Jump to content

Usher, Sphinx & Aragon in Fryslan

John Picoso
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door JSA:

Jij had toch die cat 5 kabels? bereid je maar voor op een wonder   :D

Jij had toch een Vincent?

Bereid je dan maar niet voor op een wonder ;)

En waarom komt er nou niemand bij jou langs he ..... door je buurman misschien? :P

Andr

Geplaatst door jopie:

ik vind persoonlijk een vd hul second NERGENS naar klinken..

zo zie je maar weer.   :D

Dat klopt, je hoort hem eigenlijk niet en dat is een compliment voor een interlink :D

John gaf zelf al aan dat hij tussen zijn pre en eindversterker mat klinkt, waarschijnlijk omdat er dan een kleiner signaal doorheen gaat of omdat de aanpassing niet goed is.

Ik heb bij John ook mijn zilveren interlink gehoord en die deed veel moois met het hoog en zoals bekend is hij verder wat minder neutraal.

Een dunnere zilveren interlink zou wel eens nog mooier kunnen klinken dan de VdHul, maar welke, dat is weet ik niet :rolleyes:

Andr

Geplaatst door Pjotr:

Nou nee, die kabels zullen me allemaal best wel, maar wat vond je nou van die Aragon? Wordt dat je volgende versterker?

Die blokken zijn veel te heftig voor Henk en hij komt op de 1e rij te zitten :P

Misschien kun je ze temperen met Siltech netsnoeren en een Blokker verdeeldoos er tussen :rolleyes:

Andr

Ik heb laatst die p32 eens vergeleken met de HD 760. Kwa prijs geen vergelijk natuurlijk.

Wat opviel was dat de P32 meer plaatsing en ruimte laat horen, maar ook een iritante digitale vervorming.

De HK daarintegen klonk veel natuurlijker. Met meer drive en openheid.

Toen de eigenaar van de P32 dit verschil hoorde besloot hij om een 39 van ML te gaan kopen (de rest van z'n set was al ML).

(p.s. de P32 was al beter nadat er een andere clock in geplaatst was.)

Voor Ome Henk dit....

Als je van laid back houd mag dat. maar ik zit liever op de eerste rij (mits het geen cabaret voorstelling is).

:D

Beste,

Complimenten voor de goede en volledige recensie. Ik krijg nu tenmisnte echt hoogte van jullie smaak, en eigen interpetatie van klankreproductie. En met dat in het achterhoofd kan ik (en de andere lezers) jullie recensie's plaatsen.

Ik denk dat ik persoonlijk (afgaand op jullie commentaren) de Sphinx speler het beste had gevonden. En dat zeg ik niet om te jennen jegens de norths-star dat zeker niet.

Vaak is het zo, dat het minst indrukwekkende apparaat het beste is. Net als Henk hou ik van een geluid waarbij je op de 30e rij zit. Ik moet er niet aan denken een set die je het gevoel geeft helemaal vooraan te zitten.

Een goede bassist valt ook niet op. Totdat je je beseft wat een groove en fundament hij neerzet. Slechte bassisten vallen op, en de eerste keer denk je Wow! maar na een paar nummer verder kom je erachter dat de groove ontbreekt dat het alleen maar truuks zijn, die tenkoste gaan van een beheerste groovende grondtoon begleiding.

Ook zal ik er niet aan moeten denken bij vocalen elke stukje speksel te horen, en elk klikje van de tong. Dat vind ik allermisnt realistisch. Tevens moet ik er ook niet aan denken percussie metersbreed te horen. Vaak is de opstelling van Bongo's, djembee's en koebellen etc. best wel klein, en zo moet het dan ook klinken.

Dit is nogmaals geen kat tegen de Aragon's en Northstar en andere exoten, maar veel sets die zo indrukewekkend presteren qua detail en en brede plaatsing hebben iets onrealistisch.

Blazers bijvoorbeeld. Die spetteren in het echt helemaal niet zo als s'ommige sets doen geloven. Het is meer een gloed van koperklank en lucht ambiance.

Nogmaals ik was er niet bij, maar het is een kwestie van smaak, en mijn smaak komt overeen met Ome Henk's smaak.

Zo vind ik de Monster Sigma, de mooiste interlink die ik ooit gehoord heb. Zo rustig, natuurlijk en vanzelfsprekend. Het meest indrukewekkende van deze kabels is, dat ze niet indrukwekkend zijn.

Ik denk Ome henk, dat je (nu ik jou smaak ook beter ken) echt eens moet luisteren naar van Medevoort mono's. Deze hebben de klankfilosofie van de Monster Sigma. Ontzettend rustig en diep, maar zonder dat dit ten koste gaat van enig detail. Deze vM's klinken vanzelfsprekend, waarbij het laag fantastisch onder controle is. Hetzelfde geld voor de Rotel RB-1090. Indrukwekkend omdat hij niet indrukwekkend is. Een zeer vanzelfsprekend vooral diep en gaaf beeld. Ontzettend strak laag vergelijkbaar met Crown, alleen zonder de extreme slamm van Crown. Maar denk dat dat in jou situatie juist wenselijk is.

En als je 2e hands eens een Krell KSA-50 of KSA-100 tegenkomt. (de echte klasse A's) moet je die gok nemen!.

Dat is toch wel zo beschaafd, verfijnd diep en echt, met een echt strak laag. Welicht naar mijn mening heeft Krell na deze serie (iclusief de KMA's en de MDA's) alleen maar slechtere amps gemaakt.

Groeten,

Bas

Bas....

dit had ik niet van jouw verwacht.

Heb je wel eens een trompet gehoord, lijkt me toch wel.

Als er iets is wat spettert is het m.i. een trompet.

Ik wil gewoon alle facetten van de muziek horen, zonder allerlei verdoezelingen. Als het orgineel knalt moet de kopie knallen, als het orgineel ontroerd, moet de kopie ontroeren enz.

Alles wat anders is, is vervorming.

:)

Ik denk dat Henk met de 1e rij flink overdrijft, want we hebben ook opnamen gehoord (Chesky bijv.) die geheel op afstand speelden.

Henk doelde trouwens niet zo zeer op "upfront" geluid, maar meer op het soms heftige en heldere denk ik.

En dat moet bij tijden kunnen, net als bij live muziek.

De Sphinx cdspeler klonk behalve rustig ook erg ingehouden, verstopt, en dat vind ik niet "natuurlijk", ook had ik niet het gevoel meegesleept te worden in de muziek.

De trompet zat niet op je schoot zoals bij de King, maar was gewoon heel helder, rijk aan harmonischen en informatief.

Dit kun je als confronterend betitelen, maar de rest van de band bleef gewoon waar je het zou verwachten.

Dit is in mijn optiek een kracht die maar heel weinig sets bezitten, want die proppen de trompet gewoon tussen de andere instrumenten en dat is pas onnatuurlijk :)

Bij Jitze hebben we dit effekt trouwens ook gehoord, zowel met een draaitafel als met de Northstar en nu vermoedelijk ook met de gemodificeerde Jadis.

Dat dit geluid niet het soort is dat Henk zoekt kan ik me voorstellen, want ik heb ook gehoord wat hij lekker vindt klinken.

Gelukkig verschillen onze smaken :)

Andr

Beste Bas,

Weet niet of dat nou aan die Aragons ligt. Misschien een mooie buizen vv ervoor? Wat jij beschrijft herken ik wel en is ook niet mijn smaak. Breed en super gedetaillerd enz. vind ik een leuk effect maar vind ik ook een hoop onrust die ten koste gaat van de muziek zelf.

Geplaatst door erik klijnsmit:

de aragons klinken dus erg opdringerig ??

en fel ??

volgens huizer van twinstatic ,klinken ze ook een tikkeltje rauw .

P.A-achtig zeg maar .

Hij hangt er dropveter netsnoeren aan, die had hij ook bij zich om de 8008ST bij mij te demonstreren.

De Aragons zijn daar gevoelig voor, omdat ze heel direct gevoed worden.

Een goed netsnoer zorgt dat er geen sprake meer is van een rauwe weergave.

Ik heb ook gehoord dat een netsnoer dat Bas had gemaakt verschrikkelijk confronterend werkte, zelfs de RB1090 werd er heel direct door en wat mij betreft minder mooi.

Met de xtc was dat heel anders, maar dat hoef ik hear niet meer te vertellen :D

Andr

Geplaatst door Pjotr:

Beste Bas,

Weet niet of dat nou aan die Aragons ligt. Misschien een mooie buizen vv ervoor? Wat jij beschrijft herken ik wel en is ook niet mijn smaak. Breed en super gedetaillerd enz. vind ik een leuk effect maar vind ik ook een hoop onrust die ten koste gaat van de muziek zelf.

Ik sprak over een heel breed beeld bij DCD, dit is mooi gemixte synthesizermuziek met zang.

Bij Chesky was de afbeelding podiumbreed en het drumstel is kennelijk anders gemixt dan je live zou verwachten.

Waar je die onrust vandaan haalt weet ik niet, want rustige stukken zijn gewoon rustig, er is een stabiele basis hoorbaar bij de Aragons.

Dat mag ook wel, anders was ik niet vanaf een Krell overgestapt :rolleyes:

Ik moet wel zeggen dat de Krell meer laidback weergeeft, maar de diepte is bij beide versterkers vergelijkbaar.

De Aragons brengen alles wat dichterbij, waardoor je kleine nuances een stuk makkelijker waarneemt.

Misschien werkt de snelheid van de Aragons mee aan de detailvorming en rijke harmonischen, het maakt het geluid wat mij betreft een stuk realistischer.

Onrustig wil ik het echter niet noemen, het is maar waar je zelf de grens legt ....

Andr

Geplaatst door erik klijnsmit:

speeedy!!!

die netsnoeren maken geen f*ck uit .

ik trok laatst het netsnoer uit mijn MF terwijl die stond te spelen .

en hij bleef precies eender klinken als daarvoor (hij blijft nog minimaal

Nee Andre, dat soort onrust bedoel ik niet. En ik denk ook niet dat het die Aragons zijn die de evt. "onrust" veroorzaken. Voor zover ik het nu van die Ushers begrijp (heb ze zelf nog niet gehoord) zijn het uiterst fijne maar ook uiterst analytische speakers. Die Aragons halen dat er alleen maar ook daadwerkelijk uit. Nu is het zo dat dat soort combo's op het randje zitten van doorslaan als het om muzikaliteit gaat. Het kan doorslaan naar "steriel".

Kijk in een studio wil ik alles maar dan ook alles horen, ieder detail. Maar thuis om te genieten van muziek kan zo'n grote detaillering gewoon te overdreven worden. En dat bedoel ik dan met onrustig. Het is voor iedereen anders waar de balans ligt.

Heb recentelijk weer een buizenbak (zelfbouw) gehoord. Die had de eigenschap dat de instrumenten nu juist niet extreem los van elkaar klonken maar samen gingen spelen en dat klonk gewoon harmonieuzer. Dat is op een andere manier naar muziek luisteren en wat mij betreft doet dat meer recht aan het muzikale zelf van het muziekstuk en de uitvoerenden. Op de een of andere manier klopt dat gewoon meer, ook al is dat technisch of acoustisch niet perfect.

Die detaillering van zuchtjes, ademtochtjes en schuifeltjes is voor een gedeelte ook fake omdat de microfoons gewoon erg dichtbij staan. Zit je in de zaal dan hoor je die detaillering echt niet en vloeit alles veel meer samen.