Jump to content

Behringer Ultra Curve-pro 2496

RP
 Share

Recommended Posts

Ligt die noise floor op 't signaal, Of er onder?

En dus met een ruis van -110db of laten we dat wat ruimer kiezen -92db ga jij je zorgen maken of een bitje wat daar in verdwijnd?

Wat ruist er eigenlijk harder een 50klog pot of een dac?

Ik wil het digitale niet heilig verklaren ofzo maar ik vraag me af of het allemaal wel zo dramatisch is.

Groeten Simon

ik maak me helemaal geen zorgen... lees nou eens ... ik zeg, upsamplen kan tengunte zijn als je volume in het digitale domein regeld.

maargoed dat gaan in binennkort in praktijk

zelf hoormatig bepalen.

Waar ik zelf nog niet helemaal snap,

als ik de wadia via EAS uit en dan weer AES in doorlus dat de hoeveelheid noise met stappen omlaag gaat, het is net alsof er een doek verdwijnt dat zich over geluiden bevind

die ver naar achteren zijn geplaatst, maw

ik beleef nog beter de ruimtelijkheid ...

Wat ik doe, gebruik 861 als transport, via

AES uit maar selecteer als input weer AES in

(er zit dus een EAS kabel tussen ;) )

Rene

Geplaatst door seoman:

Ben je 't met me eens dat als je het signaal door 128 deelt dat het 16bits getal alleen maar 7 plaatsen rechts schuift? Richting de de tot nu toe ongebruikte 24 bits? Hoeveel verlies is dat? 0,0%

Simon,

als je in het digitale domein een volume-aanpassing doet, wordt de woordlengte langer dan de oorspronkelijke 16 bits, bijvoorbeeld 24 bits.

Wanneer je dat weer terugvertaald naar analoog zul je ineens 24 bits resolutie moeten hebben om alles eruit te halen wat er in zit. Helaas haalt geen enkele converter 24 bits resolutie. Met 20 bits mag je al blij zijn, zoals Pjotr zegt. Resultaat: verlies aan resolutie dus.

Of e.e.a. in de praktijk dramatisch zal uitpakken of wel mee zal vallen kun je moeilijk vantevoren voorspellen. Hangt van de situatie af. Bij een drastische verlaging van het volume is de vermindering in resolutie duidelijk te horen. Bij een minder dratische gain reductie kan het meevallen.

Waar het Werner, Pjotr en mij om gaat in deze discussie, is dat een aantal onder jullie zit te goochelen met getallen alsof het een recept of een kruiswoordradsel is. Digitaal gedraagt zch helaas helemaal anders dan een recept of kruiswoordraadsel ...

Paul.

Rene in (uit confused.gif ) de bocht :):)

No1

De Ultra Curve zit bij mij in het digitala pad, dus van de wadia 861 digital out naar Utra Curve en de Ultra Curve weer in de digital in van de Wadia. Verlies is er niet kwa signaal, lijkt wel alsof de wadia zo nog beter klinkt als ik de Ultra Curve op pass through zet, dus hij doet dan niets met het digitale signaal

No2

Phoe ... wat is die behringer goed. Dit moet

je horen .... het helpt blijkbaar ook als je eens de AES contacten eens goed schoonmaakt

van de wadia...tering

Dit moet je horen ... ik heb zoiets nog nooit gehoord .. zo precies, gedetaileerd, ieder detailtje hoor je, focus niet normaal.

Ik weet genoeg ... stop maar met kabeltjes want het probleem zit hem in de akoestiek.

No3

Ik weet nu al dat de xa7es kwa rust, diepte ,duidelijkheid en Basss jou nep ster wegspeeld

No4

de wadia ff direct op de eindtrap, sind ik

hem nu eindelijk met een goede flux, 189 eens

goed heb gepoold is ditecht het maximale wat

ik ooit heb gehoord. hij maakt gehakt van de sony

No5

als ik de wadia via EAS uit en dan weer AES in doorlus dat de hoeveelheid noise met stappen omlaag gaat, het is net alsof er een doek verdwijnt dat zich over geluiden bevind

die ver naar achteren zijn geplaatst, maw

ik beleef nog beter de ruimtelijkheid ...

Wat ik doe, gebruik 861 als transport, via

AES uit maar selecteer als input weer AES in

(er zit dus een EAS kabel tussen

Sorry hoor, maar elk uur verander je je mening compleet, je zit te klooien met van alles, terwijl de Northstar in vrijwel elke set overtuigt, zonder geklooi en met die slechte highend interlinks van mij, die geen goed contact zouden maken :)

Kom nou eens met een lijn in je verhaal, dan begrijp ik misschien weer waar het over gaat :rolleyes:

Andr

Beste Andre,

Ach Rene is wat impulsief, maar ik vind dat altijd wel weer spannend. Elke dag is weer een feest :D. Dit zit gewoon in het audiofiele beestje.

Ik kan me van jou ook dergelijke dingen herinneren.

Even wat citaten zoals ik me die van jou weet te herinneren.

"Wow, die titanex Powercord laat horen dat mijn krell wel strak is een slamm heeft"

even later.

"De Titanex werkt erg direct en storend, wat XTC kan hebben we het al zovaak over gehad :)"

Een andere

"De Yamamura is neutraler dan mijn silver interlink"

Later

"De Yamamura bevalt toch niet zo heel erg goed"

Hetzelde geld voor de trafo kastjes.

"Wat een douw ens trakheid krijg ik"

paar dagen later

"Met het trafokastje mis ik slamm en druk"

Zo zie je maar, we zijn allemaal aan het kloten :D.

Terug naar het digitale verhaal.

Het enige echte nut van Upsampelen zie ik niet in de zogenaamde verhoogde resolutie. Want die krijg je niet. Het nut zie ik in het digitaal filter, wat bij 96 Khz. op 48 Khz. kan worden gezet. En daar zitten naar mijn mening voordelen in.

Volume regeling in het digitale domijn heeft niets met de samplefrequentie te maken. De woodlengte blijft gelijk.

Dus als je een denkbeeldige lat (van boven naar benden) over de audiogolf legt, bepaald de samplefrequentie hoeveel keer de "lat" een monster neemt. en de woordlengte hoeveel streepjes de lat van boven naar benden heeft. Gaan we het volume terugdraaien, halen we wat streepjes weg, zodat de geluidsgolf lager wordt. Dat dit resolutie verlies ten gevolge heeft mag duidelijk zijn.

De Behringer UC heeft een interne woordlengte van 40 Bit. Ik ga ervanuit dat met de sofware update, dat de interne Gain offset wordt geregeld in de 40 Bits DSP's. Dan is de resolutie te verwaarlozen. Maar dan nog analoge volume regeling blijft mijn voorkeur verdienen.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Volume regeling in het digitale domijn heeft niets met de samplefrequentie te maken. De woodlengte blijft gelijk.

Als je deze verschrijving dan even aanpast zijn we het eens, Bassie .. :)

De Behringer UC heeft een interne woordlengte van 40 Bit. Ik ga er vanuit dat met de sofware update, dat de interne Gain offset wordt geregeld in de 40 Bits DSP's. Dan is de resolutie te verwaarlozen. Maar dan nog analoge volume regeling blijft mijn voorkeur verdienen.

Dat zal de praktijk moeten uitwijzen.

Houd er rekening mee dat je zonder analoge pot heel wat dB's digitaal terug te regelen hebt, zeker met de moderne cd's die zo spijkerhard zijn gemasterd.

Paul.

Beste Paul,

Ik zal mezelf beter uitdrukken. Met dat de woodlengte gelijk blijft bedoel ik. Je kan upsampelen, maar de woordlengte word niet groter. Dus heeft upsampelen geen voordeel met het in het digitale domijn regelen van het volume.

De praktijk met veel DSP apparaten heeft voor mij uitgewezen, als je daar het volume digitaal gaat regelen, dat je dan een bepaalde mate van slamm en klote kwijt bent. Vrijwel meteen hoorbaar zodra je onder de 0 dB. referentie norm gaat terug regelen.

Een hele mooie passieve analoge stappen regelaar met o,1% weerstanden lijkt me verrweg het mooist.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

De Behringer UC heeft een interne woordlengte van 40 Bit. Ik ga ervanuit dat met de sofware update, dat de interne Gain offset wordt geregeld in de 40 Bits DSP's. Dan is de resolutie te verwaarlozen. Maar dan nog analoge volume regeling blijft mijn voorkeur verdienen.

Groeten,

Bas

Beste Bas,

Het zal best wel dat de UC met 40 bits rekent maar uiteindelijk moet het toch langs het latje van de 20 bits van de DA chip. Overigens zijn het de allernieuwste DA chips van BB en AKM die ook die 20 bits met goed fatsoen halen. Die van BB is nog niet eens te krijgen.

Afijn luistertestje?

Bij de weg Simon wat bedoel je met ruis? Hoewel ik het niet kan bewijzen zijn m.i. ook de bitwaarden onder het analoge ruisniveau van versterkers e.d. van belang in het klankmatig resultaat. We gaan nou toch niet weer de discussie zoals destijds met JUDB (Jan uit de Betuwe) voeren dat er muziekale informatie die onder het ruisniveau ligt niet van belang is. Hij nam destijds overigens al genoegen met 60 dB :D

Grtz.

Edit:

Ok, had je laatste post nog niet gelezen Bas :)

Geplaatst door Sherwin:

Hey GODVERDOMMME AFGELOPEN MET DAT GEOUWEHOER!

Sorry rene, maar als je begint met: 'die nep ster van jou' vind ik dan gewoonweg NIET over komen.. (net zoals, dit is het beste en de rest is k*t) het is gewoon een goed apparaat, waar hebben we het in hemelsnaam over?

Waarom moet dit nou weer zo lopen? Goede kennissen worden nu in 1 klap weer ruzie-maatjes...

HIGHEND FUR DIE KINDER!

Mvgr, Sherwin

Sher, maar je niet zo druk altijd man :D. Is niet goed voor je hart en bloedvaten :D.

Het zijn allemaal maar woorden, en wanneer al deze mensen elkaar weer eens in het echt ontmoeten gaat alles koek en ei.

Net zoals de politiek. In de debatten vliegen ze elkaar naar het hoofd, en na afloop drinken ze vriendschappelijk een biertje.

Groeten,

Bas

De reden dat ik zo aan het experimenteren

ben is puur een gevolg van de resultaten

die de meting met de behringer liet zien.

De hoeveelheid correcties om het laag strak

te krijgen was gewoon te veel. Bij mij was

het laag gewoon een enorm probleem, maar

de correcties door de behringer hebben me

ervan overtuigt dat iets goed scheef zat.

Wat weet ik nu. Ik heb de sony aangeschaft

om een vergelijk te kunnen doen, daar ik

altijd met het laag heb zitten klooien en

de wadia het enige apparaat was dat nog

niet veranderd is. Welke speaker ik ook nam

kut laag bleef. Na correctie met de behringer

was het wel strak, maar nog steeds klopte er

niet naar mijn gehoor ... en ik ben erachter

wat het probleem is nu ... want de sony is

tering strak, en de Bass rolt nu mooi overal

in mijn kamer ipv ergens buiten. Het was de

Wadia ... en die is blijkbaar erg gevoelig voor een verkeerde poling ... ik heb een slechte meter gebruikt maanden terug. ik ben nu bezig om uit te zoeken

in samenwerking met een andere bezitter waarom routen via AES/EBU zo'n verbetering

geeft. en dat heeft alles te maken idd met

de bitjes die naar de DAC gaan :) lees stereophile recentie wadia maar eens en dan

de metingen.

Rene

Geplaatst door Sherwin:

Hey GODVERDOMMME AFGELOPEN MET DAT GEOUWEHOER!

Sorry rene, maar als je begint met: 'die nep ster van jou' vind ik dan gewoonweg NIET over komen.. (net zoals, dit is het beste en de rest is k*t) het is gewoon een goed apparaat, waar hebben we het in hemelsnaam over?

Waarom moet dit nou weer zo lopen? Goede kennissen worden nu in 1 klap weer ruzie-maatjes...

HIGHEND UNTER DIE KINDER!

Mvgr, Sherwin

beetje idioot geworden ofzo ? maatjes ?

waar heb je het over kind.

Rene

Geplaatst door Sherwin:

Nee, het laag was GOED.. met hier en daar een paar minpuntjes, niet k*t dus,

Dat vind ik, en daar ben ik van overtuigd;

Mvgr

Nou dat ben ik niet met je eens Sher.

Ik weet hoe het laag kan zijn van de 800's, en Rene had wel degelijk een ontzettend grote bult in het midlaag, wat erg irritant werkte.

De metingen wezen dat ook uit, de toen gemeten curve lieten grote pieke zien in het laag. Precies wat ik ook hoorde.

Of dat aan de Wadia lag durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar een probleem was er zeker.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sherwin:

Nee, het laag was GOED.. met hier en daar een paar minpuntjes, niet k*t dus,

Dat vind ik, en daar ben ik van overtuigd;

Mvgr

jezus zeg wat ben je een kind. Heb je

gezien wat de meting aangaf, er was een

pure oncontrole, dat uitte zich in een

bij 50Hz 120Hz, en een correctie door de

behringer die gewoon niet meer mogelijk was, leg maar uit waarom het

nu rete strak klinkt, zonder behringer en waarom nu de muziek

zich voor de speakers bevinden ipv achter

de speaker ...

Rene

Geplaatst door RP:

jezus zeg wat ben je een kind. Heb je

gezien wat de meting aangaf, er was een

pure oncontrole, dat uitte zich in een

bij 50Hz 120Hz, en een correctie door de

behringer die gewoon niet meer mogelijk was, leg maar uit waarom het

nu rete strak klinkt, zonder behringer en waarom nu de muziek

zich voor de speakers bevinden ipv achter

de speaker ...

Rene

Beste Rene,

NOu de Uc had het toch heel netjes gecorigeerd. Op de RTA was het hele gebied na correctie van 20Hz. tot 20Khz. nagenoeg zo recht als een lineaal. En het klonkt ook gewoon heel erg goed!.

Ik ben dus erg benieuwd dan naar een meting nu in de nieuwe situatie, en of de 50 en 100 Hz. pieken dan nu ineens weg zijn. Meten is weten :D. Maar morgen komen we daar misschien achter.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sherwin:

Ja, maar dat wil niet zeggen dat het laag wat uit de b&w's zelf komt (omdat al het laag k*t was volgende Rene) k*t is. De kamer maakt er een beetje een puinhoop van (dat doet iedere ruimte).

Maar wat ik wil aanduiden IS dat als er iets niet helemaal goed is dat het dan meteen K*T is.

Je hebt een speaker waarvan het hoog een piekje heeft bij 14khz, met prachtig hoog verder, mooi mid, mooi laag.. maar wil niet zeggen dat het dan meteen een k*t speaker is.

Je bent zelf een:   baby.jpg  

Mvgr

Beste Sherwin,

Nee KUT was het zeker niet. Maar ik snap rene wel. Hij heeft (oa. bij mij) gehoord hoe het ook kan met de 800, en ik snap de frustratie wel, als de ruimte (of andere factoren) roet in het eten gooien.

Hoe je bij een piekje van 14 Khz. komt weet ik niet, maar zowel onze metingen in de huiskamer, als de zeer goede metingen van B&W laten helemaal geen piekje zien. In de dode kamer zijn de 800's recht binnen 1,5 dB.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sherwin:

Ja, maar dat wil niet zeggen dat het laag wat uit de b&w's zelf komt (omdat al het laag k*t was volgende Rene) k*t is. De kamer maakt er een beetje een puinhoop van (dat doet iedere ruimte).

Maar wat ik wil aanduiden IS dat als er iets niet helemaal goed is dat het dan meteen K*T is.

Je hebt een speaker waarvan het hoog een piekje heeft bij 14khz, met prachtig hoog verder, mooi mid, mooi laag.. maar wil niet zeggen dat het dan meteen een k*t speaker is.

Je bent zelf een:   baby.jpg  

Mvgr

Ik zeg niet dat het een kut speaker was

maar dat ik hoorde dat iets niet klopt,

blijkbaar hoor ik dat beter, en blijkbaar

hoort Bas dat ook. Morgenavond nieuwe meting

en zul je zien weg bult. Het klinkt achter

de speakers nu kompleet anders, je hoort dat

het geluid naar voren de kamer ingaat ipv dat

het zich achter de speaker ophoopt, en nogmaal Bas is loei strak zonder een bult aan

de linkerkant bij de muur. De behringer

heeft idd netjes gekorrigeerd maar moets veel

te veel gain geven om bepaalde lage frequenties te corrigeren, en dat trok mijn

ampje toch niethelemaal :)

Rene

Geplaatst door Sherwin:

Nee, als kind waarneem ik allemaal flikkerende glitterende lampjes waardoor ik van de spanning heel mijn broekje vol schijt.

Nou dat wordt voorlopig de fiets, kinderen

die verwent worden moeten af en toe ook maar

eens met het zweepje ... Weet ik meteen een

leuke ... morgenavond voor 7uur De CD's in

de brievenbus, onbekrast :D

Rene