Jump to content

Behringer Ultra Curve-pro 2496

RP
 Share

Recommended Posts

Je kunt tijdens de ruismeting schakelen tussen Fast Mid & Slow, wat doet dat precies?

Hiermee kun je de snelheid waarmee de ultracurve correctie uitvoert aanpassen. Probeer maar eens, op fast zie je de 'schuifjes' sneller bewegen als op slow.

Precies.

Ik vermoed dat fast maar een aantal metingen doet voor dat hij een correctie uitvoerd.

Hoe meer metingen hoe beter de gemeten geluidsdruk gemiddeld word.

Dus als je de tijd hebt gebruik dan de slow optie.

Stel dat je voor 1 meting 1024 samples nodig hebt.

Dan zou 't kunnen dat de 'toeval' van de roze ruis niet alle frequenties even vaak gehad heeft.

Als je dan van 100 metingen het gemiddelde neemt weet je zeker dat je het karakter van 'roze ruis' te pakken hebt.

Groeten Simon

Je kunt tijdens de ruismeting schakelen tussen Fast Mid & Slow, wat doet dat precies?

Precies het zelfde als fast, mid, slow van de analyzer (RTA).

De meting 'kijkt' naar dezelfde RTAnalyzer, en voert daar de corecties op uit.

Dus voor naukeurig werken, geef hem wat tijd in de slow stand.

Precies het zelfde als fast, mid, slow van de analyzer (RTA).

De meting 'kijkt' naar dezelfde RTAnalyzer, en voert daar de corecties op uit.

Dus voor naukeurig werken, geef hem wat tijd in de slow stand.

Ok, slow is dus naukeuriger, ik zal er eens mee spelen.

• 2 weeks later...

Ik zit nog steeds met het probleem dat het ingangssignaal te hard is. Bij een normale (uit de winkel dus) cd knipperen de rode leds voortdurend.

Zodra ik dezelfde cd afspeel met mijn computer en dan de volumeregeling een tikje zachter zet zodat het niet meer clipt klinkt het ook vele malen beter.

Beide verbindingen zijn toslink-kabels. Ik heb ook een andere cd-speler aangesloten (marantz 67se en 72se) maar dat maakt niets uit. In het utility-menu staat de ingang op -15dB.

Op de computer is een externe usb-soundblaster 2NX aangesloten (24/96), dit klinkt verrassend goed b.t.w.

Mijn vraag: kan het kwaad dat het zo clipt? Zonder clipping is er veel meer rust in het geluid dus ik neem aan dat het niet goed is.

Kan ik de toslink-ingang nog extra dimmen door bijvoorbeeld een weerstand op de print te verhogen?

Doe ik iets verkeerd? :blink:

Alle hulp is welkom!

Ik zit nog steeds met het probleem dat het ingangssignaal te hard is. Bij een normale (uit de winkel dus) cd knipperen de rode leds voortdurend.

Zodra ik dezelfde cd afspeel met mijn computer en dan de volumeregeling een tikje zachter zet zodat het niet meer clipt klinkt het ook vele malen beter.

Beide verbindingen zijn toslink-kabels. Ik heb ook een andere cd-speler aangesloten (marantz 67se en 72se) maar dat maakt niets uit. In het utility-menu staat de ingang op -15dB.

Op de computer is een externe usb-soundblaster 2NX aangesloten (24/96), dit klinkt verrassend goed b.t.w.

Mijn vraag: kan het kwaad dat het zo clipt? Zonder clipping is er veel meer rust in het geluid dus ik neem aan dat het niet goed is.

Kan ik de toslink-ingang nog extra dimmen door bijvoorbeeld een weerstand op de print te verhogen?

Doe ik iets verkeerd? :blink:

Alle hulp is welkom!

met -15 bedoel je de gain instelling?

Je moet bij de Meter Page het uitgangs signaal controleren!

Deze mag niet clippen!!!!!!

Doet ie dat toch, nog verder de gain terug draaien.

Verder de instellingen nalopen of je niet ergens een extra gain heb ingesteld!

BV de GEQ page naast de banden kun je ook de overall versterking instellen. Die moet je gewoon 0 laten.

De ledjes boeien niet bij een digitale ingang.

teoretisch onmogenlijk om een clippend digitaal signaal te hebben.

Groetjes Simon

Hallo Bas,

Een vraagje. Ik doe wel eens live geluid voor bandjes, nu heb ik geleerd dat je om meer lage tonen te krijgen mid en hoog verminderd en andersom. Met andere woorden, als ik live mix boost ik bijna nooit een frequentie, kijk maar eens op een EQ in een live situatie. Weinig geboost. Doet de behringer dit ook? ik bedoel dus, gaat hij als geheel te werk, dus de curve als samenhangend geheel of boost of cut hij zeer selectief?

GRT frans

Hallo Bas,

Een vraagje. Ik doe wel eens live geluid voor bandjes, nu heb ik geleerd dat je om meer lage tonen te krijgen mid en hoog verminderd en andersom. Met andere woorden, als ik live mix boost ik bijna nooit een frequentie, kijk maar eens op een EQ in een live situatie. Weinig geboost. Doet de behringer dit ook? ik bedoel dus, gaat hij als geheel te werk, dus de curve als samenhangend geheel of boost of cut hij zeer selectief?

GRT frans

Zeer goeie vraag.

Ik vermoed dat hij band voor band werkt.

Maar door bv de GEQ gain te verlagen kun je zorgen dat alle correcties verzwakkend werken.

Ik geloof dat je de GEQ gain kunt vinden door de bovenste draaiknop even ingedrukt te houden. De frequentie aanwijzer gaat dan op de dB-schaal staan en dan kun je de hele curve verzwakken/versterken.

Dan weet je zeker dat geluids niveaus niet hoger worden door correcties.

Even vanuit de pro wereld gezien...

De EQ's op een mengtafel werken vaak parametrisch. Je kunt dan zoeken naar een frequentie die je wil regelen. Dit werkt erg fijn omdat je het effect op de verschillende frequenties hoort. Een grafische EQ werkt met vaste frequenties en wordt vaak toegepast als zaal EQ. Er zijn weinig pro's die een ultracurve zullen gebruiken, simpel om het feit dat het niet snel genoeg werkt en de omgevingsfactoren in een live situatie nogal variabel zijn. Soundchecken gebeurt bij een lege zaal, dus een andere akoestiek dan een volle. Je moet als geluidsman dus snel hinderlijke frequenties kunnen elimineren. Nu is het wel leuk om te zien dat iedere geluidsman weer wat anders met de EQ doet. Ik zie er bij het podium waar ik werk veel voorbij komen. Elke keer ziet de EQ instelling er anders uit. Toch zie je dat bepaalde frequenties er standaard uitgedraaid worden door bijna elke geluidsman. Onze zaal heeft dus pieken bij deze frequenties die storend zijn. Het zou leuk zijn om te zien wat de ultracurve daarmee doet.

Live is een goede EQ onmisbaar, ook thuis zal het vast voordelen hebben als je hem digitaal inzet, maar om nu als analoog liefhebber eerst het signaal van mijn phonotrap naar een ultracurve te sturen om het daar te digitaliseren en vervolgens weer analoog te maken gaat me iets te ver. Maar wellicht is het een leuk expiriment om te doen..

Grt Frans

De EQ's op een mengtafel werken vaak parametrisch. Je kunt dan zoeken naar een frequentie die je wil regelen. Dit werkt erg fijn omdat je het effect op de verschillende frequenties hoort. Een grafische EQ werkt met vaste frequenties en wordt vaak toegepast als zaal EQ. Er zijn weinig pro's die een ultracurve zullen gebruiken, simpel om het feit dat het niet snel genoeg werkt en de omgevingsfactoren in een live situatie nogal variabel zijn. Soundchecken gebeurt bij een lege zaal, dus een andere akoestiek dan een volle. Je moet als geluidsman dus snel hinderlijke frequenties kunnen elimineren. Nu is het wel leuk om te zien dat iedere geluidsman weer wat anders met de EQ doet. Ik zie er bij het podium waar ik werk veel voorbij komen. Elke keer ziet de EQ instelling er anders uit. Toch zie je dat bepaalde frequenties er standaard uitgedraaid worden door bijna elke geluidsman. Onze zaal heeft dus pieken bij deze frequenties die storend zijn. Het zou leuk zijn om te zien wat de ultracurve daarmee doet.

Live is een goede EQ onmisbaar, ook thuis zal het vast voordelen hebben als je hem digitaal inzet, maar om nu als analoog liefhebber eerst het signaal van mijn phonotrap naar een ultracurve te sturen om het daar te digitaliseren en vervolgens weer analoog te maken gaat me iets te ver. Maar wellicht is het een leuk expiriment om te doen..

Grt Frans

De mengtafel mag dan parametrisch zijn de zaal eq is altijd een 30bands schuiven bak.

Het snel moetn reageren komt vooral door de mogenlijkheid van rondzingen.

Als het goed is zou de UC dit automatisch moeten kunnen.

MAAR eerst horen dan geloven!!!

Het gemis van de 2x30 schuiven heeft meerde PA mensen afgeschrokken.

Het uitruisen van een volle zaal is niet echt klant vriendelijk.

Eigenlijk zou dat met 1 puls moeten gebeuren.

Ik heb het maar 1 keer gehoord dat men dat deed.

Ik dacht what the f*ck en toen viel de frank.

Niemand had 't in de gaten!

Ik ben benieuwd met wat voor een EQ ze dat hadden gedaan.

Groetjes SImon

Nee, als het clippen alleen op de ingang gebeurt, hetgeen zeker het geval zal zijn als je de gain in util op -15dB hebt ingesteld. Het signaal wordt tot 0dB op een cd gezet. Dit ziet de Behringer als een clippend signaal en zal de rode leds doen oplichten en clip aangeven op

• 1 month later...

Grt Frans

De mengtafel mag dan parametrisch zijn de zaal eq is altijd een 30bands schuiven bak.

Het snel moetn reageren komt vooral door de mogenlijkheid van rondzingen.

Als het goed is zou de UC dit automatisch moeten kunnen.

MAAR eerst horen dan geloven!!!

Het gemis van de 2x30 schuiven heeft meerde PA mensen afgeschrokken.

Groetjes SImon

Tegenwoordig ook veel automatisch met bvb een Peavey Ferret, een aantal "vliegende filters" die bliksemsnel feedback opsporen en voor jou dimmen... schijnt zeer praktisch te zijn

mvg RastaPhil

Groetjes SImon

Tegenwoordig ook veel automatisch met bvb een Peavey Ferret, een aantal "vliegende filters" die bliksemsnel feedback opsporen en voor jou dimmen... schijnt zeer praktisch te zijn

mvg RastaPhil

Dat is toch niet wat ik bedoel.

De UC heeft ook automatische feedback killers van 1/60 okt.

Ik hoorde zo'n onderzeebootachtige 'ping'.

Dat kan imo niets anders dan een auto-EQ geweest zijn.

Groetjes Simon

Beste B.U.C. gebruikers,

Ik heb een paar serieuze vragen aan jullie over de B.U.C. en het gebruik ervan.

1)

De meetmicrofoon die hierbij hoort; van welke kwaliteit is die? Issie gekalibreerd of gaat ie gewoon huppekee bij de fabriek de deur uit?

De reden van deze vraag is mijn vermoeden dat de meting van het apparaat valt of staat bij de nauwkeurigheid van de meetmicrofoon.

2)

We weten nu (bijna) allemaal welk belang de akoestiek op de geluidsweergave heeft. Is die microfoon een richtmicrofoon, of is het eentje die rondom gevoelig is.

Dat laatste lijkt me namelijk wenselijker, omdat je met zo'n microfoon ook alle, of zo veel mogelijk, akoestiek in de meting mee betrekt.

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Erjee.

erjee,

De microfoon is omnidirectioneel. De karakteristiek van de microfoon is niet 100% recht (zie de specsheet onder het klikbare plaatje van Sodeju). Echter, besef wel dat de orde grootte van afwijking die de microfoon heeft in het niet valt met de onvolkomenheden in de akoestiek die je probeert te verhelpen met een UC. Afwijkingen van 10dB zijn hier geen uitzondering, soms wel meer dan 15dB pieken op de frequenties waar er staande golven optreden.

Hoi Sodejuu, hoi Zee,

Hartstikke bedankt voor jullie reacties :) .

Wie shockeer ik nu het meest als ik hier vertel dat ik serieus overweeg om ook zo'n machine aan te schaffen?

;)

Mij, maar alleen als je hem dicht laat.. :D

Hoi Sodejuu, hoi Zee,

Hartstikke bedankt voor jullie reacties :) .

Wie shockeer ik nu het meest als ik hier vertel dat ik serieus overweeg om ook zo'n machine aan te schaffen?

;)

beste ERJEE

ik vind het geweldig van je, :D

ps: je zou nog een keer langskomen bij mij,

misschien kun je beter eerst even komen luisteren bij mijn UC ervaringen.

stel dat je het niks vindt dan hoef je hem niet aan te schaffen. ;)

Ik zal mijn bevindingen met de UC maar eens posten :D

Gisteren was Bas langsgeweest met de UC en hebben we de ruimte gemeten, ik bleek een piek te hebben van 11 dB op 40hz :o en ik had aan de linkerkant een dal van -8dB op 125hz en op rechts een dal van -8dB op 250hz.

Nadat we het zaakje recht hadden getrokken van 25hz tot 20 khz klonk het prachtig!!. Het laag was echt superstrak en had veel druk (de Bryston 4BSST zal daar ook wel een handje in hebben geholpen :D ). Het klonk allemaal veel losser en natuurlijker en er kwam meer rust in het geluidsbeeld.

Wel moet vermeld worden dat we ook de DAC van de UC gebruikten en daar had ik wel wat kritiek op, vond het toch wat te fel klinken en hoorde ook scherpe randjes om stemmen enzo. Wat ik van Bas heb begrepen is dat de DAC in de UC echt wel goed is, maar er is veel bezuinigd op de uitgangstrap en daardoor komt de DAC zelf niet echt tot zn recht . Dus mocht je de UC ook als DAC gaan gebruiken is een modificatie een absolute must naar mijn mening.

Voor mij staat iig vast dat zo'n UC je set naar een veel hoger niveau kan tillen en ik ben dus ook al aan het sparen :D

Nou, Jazzluva...

Het lezen van zo'n ervaring maakt 't me niet lastiger om hiermee verder te gaan.

:lol:

Het hebben van een mening is 1.

Het kunnen herzien van een mening is 2.

Mijn ervaring met akoestiek reikt een behoorlijk end.

Het grote "probleem" in mijn kamer is een hele duidelijke resonantie in het midlaag. En met akoestische middelen is het voor een amateur niet of nauwelijks mogelijk om op beperkte frequentiegebieden maatregelen te treffen.

Daarvoor lijkt die Behringer een aardig antwoord voor te geven.

Een van mijn mede-Tunelanders heeft sinds enige tijd ook deze B.U.C. en mailde me van de week dat hij er zeer over te spreken is.

Hij voedt 'm trouwens met een Wadia loopwerk.

In zijn kamer had hij ook 2 sterke pieken en 2 sterke dalen.

Na een week knutselen had ie de zaakjes al beter dan ie ooit vantevoren had.

Ook had hij eens geprobeerd tot hoe ver de B.U.C. kon komen met alle akoestische maatregelen verwijderd.

Uit die vergelijking concludeerde hij al snel, dat akoestische maatregelen & een B.U.C. "the best of both worlds" vormden! :blink::)

Eens kijken wanneer het Erik schikt dat ik eens aan kom.

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Effe PMmen?

Die uitnodiging neem ik van harte aan, Erik!

Ik verheug me er al op!!!

:)

doen we,

ps: nog een voordeel van de UC

je kunt zien wat je hoort, :)

niet dat dat nou zo belangrijk is , maar het is wel leuk.

ik had net een cd op staan van Theodoor Lemckert, een opname uit de Laurenskerk,

je ziet met de RTA stand van de UC precies wanneer ie de 32 voet erbij trekt.

ook kun je heel mooi zien bij een pedaal solo dat wanneer er een 32 voet, 16 voet en 8 voet openstaan , je ziet dan precies bij de onderste 3 oktaven iedere keer een piek ;)