Jump to content

Behringer Ultra Curve-pro 2496

RP
 Share

Recommended Posts

:D:D:D

Een lange recentie volgt, gistermiddag opgehaald bij Sound Evolution (Sebastiaan de Vries) en gisteravond de 1ste automatisch meting laten doen met hulp van Bas. Ik zit er nu van te genieten, niet te geloven. Nu weet ik wat ik eigenlijk al wist wat echt laag is, en dat is veel minder boost als iedereen van jullie mag denken. Snel met veel kracht zonder bloat (dynaudio C5 maar dan met veel meer kracht en druk). Het midden en hoog is zo precies dat hogere luister niveau's ongelooflijk realistisch klinken. Je moet dit ervaren. De Ultra Curve zit bij mij in het digitala pad, dus van de wadia 861 digital out naar Utra Curve en de Ultra Curve weer in de digital in van de Wadia. Verlies is er niet kwa signaal, lijkt wel alsof de wadia zo nog beter klinkt als ik de Ultra Curve op pass through zet, dus hij doet dan niets met het digitale signaal.

Volgende week maandag/dinsdag een compleet verslag, incluis de correctie grafiek, plaatjes enzo van mijn kamer etc...

Ga nu weer ff rustig genieten en de manual doorworstelen, wat een mogelijkheden zeg.

Groetjes

Rene :)

Klinkt goed, als Bas straks toch bij mij is met Hans/Chris en de Array pre's, dan kunnen we misschien ook eens een meting doen bij mij, want ik heb ook alle digitale in- en outputs voor handen :)

Wie weet wat voor verrassing mij nog te wachten staat :D

Andr

Geplaatst door RP:

:D    :D    :D

Een lange recentie volgt, gistermiddag opgehaald bij Sound Evolution (Sebastiaan de Vries) en gisteravond de 1ste automatisch meting laten doen met hulp van Bas. Ik zit er nu van te genieten, niet te geloven. Nu weet ik wat ik eigenlijk al wist wat echt laag is, en dat is veel minder boost als iedereen van jullie mag denken. Snel met veel kracht zonder bloat (dynaudio C5 maar dan met veel meer kracht en druk). Het midden en hoog is zo precies dat hogere luister niveau's ongelooflijk realistisch klinken. Je moet dit ervaren. De Ultra Curve zit bij mij in het digitala pad, dus van de wadia 861 digital out naar Utra Curve en de Ultra Curve weer in de digital in van de Wadia. Verlies is er niet kwa signaal, lijkt wel alsof de wadia zo nog beter klinkt als ik de Ultra Curve op pass through zet, dus hij doet dan niets met het digitale signaal.

Volgende week maandag/dinsdag een compleet verslag, incluis de correctie grafiek, plaatjes enzo van mijn kamer etc...

Ga nu weer ff rustig genieten en de manual doorworstelen, wat een mogelijkheden zeg.

Groetjes

Rene   :)

Hoy Rene,

Ik ben enorm geinteresseerd in je verslag.

Ik zit namelijk ook te denken aan een aankoop.

En duur is ie al helemaal niet ( gezien zijn mogelijkheden.)

Jij hebt hem in het digitale pad ingeschakeld....

Dat is vermoedelijk de mooiste oplossing.

Alleen, vraag ik mij af hoe hij reageert als hij analoog wordt geschakeld tussen voor en eind versterker.

Ik heb namelijk hierover nogal slechte ervaringen gelezen bij zijn voorganger, de 8024, en vraag mij dus af wat de nieuwe 2496 hiervan bakt.

Dat is meteen de enige reden dat ik hem nog niet in huis heb en in de zaak in de buurt kan ik hem helaas niet meekrijgen om dat eens thuis te proberen.

Mocht je dat eens kort kunnen proberen ook, het zou mij plezier doen en mijn aankoop positief of negatief beinvloeden.

Geert

Geplaatst door gvy:

Hoy Rene,

Alleen, vraag ik mij af hoe hij reageert als hij analoog wordt geschakeld tussen voor en eind versterker.

Ik heb namelijk hierover nogal slechte ervaringen gelezen bij zijn voorganger, de 8024, en vraag mij dus af wat de nieuwe 2496 hiervan bakt.

Dat is meteen de enige reden dat ik hem nog niet in huis heb en in de zaak in de buurt kan ik hem helaas niet meekrijgen om dat eens thuis te proberen.

Mocht je dat eens kort kunnen proberen ook, het zou mij plezier doen en mijn aankoop positief of negatief beinvloeden.

Geert

Hi Geert,

Je moet het apparaat daar plaatsen waar

hij het beste funtioneerd en sowieso de beste resultaten worden gehaald,

en dat is zeker niet in het analoge gebied,

digitaal is altijd beter.

Ik zal hem zeker anoloog eens proberen, maar

ik zie daar eigenlijk niet het nut van in.

Rene :)

Beste Geert,

Zoals eerder vermeld, ben ik bereid een demo Ultracurve ter beschikking te stellen op geinterezeerden. Omdat dit mijn ook inverstering kost, verkoop ik een ultracurve dan wel voor de listprijs. Ben van plna een compleet pakket sammen te stellen met een Ultracurve, de meetmic, een mic standaard, en bekabling naar wens.

Voorwaarde van een vrijblijvende demo met een uc (klant mag hem een week proberen) is dat het apparaat wel bij mij wordt aangeschaft. Daarvoor krijgt de klant onvoorwaardelijke support.

Analoog is de nieuwe UC veel beter dan de oude 8024. En ik ben ook van plan een gemodificeerde versie te verkopen, waarbij hij analoog gewoon tot de top behoord. Dit zijn relatief kleine ingrepen, waarbij de ultracurve nog steeds betaalbaar kan blijven.

Voor info: info@soundevolution.nl

Rene: harstikke bedankt voor je review! dat wordt ontzettend gewaardeerd!.

Groeten,

Bas

Geplaatst door gvy:

Hoy Rene,

Geert

Geplaatst door RP:

Ja ... blijft niet veel over hihi... je hebt denk ik meer naar room akoestiek geluisterd

als naar je speakers   :D  tijd voor een paar echter speakers    :P

Rene

Zeg jij nou niets met die koelwagen geluiden in je onderdoorgang :)

Dat gedender filtert ie echt niet weg :D

Een ander voordeel is dat je de UC aan je oren kunt aanpassen :P

Andr

een heuse doorbraak ,in dit audiofiele wereldje .

weg met de netsnoeren en interlinks .

voorversterkers met toonregeling mogen ook weer .

(quad was nog niet zo gek met zijn tilt regeling ).

dus allemaal aan de UC.

maar waarom nu pas ?

waarom zijn die audiofielen jaren aan het tobben met kabels en andere vodoo artikelen ,en komen ze nu pas op het idee om eens te gaan meten en aktief te korrigeren .

jaren geleden toen ik nog car hifi deed was het heel normaal ,om met een rta meting je curve zo recht mogelijk zien te krijgen .

btw : toch lijkt het mij verstandig om de UC pas als laatste redmiddel in te zetten .

dus wel kopen dat ding (kun je eindelijk eens zien wat je hoort ) en lekker gaan meten .

en als je het dmv speakerplaatsing en akoustische aanpassingen niet goed krijgt ,ga hem dan aktief gebruiken .

want het gevaar is ,dat menig audiofiel zijn speakers neerpletterd en daarna de UC de rest laat oplossen .

en dat kan niet de bedoeling zijn lijkt mij . :rolleyes:

Geplaatst door erik klijnsmit:

dus allemaal aan de UC.

maar waarom nu pas ?

waarom zijn die audiofielen jaren aan het tobben met kabels en andere vodoo artikelen ,en komen ze nu pas op het idee om eens te gaan meten en aktief te korrigeren .

jaren geleden toen ik nog car hifi deed was het heel normaal ,om met een rta meting je curve zo recht mogelijk zien te krijgen .

btw : toch lijkt het mij verstandig om de UC pas als laatste redmiddel in te zetten .

dus wel kopen dat ding (kun je eindelijk eens zien wat je hoort ) en lekker gaan meten .

en als je het dmv speakerplaatsing en akoustische aanpassingen niet goed krijgt ,ga hem dan aktief gebruiken .

want het gevaar is ,dat menig audiofiel zijn speakers neerpletterd en daarna de UC de rest laat oplossen .

en dat kan niet de bedoeling zijn lijkt mij .   :rolleyes:

Beste Eric,

We zijn het eindelijk eens eens met elkaar :D

Quad was zeker zo gek nog niet met de tilt toonregeling.

Waarom audiofielen de Uc nog niet eerder ontdekt hebben is heel makkelijk te verlaren.

De audiofiel is opgevoed met het idee dat toonregeling en dergelijke uit den boze zijn. Equalizen is al helemaal een scheldwoord.

Daarnaast heeft een apparaat als een Uc veel lampjes (wel zeker functioneel) en ook dat wekt afkeer van de audiofiel.

Een uc is de beste inverstering qua klankwinst. dat verschil kan geen kabel tegenop.

Groeten,

Bas

Vergeet niet dat er een "audiofiele" Tact versie bestaat, alleen is die onbetaalbaar. Er is ook een Tact eindversterker.

Ik heb de Tact een keer aan de tand gevoeld, maar met de Kappa's ging het niet helemaal goed.

In plaats van homogeen werd het geluid ahw in frequentiegebiedjes opgedeeld, zo klonk het tenminste.

Alsof niet alles even goed werd gecorrigeerd.....

Andr

Geplaatst door RP:

Hi Geert,

Je moet het apparaat daar plaatsen waar

hij het beste funtioneerd en sowieso de beste resultaten worden gehaald,

en dat is zeker niet in het analoge gebied,

digitaal is altijd beter.

Ik zal hem zeker anoloog eens proberen, maar

ik zie daar eigenlijk niet het nut van in.

Rene   :)

Rene,

Bedankt voor je komende test ook analoog

Het nut....van mijn vraag analoog te testen

De reden van de Behringer ligt bij mij iets anders en verder dan alleen ruimtecorrectie.

Ik bouw zelf elektrostaten en heb hierbij een (persoonlijke) voorkeur voor de snelheid en het holografisch beeld van een niet gesegmenteerde lijnbron full range elektrostaat, die zonder weerstandfilter of spoelen aan de eindversterker hangt.

Hierbij moet je dan wel op voorversterkerniveau 2 problemen gaan oplossen.

1. de resonantiefrequentie van de esl; Dit is een resonantie met heel hoge Q waarde en speelt zich af in een heel nauw gebied .

Ze zit doorgaans,afhankelijk van de membraanspanning en andere parameters, ergens tussen 30 en 60Hz. Dit kan volgens mij opgelost worden met de PEQ of beter nog het FBD menu van de 2496.

2. De phase cancellation van de typische dipool.

Dit kan opgelost worden met de GEQ of misschien zelfs een goed ingestelde PEQ.

Verder kunnen uiteraard ook hiernaast de ruimteresonanties aangepakt worden (reden waarom de meeste mensen die het toestel voor de huiskamer aankopen, hem zullen gebruiken)

Dit houdt dus in dat het toestel en zijn instellingen bij mij 1 geheel vormt met de weergevers en alsdusdanig niet alleen ingezet moet worden bij CD weergave, maar liefst ook als de tuner of de Televisie .... opstaat.

De digitale verbinding kan ik dus niet toepassen. Vandaar mijn vraag om hem analoog ook eens te testen (omdat ik eveneens als jij, een beetje sceptisch, maar ook hoopvol ben op dat gebied)

groeten

Geert.

PS

Bedankt voor het aanbod Bas, ik hou het in m'n achterhoofd, maar moet wel zeggen dat ik van Gent Belgie ben, en dus liever eerst eens dichter bij huis kijk.

Ik heb het toestel reeds uitgebreid gedemonstreerd gekregen, maar het zat dan wel in een rack en via een gigantische mengtafel, en ik weet dus niet wat daar nog allemaal tussen zat. Het was analoog, maar wel gebalanceerd verbonden.

Groeten

Geert

dus allemaal aan de UC.

maar waarom nu pas ?

en dat kan niet de bedoeling zijn lijkt mij .   :rolleyes:

Eric,

Ik ben deels akkoord met je.

Betreffende het geklooi met kabeltjes om het geluidsbeeld optimaal te krijgen.

Ik ben ook akkoord, dat het een goede zaak is dat sommige audiofielen, het nut en de kwaliteit van een goede equalizer,beginnen inzien en niet direct "BWERK" roepen.

Een toonregeling bestaande uit een bass en treble, blijf ik echter nutteloos vinden op een goede installatie, gewoon omdat je de kantelpunten van dergelijke toonregeling niet kan instellen en dus slechts heel uitzonderlijk een juiste correctie ermee zal uitvoeren.

Verder,geloof ik dat je inderdaad je luidsprekers beter goed kan opstellen. ( Dat is bij dipolen en andere dus meestal niet vlak tegen de achterwand en ook mooi indraaien vind ik belangrijk, maar als je toch zo'n toestel koopt, zal je er volgens mij echt wel nut bij hebben om het ook in de keten in te schakelen.

Groeten

Geert

maar wat doet zo,n UC onder de 50 hz ??

de meeste PA apparaten doen toch niet mee onder de 50 hz ?

en juist dat lijkt me voor een esl wel leuk .

alhoewel je goed in de gaten moet houden dat hij hem niet te ver gaat uitsturen bij die lage tonen .

bij mij klappert nu het mebraan soms al tegen de statoren .   eek.gif

Beste Eric,

Wat een misverstand, meeste Pa apparaten doen niet mee onder 50 Hz? De grote Pa klusters van meijer sound en Renkenz Heinz blazen de hele Ahoy vol tot 20 Hz.!

Maargoed, daar wou ik het niet over hebben.

Nogmaals, ik wou dat mensen eens beter lezen, dat scheelt echt een hoop misverstanden.

Maargoed, nog een keer wat ik al drie keer gezegd heb.

De Uc vergelijkt het gemeten signaal (roze ruis dus) met de (rechte) doelcurve. Elke afwijking wordt gecorigeerd, net zolang dat het bereik op de hotspot recht is. Dus ja ook onder de 50 Hz.!

En ook voor de 3e keer, je kan instellen vanaf waar tot waar de uc moet corigeren. Daarnaast kun je de nauwkeurigheid van de correctie instellen. Bijv. wanneer er bij een bepaald gebied meer dan 6 dB. geboost moet worden, dat hij dat niet doet.

Bij ESL's is het dus niet verstandig de UC de boel te laten rechttrekken tot 20 Hz. Grote kans dat je ionen vergiftiging krijgt :D.

Je weet denk ik wel qua specs hoelaag de ESL's kunnen. Vanaf dat punt laat je de Uc corigeren. Je kunt ze misschien wel een kwart octaaf verder doortrekken, maar lager zou ik niet gaan.

En daar is de Uc ook niet voor bedoeld. Om tegen de grensen van je systeem het laagste laag eruit te drukken.

In het geval van Rene (die ook Matrix 800's heeft), konden we de Uc over de hele linie laten corigeren. Er is amper geboost, maar grotendeels zijn er frequentie banden geminderd. En zo zagen we ook zijn staande golf. Want de 50 Hz. werd met 15 dB. Geminderd.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sherwin:

Dus je hoeft dan helemaal, maar dan ook echt helemaal NIETS meer aan te passen in je kamer?

Mvgr

Beste,

DAt is ook een misverstand. Het is echt niet zo dat je je speakers maar in de hoeken zet, en de Uc doet de rest.

Speakerplaatsing, en akoestiek wordt niet minder belangrijk. Hoe minder de Uc hoeft te corigeren, hoe beter.

De Uc is geen wondermiddel, maar een redmiddel om de laatste pieken en dalen uit je systeem te halen.

Groeten,

Bas

dank u bas .

wat betreft de relais die hem doorlussen als je hem uitzet >>

je kunt dan wel goed horen ,of je er werkelijk op vooruit gaat met de UC er tussen .

en dan nog een vraag :P

kan ik ook digitaal naar binnen en analoog naar buiten ,zodat ik de dac van de herman karton niet gebruik maar die van de UC .

zo ja ?, maar dan staat ie niet tussen vv en ev maar tussen cd en vv .

of is dit niet erg ??