SpeedyAndr Posted 30 maart 2003 Report Share Posted 30 maart 2003 Na een bezoek aan de Lente hifishow zijn we met een hele club bij mij gaan luisteren naar een flinke lading Array versterkers Aanwezig waren Bas de Vries (Sebastiaan op dit forum) en zijn vriendin Maureen, Hans en Chris van Liempd,Ad (een kennis van hen) en Frank Derks, die we in de Doelen ontmoetten. Nadat we verdeeld over 2 groepen een vette hap hebben genuttigd, gingen we naar mijn stulpje. Achtereen hebben we met mijn huidige set gespeeld, vervolgens met 2 Array A1 pre's, 2 Array M1 monoblokken voor het laag en een Array S1 stereo eindbak voor hoog/midden. De 2 pre's waren nodig omdat de monoblokken en de stereo eindbak een verschillend uitgangsniveau hebben (6dB). Met de A1 pre kun je dit perfect corrigeren. De bedrading was volledig gevlochten (zelfbouw), incl. de nu tot 2m. ingekorte speakerkabel, zodat we konden bi-ampen. Voor de 2 pre's heeft Bas een heel mooi y-stukje gemaakt, waarmee we prima konden werken. Met de remote volumeregeling liepen de pre's prima in de pas, want beide reageren eender, dat was best handig met deze uitgebreide opstelling We hebben ook de zilveren interlink vergeleken met de gevlochten interlink, dit met het oog op het inmiddels bekende 'houten' geluid. Ook hebben we als laatste nog eens met 1 S1 amp gespeeld, zodat we de Straightwire Crescendo konden vergelijken met de gevlochten speakerkabel, dit was een openbaring voor ons Hoe de ongewijzigde set klinkt ga ik niet nogmaals beschrijven, Bas herkende het bekende 'drukkende' laag en het geheel klinkt nogal ingehouden, de match met de R90's blijkt niet goed te zijn. De Array's in bi-amp opstelling bleken het midden en hoog open te prikken, een berg lucht, snelhied en articulatie in elk frequentiegebied viel ons ten deel, dit is pas echt muziek! Een bijzondere cd van Earth & fire Orchestra bleek nog wat meer laagjes te bevatten dan ik dacht en de ruimte afbeelding werd met groot gemak neergezet. De dynamiek nam wel toe t.o.v. de Krell/AR, maar niet spectaculair, zoals ik bij Arjen met zijn Krell FPB250M's op zijn R90's heb gehoord. De basloopjes op duets en Trio's van Rob Wasserman waren beter te volgen en je hoorde meer kleine nuances in het laag. Bas stopte er een cd in die het de meeste sets erg moeilijk schijnt te maken, maar hier bleef alles stabiel en snel. Ik ken de groep niet, maar funky, disco en veel instrumenten waren kenmerkend. Ry Cooder mocht het 'hout' weer eens laten horen en nu bleek dit wel goed tot uiting te komen, de ingekorte speakerkabels blijken meer details door te laten dan de eerdere versie van 4m lang. Bij Andreas Vollenweider bleek hoe nauwkeurig de harp werd neergezet, ongelofelijk duidelijk was het gepriegel aan de snaren, alles klonk heel mooi uit. Erg close klonk nr.7 met een groepje zangers, die ook al eens bij Paul Simon te gast waren. Ben ik er nu? Nee, want we wilden ook weten hoe de Crescendo speakerkabel klinkt t.o.v. de gevlochten kabel. De set werd gereduceerd tot 1 S1 versterker met 1 pre, zodat we de vergelijking goed konden uitvoeren. T.o.v. de bi-amp opstelling leverde het geluid wat lucht en dynamiek in, maar het bleef als geheel goed overeind met hetzelfde karakter als de bi-amp opstelling. Toch zou ik de bi-amp setup verkiezen, omdat alles zo enorm los en makkelijk klinkt. De Straightwire verraste ons allen, het geluid werd puntig en dynamischer, terwijl er meer lucht, galmpjes en een iets groter beeld werden geprojecteerd, zoveel verschil verwacht je niet van een speakerkabel. De lengte van beide kabels komt ongeveer overeen , alleen is de Crescendo heel anders geconstrueerd. Zelfs vergeleken met de bi-amp opstelling was het geluid losser en dynamischer, laat staan met 2 Crescendo speakerkabels. Dit komt dicht in de buurt van wat ik zoek, maar ik weet ook dat de Krell FPB250M's nog meer drive hebben dan de gebi-ampte Array's. Intussen heb ik ook Bas' Rotel RB1090 staan omdat ik die ook wel eens wilde horen, hierover later meer Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 Mooi verhaal weer, Andre. Vooral naar dat laatste (die Rotels) ben ik wel erg benieuwd. Wat ik ervan heb gelezen is dat ze voor het geld erg goed zijn en dat je ze zelfs moet overwegen als je €1000 meer hebt uit te geven aan een eindbak! En dat ze voor hun geld (ik dacht iets van €2000 per stuk?) heel erg veel power leveren (380W @ 8Ohm, 700W @ 4Ohm en >1000W @2 Ohm). Ok, een ML of Krell zal stabieler zijn denk ik, maar ik vind dit op zich toch ook best indrukwekkend. En ze zien er ook nog eens mooi uit (vind ik). Ben benieuwd wat jij van ze vind... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 Ik stond (zat) erbij, en keek erna..... Andre, ik ben het helemaal met jouw verhaal eens. Wel wil ik voor de geintereseerde vertellen dat er twee soorten bas geprefereerd werd. De helft van het groepje viel op de bas van de Krell, de rest op dat van de Arrays. Om de discussie niet te negatief over te laten komen, alleen de positieve ervaringen van het ene groepje, t.o.v. het anders. Bas Krell: Veel drive en druk. Bas Array: Snel, strak en levendig. Henrie, voor jouw het antwoord dat een zware versterker niet voor iedereen beter klinkt dan een lichte. Zoals nu blijkt zijn er mensen die vallen voor het zware laag van de Krell-achtigen, en andere voor het snelle laag van de Array-achtigen. Ik ben benieuwd wat Andre's ervaringen met de Rotel zijn, wij waren toen al naar huis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 En wat vond Maureen er nou van dan? Vind ik veel belangrijker, vrouwen hebben daar oog op weetje Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 dit heeft toch niets meer met muziek te maken jongens, wat een gepriel toch.overmorgen dit dan weer dat en dan is dit weer beter en dan weer dat weer niet goed;;;; wat een nietszeggende, technische, emotieloze ,recencie,s. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 nu bleek WEL het hout goed te horen, WANNEER DAN NIET,en WANNEER dan wel.????????????. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 31 maart 2003 Author Report Share Posted 31 maart 2003 Geplaatst door jopie:dit heeft toch niets meer met muziek te maken jongens, wat een gepriel toch.overmorgen dit dan weer dat en dan is dit weer beter en dan weer dat weer niet goed;;;; wat een nietszeggende, technische, emotieloze ,recencie,s. Deze review is na een drukke dag geschreven Jopie, als jij weet hoe een perfect review eruit ziet, schrijf er dan zelf eens een i.p.v. ons met je kritiek te vermoeien Dit review borduurt voort op eerdere meetings en die zijn hear ook allemaal beschreven. Ik zat zoals je hebt kunnen lezen met veel mensen tegelijk te luisteren, dan heb je toch geen tijd om alles minitueus bij te houden, want de gasten eisen ook hun aandacht op. Het zou leuk zijn als jij je eens probeert in te leven in de situatie die in de reviews wordt geschetst. Je lijkt wel een oud wijf dat de Margriet zit uit te pluizen omdat ze verder toch niets te doen heeft, ga naar je eigen ultieme set die 100 jaar meegaat luisteren, da's toch veel leuker dan al die rot reviews! Toch bedankt dat je hem weer hebt gelezen..... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 Maureen vond het volgens mij allemaal maar niks. Jongens, dit is op deze manier geen Hobby voor vrouwen. Stekkers erin, stekkers eruit, andere kabels en veel te korte stukjes takkemuziek. Nee dit houden vrouwen niet vol, veel te technisch. Maar... je moet er wat voor doen om te leren wat er mogelijk is. Daarna kun je van de muziek genieten. En, Jopie.... als jij niks beter weet.... schrijf dan maar niet. Verder is er met onze hobby volgens mij niks mis. Wij zijn gewoon Hobbyoten. Zoals ook aan te treffen bij de Formule races, konijnenfokvereniging en postzegelclub. En dan zijn er nog duizenden freakenclubs meer. Laat toch doen joh, zijn we mooi van de straat, handelen niet in drugs en rijden niet ladderzat in een auto. Gewoon speelgoed voor de mannen zeg maar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 Beste, Jopie niet zo klagen, je neemt het allemaal veel te serieus. Laat ons toch lekker gezellig spelen en hobbieen. daar gaat het om! En het was fun en gezellig! Ten eerste wil ik vermelden dat ik het heel erg leuk vond om de mensen achter Array eenst te ontmoeten. Er zijn niet veel Nederlandes highend fabrikanten, en ontwerpers die de moeite nemen voor dit kleine landje spullen te ontwerpen. Moeten we koesteren. In tegenstelling totwat jullie zouden denken, Vond mijn vriendin Maureen het wel erg leuk. Ze zei me nog dat ze er zo een boek over kon schrijven Psyogologisch gezien . Ze heeft dit nog nooit meegemaakt, en zei me dat ze (inwendig) heel erg moest lachten om al dat gereak, en dan het lange geconstreerde luisteren. Vrouwen die zelf niets met hifi doen, weten vaak blindelings de verschillen aan te geven. Overigens gaf ze de voorkeur aan de Array set. Ik citeer haar letterlijk. "de eerste set liet een onaangename druk in mijn orgen horen. de tweede set was zuiverder en het klonk zo luchtig. Het is een geluid wat je blij maakt" Mijn luisterindruk: De Earth & fire cd vond ik erg goed. Veel Korg Synths, en de Korg Vocoder die Zawinul ook gebruikt. De Krell zette een heerlijke druk en aanzet in het sublaag waar ik dol op ben. Het midden-hoog is ietswat plat en vooral erg romig en rustig. Niettermin. De Krell laat een ontzettend stabiele en machtige inDRUK achter. De Biamp Array set, laat een snellere precense horen. De omlijning van instumenten is gewoon beter en duidelijker. Heel opvallend was de langerere uitstervende galm op instrumenten. De Array's houden tonen veel langer vast, todat ze helemaal uitgestorven zijn. De Array's zijn zeer muziakele versterkers die theoretisch geen merkwardige minpunten hebben. Persoonlijk leveren ze wat in aan absolute laagdrive. De KSA300S heeft dat ogekend, maar wel steeds met hezelfde karakter. Idealiter wens ik een laagdrive die de druk en drive van de Krell heeft, maar dan wel meer neutraal. De CD van mij was van George Duke. een erg drukke opname, met heel veel instrumenten, en percussie. Heel moeilijk voor veel sets. Die ging goed bij Andre, maar nog niet zo open als op de B&W Matrix 800's, Er zijn namelijk 2 slaggitaartjes, en op de B&W's komt het tweede slagitaartje ook helemaal los en groovend over. Bij Andre was die wat weggedrukt, evenals de fender rhodes piano die dezelfe melodie speelt als het (zang) koortje. DIt zijn slechts kritiekpunten bij diep graven. De R90's laten i.c.m. de Array set een stabiel rustig en toch behoorlijk krachtig beeld horen. En misschien belangrijker dan kwantiteit. Het laag was rete strak. Voor mij persoonlijk geef ik de voorkeur aan een zwaardere Array. Zelfde klankkarakter, maar meer brok stabiliteit met grote dynamiek sprongen. Het was nogmaals erg gezellig, en weer een leerzame avond. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 Jammer Bas dat je er later niet bij was, de kabels van Andre op de stereo gaven net dat zetje wat er o.a. in het laag mogelijk was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 Beste Hans, Ja dat vond ik ook jammer. We moesten eerst Frank nog in A,dam afzetten, daarna snel naar Almere, en van Almere weer naar Nijmegen en dat allemaal dezelfde avond . Overigens ben ik wel erg benieuwd naar de Array's op de Grote B&W 800's. Was nog wat vergeten trouwens. Het beruchte Silver kabeltje van andre, vond ik wat tegenvallen in deze setup. Het laag wer wat wolliger, en vocalen kwamen wat meer naar voren. Ik prefereer de rust van het gevlochten interlinkje. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Jammer Bas dat je er later niet bij was, de kabels van Andre op de stereo gaven net dat zetje wat er o.a. in het laag mogelijk was. dan moet je die andere kabels maar weggooien hans . (je mag ze ook aan mij geven natuurlijk) Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 Ik moet nog sparen, voordat ik die fl 10.000,- heb (4500 euro). Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 ik was blij dat ik er niet bij was. was lekker een dagje met de libelle weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 En de Rotel de Botel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
zoveelste Henk Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 Verdomd interessant jongens ! Zo zie je maar weer, dat de "groten" absoluut niet heilig zijn en dat je het met alternatieven ook ver kunt schoppen. Sowieso een knap staaltje van de mensen achter Array. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts