die zo hoog is dat de versterker er geen vermogen er in kan stoppen. Dit heeft niet veel met het formaat te maken. Maar met de elektrische eigenschappen van de spreekspoel.

De speler hierboven kan 16mW aan 16ohm leveren en 8mW aan 32ohm.

Dus bij een impedantie van 128ohm hou je nog maar 2mW over. En dat is verrekte weinig voor in de trein of op de fiets.

Die atrac optie boeit me niet zo. Ik snap dat sony zijn eigen compressie algoritme ondersteund. Maar ik ga echt niet eerst alles omzetten naar atrac. Ik blijf aan de gang.

Wat me trouwens stoort aan hear.nl en aan hifi.nl is dat ze 0,0 aandacht besteden aan dit soort zaken. De merken die bezig zijn met mp3 staan niet eens in de merken lijst.

Die VBR optie zou je eigenlijk moeten toepassen bij het encoden van mp3. Zo garrandeer je een kostante geluids kwaliteit.

De konstantbitrate kompressie komt tijdens drukke passages in de problemen om de details te verwerken. De files worden dan wel groter. Maar wat is nou belangrijker. 10nummers meer op een cd of goede kwaliteit.

Groeten Simon

Nou, ik het kreng besteld hoor!

Ben benieuwd.

Eigenlijk zou ik eerst moeten gaan luisteren.

Maar de audio branche sucks bigtime!!!

Probeer er maar eens achter te komen of dat ding ergens in een winkel ligt. En met een gebroken poot ga ik niet heel nijmegen afzoeken. :( Grote kans dat ie er niet eens is. Wat sneu toch! Lopen die winkels al hun geld mis.

:D

Je hoort 't nog wel. Of de Iriver iMP-550 een waardig auido produkt is.

Groeten Simon

Mooi ding, jammer dat ze hem nog niet hadden toen ik mij sony kocht. Toen hadden ze alleen nog maar de iMP-400 en die vondt ik toch nog te groot. Hij heeft zelfs radio iets wat ik eigenlijk ook zocht, hmm iemand een sony D-NE1 kopen?

Veel plezier ermee in iedergeval.