Jump to content

X ponents ( X10D & Xcanv2)

seoman
 Share

Recommended Posts

Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en wezen winkelen.

Ik heb de MF X 10D en de MF XCans v2 gekocht.

Ik was benieuwd wat buizen zouden doen met mijn geluid. Nou ik ben een tevreden mens.

Ik heb de X10D achter mijn Sony 1000ESD gezet en er ging een wereld voor me open.

Ik heb nog niet zo veel gehoord (Ik had helaas een vrijgezellen avond ;) ) maar Global Village van Irresistable force, Kwam heel anders uit de verf dat normaal. De muziek heeft wat meer ruimte gekregen. Dat zal die gebakken lucht wel zijn van de buizen ;)

Ik kan nu wel 1 van de koelkasten uit keuken horen. (hebben een ander groep!!! eek.gif

Shit wat hebben die thermostaten 't zwaar.

Standaard net filter haalt niet veel uit.

't is een behoorlijke knal en is dus vrij storend.

Nu zit ik met mijn HD570 (sennheiser) te luisteren naar de X-can. Deze hangt rechtstreeks aan mijn pc op een 24b 96khz dac. Klinkt erg lekker kan ik wel zeggen. Binnenkort eens Reason opstarten en eens wat 'herrie' gaan maken.

De 30hz die gespecificeerd staat leek me aan de hoge kant voor een koptelefoon maar eigenlijk is 't wel lekker niet die zware druk op je oren. Ik kan 'm langer ophouden zeg maar.

Nu heb ik de HD265 op en mis toch wel een beetje de zware bas. ("Actual sounds and voices" Meat Beat Manifesto) maar ook "Leftism" van Leftfield mist de druk. Maar 't klinkt stukken beter dan de koptelefoon uitgang van mijn DCC175.

Nummer 10 van de cd "Open Up" klinkt erg gedefineerd terwijl de meeste versterkers die ik ken niet instaat zijn om die bas partij aan te kunnen. Die bas partij werd pas duidelijk met mijn XA200s.

Ik hoop dat een fatsoenlijke rinkern trafo de "probleempjes" oplossen.

Zoals ik al zei heb ik ze net maar mijn sony klinkt tig beter en mijn pc kan 's nachts nu ook lekker knallen.

Ik heb nu 6 MF versterkers eek.gif

2x50W, 2x200W, 1w Headphone en 1 lijnversterker.

Moet toch maar eens aandelen gaan nemen ;)

Groeten Simon

Geplaatst door seoman:

Ik kan nu wel 1 van de koelkasten uit keuken horen. (hebben een ander groep!!!    eek.gif

Shit wat hebben die thermostaten 't zwaar.

Standaard net filter haalt niet veel uit.

't is een behoorlijke knal en is dus vrij storend.

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met de X-pre van MF. Ook met dit apparaat als voorversterker hoorde ik elk schakelklikje of andere vervuiling in het lichtnet. Zo'n standaardstekkerblok + filter lost dat zeker niet op. Misschien dat je kunt proberen de MF's te aarden? Ben trouwens benieuwd of de X-serie ook deze problemen houd als je de speciale X-serie voeding gebruikt. De X-pre klonk trouwens wel fantastisch!

Mvrgr

John

Hallo,

Dat van die schakelklikken in de MF-componenten, herken ik absoluut niet. Hoewel in mijn huis ook koelkaten staan die zich laten horen op de plastic boxjes van m'n PC, is op de MF niets daarvan hoorbaar. Het gaat om de X-Dac, X-Pre en X-CanV2. De voeding gaat via een ringkern per component en aangesloten via Maartens netfilter en afgeschermde netkabel. Hoewel geen spoortje brom te horen is, ben ik bezig om de voedingssnoertjes van de ringkern naar de componenten af te schermen. Dit wordt mede ingegeven omdat de silverbullets niet afgeschermd zijn en de voedingssnoertjes noodzakelijkerwijs parallel lopen.

Groeten,

Henk

Geplaatst door Henk&audio:

De voeding gaat via een ringkern per component ......

De X-pre heeft toch geen ringkerntrafo maar een adapter? Hoe bevalt overigens dat netfilter van Maarten? (en is die makkelijk te bouwen, ik heb namelijk niet echt veel ervaringen met techniek.)

Mvrgr

John

Hallo John,

De X-pre heeft toch geen ringkerntrafo maar een adapter? Hoe bevalt overigens dat netfilter van Maarten? (en is die makkelijk te bouwen, ik heb namelijk niet echt veel ervaringen met techniek.)

Standaard heeft de X-pre net alles alle 'tonnetjes' een adapter. MF levert echter niet zo maar een X-PSU (die overigens niet meer geproduceerd wordt net als de overige componenten). Die PSU bestaat uit een ringkern trafo met 4 secundaire wikkelingen die 12V AC leveren. Vervang je standaard adapter door een stevige ringkern (circa 60 VA 12V) en je hebt een goede upgrade voor je tonnetjes.

De filter van Maarten is te bewonderen op zijn site http://www.platenspeler.com . Simpel te bouwen met goede resultaten (vind ik).

Groeten,

Henk

Geplaatst door Ome Henk:

Ik dacht dat jij die overmaatse oorkleppen nauwelijk gebruikte    confused.gif    ;)

Nou, en? confused.gif:rolleyes: Ik moet 'm toch ergens in kunnen prikken en een goedkoper (en beter) alternatief heb ik nog niet gevonden! ;) Voor de enkele keer d

Geplaatst door Henk&audio:

Hoewel geen spoortje brom te horen is, ben ik bezig om de voedingssnoertjes van de ringkern naar de componenten af te schermen. Dit wordt mede ingegeven omdat de silverbullets niet afgeschermd zijn en de voedingssnoertjes noodzakelijkerwijs parallel lopen.

Groeten,

Henk

Heb ik ook gedaan met wat krimpkous, microfoonkabel (2-aderig) en de juiste plugjes.

Werkt prima!!

Matthias.

Heb zojuist een ringkern trafo 2x6v 2,5A aangesloten op de Xcan. De druk op mijn oren is toegenomen. Gelukkig maar. Ik vond 't voor een koptelefoon veel te weinig laag.

blij!

Simon

Zou 't.

Ik vraag me af of je daar wat van merkt.

Ok de line regulation is stukken beter en de uitgangs impedantie is stukken lager. Maar 't blijft maar een 1 watter.

Volgende week krijg ik een 2x12v 2,5A.

We zullen zien, hoewel ik het parraleschakelen niet mijn voorkeur geniet bij trafos. Bij ongelijkheid van de wikkelingen krijg je een kleine kortsluit stroom die voor onodige warmte onwikkeling zorgt.

Groeten Simon

Nou ik heb nu toch wel een indruk van de xcan en x10d.

De xcan is geweldig. De koptelefoon gaat niet meer van mijn hoofd. Bij hele rustige muziek of puzes is er wat gerommel een golf beweging tussen de kanalen. Maar de muziek komt zo lekker op je af en is zelfs bij front242 niet vermoeiend.

Topper!!!

1 probleem ik wil 'm ook bij mijn bed. :D

De x10d is wat lastiger. (De x10 heb ik trouwens achter mijn voorversterker geplaatst.)

Er zijn heel veel details bij gekomen. Geweldig de verzameling kan weer helemaal afgedraaid worden. Er lijkt echter wel een hiss bij gekomen te zijn. Als ik hier een skoop zou hebben zou ik kijken hoeveel de buizen "ringen" (oscilleren). Verbazing wekkend dat ik meer detail hoor maar ook meer vervorming denk te horen. Misschien is 't de bron die in zicht is, ik weet 't niet.

Protection van massive attack komt veel beter over nu. Eerst leek 't een lo-fi cd maar nu is 't muziekaal en logisch (??).

Ik kan nu wel precies horen welk licht er aan of uit gezet wordt! Hier hoop ik nog van af te komen. Ik heb er nu een ringkern trafo voor liggen maar de tikken en ploffen blijven 't zelfde.

De xcan en de x10d zijn een welkome aan vulling.

In een jaar tijd heb ik veel veranderd aan mijn set. Ik herken 'm niet meer terug!! :D

Ik heb trouwens nog een leuk idee in mijn hoofd voor de x10d. Met 2 x10d is volgens mij een prima voorversterker te bouwen.

Een keuze schakelaar

gevolgd door een x10

dan een potmeter

weer gevolgd door een x10.

Klaar!! 350neuro voorde x10s en dan een potmeter en schakelaar. (ok er moeten nog wel extra kabels bij)

groeten Simon