Jump to content

Usher, Sphinx & Aragon in Fryslan

John Picoso
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door FrankD:

[QB

Tja, moet ik het betoog nog wel serieus nemen.

Met een hogere resolutie van de bron is er wel degelijk nog een flinke verbetering haalbaar. Om dat tussen neus en lippen door even af te doen als min of meer overbodig geeft aan dat je er nog niet goed naar geluisterd hebt.

Frank[/QB]

Of ik heb de overtuigende shows gemist, terwijl ik er nu toch al wel een aantal achter de rug heb. Gaat het om tweekanaalsweergave, dan moet er in ieder geval nog verschrikkelijk veel gebeuren. SACD-multichannel heeft mij in geen enkele opzet kunnen overtuigen met 'realisme' (van de sessie bij Polyhymnia in Baarn afgelopen voorjaar was ik totaal niet onder de indruk - ook niet met uitgebreid klassiek repertoir). Blijft over DVD-A. Als dat zo goed kan klinken zoals ik dit jaar het geroezemoes van de theaterzaal in de speelfilm 'The Fifth Element' hoorde in een surroundopzet, dan is mijn interesse gewekt.

Maar..., voor een ontroerende muziekbeleving heb ik het toch echt niet nodig.

John,

Tja als je zo redeneert is oma's buizenradio goed genoeg.

DVD-A heeft zeker meer dan CD juist voor twee-kanaals.

Heb het vorig jaar uitgebreid bij Frank thuis kunnen beluisteren op zijn Denon. Laat ik het zo zeggen: Ik weet vrij goed hoe een directe mixdown klinkt vanaf de microfoons van een opnameruimte, c.q. concertzaal. Dus zonder tussenkomst van een opslagmedium. DVD-A komt daarbij dichter in de buurt dan CD (en SACD), het is rustiger.

24bit/96KHz laat gewoon minder artefacten horen dan 16bit/44.1KHz.

Dit kun je niet zomaar even in een winkel of op een show beoordelen maar moet je op je gemak thuis beoordelen met een goede speler en goede software.

Geplaatst door John Picoso:

Of ik heb de overtuigende shows gemist, terwijl ik er nu toch al wel een aantal achter de rug heb. Gaat het om tweekanaalsweergave, dan moet er in ieder geval nog verschrikkelijk veel gebeuren. SACD-multichannel heeft mij in geen enkele opzet kunnen overtuigen met 'realisme' (van de sessie bij Polyhymnia in Baarn afgelopen voorjaar was ik totaal niet onder de indruk - ook niet met uitgebreid klassiek repertoir).

De diverse sacd sessies die ik gehoord heb waren ook niet overtuigend.

De laatste sessie was op de AES convention waar weer met de BW + Pass Labs + sacd1000 werd gedemonstreerd.

Een (groter) zaaltje verder stond het grote setje van Meridian. Daarmee vergeleken klonk de sacd set of er iets kapot was. Fuzzy, rommelig, dreunend laag en aan de speakers geplakt geluid.

De kodo drummers bij de meridian set was ronduit adembenemend. Evenals de live opname van Stanley Clark die een solo speelde op een contrabas.

Blijft over DVD-A. Als dat zo goed kan klinken zoals ik dit jaar het geroezemoes van de theaterzaal in de speelfilm 'The Fifth Element' hoorde in een surroundopzet, dan is mijn interesse gewekt.

Maar natuurlijk, bij DTS (neem aan dat je die track gehoord hebt) en DD word er immers vanaf 24bit/48kHz gecodeerd. (Bij de fifth element waarschijnlijk 16 of 20 bits)

En dat is dan met compressie.

Er is geen reden waarom het dan met DVD Audio niet nog beter/mooier zou kunnen klinken.

Bedoel je daarmee multichannel? Je kunt ook in de meeste gevallen kiezen voor de Hires stereo track.

Voor mij is er geen weg terug. Multichannel met een goede opname van klassieke muziek is absoluut een grote verbetering.

De wat avontuurlijke surround mixen van hedendaagse rock muziek zijn in de meeste gevallen toch een stuk interressanter dan de gewone stereo mix.

Frank

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Hans,

ik denk niet dat je helemaal begrijpt wat ik bedoel. Klank is ook heel moeilijk in woorden uit te leggen.

De wijze waarop een trompet spetterd, is in eht echt vaak heel anders, dan een set dat laat spetteren. In het echt heeft de spettering nooit iets geknepen of snijbrander agressief. Veel sets gaan niet goed om met de bovenharmonisce van blaasinstrumenten, en daardoor klinkt een blazerssectie vaak omjuist. Veel mensen denken dan van, Wow wat spetterd dat, maar deze spettering is toch wel anders dan de spettering in het echt.

Bij een blazerssectie in het het echt hoor je een niet in woorden uit te leggen natuurlijke koperklank. een soort van altijd aanwezige fluwele klankleur, die los staat van de hoge harmonisce attack. Wanneer een blazerssectie (een 5 mans bezetting al voorbeeld, Sax, Alt sax, Trombone, Trompet, flugelhorn) tezame een akoord pakken, hoor je zo mooi de tussen dominant tonen (als gevolg van de optellende harmonische). Dat geeft een heel magisch machtig gevoel, en dat maakt dat een simpel akoord gespeeld door 5 blazers totaal anders klinkt, dan datzelfde akkoord op een piano of gitaar. op heel veel sets mis ik dus die tussen harmonische, en hoor ik alleen de spetter, maar op echte blazers lijkt het vaak niet. Dat bedoel ik eigenlijk te zeggen.

En de moeilijke harmonisce structuur van een blazerssectie is al duidelijk in de synthesizer sampler techniek. Een piano is al nagenoeg perfect te sampelen. Een bassgitaar ook. Althans in de mix van een nummer is deze techniek al zover dat je niet hoort dat het geen echte instrumenten zijn. Blazers echter, hebben ze nog steeds niet overtuigend kunnen sampelen, en klinken dan ook nergens naar op synths.

Ik heb heel lang in een Funk/jazz bigband gespeeld, en ben heel erg gehecht aan hoe de blazers klonken. Met het schrijven van arrangementen hou je in je hoofd al rekening met bepaalde akkoorden waarvan je al kan voorspellen hoe dit klinkt met blazers.

Groeten,

Bas

Zo ken ik je weer....

:)

Geplaatst door erik klijnsmit:

de array versterker klonk op mijn esl,s heel erg laidback.

of je op de honderdste rij zat .

ik denk dat de array,s gewoon te weinig vermogen hebben .

maar op een vriendelijke speaker zouden ze best mooi kunnen klinken .

:rolleyes:

Erik,

jullie (Kermit en jij) vonden die avond dat de Array aanzienlijk minder midden produceerde dan de toen gebruikte Quad. Dat je de klank dan laid back overkomt kan ik me dus wel voorstellen.

Met de MF sprak je ook van minder midden. Bovendien bleek op de PePe sessie dat het midden toch wel een stuk minder luid was dan eerder.

Zou het.... mischien..... aan ...... de .....Quad..... gelegen ..... hebben....?????

Of zit het zoals je zelf meestal schrijft gewoon tussen je oren.... :D

Geplaatst door John Picoso:

Ik denk zeker dat dat de moeite waard is, aangezien Frank een set-up heeft die het ook kan laten horen.

Dan moeten we maar eens een keer afspreken.

Ik weet inmiddels wel dat het nog een stuk mooier kan dan met m'n huidige DVDA DVD3300 speler.

De volgende speler word waarschijnlijk de nieuwe DVD-A11 van Denon. (Ik vermoed dat de opvolger van de A1 nog wat later komt.)

Frank

Geplaatst door FrankD:

Dan moeten we maar eens een keer afspreken.

Ik weet inmiddels wel dat het nog een stuk mooier kan dan met m'n huidige DVDA DVD3300 speler.

De volgende speler word waarschijnlijk de nieuwe DVD-A11 van Denon. (Ik vermoed dat de opvolger van de A1 nog wat later komt.)

Frank

Dat houd ik zeker in gedachten. Het najaar wordt echter een stressvolle periode tot half december, daarna krijg ik wel weer meer ruimte en tijd voor wat audiovisits. En daar hoor jij ook bij, zoals ik ook graag nog een keer bij Audiopaul wil luisteren.

Geplaatst door Hans van Liempd:

Erik,

jullie (Kermit en jij) vonden die avond dat de Array aanzienlijk minder midden produceerde dan de toen gebruikte Quad. Dat je de klank dan laid back overkomt kan ik me dus wel voorstellen.

Met de MF sprak je ook van minder midden. Bovendien bleek op de PePe sessie dat het midden toch wel een stuk minder luid was dan eerder.

Zou het.... mischien..... aan ...... de .....Quad..... gelegen ..... hebben....?????

Of zit het zoals je zelf meestal schrijft gewoon tussen je oren....   :D

niks minder midden .

de array gaf me het gevoel dat

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Bij een blazerssectie in het het echt hoor je een niet in woorden uit te leggen natuurlijke koperklank. een soort van altijd aanwezige fluwele klankleur, die los staat van de hoge harmonisce attack. Wanneer een blazerssectie (een 5 mans bezetting al voorbeeld, Sax, Alt sax, Trombone, Trompet, flugelhorn) tezame een akoord pakken, hoor je zo mooi de tussen dominant tonen (als gevolg van de optellende harmonische). Dat geeft een heel magisch machtig gevoel, en dat maakt dat een simpel akoord gespeeld door 5 blazers totaal anders klinkt, dan datzelfde akkoord op een piano of gitaar. op heel veel sets mis ik dus die tussen harmonische, en hoor ik alleen de spetter, maar op echte blazers lijkt het vaak niet. Dat bedoel ik eigenlijk te zeggen.

Groeten,

Bas

Inderdaad, hiermee kan ik het volledig eens zijn, denk dat een belangrijke deel van het " spetteren " te wijten is aan de scherpte die veel cd spelers vertonen.

Zodra de dynamische vermogens van een apparaat toenemen, zoals de de North Star, treden dezen ook nadrukkelijker naar voren, ook bij een pianoaanslag komt dit naar voren.

Deze scherpte heeft als effect dat je de indruk krijgt dat het op je af komt, terwijl als je dit - beter - onder controle weet te krijgen meer de fluwelen metaal - koper - kleuren aan het daglicht treden.

Is bij Henk de NorthStar niet naast de platenspeler gehouden ?

Bij deze vergelijking zou dit verschil duidelijk hoorbaar moeten zijn.

Overigens is mi de Sigma 2000 inderdaad een heel gewoon prachtig verbindingsstukje, niet spectaculair, maar absoluut neutraal.

Mijn kennismaking met de NorthStar heeft me in eerste instantie volkomen sprakeloos gemaakt, totaal onder de indruk van het enorme dynamisch vermogen, zijn heel erg veel andere zaken aan de aandacht ontsnapt, lieten in elk geval een minder sterke indruk achter.

Groet Jitze

Ik heb de Northstar combo in best wel veel sets beluisterd inmiddels, maar scherpte in de zin van een digitaal randje zit er absoluut niet in.

Wel een bepaalde felheid, maar dit komt niet onnatuurlijk op mij over.

Het valt wel als eerste op naast een andere cdspeler, misschien dat het daarom als onaangenaam (want niet vertrouwd, onbekend) wordt gezien.

Bij Jitze (met de xtc kabels aangesloten) is mij geen onnatuurlijk of scherp karakter opgevallen en dat zou met zijn speakers zeker mogelijk geweest zijn.

De factoren in een set die kunnen verschillen zijn nogal divers, gebruik van netsnoeren, netfilter, andere apparatuur die "straalt", interlinks en ga zo maar door.

Bij Henk was er geen sprake van enige onaangename spoortjes, misschien is een langdurig ingespeelde Northstar combo wel de oplossing? :D

Andr

Erik,

Of zit het zoals je zelf meestal schrijft gewoon tussen je oren....    :D

Hans

Toen jij de array's hier had, stond de Quad 606II van Erik te spelen. De array's klonken daarmee in vergelijking alles behalve laid-back, integendeel. Dat is dus eigenlijk een tegengesteld resultaat in vergelijking met de sessei van Erik. Het enige verschil waren de luidsprekers. Wat mij het gevoel geeft dat Array met Acoustat een veel minder geschikte combinatie is dan Array met de Quad ESL63...

Geplaatst door Kermit:

Hans

Toen jij de array's hier had, stond de Quad 606II van Erik te spelen. De array's klonken daarmee in vergelijking alles behalve laid-back, integendeel. Dat is dus eigenlijk een tegengesteld resultaat in vergelijking met de sessei van Erik. Het enige verschil waren de luidsprekers. Wat mij het gevoel geeft dat Array met Acoustat een veel minder geschikte combinatie is dan Array met de Quad ESL63...

en dat bevestigd mijn verhaal weer ;)

de impendantie van de esl 63 is erg gunstig .

die van mijn acoustats erg slecht .( <300hz 1 ohm , >3000hz 1 ohm )

dus deed de array het op mijn esl,s heel anders dan op die van kermit .

:rolleyes:

Die Ushers blijven mij verschrikkelijk intigreren....

Twee 25 cm woofers, Thiel midden, een kast die ergens op lijkt (terwijl hij toch verschrikkelijk groot is). Ik denk dat er alles aan is gedaan het ding te laten klinken.

kzou wel eens willen weten hoe dat klinkt (met...).

:D

Die Ushers blijven mij verschrikkelijk intigreren....

Twee 25 cm woofers, Thiel midden, een kast die ergens op lijkt (terwijl hij toch verschrikkelijk groot is). Ik denk dat er alles aan is gedaan het ding te laten klinken.

kzou wel eens willen weten hoe dat klinkt (met...).

:D

Bereid je maar vast voor op bi-ampen ;)

Net als bij mijn R90 haal je er dan het meeste uit, het hoog/midden zo los en levendig als het maar kan en het laag onder controle, zonder de rest te hinderen :)

Met de Palladiums bereik je volgens mij iets vergelijkbaars, maar dan nog voller en krachtiger.

Andr

Geplaatst door jopie:

ga jij nog eens andere speakers kopen????

Ooit wel, maar dan ben ik al verhuisd naar een stekkie waar ik er meer uit kan halen.

De Usher AC20 is bijv. erg groot en diep, dat past bijna niet bij mij.

Daarom heb ik tot nu toe voor vrij ondiepe speakers gekozen.

Andr