Jump to content

Op bezoek bij Ruud

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

Nadat ook Ruud een Northstar cdspeler heeft aangeschaft, wilde ik graag een keer bij hem gaan luisteren.

Ruud was zo attent om me vrijdagavond uit te nodigen, gelukkig nog net tijdens mijn vakantie.

Volgens mij doen sommigen het erom, terwijl ik opzoek ben naar een grotere woning, stap ik een flink "rijtjeshuis" binnen met een gescheiden woonkeuken.

De brave honden komen me tegemoet zonder een kik te geven, ik zal wel goed volk zijn :)

In de grote huiskamer (ruim 6x6m) tref ik Hans aan, die kennelijk voor deze gelegenheid kwam buurten.

Langs een brede muur staat de audio/video installatie ruim opgesteld in een stevig rack, dat op het eerste gezicht uit 2 delen bestaat, maar nu een geheel vormt.

Het rack wordt geflankeerd door 2 IMF Reference Standard Professional Monitor MKIV speakers.

Deze jongens lopen volgens de specs door tot 17Hz en hebben een gevoeligheid van 96dB.

Daarom kunnen ze vrij makkelijk met een buizenversterker (Aitos 800 OTL) op hoog/midden) aangestuurd worden.

Omdat Ruud het laag met de Audiolabor eindversterkers niet voldoende in de pas vond lopen, heeft hij de Aragon 8008ST in huis gehaald.

De voorversterker is de Aitos 302, dit model lijkt sterk op degene waarmee Multifoon laatst demonstreerde, evenals de eindversterker, die bij Multifoon "gekooid" was i.p.v. mooi open zoals bij Ruud.

De luisterpositie wordt gevormd door een bank die geheel vrij staat, wat mij betreft een optimale opstelling, een flinke salontafel staat tussen de speakers en de hotspot, maar dat hindert niet echt.

Sterker nog, je kunt er heerlijke koekjes en koffie op neer zetten :)

Een oudere opstelling:

kamerRuud.jpg

De huidige opstelling (door weinig licht niet scherp) :

setje.jpg

Om meteen over het "gekabel" te beginnen, Ruud heeft 1 xtc netsnoer op de Northstar dac aangesloten en op het loopwerk zit een Harmonic tech netsnoer.

De Aitos eindversterkers worden met Siltech netsnoeren gevoed en op de Aragon 8008ST zit het meegeleverde "pcsnoer" eek.gifOp de dac zit een Silverbullit interlink.

Grappig van de Aitos voorversterker is dat er 2 gekoppelde volumeregelaars op zitten.

De mooie Transrotor Sirius draaitafel heeft de hele avond staan glimmen, ik heb deze niet beluisterd.

rspm-front.jpg

Luisteren

Bij binnenkomst blijkt dat de installatie behoorlijk heftig te keer kan gaan.

Ik vroeg aan het eind van de avond nog welke cd speelde, maar Ruud vond hem niet meer terug.

De titels (van Ruud's cd's) heb ik niet genoteerd, maar er is o.a. div. blues gedraaid, jazz, een stukje met een orgel (daar ontkom je kennelijk niet aan) dat Hans wilde horen en een reeks van mijn eigen cd's.

Ruud koppelt graag het woord "dynamiek" met Aitos versterkers en dat was ook het eerste dat in me op kwam, zo hoor ik een set graag spelen.

De brede opstelling is geen enkel probleem voor de IMF speakers, het beeld wordt over de volle breedte gevuld en klinkt als een mooi geheel.

Ik vind dat opvallend, omdat in deze set het laag als enige met transistors wordt versterkt.

Dit gaat wonderwel goed samen, het laag loopt prima in de pas met de rest en het is mooi puntig.

Wel zou ik het nog een tikkeltje voller en rijker willen horen, maar in zo'n grote kamer heeft het laag alle ruimte, dus dat klinkt toch anders dan in de gemiddelde vaak smallere woonkamer.

De set klinkt heel mooi open en er zit duidelijk veel "lucht" en ruimte in de weergave, toch zou ik het karakter ook "laidback" willen noemen, omdat alles achter de speakers wordt geplaatst.

Een sax en een trompet komen mooi uit de verf, maar het spettert er niet direct vanaf, dit is mogelijk debet aan de redelijk warme buizenklank en het stoort me eigenlijk helemaal niet.

Bij DCD blijft het laag prima herkenbaar en het heeft zijn eigen plaats in de muziek, hoe heftig het ook wordt en dat is heel prettig.

Cathedral in a suitcase van Pat Metheny wordt heel mooi breeduit opgeschilderd, maar ik hoor bij mij thuis wel wat duidelijker wat zich allemaal afspeelt, je zit bij Ruud wel aanzienlijk verder van de speakers vandaan.

Vervolgens mag Cheryl Bentyne de kamer vullen met haar stem, ze blijft mooi op afstand, ongeacht wat voor grote keel ze opzet, dit is echt heel netjes.

Charly Antolini blijkt toch wel een erg groot drumstel te hebben, maar het komt er heel lekker en realistisch uit, hoewel ik toch net wat meer "bekken" op de voorgrond zou willen horen.

De eerste kabelwissel

We gaan kabels wisselen, als eerste wil ik op het loopwerk een xtc netsnoer aansluiten, omdat ik daar nog enige winst in de ruimtelijkheid en pinpointing verwacht.

Hmmm, "enige winst" is wat zacht uitgedrukt, we worden niet alleen getracteerd op een ruimer en beter gefocust beeld, maar ook op een middengebied met een betere presence en doorzichtigheid.

Er valt meer stabiliteit te bespeuren en het laag bij DCD krijgt een wat meer masserend karakter.

Kennelijk kon de onderkant nog wat hulp gebruiken, het is allemaal wat rijker en voller.

De zang komt er een stuk beter uit, je hoort nu goed de oorsprong van de stem en de toegevoegde galm, wat eerder nog een beetje een geheel leek.

Hans vindt desgevraagd dat deze wissel de meest hoorbare invloed heeft op het geluid.

De tweede kabelwissel

Daar ik nog een xtc netsnoer over heb, wil ik deze graag op de Aragon 8008ST aansluiten.

Omdat ik me concentreer op het laag mag DCD weer tekeer gaan, het laag is nu voller en heeft meer impact, echter zonder buiten proporties aan te zwellen, precies goed eigenlijk.

Ook bij Pat Metheny is goed hoorbaar dat het laag duidelijker mee speelt, nog steeds mooi ge

Geplaatst door Hans van Liempd:

Mooi en duidelijk verhaal,

Zitten in die IMF dezelfde tweeters als de DM2a het lijkt er wel op.....

Hoe klonk dat dan.

In mijn B&W n.l. na al die tijd niet zo goed meer...

:)

Ik hoorde geen rare dingen, maar Ruud heeft ook e.e.a. aan deze speakers opgeknapt na de aankoop :)

Andr

Ruud,

ik heb nog een setje hoog en "midden" in de kast liggen.

Moet ik daar dan ook zuinig op zijn ??

Ik heb ze n.l. vervangen door een vifa tweeter die in mijn oren veel beter klonk.

Je hebt wel gelijk er zuinig op te zijn, want het is een crime die vifa's (of andere moderne tweeters af te stemmen. Het rendement van de moderne is n.l veeeeel hoger.

Ik zal de mijne voor je bewaren.

Mooie beschrijving Andre, het is alsof ik er zelf ben bijgeweest en Ruud nog moet bedanken voor de koffie! Ik kan me duidelijk iets bij dit geluid voorstellen (voorstellen he!) en het doet me qua beschrijving denken aan m'n KEF 107's waarmee ik jarenlang speelde. Groot(s) transparant en rustig met diep laag.

Toch bijzonder dat je een succesvolle buis/transistor-combinatie hhebt weten te vinden die klinkt als 1 geheel!

Mooi verslag Andre.

Leuk om te lezen dat die ouwe IMF TL Mohikanen niet onder doen voor het moderne high-tech materiaal.

Een gevoeligheid van 96 dB is toch wat overdreven. Die B110 mids zijn weliswaar prachtspeakers maar gaan niet hoger dan een dB of 88. Je kunt er niet meer uitkrijgen dan er in zit. Maar voor de rest bravisimo! :)

Geplaatst door Pjotr:

Mooi verslag Andre.

Leuk om te lezen dat die ouwe IMF TL Mohikanen niet onder doen voor het moderne high-tech materiaal.

Een gevoeligheid van 96 dB is toch wat overdreven. Die B110 mids zijn weliswaar prachtspeakers maar gaan niet hoger dan een dB of 88. Je kunt er niet meer uitkrijgen dan er in zit. Maar voor de rest bravisimo!   :)

Ik heb ook nog wat onderzoek gedaan en dat getal zou wel eens met een gedempt laag (kun je schakelen) haalbaar kunnen zijn.

Als het goed is zou hij in die stand bij 50Hz gaan afvallen, handig als je kamer toch niet meewerkt :)

Andr

Geplaatst door Ruud:

Efficiency Measured via Pink Noise at 1 metre on axis for 40 watts

96dB (dependant of control setting)

Yep, daar heb ik het getal vandaan, afhankelijk van de "control setting" dus :)

Het lijkt Infinity wel, op de oude modellen zitten ook regelaars en soms een schakelaar om een 2e woofer uit te zetten ;)

Andr

Beste Ruud en Andre,

Zo kan ik het ook: Dat is wel gemeten bij een input van 11,2V RMS resp. 12,5V RMS, afhankelijk van welke B110 er in zit. Dat vemeldt IMF er niet bij. Reken dat eens terug naar de gebruikelijke standaardwaarde van 2,83V RMS ...

Specs B110

Ik lees de opgave van IMF zo: Hij levert een SPL van 96 dB bij een input van 40W en dat is wel realistisch.

cool.gif

Geplaatst door Duck-Twacy:

Dus, pak hem beet, 84 dB bij 1 watt op 1 m, toch??

Hoe is het laag/mid trouwens gewisseld?

De DM2a heeft dezelfde hoog- en superhoogunits deze komt echt niet boven de 83 dB met 1 Watt op 1 m.

Ik kreeg die indertijd met een Quad 303 niet tot leven. Met de 405 ging dat redelijk.

Dat is echt wel een nadeel van die TL's, dat lage rendement. Je versterker heeft het altijd zwaarder dan met speakers met een hoger rendement.

Geplaatst door Ruud:

Dat heb je goed Peter, zo lees ik het namelijk ook   ;)

En dan kom je op die 84 dB nominaal van Duck. Voor de tijd waarin de IMF's gebouwd zijn een normale waarde. Dat is niet "hoog" en is het niet vanzelfsprekend dat een buizenversterker er mee overweg kan.

Het blijven natuurlijk wel prachtig mooie speakers en het zegt ook wel wat over het kunnen van je Aitos blokken :)

Nee hoor had ik wel begrepen Ruud ;) Maar ook al is het alleen voor midden/hoog dan nog is het niet makkelijk om een goede dynamiek uit een versterker te halen met deze speakers.

Heb zelf die B110 met Decca DK30's in een kastje zitten. Ik moest die DK30's ruim 6 dB verzwakken om ze gelijk met de B110's te krijgen. Die heb ik lange tijd op een Quad 303 gehad. Op normaal luisterniveau ging dat prima maar bij luid spelen trok de Quad het toch niet.

Gebruik jij trouwens een cross-over op lijnniveau, dus voor je versterkers, of gebruik je het filter van de IMF's?

Geplaatst door Enno:

Ik heb ook al een aantal maal het genoegen gehad om bij Ruud te luisteren. Wat ik vooral bijzonder vindt aan zijn set is dat deze ook op lage volumes erg mooi klinkt.

Enno   :)

Dat heb ik gehoord ja, ook het laag blijft mooi overeind :D

Andr

• 1 month later...
Geplaatst door Ome Henk:

Kennelijk heb ik een reactie van je luistersessie bij Ruud gemist Geerdie

Beste Henk

Sorry dat ik zo laat reageer. Even een paar dagen andere bezigheden gehad.

Je hebt geen reactie gemist! Die is er nl nooit geweest.

Mijn luistermiddag bij Ruud was puur op persoonlijke titel en wegens mijn interesse voor TL's. Niet voor Hear.

Het ging mij om een kennismaking met Ruud en een goed gesprek met een lotgenoot ;).

Het was dus ook een gezellige middag en het was al gauw later dan ik dacht.

Dat Andr

Ik heb wel wat ideetjes voor Ruud hoor :D

Bijv. de Aitos eindbakken niet op de Octopus aansluiten, maar ongefilterd (via een ander verdeelblok).

Dit heeft waarschijnlijk gunstige gevolgen voor de dynamiek en presence in het midden.

De LSkabel zou wat opener en sneller kunnen met een Straightwire Crescendo, dit denk ik omdat de Crescendo tot nog toe gedetailleerder en opener klonk dan menig andere (kostbare) LSkabel, zelfs als de eigenaar dacht dat er geen betere was :)

Dit heb ik echter nog niet 1 op 1 geprobeerd, dus Ruud ....

Ik heb inmiddels ondervonden dat een Monster Sigma 2000 interlink zeer transparant, open en snel is, ook het laag krijgt een zeer welkom extra zetje t.o.v. mijn zilveren interlink :D

Andr

Geplaatst door Ome Henk:

De Crescendo open   confused.gif Er zijn er kennelijk anderen die er anders over denken...   confused.gif

Tsja, wat er er waar   confused.gif

Ik baseer me op mijn eigen ervaring, in een andere set kan het misschien anders uitpakken.

Bovenstaande mening lijkt mij van een gebruiker die de eigen kabel van "slechts zoveel $" afzet tegen duurdere concurrenten.

Laat ik het zo stellen, Hans dacht dat zijn vlechtwerkje de beste was die hij ooit gehoord had, totdat hij hem kon vergelijken met de Crescendo.

Een "snelle" cat5 kabel bleek ook wel e.e.a. te laten liggen (bij Zee) en ook bij jou bleek de Crescendo alles behalve "donker" te zijn :)

Helaas kun je een oordeel niet op 1 test baseren, dat doe ik zelf ook niet, vandaar dat mijn kabels regelmatig elders in een set spelen :)

Andr