SpeedyAndr Posted 23 september 2003 Report Share Posted 23 september 2003 Stel je voor, je staat 's morgens op, doet de gordijnen open en dan zie je dit : Zondag ben ik naar (de) Zee geweest om de "nieuwe" speakers eens te beluisteren. Hij heeft nl. de Maggies (MG12) weg gedaan en nu staan er 2 prachtige Audio Physik Virgo's De set bestaat uit een Sony XA50ES cdspeler, 2 Krell fpb 250M monoblokken en de speakers. Geen voorversterker dus? Nee, de cdspeler heeft een goede regelbare uitgang! De speakerkabels bestaan uit cat5 netwerkkabels, hier is een mooi vlechtwerkje van gemaakt. Aan de versterker kant zijn spades gemonteerd en voor de speaker zijn vergulde bananenpluggen gebruikt Ook de interlink is zelf gemaakt (Belden 88232) en hij is 5m lang. Als ik het goed begrepen heb is bovenstaande interlink uitgeleend en zit er nu even een andere op, waar ik eigenlijk niets op aan te merken heb. De speakers staan op ruim bemeten tegels om meer stabiliteit te krijgen, evenals de monoblokken. Het net aangeschafte vloerkleed zorgt voor de nodige demping. Op de cdspeler zit nu een chassisdeel voor de 230V i.p.v. het standaard gegoten netsnoertje. In de speler is o.a. de bedrading verbeterd en dat kun je horen. Alle zelfbouw netsnoeren zijn gevlochten met 4x 2,5mm2 plus aarde en er zit een afscherming omheen. Zee heeft mij gevraagd om wat kabels mee te nemen, zodat hij zijn eigen kabels ermee kan vergelijken. Ik heb 1 xtc netsnoer bij me voor de cdspeler en de Straightwire Crescendo speakerkabels. Luisteren We beginnen met klassiek, de titels ben ik helaas kwijt..... Het eerste dat op valt is een ruim bemeten plaatje dat zich achter de speakers bevindt. De speakers verdwijnen geheel uit beeld, dit is een van hun sterke eigenschappen en dat bevalt mij goed. Ondanks (of dankzij?) het feit dat de woofers aan weerszijden van de speakers zitten is het laag goed plaatsbaar, strak en open. Het hoog is snel en vestigt totaal de aandacht niet op zich, prima dus. De klank doet direct aan elektrostaten denken, mede dankzij de Krell's, die ze in een ijzeren greep houden. Door de relatief kleine kamer zit je redelijk dicht op de speakers, die vrij ver ingedraaid staan. Hierdoor is de weergave close met een prima focussering, terwijl ook de diepte heel acceptabel blijft. Na de klassieke opnames draai ik een paar cd's die ik bij me had, om een nog iets betere insruk te krijgen van deze set. Book of Roses van Andreas Vollenweider zit redelijk in de klassieke hoek, het is een perfecte opname waarin vele (opgenomen) geluidjes voorkomen en ook een paar leuke effekten ontbreken niet. Deze muziek klinkt lekker helder en je kunt met gemak volgen hoe de harp wordt bespeeld en het begeleidende orkest komt heel mooi uit de verf. Je hoort redelijk veel van de "opnamesfeer", maar dit kan toch wel wat beter. Dit blijkt ook bij de Chesky opname Recorda me, waar je een sax heel direct hoort, maar ook de galm in het kerkje zou goed hoorbaar moeten zijn. Ik hoor het alleen bij felle uithalen. Maar geen nood, Zee heeft een paar panelen gemaakt met noppenschuim erop en die worden achter de hotspot tegen de muur gezet. Hierdoor hoor ik de details beter en ook de ruimtebeleving wordt wat mooier. Uiteraard ontbreekt Pat Metheny niet, want ik wil graag weten of je heel veel instrumenten tegelijk nog goed kunt onderscheiden. Tevens kan ik eens beluisteren hoever het laag door loopt. Ook DCD glijdt de cdspeler in en dan blijkt dat het laag in de huiskamer vrij snel af valt. In de aangrenzende eetkamer hoor je nog wel het diepere laag grommen, dus de grootte van de kamer speelt een rol. Eigenlijk is dit allemaal niet zo erg, want van resonanties is nauwelijks sprake, slechts een enkele keer hoor ik wat extra gerommel achter me. Met Talking Timbuktu van Ry Cooder blijkt dat percussie en gitaar heel mooi worden neergezet. Houtklanken geeft deze set goed weer, maar de attack van de "snaps" is wel wat mager. We gaan met andere snoeren luisteren, de xtc mag op de cdspeler. Met Sony apparatuur heb ik de xtc nog niet vaak getest, dus dit is een mooie gelegenheid. Ook nu gebeurt wat ik inmiddels gewend ben, het beeld wordt tastbaarder en ruimer, het geluid krijgt meer body en je hoort microdetails meer op de voorgrond. De attack is toegenomen (bij Talking Timbuktu) en ook het sfeergeluid wat ik een beetje miste bij de Chesky cd en Book of Roses is nu beter hoorbaar. De sax galmt nu hoorbaar in het kerkje en hij heeft een voller karakter, je kunt de bewegingen beter volgen en het slagwerk is subliem. Het laag profiteert duidelijk mee, er is een betere definitie en het klinkt voller, ik vind het laag nu prettiger dan met het vorige netsnoer omdat ook kleine nuances in het laag boven komen drijven. Dit hoor je goed met de percussie en gitaren, ook een paar orkestopnames klinken nu voller. Als laatste vervangen we de speakerkabels, dit is wat lastig, want de Krell's staan vrij dicht tegen de muur. Omdat de Virgo's niet bi-wired aangesloten kunnen worden, schroeven we beide draden van de Crescendo onder elke speakerklem. Dit is leuk voor Henk om te weten, nu is het geluid meer upfront en Zee moet wennen aan de zachte klanken die eerst meer op de achtergrond leken te spelen. Met orkestmuziek ervaar ik een beter overzicht, maar ik ben dan ook gewend aan het meer aanwezige karakter van het middengebied. De diepte lijkt in eerste instantie minder te zijn, maar door de andere verhoudingen let je op op details die eerst niet de aandacht trokken. Na nog wat meer klassieke opnamen is de diepte toch goed terug te vinden. Het laag profiteert behoorlijk met deze kabel, net als bij Henk is het laag duidelijker en strakker, de kleine resonanties zijn verdwenen. Bij Chesky wordt de ruimte nog wat mooier afgebakend en de sax spettert meer, maar wel op een realistische wijze. Zee heeft ook een Chesky cd (met zang) en die komt heel goed uit de verf, hier hoor je duidelijk dat alles wat meer in de diepte speelt dan bij mijn sampler cd. Book of Roses speelt nu echt lekker, de snaren van de Harp worden heel duidelijk aangeslagen en gestopt, ook de banjo (?) heeft een mooie glans en je hoort het snelle spel tot in de finesses. Ik heb genoten van deze dag, het eten (en het gebak ) was prima verzorgd. Binnenkort meer Zee bij mij thuis Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 23 september 2003 Report Share Posted 23 september 2003 Beste, Leuke recensie weer!. Direct de eindtrappen aansturen vanuit de 50ES is subliem, en maakt elke voortrap overbodig. Wil ik alleen bij opmerken dat er grote winst valt te behalen, wanneer je de interne bedrading naar het front (volume pot) en de uitgans RCA's vervangd voor afgeschermde kabel, en de mantel aan de centrale massa hangt. Ik heb dit gedaan bij een 50ES (en ook bij mijn eigen 559ES) en dit is een groot klankverschil, wat niet voor te stellen is. De matige onafgeschermde kabel van sony loopt vanaf de uitgangstage helemaal terug naar het frontpaneel, en vanaf daar dezelfde (lange) weg weer terug naar de RCA's. Ik mis nog steeds mijn 559ES waarmee ik direct mijn eindtrappen aanstuurde. Geen enkele voortrap kon daar tegenop. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 23 september 2003 Report Share Posted 23 september 2003 Werderom een leuke recentie Andre! Het was inderdaad een prima luisterdag, waarin we weer wat konden experimenteren met kabels. M.b.t. de gedraaiede muziek: het klassieke stuk waarmee we begonnen was het 3e deel uit de 9e symfonie van Dvorak (From the new world, Cleveland Orchestra olv Dohnanyi). Verder nog wat werk van Brahms (zelfde uitvoerenden) en Schumann (Marriner, Acc St Martins i.t.f.) . Mijn Chesky opname betrof Sara K 'Hobo'. Met de Crescendo's was het laag inderdaad nog beter onder controle. Geen wereld van verschil, maar wel beter. Ook iets meer upfront en of dat nu echt een verbetering is weet ik nog niet. De trompet stond bij de (zo langzamerhand bij elke luistersessie terugkerende) 5e van Mahler (Inbahl) wel erg ver vooraan, terwijl die toch op de laatste rij achteraan in het orkest hoort te zitten. Op het gebied van de luidsprekerbekabeling wil ik dus nog wat verder gaan experimenteren, waarbij de Crescendo zeker een kandidaat is. De interlink die ik nu in gebruik heb is inderdaad de Belden 88232. Dit is een triaxiale koper/teflon kabel waar ik erg tevreden over ben. Ik heb ook nog een verzilverde coaxiale interlink, maar die heb ik momenteel uitgeleend. Met de komst van het vloerkleed wil ik die toch weer eens gaan proberen. In mijn vorige akoestiek was het resultaat niet echt geweldig, maar wie weet hoe dat nu uit pakt want zo heb ik ook de speakers opnieuw moeten positioneren toen het vloerkleed zijn intrede deed. Bas: hetgeen jij beschrijft mbt de bekabeling in de Sony is precies wat ik heb gedaan. De originele bekabeling is volledig buiten werking gesteld (evenals de aftakking naar de versterker voor de hoofdtelefoon) en het geheel is nu met Prefer mgk 226 bekabeld waarbij inderdaad de afscherming centraal aan massa is gelegd. Vervolgens heb ik deze hele kabelboom ook nog eens ingepakt in aluminiumfolie dat ook aan massa hangt. Standaard zit er al een mooie motorgestuurde Alps pot in de Sony. Het resultaat is inderdaad prima. Ik heb ook de ervaring dat het toevoegen van een voorversterker in deze setup in alle gevallen leide tot minder resolutie en een afname van de ruimtelijkheid. Binnenkort wil ik de Sony nog verder gaan tweaken. Een dezer dagen verwacht ik de service manual van Sony te ontvangen. Dat maakt het toch wat gemakkelijker om gericht actie te ondernemen. Ik zal hiervoor dan een apart topic op het forum openen, want ik ben natuurlijk heel beniewd naar ideeen van anderen op dit gebied. Nog even als aanvulling: de luisterkamer is 4x5 meter en de luisterpositie is op 2,3 meter van de speakers in een gelijkzijdige driekhoek. Otto Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 september 2003 Report Share Posted 23 september 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 23 september 2003 Report Share Posted 23 september 2003 Vandaar dat ik ook wil gaan bekijken in hoeverre deze uitgangstrap verder valt te verbeteren Hans. Zodra ik de service manual heb zal ik in een apart topic meer info over de huidige opzet van uitgangstrap zetten. Misschien heb je dan nog goede ideeen om het ding verder te perfectioneren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 24 september 2003 Report Share Posted 24 september 2003 een leuk verhaal om te lezen andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 24 september 2003 Report Share Posted 24 september 2003 Mag ik hun broertjes bij jouw thuis ook een keer komen beluister Jopie (met buizen en borrelnoten natuurlijk )? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 25 september 2003 Report Share Posted 25 september 2003 maar natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 september 2003 Report Share Posted 25 september 2003 Geplaatst door Zee:Mag ik hun broertjes bij jouw thuis ook een keer komen beluister Jopie (met buizen en borrelnoten natuurlijk )? ken jij danse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 26 september 2003 Report Share Posted 26 september 2003 Ben ik niet echt goed in Erik, maar ik waag het er maar op.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 3 oktober 2003 Report Share Posted 3 oktober 2003 1 2 1 2 12 step. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 3 oktober 2003 Report Share Posted 3 oktober 2003 Ja Jopie, we moeten inderdaad maar snel een afspraak maken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 3 oktober 2003 Report Share Posted 3 oktober 2003 leuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts