seoman Posted 13 december 2005 Report Share Posted 13 december 2005 Hoi Ome Henk, Nog een keertje, naar beste en beperkte kunnen. Soms lijkt het erger dan het is; je hebt toch met tevredenheid zitten luisteren tot nu toe. Als je 1 frequentie(gebied) hebt wat fout zit kan dat heel veel invloed hebben op de rest; onderdruk je die ene frequentie dan knapt het geheel misschien spectaculair op. Voor die ene frequentie is de PEQ ideaal. Neem de set-up zoals Erik zegt: Ga naar I/O menu en selecteer de pinknoise generator (deze maakt niet zoveel lawaai en misschien moet je later, na inschakelen, naar Utility om de gain veel hoger te zetten, kan tot 15dB) Neem op de utility pagina Stereo Link (en volgens mij moet je in dit geval de RTA noise correction op aan zetten) ook hier de instellingen voor de microfoon juist zetten (37dB) Dan naar RTA pag 1 instellen op ingang RTA Microfoon in op pagina 2 RTA instellen op average Als je weinig met de speakers kunt schuiven dan loont het de moeite te experimenteren met de luisterpositie; je kunt de microfoon makkelijker verplaatsen dan de speakers en op afstand kun je ook op het display aflezen of een iets andere positie van de microfoon/luisterplek al resultaat geeft. Zet de boel aan tot je ruis hoort, eventueel de gain bijstellen voor voldoende lawaai. Je krijgt nu op pagina 3 van de RTA een akoestisch plaatje van de kamer. Ga naar het DEQ menu en stel de curve vlak; houd de DEQ knop ingedrukt zodat het lampje blijft branden. Ga terug naar pag 3 in het RTA Menu en bepaal de grootste bult in het laag; ga naar het PEQ menu; eerst aanzetten (langer drukken) en dan naar pagina 2 om de verschillende parameters af te zetten (drukken op het grote datawheel) Neem parameter 1 (inschakelen) en stel de frequentie in bijv rond 40 Hz als dat een flinke piek geeft; stel de "breedte" in (bijv 1/6 octaaf) en stel vervolgens een waarde in (-6dB); zorg dat de PEQ en de DEQ lampjes blijven branden Ga terug naar RTA pagina 3 en kijk of de bult rond 40Hz is gezakt; ga eventueel terug naar DEQ (kort drukken) en verhoog de breedte ( bijv 1/4 -of 1/2 octaaf) en ga terug naar RTA pag 3 om het resultaat te bekijken. Zo kun je wat heen en weer schakelen en uiteindelijk de frequentie er uit pikken die de boel verstiert; heb je de goede frequentie te pakken dan zul je zien dat dat enorm veel invloed heeft op de hele curve tot wel 2000HZ. Met een beetje experimenteren pik je er dan 3 (of 4) frequenties uit die veel invloed op de curve als totaal hebben. Daarna ga je naar DEQ en stelt handmatig opnieuw een paar frequenties bij totdat het geheel ergens op gaat lijken (steeds controleren op RTA pag 3 stand AVRG) Daarna weer terug naar PEQ en daar proberen de frequenties die je stevig hebt aangepakt zo klein mogelijk te maken (breedte verkleinen en verzwakking of versterking reduceren. Daarna weer naar DEQ voor bijstelling. De parameters in PEQ blijven gewoon staan; de curve in DEQ moet je opslaan. Zelf neig ik inmiddels meer en meer naar instellen in modus stereo link omdat je dan het hele geluidsbeeld pakt, inclusief de beinvloeding van de spealers onderling. Mij is gebleken dat, althans bij mij, dat leidt tot een minimum aan correcties en dat is tenslotte de bedoeling. Niet vergeten tenslotte bij beluisteren weer de goede ingang te selecteren en de pinknoise generator, de RTA roomcorrection af te zetten en de gain weer bij te stellen. Vrolijke ruis toegewenst, Kraus. Als ik het helemaal verkeerd heb zal iemand daar wel op wijzen. Wat doe jij op de DEQ pagina? Je bedoelt vast de GEQ DEQ staat voor Dynamische Equaliser ( level afhankelijke en frequentie afhankelijke compressor/ expander) GEQ staat voor Graphical Equaliser (30 schuifjes) PEQ staat voor Parametric equaliser (600 frequenties die met een bepaalde Q en Gain versterkt kunnen worden) Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 13 december 2005 Report Share Posted 13 december 2005 Je hebt gelijk voor DEQ moet je lezen GEQ. Ik zal het veranderen in mijn posting en maar hopen dat het bij Ome Henk nog niet onder zijn kussen (zzzzzzzzzzz) ligt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 december 2005 Report Share Posted 13 december 2005 Je hebt gelijk voor DEQ moet je lezen GEQ.Ik zal het veranderen in mijn posting en maar hopen dat het bij Ome Henk nog niet onder zijn kussen (zzzzzzzzzzz) ligt Het moet niet GEQQER worden..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 13 december 2005 Report Share Posted 13 december 2005 Je hebt gelijk voor DEQ moet je lezen GEQ.Ik zal het veranderen in mijn posting en maar hopen dat het bij Ome Henk nog niet onder zijn kussen (zzzzzzzzzzz) ligt Begreep ik al... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 december 2005 Report Share Posted 13 december 2005 Zou je de UC ook kunnen gebruiken als digitale RIAA converter? Hi, Ik denk het niet. Een RIAA heeft 4 a 5 kantelpunten en dat is niet hetzelfde als een equaliser. Ook de signaalniveaus zullen ervoor zorgen dat er meer ruis hoorbaar zal zijn. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 december 2005 Report Share Posted 13 december 2005 Hi, Even een vraagje. Dit ding is kennelijk 96 kHz qua samplefrequentie. Hoe resampled deze Behringer de 44k1 info van de cd? Is dat goed geregeld? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 14 december 2005 Report Share Posted 14 december 2005 Overigens heb ik bij gebruik van de platenspeler afgezien van de UC; dat bevalt niet. Het stuit me bovendien gevoelsmatig tegen de borst om bij een 100% analoge keten toch nog te gaan digitaliseren. Ik had 5 weken na de aankoop van de UC, mijn Fat Bob verkocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 14 december 2005 Report Share Posted 14 december 2005 Hi, Even een vraagje. Dit ding is kennelijk 96 kHz qua samplefrequentie. Hoe resampled deze Behringer de 44k1 info van de cd? Is dat goed geregeld? Groet, Jacco De UC volgt de digitale bron. Dus CD word gewoon op 44k1 bewerkt en op 44k1 weer omgezet naar analoog. Alleen bij een analoge bron mag je kiezen welke sample frequentie. Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 14 december 2005 Report Share Posted 14 december 2005 Overigens heb ik bij gebruik van de platenspeler afgezien van de UC; dat bevalt niet. Het stuit me bovendien gevoelsmatig tegen de borst om bij een 100% analoge keten toch nog te gaan digitaliseren. Ik had 5 weken na de aankoop van de UC, mijn Fat Bob verkocht. En nu ben je zeker vaak chagrijnig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 15 december 2005 Report Share Posted 15 december 2005 Overigens heb ik bij gebruik van de platenspeler afgezien van de UC; dat bevalt niet. Het stuit me bovendien gevoelsmatig tegen de borst om bij een 100% analoge keten toch nog te gaan digitaliseren. Ik had 5 weken na de aankoop van de UC, mijn Fat Bob verkocht. En nu ben je zeker vaak chagrijnig? Nee, hoezo , keuze maken werd me in eens heel makkelijk gemaakt, wat wil een mens meer. Sinds de UC, heb ik geen last meer van audiofiel geneuzel, dat brengt pas rust. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 15 december 2005 Report Share Posted 15 december 2005 Nog maar een keer over de DAC van de UC. Standaard vind ik hem een beetje kil en iel klinken, heeft iemand de standaard DAC al vergeleken met de DAC na moddificatie door Bas? En zo ja wat zijn dan je bevindingen. Ik twijfel nog of ik hem wil laten modificeren of dat ik gewoon een tweede hands DAC op de kop tik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 15 december 2005 Report Share Posted 15 december 2005 Als je niet te ver uit de buurt woont kun je de SE versie van mij wel een paar dagen lenen, dan kun je het zelf horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 16 december 2005 Report Share Posted 16 december 2005 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 17 december 2005 Report Share Posted 17 december 2005 Gezien de resultaten tot nu toe, heb ik een UC broodnodig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 17 december 2005 Report Share Posted 17 december 2005 Gezien de resultaten tot nu toe, heb ik een UC broodnodig Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 17 december 2005 Report Share Posted 17 december 2005 Gezien de resultaten tot nu toe, heb ik een UC broodnodig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 4 januari 2006 Report Share Posted 4 januari 2006 Ik heb de UC inmiddels tussen Cd en voorversterker; via de optical out&in van CD en UC en dan gebalanceerd naar de voorversterker. Dat bevalt helemaal niet slecht.Merkwaardig aan het ding vind ik de lange tijd die het duurt na aanzetten voordat het geval functioneert: dat neemt ruim 5 minuten in beslag; niet goed lijkt mij dat af en toe het apparaat uitvalt; display dooft even en licht bervolgens weer op en dact dan weer vrolijk verder ; uiteraard valt dan ook het geluid weg. Handig vind ik bij CD weergave het width menu; bij bepaalde cd's is dat een handig extraatje. Dat had ik ook! Deksel er af. Voedings connector(en) even wrikken. Klaar Ik vermoede eerst slechte soldeer verbindingen. En nadat ik de onderkant van de voeding had bekeken was het probleem weg. Dus ik vermoed dat de connector (door fixatie met lijm) geen goede verbinding maakt. Succes Dit is mij vandaag ook overkomen, display begint onrustig te worden (helderheid) en daarna valt hij steeds uit. Blijkbaar een veel voorkomende storing dus! Wikken schijnt geholpen te hebben, misschien de draden maar direct op de print solderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 januari 2006 Report Share Posted 4 januari 2006 dat beetje wrikken heeft het euvel tot nu toe goed verholpen. Het heeft zich niet meer voorgedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Hier nog een "reviewtje"van iemand uit de pro wereld http://www.new-line.nl/webshop/reviews/read.asp?i=14334 Kleine euvels kunnen dus wel vaker optreden. Gevolg van net iets teveel bezuiniging in het productieproces denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
A_J Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Blijkbaar een veel voorkomende storing dus! Inderdaad, want ik heb ook vergelijkbare problemen gehad. Bij mij gingen alle leds aan bij het aanzetten, voor de rest niets. Dat gebeurde pas na anderhalf jaar. Wrikken hielp bij mij tijdelijk, maar het kwam weer terug. Na de boel te hebben doorgesoldeert lijkt het nu goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
A_J Posted 6 januari 2006 Report Share Posted 6 januari 2006 Zijn er ook mensen zijn die niet naar een vlakke curve luisteren? Persoonlijk vind ik een vlakke curve op de luisterplek te fel klinken en het laag iets te iel. Ik weet dat je de ultracurve op room correction kan zetten, waardoor het hoog wat afzwakt. Ik pas zelf de gemeten curve van de behringer aan, na een meting zonder room correction die ik subjectief beter vind klinken. Het komt er op neer dat ik het laag wat versterk, het hoog wat afzwak en in het midden een klein dal (BBC dip) heb. Ik vond deze curve in een artikel op internet, voornamelijk omdat ik niet tevreden was met de vlakke curve. Voor de geintereseerden het gehele artikel: Suggested target curves (T. Loesch) En alleen de instelling uit het artikel die ik ongeveer gebruik: ******************************************************************** I would recommend the following EQ Applications for "pleasant" sound with most modern (post mid 1960's) recordings or remasters of older recordings: 1) Boost the range below 125Hz uniformly by 2 - 4db (depending upon taste - I use 2db) and take the sliders above 125Hz so the form a falling slope back to 0db, with 0.5db (1 step) per slider or 1.5db per octave. I personally also have 20Hz at -1db compared to 125Hz and 31.5Hz at -0.5db. This is simply to slightly limit the LF Boost 2) Apply a similar slope (0.5db per slider / 1.5db per Octave) from 2KHz upwards, meaning -0.5db @ 2.5KHz and then on to -5db @ 20KHz. You may experiemnt with increasing the point where the olloff beginns somewhat. 3) Put a 4db notch into the response around 2.5 - 3KHz, returning to flat at 1Khz and 6.3KHz. This is the classic "BBC Dip". The resulting curve is what I use on a daily basis and was arrived at based on the study of the various literature and a noting down of the most often applied EQ settings. It offers a good compromise between neutrality, sweetness and pleasant sound. But feel free to vary this basic recipe to taste. I hope the above missive helps all of you Behringer purchasers to get best from your systems and the EQ. ********************************************************************* Mischien aardig om een keer te proberen, voor de ultracuve gebruikers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 6 januari 2006 Report Share Posted 6 januari 2006 Dat gaan we vanavond eens even fijn doorlezen, badankt! Heb ik ook een vraag over de AEQ. Je kunt tijdens de ruismeting schakelen tussen Fast Mid & Slow, wat doet dat precies? Iemand een idee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 6 januari 2006 Report Share Posted 6 januari 2006 Thorsten Loesch is auteur van de oer review http://www.enjoythemusic.com/magazine/equi...hringer8024.htm Hij heeft ook een nick name Kuei Yang Wang op diyaudio http://www.diyaudio.com/forums/member.php?...nfo&userid=3984 Ik was ooit lid geworden van een Yahoo groep mbt de ultracurve (o.a), maar ik weet niet of die nog bestaat. edit jawel hoor: http://groups.yahoo.com/group/Thunderstone_technical/ Een homepage: "thundestone audio" http://thunderstoneaudio.nav.to/ http://www.fortunecity.com/rivendell/xentar/1179/ verder http://www.tnt-audio.com/edit/thorsten.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
A_J Posted 6 januari 2006 Report Share Posted 6 januari 2006 Je kunt tijdens de ruismeting schakelen tussen Fast Mid & Slow, wat doet dat precies? Hiermee kun je de snelheid waarmee de ultracurve correctie uitvoert aanpassen. Probeer maar eens, op fast zie je de 'schuifjes' sneller bewegen als op slow. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts