Jump to content

Behringer Ultra Curve-pro 2496

RP
 Share

Recommended Posts

Zou in elk geval een keer geprobeerd moeten worden hoe goed de analoog uitgang van de UC is Peter.

Ik begrijp dat er helaas geen volume regeling op zit. Dat zou dan weer moeten middele een separate potmeter of stappenregelaar met afstandsbediening.

Overigens geen idee hoe ver de analoge uitgang van de UC nog te tweaken is en wat dit extra oplevert.

Geplaatst door Paul Jenner:

Hoe bedoel u ?

Tussen de DAC chip en je eindversterker. Die UC is bedoeld voor professioneel werk. Daar zitten achter de DAC chip bufferversterkers in, ook omdat in de pro wereld de signaal niveaus hoger zijn dan thuis en er langere lijnen aangestuurd moeten kunnen worden. Voor een eindversterker thuis levert de AKM DAC chip al prik genoeg van zichzelf.

Maar wie weet is er een markt voor een UC met buizenuitgang. Werk aan de winkel Bas ;)

Ik ben bezig een eigen mooie set op te bouwen, maar als student gaat dat helaas wel stapje voor stapje. Deze week krijg ik mijn cdm1nts binnen en de volgende stap zal de cd speler worden. Ik heb nu een goedkoop dvdspelertje van een bmerk ( waar trouwens best een aardig geluid uit komt ) en wil deze gaan vervangen.

Zou het een idee zijn om 2e hands een loopwerk te kopen en de behringer als dac te gaan gebruiken? Of beter een complete speler te kopen (bv nad 541i of rotel)

Zeker is dat een idee. De Behringer zal in ieder geval geen midere DAC hebben dan een goedkoop spelertje, eedrer beter. En je hebt meteen je room correctie in huis !

Moet je wel even opletten op die speler een geschikte digitale uitgang heeft.

Paul.

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Leto2,

De DAC's van de UC zijn heel erg goed, en op zeker beter dan het gros van de budget cd spelers.

Ook beter dan de Burr Browns in de NAD? Heb er ook niet alle verstand van of zo hoor, maar ik heb regelmatig gehoord/gelezen dat dat erg goeie dingen zijn en ook in duurdere spelers wordt toegepast...

Beste Henrie,

Ik weet niet welke Burr Brown's ze in de budget NAD's toepassen, maar ik ben erg gecharmeerd van de AKM dac's die ze oa/ in de UC toepassen. In de M-audio en andere topdac's lieten de AKM's horen dat ze tot extreme dingen in staat zijn.

De Fraaie Yamaha O2R96 digitale tafel maakt gebruik van dezelfde AKM A/D en D/A ozmetters.

De specs liegen er ook niet om.

AKM is trouwens dochter van Crystal semiconductors. www.akm.com

Groeten,

Bas

Geplaatst door Pjotr:

Voor de techneuten is hier een artiekel van de ontwerpers van AKM over de ontwikkeling van de 24bits / 196KHz DAC-chip:

http://www.sscs.org/jssc/00bp.pdf

Pas op is erg technisch!    :D

Zelfs zo technisch dat het een 24bits/ 192KHz dac blijkt te zijn :D

Andr

Blijft toch een lastig keuze vind ik, of een nieuwe bv rotel of nad 541i speler of een behringer met een tweede hands loopwerk. Wat zouden jullie doen als je kon kiezen?? Is het "audiofiel" verandwoorlijk om een apparaat dat als equalizer gebruikt wordt als een eigenlijk standalone DAC te gaan gebruiken?

Geplaatst door leto2:

Blijft toch een lastig keuze vind ik, of een nieuwe bv rotel of nad 541i speler of een behringer met een tweede hands loopwerk. Wat zouden jullie doen als je kon kiezen?? Is het "audiofiel" verandwoorlijk om een apparaat dat als equalizer gebruikt wordt als een eigenlijk standalone DAC te gaan gebruiken?

Beste Leto2,

De UC is niet alleen een equalizer. Het is een klasse DAC. En dankzij de A/D converter is het ook mogelijk analoge bronnen naar digitaal om te zetten.

Het loopwerk wordt nu heel belangrijk, want de UC lockt op het kloksignaal van het loopwerk, en dat dient zo goed mogelijk te zijn.

Als pure DAC heb ik hele goede ervaringen met de UC. En die kan een heel end mee met de top. Hij is minstens zo goed als de volprezen M-audio.

Wanneer je van Behringer de Ultramatch erbij zou nemen, kun je het signaal uit je loopwerk upsampelen naar 96 Khz. En dan presteerd de UC op zijn best!.

Groeten,

Bas

Ik heb wat vragen. Ik zou 'm wel willen gebruiken als DAC en roomcorrector. Hij zou dan op de SPDIF uitgang van m'n geluidskaart komen te hangen. Dit is toch gewoon een coaxiale aansluiting toch?

Ik neem aan dat dit beter is dan de DAC van mijn toch ook weer niet al te goedkope terratec AWX 24/96 (en een 4 meter lange analoge kabel nar de amp).

Hoewel in mijn geintegreerde versterker een (nu gebrugde) Signal in/out aansluiting heb lijkt het me beter dit niet te gebruiken. Behalve de PC gebruik ik verder de TV en tuner, geen CD speler :)

De roomcorrector funktionaliteit zou ik willen gebruiken het overmatig laag aan te pakken. Ik vraag me wel af wat er gebeurt met muziek waar al weinig laag inzit, zoals jaren 70 rock. Gaat dat nog platter klinken?

Alvast bedankt cool.gif

Geplaatst door Hielko:

Ik heb wat vragen. Ik zou 'm wel willen gebruiken als DAC en roomcorrector. Hij zou dan op de SPDIF uitgang van m'n geluidskaart komen te hangen. Dit is toch gewoon een coaxiale aansluiting toch?

Ik neem aan dat dit beter is dan de DAC van mijn toch ook weer niet al te goedkope terratec AWX 24/96 (en een 4 meter lange analoge kabel nar de amp).

Hoewel in mijn geintegreerde versterker een (nu gebrugde) Signal in/out aansluiting heb lijkt het me beter dit niet te gebruiken. Behalve de PC gebruik ik verder de TV en tuner, geen CD speler    :)

De roomcorrector funktionaliteit zou ik willen gebruiken het overmatig laag aan te pakken. Ik vraag me wel af wat er gebeurt met muziek waar al weinig laag inzit, zoals jaren 70 rock. Gaat dat nog platter klinken?

Alvast bedankt    cool.gif

Beste Hielko,

De Uc kan gewoon S/Pdif ontvangen. Dat is i.d.d. een RCA plug.

Opnames gaan na roomcorrectie niet platter klinken, maar meer zoals door de producer is bedoeld.

Wat wel zinvol is, om aparte presets te maken voor jaren 70 muziek met weinig laag. Je geeft dan wat (naar eigen smaak) aanpassingen in het laag (en misschien ook midden hoog) en slaat dat op als jaren 70 preset :D.

Als je eenmaal een Uc hebt, zijn de mogelijkheden oneindig :D.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Hielko:

Hoewel in mijn geintegreerde versterker een (nu gebrugde) Signal in/out aansluiting heb lijkt het me beter dit niet te gebruiken. Behalve de PC gebruik ik verder de TV en tuner, geen CD speler    :)

Alvast bedankt    cool.gif

Ik zou hierop wel willen aanmerken, dat

als het eenmaal lineair gemaakt is, oude

opnames en ook nieuwere dunner in je akoestiek kunnen gaan klinken, het beeld wordt fijner. Ik lig nu met een flinke

buikgriep op mijn nest, maar had eigenlijk

het idee dat mischien een aantal mensen rond eindhoven interesse hebben om te komen luisteren as zaterdag of zondag. (Eigenvervoer :D:D;) Sher )

Rene

Geplaatst door RP:

Hi Werner, De behringer corrigeerd hiervoor ook, dus daarom, expliciet in hun handleiding vermeld, van 100Hz tot 20000Hz kun je probleemloos rechttrekken.

Hoe dikwijls ik die handleiding ook lees, ik vind het niet. En al zeker niet in sectie 3.8.1.

Waarom? Omdat de Behringer dit effect niet compenseert. Daarom.

Op basis van een ruismeting KAN hij het zelfs niet compenseren.

Geplaatst door Werner:

Hoe dikwijls ik die handleiding ook lees, ik vind het niet. En al zeker niet in sectie 3.8.1.

Waarom? Omdat de Behringer dit effect niet compenseert. Daarom.

Op basis van een ruismeting KAN hij het zelfs niet compenseren.

Beste Werner,

Toch wel, en dat heeft de praktijk elke keer weer bewezen. De duidelijke zichtbare bulten in eth laag verdwijnen, en dat hoor je dus ook overduidelijk! dat het laag echt recht wordt. De BSS-en TACT (niet de fase meting, maar de freq correctie), de Dynaudio actieve monitors werken ook allemaal met roze ruis. En ook daar werkt het steeds weer uitstekend.

Mooier zou misschien zijn met een sweep van 20 tot 20 Khz. Maar dat kan altijd nog, als je een goede toongeneratoor aansluit. (meeste Pc progjes hebben al acceptabele sweeps). En dan kun je met juiste berekening van de Q factor zelf met de Parametrische Eq aan de slag.

Groeten,

Bas

Jeeh, de Ultracurve is weeer bezig met een come-back :)

Nu zou ik best errug geinterresseerd kunnen raken in dit stukje hardware, ware het niet dat ik absoluut dol ben op mijn Musical Fidelity Nuvista cd-speler, met slechts 1 x fixed en 1 x digitale uitgang.

(mijn loopwerk/Dac combinatie heb ik een aantal jaren terug al van de hand gedaan :()

Kom ik terug op de (gemodificeerde) UC; welk uitgangsnivo geeft dit apparaat op z'n analoge uitgang? Mits hoog genoeg, kan er wellicht toch met een passieve pre gewerkt worden (ook al is het een hobby ;) ), m'n Bryston 7B ST's hebben een redelijk hoge ingangsgevoeligheid.

Eerdere pogingen (met andere apparatuur) om met passieve pre's te werken bleken een dynamiek- en expressieloos geluid op te leveren ook al leken de specs van bron en eindversterker in orde te zijn.

Dus vanwaar het grote vertrouwen dat de UC goed met passieve regelaars kan worden gecombineerd?

Ik wacht inspanning af!

:D roet,

Nanning

Beste nanning,

Dit grote vertrouwen omdat pro-audio apparatuur veel meer uitgangssap geeft dan huiskamer hifi. Met een switch is de UC te schakelen op een gain van 22 dBu. Daar stuur je elke eindtrap mee de lucht in :D.

Nog event erug komen op Werner.

Deze accuphase roomcorrector doet het ook met rose ruis. Afgezien dat de Accupahse 64 bands grafisch corigeerd, is de werking exact hetzelfde.

http://www.accuphase.com/dg-28_es.htm

Groeten,

Bas