SpeedyAndr Posted 18 september 2003 Report Share Posted 18 september 2003 Geplaatst door Ruud:Ach Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 september 2003 Report Share Posted 18 september 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 september 2003 Report Share Posted 18 september 2003 fabrikanten kunnen tegenwoordig Link to comment Share on other sites More sharing options...
RP Posted 18 september 2003 Report Share Posted 18 september 2003 Geplaatst door Pjotr:Nee Andre, dat soort onrust bedoel ik niet. En ik denk ook niet dat het die Aragons zijn die de evt. "onrust" veroorzaken. Voor zover ik het nu van die Ushers begrijp (heb ze zelf nog niet gehoord) zijn het uiterst fijne maar ook uiterst analytische speakers. Die Aragons halen dat er alleen maar ook daadwerkelijk uit. Nu is het zo dat dat soort combo's op het randje zitten van doorslaan als het om muzikaliteit gaat. Het kan doorslaan naar "steriel". Kijk in een studio wil ik alles maar dan ook alles horen, ieder detail. Maar thuis om te genieten van muziek kan zo'n grote detaillering gewoon te overdreven worden. En dat bedoel ik dan met onrustig. Het is voor iedereen anders waar de balans ligt. Heb recentelijk weer een buizenbak (zelfbouw) gehoord. Die had de eigenschap dat de instrumenten nu juist niet extreem los van elkaar klonken maar samen gingen spelen en dat klonk gewoon harmonieuzer. Dat is op een andere manier naar muziek luisteren en wat mij betreft doet dat meer recht aan het muzikale zelf van het muziekstuk en de uitvoerenden. Op de een of andere manier klopt dat gewoon meer, ook al is dat technisch of acoustisch niet perfect. Die detaillering van zuchtjes, ademtochtjes en schuifeltjes is voor een gedeelte ook fake omdat de microfoons gewoon erg dichtbij staan. Zit je in de zaal dan hoor je die detaillering echt niet en vloeit alles veel meer samen. Onrustig, studio, je begrijpt er niets van... Rene Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 18 september 2003 Report Share Posted 18 september 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:fabrikanten kunnen tegenwoordig Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 18 september 2003 Report Share Posted 18 september 2003 Zie je wel dat je het kunt uitleggen Henk Je kunt misschien overwegen om spades aan jouw LSkabel te maken, want anders kan ik het (grote) verschil tussen de LSkabels niet zo goed thuis brengen Het tonale karakter verandert er niet door, maar de Sphinx krijgt wel wat meer controle over de speakers Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 18 september 2003 Report Share Posted 18 september 2003 Hehe, ff rust hear Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Bas.... dit had ik niet van jouw verwacht. Heb je wel eens een trompet gehoord, lijkt me toch wel. Als er iets is wat spettert is het m.i. een trompet. Ik wil gewoon alle facetten van de muziek horen, zonder allerlei verdoezelingen. Als het orgineel knalt moet de kopie knallen, als het orgineel ontroerd, moet de kopie ontroeren enz. Alles wat anders is, is vervorming. Beste Hans, ik denk niet dat je helemaal begrijpt wat ik bedoel. Klank is ook heel moeilijk in woorden uit te leggen. De wijze waarop een trompet spetterd, is in eht echt vaak heel anders, dan een set dat laat spetteren. In het echt heeft de spettering nooit iets geknepen of snijbrander agressief. Veel sets gaan niet goed om met de bovenharmonisce van blaasinstrumenten, en daardoor klinkt een blazerssectie vaak omjuist. Veel mensen denken dan van, Wow wat spetterd dat, maar deze spettering is toch wel anders dan de spettering in het echt. Bij een blazerssectie in het het echt hoor je een niet in woorden uit te leggen natuurlijke koperklank. een soort van altijd aanwezige fluwele klankleur, die los staat van de hoge harmonisce attack. Wanneer een blazerssectie (een 5 mans bezetting al voorbeeld, Sax, Alt sax, Trombone, Trompet, flugelhorn) tezame een akoord pakken, hoor je zo mooi de tussen dominant tonen (als gevolg van de optellende harmonische). Dat geeft een heel magisch machtig gevoel, en dat maakt dat een simpel akoord gespeeld door 5 blazers totaal anders klinkt, dan datzelfde akkoord op een piano of gitaar. op heel veel sets mis ik dus die tussen harmonische, en hoor ik alleen de spetter, maar op echte blazers lijkt het vaak niet. Dat bedoel ik eigenlijk te zeggen. En de moeilijke harmonisce structuur van een blazerssectie is al duidelijk in de synthesizer sampler techniek. Een piano is al nagenoeg perfect te sampelen. Een bassgitaar ook. Althans in de mix van een nummer is deze techniek al zover dat je niet hoort dat het geen echte instrumenten zijn. Blazers echter, hebben ze nog steeds niet overtuigend kunnen sampelen, en klinken dan ook nergens naar op synths. Ik heb heel lang in een Funk/jazz bigband gespeeld, en ben heel erg gehecht aan hoe de blazers klonken. Met het schrijven van arrangementen hou je in je hoofd al rekening met bepaalde akkoorden waarvan je al kan voorspellen hoe dit klinkt met blazers. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Geplaatst door Ome Henk: Hahahaha, die Rene De grootste kaper op de kust Nee hoor, ALS ik ze al kwijt wil (wat dus (nog) niet zo is), gaan ze voor mijn aanschafprijs naar BdV. Niet omdat hij ernaar gevraagd heeft, maar omdat IK vind dat dat zo moet En ja, ik zit inderdaad vreemd in elkaar, dus vertel eens iets nieuws Beste Henk, Dat vind ik oprecht heel erg lief van je, maar doe ze in godsnaam niet weg! daar krijg je heel veel spijt van ben ik bang voor. Monster Sigma's zijn kabels voor het leven. WAt mij betreft kun je die uitschakelen als zwakke schakel, en dat vereenvoudigt de zoektocht naar een (betere?) andere set. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Beste Bas Je doet voorkomen dat een trompet niet levensecht door een audioset weergegeven kan worden John, Henk en ik hebben allen wel eens live een trompet gehoord. Zelfs op de Nwe Binnenweg in R'dam blazen ze je omver tijdens het winkelen, je hoeft er niet eens voor naar een concert Wat we bij Henk hoorden overtreft het trompetgeschal dat ik bij Erik hoorde (met de King) ruim. Helaas ben ik de enige die deze vergelijking kan maken, maar ik heb op deze 2 sets vrij langdurig kunnen horen hoe het klinkt. Ik noem het "spetteren", dit was geen elektronisch vervormd gespetter, dit was ECHT, die opname is ontzettend mooi gemaakt. De keramische Thiel units van de Ushers zijn werkelijk tot heel veel moois in staat. Dit zat er toch zo griezelig dicht bij, dat ik met m'n ogen dicht niet het verschil zou kunnen aangeven tussen een echte trompet in de kamer (die op een beschaafd niveau speelt) en de set zoals hij was. Jij weet inmiddels ook wat een Aragon versterker kan en ik ken eigenlijk geen andere versterker die zo met harmonischen omgaat als deze. Dit is natuurlijk een persoonlijke ervaring, maar toch wil ik dit even kwijt Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Geplaatst door RP: Onrustig, studio, je begrijpt er niets van... Rene Wat weet jij daar nou van? Misschien begrijp jij er wel niets van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Ok Henk, dat is wel een duidelijke omschrijving Zou zeggen gewoon veel luisteren en geduld, op een gegeven moment kom je wel het voor jou ware tegen. Zie het maar als een "Audiofiele pubertijd" En ja, de eerste rij is niet altijd de beste plaats. Zit je op de eerste rij in het Danstheater in Den Haag dan heb je dikke kans op last van je nek na afloop T'is met audio niet anders m.i. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Geplaatst door Sherwin:Nou, krijg ik nog reacties over mijn standpunt of telt dat niet meer mee.. audiofiele crap . Mvgr, Sherwin Dat is geen standpunt maar een mening De Ushers overweldigen niet, ik heb ze eerder op beurzen gehoord, waar ze zich onderscheiden tussen de anderen door juist niet op te vallen. Bij de vorige sessie was het geluid na een paar uur niet veranderd, het hoog valt niet op omdat het gewoon goed is, alleen het laag trekt de aandacht vanwege de resonanties in de kamer, maar wanneer die tonen niet worden aangeslagen is het laag ook onopvallend goed, op de slamm na Als je naar de prachtige bouw, het gewicht (68kg) en de constructie van de kast kijkt, dan wekt dat ook al vertrouwen. Zie ook deze link Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Geplaatst door Ome Henk: Dat blijkt overduidelijk in je enthousiasme voor de Arrays Hans 'T is dat ik ook iets tegenstrijdigs lees in je/een ander zijn verhalen over de Arrays, nl. dat je (beslist) niet op de 1e rij zit voor wat de laagweergave betreft. Of het zo is Ik weet het niet, ik weet het niet... Het gaat er niet om wat ik een mooie laagweergave vind, of wat b.v. Bas of Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Geplaatst door Ome Henk: Dat blijkt overduidelijk in je enthousiasme voor de Arrays Hans 'T is dat ik ook iets tegenstrijdigs lees in je/een ander zijn verhalen over de Arrays, nl. dat je (beslist) niet op de 1e rij zit voor wat de laagweergave betreft. Of het zo is Ik weet het niet, ik weet het niet... de array versterker klonk op mijn esl,s heel erg laidback. of je op de honderdste rij zat . ik denk dat de array,s gewoon te weinig vermogen hebben . maar op een vriendelijke speaker zouden ze best mooi kunnen klinken . Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Geplaatst door JSA: Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Het gaat er niet om wat ik een mooie laagweergave vind, of wat b.v. Bas of Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 19 september 2003 Author Report Share Posted 19 september 2003 Mijn derde en laatste bijdrage t.a.v. de luistersessie bij Ome Henk: Als de NS en de Sphinx Project 8 worden verbonden met de Aragon eindtrappen en de Crescendo Straightwire luidsprekerkabel de Aragons en de Ushers verbindt ontstaat een nieuwe, verrassende situatie. Ik baseer me voornamelijk op de indrukken van Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 "Ook proef ik iets ervan dat mijn behoefte aan nieuwe media als DVD-A en SACD nog verder naar het nulpunt is gedaald. Om top kwaliteit weergave van muziek te bereiken heb ik het in ieder geval niet nodig." Tja, moet ik het betoog nog wel serieus nemen. Met een hogere resolutie van de bron is er wel degelijk nog een flinke verbetering haalbaar. Om dat tussen neus en lippen door even af te doen als min of meer overbodig geeft aan dat je er nog niet goed naar geluisterd hebt. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Geplaatst door John Picoso:Mijn derde en laatste bijdrage t.a.v. de luistersessie bij Ome Henk: Als de NS en de Sphinx Project 8 worden verbonden met de Aragon eindtrappen en de Crescendo Straightwire luidsprekerkabel de Aragons en de Ushers verbindt ontstaat een nieuwe, verrassende situatie. Ik baseer me voornamelijk op de indrukken van Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Het was "geen moeite" Paul Ik ben blij dat het verhaal van Picoso goed overeen komt met mijn indrukken, dat betekent dat ik niet heb overdreven deze keer en dat mijn oortjes nog altijd goed functioneren Deze combinatie speelt echt zeldzaam mooi Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 toch , wil ik effe wat tegengas geven waar ik niet over uit kan , is dat het altijd b Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Bovendien werd de set van Henk zo ongeveer 'omgetoverd' tot de set van Andre. De NS speelde, de Aragons, Andre's kabels... Alleen de voorversterker en de speakers waren niet van hem. Nou maakt dat natuurlijk ook nog verschil, maar toch, het gaat meer als Andre's set klinken en dus in zijn oren goed. Maar of Henk dat ook goed vind. Ik bedoel, die moet er dagelijks naar luisteren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts