Huub Franssen Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 De fantoomvoeding stond een beetje uit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Bedankt Kraus! Amazing. De wetten der autosuggestie werken weer, zelfs nu Saddam dood is. Na het meten geloof ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
enno Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Is daar al docu over? Huub, Had je dit zipje van Behringer al gevonden? In doc 1 staat wellicht het antwoord. Enno Pak dat documentje er nou bij, staat een soort stappenplan in. Enno Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Bedankt Kraus! Amazing. De wetten der autosuggestie werken weer, zelfs nu Saddam dood is. Na het meten geloof ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Bedankt, precies wat ik nodig heb. Het is een spannend experiment, over het hele spectrum zijn er kleine wijzigingen aangebracht en nu klinkt het totale geluid anders. Het LIJKT completer maar het kan natuurlijk ook komen doordat het alleen maar anders is. De tijd zal het leren. Ik zou wel eens willen weten wie van de UC-gebruikers nog steeds die-hard is. Van Zee en Steks weet ik het, maar de rest? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Erik Klijnsmit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Oh ja, wist ik ook. Zijn het er dus 3? Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Bedankt, precies wat ik nodig heb. Het is een spannend experiment, over het hele spectrum zijn er kleine wijzigingen aangebracht en nu klinkt het totale geluid anders. Het LIJKT completer maar het kan natuurlijk ook komen doordat het alleen maar anders is. De tijd zal het leren. Ik zou wel eens willen weten wie van de UC-gebruikers nog steeds die-hard is. Van Zee en Steks weet ik het, maar de rest? Ik vind het nog steeds mijn beste aankoop sinds jaren! Ik gebruik 'm nog steeds op verschillende manieren, niet als EQ alleen! De delay is ook een topper! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Welke functies gebruik je dan? Heb je de standaard-versie of de getweakte? Gebruik je de de ingebouwde dac of laat je de UC alleen digitale dingen doen en heb je een externe dac? Link to comment Share on other sites More sharing options...
djohn Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Ik gebruik hem ook nog steeds naar volle tevredenheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Dat maakt 5. Misschien ben ik de 6e wel. Tot nu toe is het een opvallend fantastisch ding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Huub, Leuk dat je ook zo enthousiast bent over de UC. Ik denk dat het resultaat alleen maar nog beter wortd als je nog wat meer met de instellingen experimenteerd. De UC is zeker geen apparaat dat je 'even' automatisch een correctie laat doen om vervolgens 'klaar' te zijn. Mijn tip: begin eerst eens met alleen de GEQ, dus bypass alle andere functies.Zorg er vervolgens voor dat je in het laag alleen die ferquentoebanden laat corrigeren die he speakers ook nog kunnen weergeven. Wanneer je dit niet doet wordt het sub laag teveel 'geboost' en klinkt het gewoonweg slecht. In mij geval laat ik de UC pas vanaf 35Hz en hoger zijn werk doen. De banden onder de 35Hz laat ik dus niet corrigeren zodat de speaker hier zijn natuurlijke afval behoudt. Ook laat ik de banden boven 600Hz niet corrigeren (m.a.w. ik pak alleen het deel tussen 35 en 600hz aan). Wat voor jou de beste waarden zijn is een kwestie van proberen. In dit gebied laat ik de UC vervolgens een automatische correctie uitvoeren in 'stereo' modus (dus links en rechts moet je dan appart inmeten). Ben benieuwd naar je resultaten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Gisteren heb ik alleen een AEQ gedaan vanaf 100 Hz. Ik las op diverse plekken dat onder de 100 Hz de berekeningen niet goed werken. Het resultaat tot nu toe is dat in midden en hoog het geluid completer en rustiger lijkt. De volgende stappen zouden dan zijn (correct me if I'm wrong): 1. Deze meting voor links en rechts apart (vanaf 40 Hz) 2. Bij extreme afwijkingen de acoustiek of plaatsing van speakers veranderen 3. De meting een aantal keer herhalen om fouten uit te sluiten 4. Eventuele handmatige verfijningen op het gehoor 5. Foto's maken van het resultaat 6. De curve zo goed mogelijk proberen na te bootsen met de PEQ 7. Indien hozanna: een externe dac aanschaffen voor een nog beter resultaat Ik sta te trappelen, maar voorlopig moet ik even wachten met meten vanwege het vuurwerk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Welke functies gebruik je dan? Heb je de standaard-versie of de getweakte? Gebruik je de de ingebouwde dac of laat je de UC alleen digitale dingen doen en heb je een externe dac? Ik gebruik hem als dac. Maar hij word meestal volledig digitaal gebruikt. Als externe DAC gebruik ik mijn Rotel voor versterker die heeft best leuke converters aanboord en klinkt prima. De converters van de DEQ gebruik ik als rec-out voor digitale bronnen. Ik gebruik de Delay om het geluid van mijn PC gelijk te zetten met mijn hoofd set, of anders om. Dat is echt een verademing om geluid te hebben uit 2 sets zonder zo'n storende echo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Omdat het vuurwerk even wat minder leek te worden heb ik toch maar even een meting per kanaal gedaan. Beide grafieken lijken redelijk op elkaar. Het laag wordt een paar Db teruggedrongen en het hoog wat opgeschroefd. Niet extreem allemaal. In de rest van het spectrum zitten ook nog veel, maar kleinere, deuken en bulten. Voordat ik de metingen heb gedaan heeft de UC een tijdje gewoon vlak gedraaid. Ik had nog geen idee hoe ik die meting moest uitvoeren en ik was benieuwd hoe de dac het deed t.o.v. de cd-speler. Er waren geen opvallende verschillen. Omdat de cd-speler nog steeds is aangesloten kan ik gemakkelijk A-B vergelijkingen doen en nu is het verschil schokkend. De cd-speler klinkt ineens heel vreemd, bedompt bijna. Uitsluitend als gevolg van de correcties. De vraag is nu wat mooier is. En of de correcties iets verzieken in het geluid want dat kan bijna niet anders. De UC rekent zich suf om de bitstream van het linker-en rechterkanaal in real-time aan te passen en dat moet in mijn ogen gevolgen hebben voor zuiverheid of verfijning of stereobeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Het is ten enenmale onmogelijk om in een paar uur tijd de juiste instelling te vinden en dat wordt voor een niet onbelangrijk deel veroorzaakt door de plaatsing van de meetmicrofoon. Ook kan het bijv. al van invloed zijn waar je je zelf bevindt tijdens de meting, of de microfoon zich tijdens de meting, ongeveer op de plaats van je hoofd op de luisterpositie in de buurt van een kussen staat oid. Wat je in ieder geval verkrijgt na een aantal metingen is een indruk van wat er gemiideld gebeurt in de luisterkamer. Uiteindelijk kom je tot een correctie zoals Zee ongeveer omschrijft, in beperkte mate ingrijpen op een beperkt frequentiegebied en dat tenslotte ondergeschikt aan de eigen beoordeling van het uiteindelijke resultaat. In de beperking toont zich de meester maar "Vom Anfang bis zum Meisterschaft" kost een beetje tijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Ik gebruik hem ook nog steeds naar volle tevredenheid. Ik heb een SE versie in gebruik, 'helaas' is mijn eigen dac zo mooi dat het geluid van de UC ondanks de correctie me niet kan bekoren Bij mij zit ie digitaal (xlr) tussen loopwerk en dac en zo kan ik ook nog upsamplen naar 192k. Toch heb ik het idee dat mijn loopwerk/dac combo door de I2s verbinding het mooist is, het plaatje is zeer homogeen en ruimtelijk, iets waar ik op inlever met de UC er tussen, al staat ie op bypass. Voor mij is de UC meer een meetinstrument, ik leg de karakteristiek van de ruimte vast (althans op de luisterplek) en ik corrigeer afwijkingen passief met akoestische maatregelen zoals diffusie en demping. Het lastige is dat je moet weten welke elementen in de ruimte invloed hebben op het geluid. Inmiddels weet ik van Thingman dat een volledig gesloten verlaagd plafond iets met het midden-laag kan doen, door enkele tegels te verwijderen verbreek je de afgesloten ruimte en het effekt daarvan kan je meten met de UC Uiteindelijk wil ik zonder de UC verder gaan, maar dan heeft hij zijn diensten ruimschoots bewezen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Het horen gaat stapje voor stapje. Wat me wel al duidelijk is geworden is dat een room-correctie systeem fantastisch is. Als het maar z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Huub, Ik lees net dat jij de correctie laat starten bij 100Hz. Mijn ervaring is dat het onder de 100Hz ook prima gaat, maar dat je dus wel rekening moet houden met de natuurlijke afval van je speakers. In mijn kamer heb ik bijvoorbeeld last van een staande golf op 40Hz en die regel ik met de UC dus terug tot een aanvaardbaar niveau. Wat Andre voorstelt is natuurlijk het mooiste: met de UC (of ander instrument) meten en dan middels aanpassingen in de akoestiek de ruimte recht trekken. Helaas is dit vrijwel alleen weggelegd voor diegenen die een dedicated luisterruimte hebben..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 @Zee: nee, ik heb ondanks het vuurwerk toch opnieuw gemeten maar nu goed: links-rechts gescheiden en vanaf 50 Hz. Het is inderdaad waar wat jullie zeggen; het is een manier om inzicht te krijgen. En of de UC wel of niet actief in de keten wordt opgenomen hangt af van de vraag of je kunt leven met de nadelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Ja, wat heet 'nadelen' Huub. Ik heb die zelf eigenlijk niet kunnen constateren; of laat ik het anders zeggen: de voordelen overtreffen (vele malen!) de eventuele nadelen (in mijn situatie). Alhoewel de akoestiek van mijn kamer zeker niet slecht is brengt de inzet van de UC op alle punten verbetering: beter laag, tonaal beter, betere ruimtelijkheid etc. Ik hoop ooit nog eens een goede dedicated luisterruimte te krijgen en het zou geweldig zijn als het dan inderdaad zou lukken deze dusdanig te 'dressen' dat de akoestiek zodanig goed is dat een UC overbodig wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Zijn er nog vorderingen met de software Seoman of is het nu klaar Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 even omhoog voor Huub ( zie pag 30) Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Inmiddels ben ik ook tegen het probleem van de losse connectoren aangelopen maar dankzij de uitstekende nazorg van Kraus is het al weer verholpen. Volgens mij is het dodelijk voor het apparaat als het regelmatig gebeurt dat het volledig op hol slaat. Heeft iemand daar een permanente oplossing voor? Vastsolderen lijkt me ongelofelijk priegelwerk. Zijn betere connectoren een mogelijkheid? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts