Jump to content

Krell verslagen

FrankD
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Echt waar man! de lucht die daaruit kwam was te vergelijken met een flink hete fohn  :)

Groeten,

Bas

Koel! Dan kun je met die hete lucht ook gelijk je krimpkousen krimpen, scheelt weer stroom van de schilders-fohn :D

HAahahah beste Don,

Volgens mij zijn jou TAN's nog weleens heter geworden  :)

Tja eigenlijk horen zulke zware klasse versterkers geforceerd gekoeld te worden.

Mijn voormalige Krell KMA 200 blokken die dus de volle 200 watt in pure klasse A stonden, werden op de koelribben gloeiend heet. echt zo heet dat je echt je vinger verbrand. Daarom hadden ze een spcial koeltunnen systeem met twee enorme fans. (wel stille fans btw.)

En dat deed het hem. Alleen op het koelblok was het loeiheet, maar op de plek van de elco's was het handwarm.

Was een heel ingenieus systeem, waarbij de lucht werd aangezogen aan de boven-voorkant (waar de elco's zitten) en de eindtrorren zaten op een enorm doorboord koelblok, aan de bodem vast, waarbij een groot gat met luchtstroom naar ondere uitmonde. Echt waar man! de lucht die daaruit kwam was te vergelijken met een flink hete fohn  :)

Groeten,

Bas

JAAAA dat klopt wel zeer kortstondig ziijn ze wel eens heter geworden en dan was het weer eens vervangen van vele halfgeleiders

mad.gif

Maar na een kleine modificatie welke ik echt niet hoor is dit probleem verleden tijd.

Alleen na zeer lang en luid spelen worden ze nog wel heet maar geen 90 graden hoor.

Dat van die KRELL wat je omschrijft klinkt gewoon absurd maar wel spectaculair.

Ongetwijfeld is het een zeer goed ontwerp geweest anders hadden die dingen bij bosje,s gesneuveld maar ik denk dat je dat aan een fabrikant als krell wel kan overlaten een compromisloos geheel waar met alles is rekening gehouden en dus niet zoals een TAN 80 welke op een gegeven moment in het gehele apparaat heet wordt hetgeen grote slijtage van met name de elco,s tot gevolg zal hebben maar daar was de prijs ook naar je kan geen appels met peren vergelijken.

Neemt niet weg dat ik over de klank van de TAN 80 nog steeds zeer te spreken ben en ik niet alleen .

Toets maar eens in google de tan 77( de voorloper met VU meters) in en lees de recensies maar eens na.

Beste Don,

Ja de TAN 77 ziet er erg stoer uit. Maar de TA-NR-1 blijven nog steeds erg mooi ook. En zeker de nieuwe TA-N1 van 80 kg. die er gewoon precies uitziet als een krell mag er zijn!

Het is jammer dat die zo duur is, anders was hij een serieuze kandidaat.

Groeten,

Bas

Inderdaad te duur en geef de mensen eens ongelijk voor dat geld bijvoorbeeld geen krell te kopen.

Van die SONY is niets bekend en voor zover ik heb kunnen lezen stelt hij teleur .

Ik ben echter enorm benieuwd naar het technische verhaal achter deze monsters en de opbouw.

Heb jij enig idee waar ik dit kan vinden?

Beste Don,

Op de beurs in milaan speelde ze met deze monsters. En dat ze teleur stellen, kan ik me niet voorstellen. Die dingen zijn extreem evenwichtig, snel en gecontroleerd, en zijn gebouwd als een beest. Mensen die roepen dat ze teleurstellen kunnen gewoon niet hebben dat sony zulke mooie amps maakt!

Ik kan er ook weinig tot geen info over vinden. Het is ook sony's eigen schuld dat niemand ze kent. Ze doen geen moeite voor revieuws enzo in de geile duitese bladen. Hun eigen websites zeggen er niets over. tja......dan wordt het ook niets, hoe mooi de amps ook zijn. Wat de boer niet kent vreet hij niet :)

Groeten,

Bas

Lekker bakkie hoor ...

tan1sideon.jpg

Alleen misschien vreemd dat er maar zo weinig elco's in zitten. De meeste hoge eind merken zijn toch zo'n beetje overgestapt op heel veel kleintjes ? Wat jij Bas ?

Paul.

Beste Paul,

Ik heb de sony in het echt gezien, en geloof mij. De elco's zijn groter dan een blikje chocomel. De trafo btw. is groter dan mijn hoofd, en bijna net zo groot als Don's hoofd :) hahahaha.

Maarja dat de audiofielen er niets van willen weten, is alleen maar beter, want ooit worden ze dan voor weinig gedumpt :) en dan sla ik mijn slag, en zeg ik met grote trots dat ik een sony amp heb! :)

Groeten,

Bas

Ik heb net 45 graden op het koelblok gemeten met een PT100 element na lang spelen met veel laag en hoog volume :)

Een eitje is dus niet in de gebruikelijke 5 minuten klaar :D

Het apparaat iets hoger plaatsen is gunstig voor de koeling, die met sleuven in de bodem wordt bevorderd.

De 4004 die Bas heeft staan is trouwens al heel oud (12 jaar?), een mooi bewijs dat hij de warmte wel aan kan :)

Andr

Beste Frank,

De rustroom is niet opgeschroeft door een of andere sukkel!  :) en ik ben die sukkel zeker niet  :)

De 1,6 ampere rustroom staat zo aangegeven in de service manual!

Groeten,

Bas

Hoe warm word dat ding dan in rust?

En hoe bereken jij het klasse A vermogen?

Frank

Geplaatst door FrankD:

Hoe warm word dat ding dan in rust?

En hoe bereken jij het klasse A vermogen?

Frank

Beste Frank,

Volgens de wet van Ohm :)

I= V/R

P= VxI

Maar het kan ook sneller :)

P= V2/R (V tot de macht 2)

Ik zal volgende week dat temp op meten in idle rust.

Overigens Frank, Hoe hoog staan jou blokken in A?

Groeten,

Bas

Beste Paul,

Ik heb de sony in het echt gezien, en geloof mij. De elco's zijn groter dan een blikje chocomel. De trafo btw. is groter dan mijn hoofd, en bijna net zo groot als Don's hoofd  :) hahahaha.

Maarja dat de audiofielen er niets van willen weten, is alleen maar beter, want ooit worden ze dan voor weinig gedumpt  :) en dan sla ik mijn slag, en zeg ik met grote trots dat ik een sony amp heb!  :)

Groeten,

Bas

Wat is er mis met mijn edel gelaat Bassie?

Magere spijker dat je er bent damn.

Ik denk niet dat je de sony blokken snel zal tegenkomen daar ik niet vermoed dat sony deze versterkers in massa produceerd net als de tan r1 welke je ook maar erg weing tegen komt.

80 Kilo is me het gewicht wel en ik denk ook wel dat het apparaat geweldig klinkt maar ik denk niet dat het de zeer hoge prijs rechtvaardigd en dat zullen er veel denken en inderdaad al helemaal omdat er sony op staat

Beste Frank,

Volgens de wet van Ohm   :)

I= V/R

P= VxI

Maar het kan ook sneller   :)

P= V2/R (V tot de macht 2)

Ik zal volgende week dat temp op meten in idle rust.

Overigens Frank, Hoe hoog staan jou blokken in A?

Groeten,

Bas

Je kent dus de wet van Ohm! :)

Nu nog goed toepassen in de berekening ;)

hint: de rustroom in een klasse A instelling is gerelateerd aan de piekspanning over de belasting.

Dus je moet nog iets met wortel 2 doen in de berekening.

Mijn versterkers staan niet zover in klasse A.

Klasse AB met een te ruime instelling in klasse A veroorzaakt meer crossover vervorming dan een optimaal afgestelde klasse B trap. Het is namelijk niet de rusttroom die belangrijk is maar de Ube over de drivertorren. De gain variatie is namelijk het kleinst als de Ube spanning optimaal is.

Een klasse AB instelling met een te hoge rusttroom (lees te hoge Ube over de drivers) geeft een gain variatie over een breder gebied en daardoor meer crossover vervorming.

Frank

Geplaatst door FrankD:

Je kent dus de wet van Ohm!   :)

Nu nog goed toepassen in de berekening   ;)

hint: de rustroom in een klasse A instelling is gerelateerd aan de piekspanning over de belasting.

Dus je moet nog iets met wortel 2 doen in de berekening.

Mijn versterkers staan niet zover in klasse A.

Klasse AB met een te ruime instelling in klasse A veroorzaakt meer crossover vervorming dan een optimaal afgestelde klasse B trap. Het is namelijk niet de rusttroom die belangrijk is maar de Ube over de drivertorren. De gain variatie is namelijk het kleinst als de Ube spanning optimaal is.

Een klasse AB instelling met een te hoge rusttroom (lees te hoge Ube over de drivers) geeft een gain variatie over een breder gebied en daardoor meer crossover vervorming.

Frank

Beste Frank,

Ik bereken de piek spanning aan de belasing anders.

Berekening Vre: Vre = Vcc/10

Berekenin Vceq: Vceq = Vcc - Vre

En dan nu de berekening Vce piek:

Vce peik = Vceq - Vce sat

Betreft rustroom instelling, vslt me op dat er steeds een bepaalde plaats is tussen sep en Ic die ideaal is. Ga je ver richting spere dan hou je bijna alleen nog maar het halve signaal over, en krijg je heftige x-over vervorming. Ga je te ver richting de verzadiging kant, dan krijg je ruigere x-over vervorming wanneer je boven het klasse a gebied komt.

Groeten,

Bas

Bas, toch.

1.6 Ampere rusttroom is tevens de hoogst mogelijke stroom uit de versterker in de klasse A instelling in 8 Ohm levert dat 12,8 Vpiek op over die belasting. U=I*R

Dat word dan 12.8/1.414 = 9Veff

Dat geeft dan (9*9)/8 = 10.2 Watt.

Zie, de wet van ohm is heel simpel.

Vergeet die andere rare formules.

Frank

Beste Frank,

hahaha. Ik merk ooks teeds vaker dat alles veel simpeler kan met alleen de wet van ohm, maar de andere formules zijn zoals ik dat heb geleerd met natuurkunde, en uit de electronica boeken.

OVerigens had ik het niet over het geleverde klasse A vermogen, maar over het klasse A vermogen dat in warmte wordt gedisipeerd, dus zonder load. Dan telt alleen nog maar de weerstand van de schakeling.

Groeten,

Bas

Geplaatst door FrankD:

Bas, toch.

1.6 Ampere rusttroom is tevens de hoogst mogelijke stroom uit de versterker in de klasse A instelling in 8 Ohm levert dat 12,8 Vpiek op over die belasting. U=I*R

Dat word dan 12.8/1.414 = 9Veff

Dat geeft dan (9*9)/8 = 10.2 Watt.

Zie, de wet van ohm is heel simpel.

Vergeet die andere rare formules.

Frank

Beste Frank,

Hoe verklaar je dit dan. Dit zijn metingen uit de stereophile van de parasound JC-1 monoblok.

As the output is taken from the common point between each pair of complementary transistors, this voltage is equivalent to a standing output-stage bias current of 1.35A, which in turn implies that, into 8 ohms, the JC 1 operates in class-A up to 29W. This is slightly higher than the specified 25W, but the difference will be inconsequential.

Als ik dus jou berekeningen toepas, kom ik op het volgende uit.

1,35*8=10,8 piek. (U=I*R) :)

10,8/1.414=8 volt.

(8*8)/8= 8 watt aan 8 ohm :(

Dus ik denk dat we allebij ergens wat fout denken.

Ik ben benieuwd naar jou verklaring :)

Groeten,

Bas

Oei, oei,

1,35*8=10,8 piek. (U=I*R)

10,8/1.414=8 volt.

(8*8)/8= 8 watt aan 8 ohm  

Je komt wel op die 29 Watt als je

2 * 1,35*8=21,6 piek. (U=I*R)

21,6/1.414=15.27 volt.

(15.27^2)/8= 29.2 watt aan 8 ohm

D1e 2 is natuurlijk wel noodzakelijk bij een complementaire klasse A eindtrap.

foutje,

Frank