Jump to content

Behringer Ultra Curve-pro 2496

RP
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

the ultra-low-tech-solution ;)

wat wrikken is weet ik maar verder moet ik dan alleen nog even weten wat de voedingsconnectoren zijn? Iets wat zich achter de netstekeraansluiting bevindt, denk ik?

wat wrikken is weet ik maar verder moet ik dan alleen nog even weten wat de voedingsconnectoren zijn? Iets wat zich achter de netstekeraansluiting bevindt, denk ik?

deq2496.jpg

:)

Guest Kraus vonBentinck

reuze bedankt seoman; ik ga straks effe lekker wrikken; ik krijg wel het idee dat er geen vraag te verzinnen valt over de UC die jij niet a la minute zou kunnen beantwoorden :D

reuze bedankt seoman; ik ga straks effe lekker wrikken; ik krijg wel het idee dat er geen vraag te verzinnen valt over de UC die jij niet a la minute zou kunnen beantwoorden :D

:lol: Dat wens ik te betwijfelen!

Wel voorzichtig wrikken!!

't hoeft niet kapot.

Eigenlijk zou ik een keer een FAQ moeten maken maar f*ck waarom doet Behringer dat zelf niet!

Ik ben het een beetje beu om hun werk op te knappen!

Maar laat je niet afschrikken door deze opmerking!!

Ik blijf wel antwoorden hoor.

Tenzij het echt voor de 100ste keer de zelfde vraag is.

gerepareerd :D

beetje geutterd, niet gewrikt

Goed nieuws!!!! :cool2:

utteren :unsure::blink:

What tha f...........

Stom eigenlijk dat het lijmen van connectoren zo contraproduktief is.

Dat zou je niet vermoeden.

Ik zie dat Room EQ Wizard software (gratis :cool2: ) via midi met een Behringer Feedback Destroyer Pro DSP1124P kan werken.

Zou dit met de UC ook kunnen :unsure:

Wellicht zijn wat aanpassingen noodzakelijk, maar je hebt dan wel een koppeling met een mooi stukje room-eq software :rolleyes:

Andr

Guest Kraus vonBentinck

Hier gaat-ie; de lamme gaat de blinde helpen.

(seoman of bas schieten zo wel te hulp)

Weliswaar hoor je ruis uit beide speakers maar er wordt maar een curve gemaakt, nl links of rechts; (tenminste; zo ruiste het bij mij de laatste keer)

je start in het RTA menu; dan ga je naar linker of rechterkanaal (A-knop) en start de AEQ; de RTA moet wel in Average gezet zijn

kijk je achteraf naar de curve voor het andere kanaal dan kun je zien dat daar niets mee gebeurd is.

dan herhaal je de procedure voor het andere kanaal en als het bevalt sla je het op als module (niet vergeten want je bent het ook redelijk gemakkelijk kwijt)

Ik heb gemerkt bij mij dat het uitruisen in stereo geen nut heeft; de linkerspeaker hoeft vrijwel niets aan te gebeuren, rechts flink wat. Ik zal daar dus met de speaker moeten gaan schuiven of iets akoestisch doen ;) .

Ik moet zeggen dat ik inmiddels wat CD-weergave betreft een heel aardig resultaat heb geboekt; het klinkt niet alleen anders, maar ook duidelijk beter.

Overigens heb ik niet de illusie dat ik het apparaat nu goed door heb maar ik blijf toch lekker aan de slag zodat ik op de voorlichtingsdag hopelijk niet binnen 1 minuut de draad al kwijt ben.

Nou ja, tot er beter advies komt is dit het beste wat ik er van kan bakken.

Succes

deq2496.jpg

Je kunt ze beter even loshalen ipv wrikken. Pak een punttangetje en haal ze dan even uit de houder en plaats ze weer terug. Wrikken werkt vaak maar tijdelijk. :)

Hij ziet er verder keurig uit van binnen. :)

Groeten

Edwin

Guest Kraus vonBentinck

Ik doe er ook een vraagje bij:

-als ik gewoon de analoge ingangen gebruik( en de UC tussen voor- en eindversterker), heeft de aansluiting op een wordclock dan zin?

-ik meen dat de wordclockpluggen BNC heten, zijn dit eigenlijk gewoon dezelfde pluggen als ook gebruikt worden voor bijv antenneaansluitingewn?

Ik vind de UC meer en meer een aanwinst; ik ga vanavond eens uitgebreid luisteren met de UC tussen voor- en eind; het is dan wel de bedoeling dat de draaitafel beter blijft klinken dan de CD ;)

Hier gaat-ie; de lamme gaat de blinde helpen.

(seoman of bas schieten zo wel te hulp)

Weliswaar hoor je ruis uit beide speakers maar er wordt maar een curve gemaakt, nl links of rechts; (tenminste; zo ruiste het bij mij de laatste keer)

je start in het RTA menu; dan ga je naar linker of rechterkanaal (A-knop) en start de AEQ; de RTA moet wel in Average gezet zijn

kijk je achteraf naar de curve voor het andere kanaal dan kun je zien dat daar niets mee gebeurd is.

dan herhaal je de procedure voor het andere kanaal en als het bevalt sla je het op als module (niet vergeten want je bent het ook redelijk gemakkelijk kwijt)

Ik heb gemerkt bij mij dat het uitruisen in stereo geen nut heeft; de linkerspeaker hoeft vrijwel niets aan te gebeuren, rechts flink wat. Ik zal daar dus met de speaker moeten gaan schuiven of iets akoestisch doen ;) .

Ik moet zeggen dat ik inmiddels wat CD-weergave betreft een heel aardig resultaat heb geboekt; het klinkt niet alleen anders, maar ook duidelijk beter.

Overigens heb ik niet de illusie dat ik het apparaat nu goed door heb maar ik blijf toch lekker aan de slag zodat ik op de voorlichtingsdag hopelijk niet binnen 1 minuut de draad al kwijt ben.

Nou ja, tot er beter advies komt is dit het beste wat ik er van kan bakken.

Succes

Dit is een gebied waar ik me minder in thuis voel

Maar ik heb toch sterk het idee dat je zelf links of rechts moet uitzetten als je dual mono wil uitruisen.

En dan bedoel ik de balansknop van je versterker verdraaien of een mono eindtrap uit zetten.

Ik denk dat Bas hier meer over kan vertellen.

Groetjes Simon

Beste Erik,

Heel beknopt

Grafisch: Je hebt een vast aantal banden die op een frequentie werken. In eht geval van de Behringer zijn dat 1/3 toonsafstanden per octaaf.

Parametrisch: Je kunt (bijna) traploos zelf de frequentie opzoeken. Daarna met de Q factor kun ej bepalen hoe breed het gebied bestreikt wat je gaat minderen of boosten.

@ Kraus:

Dat wat bij jou is gebeurd had absoluut niet mogen gebeuren! Als je nog een keer last krijgt stuur hem dan even terug, dan halen we de connectoren eruit en solderen we de kabel direct op de print!

Groeten,

Bas

@ Edwin

Ik denk dat een lineaire voeding wel beter is maar dat is nog al een gepriegel in zo'n klein kastje.

't past wel, ik heb op diyaudio wel wat fotos zien rondzwerven.

de opmerking tav het wrikken is terrecht.

Maar ik heb sinds die beroerde start met de UC nooit geen trammelant meer gehad met de voeding (of wat dan ook)

Het is niet onaardig die binnenkant.

De goedkope prijs is echter wel te herkennen.

Ik denk dat Behringer al 100

Ik heb sinds zaterdag ook een UC en ik moet zeggen dat ie wel bevalt. Voorlopig ben ik meer bezig geweest met verschuiven van mijn speakers dan gebruik te maken van de EQ functies. Verbaasd was ik toen ik zag dat een kleine verschuiving al zoveel kan betekenen voor het frequentie verloop.

Wat is de mening van de andere gebruikers over de DAC(standaard)? Ik vind hem wat iel, kil en zonder emotie klinken ten op zichte van de DAC in mijn Sony. En wat is de menig over de DAC na modificatie door Sebastiaan? Is dat een aanrader of is een losse DAC toch de betere keus?

Hoe ruizen jullie uit? VOlgens mij krijg je alleen maar een juist beeld als je hem op AVG zet, anders is er weinig aan te zien of ligt dat aan mij? Zou je er ook niet beter een Noise/sinus sweep voorkunnen gebruiken. Of is Pinknoise noodzakleijk?

Ik heb sinds zaterdag ook een UC en ik moet zeggen dat ie wel bevalt. Voorlopig ben ik meer bezig geweest met verschuiven van mijn speakers dan gebruik te maken van de EQ functies. Verbaasd was ik toen ik zag dat een kleine verschuiving al zoveel kan betekenen voor het frequentie verloop.

Wat is de mening van de andere gebruikers over de DAC(standaard)? Ik vind hem wat iel, kil en zonder emotie klinken ten op zichte van de DAC in mijn Sony. En wat is de menig over de DAC na modificatie door Sebastiaan? Is dat een aanrader of is een losse DAC toch de betere keus?

Hoe ruizen jullie uit? VOlgens mij krijg je alleen maar een juist beeld als je hem op AVG zet, anders is er weinig aan te zien of ligt dat aan mij? Zou je er ook niet beter een Noise/sinus sweep voorkunnen gebruiken. Of is Pinknoise noodzakleijk?

Er zullen vast meer methoden zijn om een EQ in te stellen.

Maar de auto eq werkt alleen met pinknoise.

Heb al tijden niet met de auto eq gewerkt.

En gebruik de dacs soms voor mijn sub en center

dus op de rest heb ik weinig zinnigs te zeggen

Groeten Simon

Er zullen vast meer methoden zijn om een EQ in te stellen.

Maar de auto eq werkt alleen met pinknoise.

Heb al tijden niet met de auto eq gewerkt.

En gebruik de dacs soms voor mijn sub en center

dus op de rest heb ik weinig zinnigs te zeggen

Groeten Simon

Dat is waar, de AEQ wekt alleen met de pinknoise. Hoe gebruiken jullie de AEQ eigenlijk eerst het ene kanaal en dan het andere of in stereo mode?

Guest Kraus vonBentinck

Ik kan de DAC rechtstreeks vergelijken met een Musical Fidelity X24K DACje; de MF is een fractie warmer, de UC DAC (ik heb de SE uitvoering) klinkt iets helderder dus en iets gedetailleerder; erg veel ontloopt het elkaar niet; hij klinkt wel duidelijk beter dan de DAC in de sony cd-speler.

Met de UC heb ik in ieder geval geen enkel dynamiekverlies.

Met de CD speler op de optische ingang van de UC en dan gebalanceerd naar de voorversterker behaalde ik prima resultaten. Beter dan coaxiaal naar de DAC en dan ongebalanceerd naar de voorvertserker.

Inmiddels heb ik de UC tussen voor- en eindversterker. Ook dat gaat heel goed. Ik ga dan gebalanceerd van de vv naar de UC en vandaar via een verloopstekker ongebalanceerd rechtstreeeks naar de eindvertsterker

Mij is bij het uitruisen het verschil tussen linker- en rechterspeaker erg opgevallen maar ik moet nog gaan schuiven en eens gaan kijken wat hier en daar een beetje demping doet.

Wat het uitruisen betreft voel ik me wel erg onwetend; de RTA staat op average maar tijdens het uitruisen, wat overigens vrij lang, duurt zit ik wel voortdurend te draaien aan de onderste knop (fast/average/slow op pagina 2 en op pagina 3 bij span en eveneens aan de bovenste knop (max).

Ik heb geen idee van de juiste instellingen om in eerste instantie van uit te gaan; of de nauwkeurigheid van de verschillende) metingen, erg afhankelijk toch van de plaats van de microfoon, betrouwbaar zijn waag ik ook te betwijfelen. De opstellingen van de microfoon is naar mijn idee vrij kritisch.

Ik ga maar uit van het eindresultaat, dat is vrij bevredigend.

Wat de bediening betreft zijn nog lang niet alle raadsels opgelost. Maar het werkt voorlopig en we zijn nog niet klaar.

De bedoeling is toch om zodanige aanpassingen aan de kamer en speakeropstelling te realiseren dat de UC in feite zo min mogelijk doet. Dat zal wel wat tijd kosten.

ik gebruik enkel de GEQ.

ik heb geen microfoon bij de UC dus ik kan niet uitruisen op auto eq.

gisteravond heb ik mbv mijn eigen rta meter de curve helemaal glad gtrokken.

van 20hz tot 20khz alles binnen 3 db :)

ik hoefde in het mid/hoog niet veel te corrigeren om dat voor elkaar te krijgen.

eerst doe ik het linker kanaal

dan het rechter,

dan kijk ik of de curve ook recht blijft als ik de boel weer op stereo zet.

en dat blijft ie , het enige wat er gebeurt is dat alles 3db omhoog schuift .

@Kraus, ik wil wel een keer langskomen bij jou , met mijn RTA meter,

dan kun je precies zien wat de UC doet , en heb je een onafhankelijke meting buiten de UC om.

we kunnen dan de UC ook handmatig afstellen mbv mijn RTA meter,

dan kun je later beluisteren welke curve beter bevalt :)

Het is vast vaker gezegt, maar met een 31 bands grafische equalizer kun je (vooral in het laag) vaak niet goed corrigeren. Simpelweg omdat pieken/dippen tussen de vaste 1/3 per octaaf banden kunnen invallen.

Beknopt voorbeeld:

er is een piek in de kamer op 70 hz, waarbij 70 hz het middelpunt is en die bij 65hz en 75 hz 'weg' is. Met een 31 bands grafische eq heb je de mogelijkheid om op 63hz of 80hz te corrigeren, waardoor je dus niet precies 70hz kunt aanpassen.

Daarnaast beinvloed een grafische eq niet alleen de freq. band die je verandert, maar ook de daarnaast naast liggende banden. Dus als je 100hz met 6db verhoogt, verhoog je niet alleen de 100hz maar ook bijv 90hz en 115hz in lichte, niet instelbare mate. Dit effect heet Q.

Zoals Bas al noemde kun je dit met een parametrische equalizer wel. Oftwel, nauwkeurig het middelpunt van de freq. kiezen. 70hz in ons geval. Een versterking of verzwakking geven en de Q instellen. Doordat je de Q kan instellen kunnen we nu nauwkeurig de freq. band van 65hz t/m 75hz aanpassen, zonder freq. beneden de 65hz of boven de 75hz aan te passen.

Het is vast vaker gezegt, maar met een 31 bands grafische equalizer kun je (vooral in het laag) vaak niet goed corrigeren. Simpelweg omdat  pieken/dippen tussen de vaste 1/3 per octaaf banden kunnen invallen.

Beknopt voorbeeld:

er is een piek in de kamer op 70 hz, waarbij 70 hz het middelpunt is en die bij 65hz en 75 hz 'weg' is. Met een 31 bands grafische eq heb je de mogelijkheid om op 63hz of 80hz te corrigeren, waardoor je dus niet precies 70hz kunt aanpassen.

Daarnaast beinvloed een grafische eq niet alleen de freq. band die je verandert, maar ook de daarnaast naast liggende banden. Dus als je 100hz met 6db verhoogt, verhoog je niet alleen de 100hz maar ook bijv 90hz en 115hz in lichte, niet instelbare mate. Dit effect heet Q.

Zoals Bas al noemde kun je dit met een parametrische equalizer wel. Oftwel, nauwkeurig het middelpunt van de freq. kiezen. 70hz in ons geval.  Een versterking of verzwakking geven en de Q instellen. Doordat je de Q kan instellen kunnen we nu nauwkeurig de freq. band van 65hz t/m 75hz aanpassen, zonder freq. beneden de 65hz of boven de 75hz aan te passen.

A-J bedankt! :)

maar, je kan met de UC hooguit 64 banden meten,

dat is 1/6 oktaaf per band.

dus wat moet ik met een 1/10 band instelling op de PEQ als ik die niet kan meten?

ps; zou je met een sinus sweep evt de pieken kunnen horen??

ik zal het vanavond eens proberen. :)

maar, je kan met de UC hooguit 64 banden meten,

dat is 1/6 oktaaf per band.

dus wat moet ik met een 1/10 band instelling op de PEQ als ik die niet kan meten?

Ik vind de resolutie waarmee je kan meten dan ook te laag bij de ultracurve.

Met een PC kun je veel nauwkeuriger metingen uitvoeren. Hiervoor heb je een PC nodig met een redelijk goede geluidskaart, losse microfoon voorversterker en software. De behringer ecm8000 meetmicrofoon heb je al, neem ik aan. Een prima microfoonvoorverker zit in een goedkoop (~50 euro) mengpaneel van behringer, de ub802. Die heb ik zelf ook. Veel software kun je een demo versie van downloaden die vaak voldoende functionaliteit heeft. Bijvoorbeeld ETF, hobbybox, audiotester etc.

OK

dus je wil een 1024bands equaliser. Oh wacht 64000 bands equaliser

Waar houd 't op?

De 61 bands meting is naar mijn idee een perferte manier. Dat is nog net te overzien.

Voor de schuifjes freax is er een GEQ ingebouwd. Dan kun je lekker schuiven maar 61 schuifjes past niet op het scherm en ben je 10uur bezig met instellen.

Voor de precicie poepers kun je gebruik maken van een PEQ en heb je 600 centerfrequenties per parametisch filter ter beschikking!

Met een maximale steilheid van 1/60. Als dat niet precies genoeg is :blink:

Helaas kan hij maar 10 van die PEQs uitrekenen.

De rest van de CPU tijd word opgeslokt door de RTA.

Als dit allemaal niet genoeg is dan geef je toch gewoon het 5-10 voudige uit aan je equaliser?