Jump to content

CD-speler test 12 april 2003; resultaten & verslagen

John Picoso
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door nando:

John Picoso,

Was een van die cd's die je had uitgekozen niet een hdcd? Dan had dat ook nog een mogelijk voordeel voor de HK kunnen opleveren, of vind ik het wiel nu voor een 2e keer uit?

nando

Hoi Nando,

Ja, de CD van Madeleine Peyroux is een HDCD, maar dat was die 'mislukte' tweede sessie, waar niemand iets mee kon. Maar bij de eerste sessie zaten dus geen HDCD's.

Wat jou MF betreft, dat ding stinkt inderdaad. Wat een teri... stank. Inderdaad, naar teer dus. Alsof er ergens een elcootje staat te lekken. Maar dat zou te zien moeten zijn en je hebt er naar gekeken en niets kunnen vinden. Is het dan een typisch MF geurtje? Ik hoop voor je dat de andere componenten bij je thuis er geen last van hebben.

Ik ben het er ook helemaal mee eens.

Als ik zelf speel, voel ik de druk van de blazers in mijn rug. De tik van de kick tegen mijn scheenbeen. En de aanslag van mijn eigen bass door merg en bot. Ja dit is onaudiofiel, voordegene die het nog niet begrijpen. Dit is muziek! Dit is de interactie tussen de muzikanten. Dit is de manier hoe de drummer mij kan opfokken en inspereren met zijn groovende kick. Mijn basnoten zijn de inspiratie, voor de toetsensit, en ga zo maar door. Zelfs de Steynway waar ik les op kreeg, voel je door merg en bot. Muziek is niet alleen horen, en het ervaren van een overgedetaileerde synthetisch klankvenster. Muziek is ook voelen en beleven. Dat laatste is misntens zo belangrijk. Echter dat laatste is ook eenz eer kostbare zaak, om thuis te realizeren.

Andre komt dichter in de buurt dan veel sets, maar ook zijn set produceerd maar een schijntje van de druk, die wensbaar is.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Ik ben het er ook helemaal mee eens.

Als ik zelf speel, voel ik de druk van de blazers in mijn rug. De tik van de kick tegen mijn scheenbeen. En de aanslag van mijn eigen bass door merg en bot. Ja dit is onaudiofiel, voordegene die het nog niet begrijpen. Dit is muziek! Dit is de interactie tussen de muzikanten. Dit is de manier hoe de drummer mij kan opfokken en inspereren met zijn groovende kick. Mijn basnoten zijn de inspiratie, voor de toetsensit, en ga zo maar door. Zelfs de Steynway waar ik les op kreeg, voel je door merg en bot. Muziek is niet alleen horen, en het ervaren van een overgedetaileerde synthetisch klankvenster. Muziek is ook voelen en beleven. Dat laatste is misntens zo belangrijk. Echter dat laatste is ook eenz eer kostbare zaak, om thuis te realizeren.

Groeten,

Bas

volgens mij zie je dit allemaal verkeerd bas .

als jij thuis net zoveel druk wil als op het podium ,dan klinkt het nergens naar.

ik vind trouwens toch dat elektronisch versterkte muziek geen goede referentie is voor je set .

als jij tussen de muziekanten zit heb je veel meer drive ,en voel je veel meer druk dan degene die in de zaal zit .

en het gaat erom dat je thuis net zo,n geluid hebt als wat je hoort in de zaal .

als ik bij een orgelconcert tussen de 32 en de 16 voet pijpen in het orgel ga staan ,heb ik ook druk in het laag ,en nog gigantisch voelbaar ook.

maar als ik in de kerk zit dan wordt het dun en transparant .

en zo wil ik het ook in mijn huiskamer .

dus ,beleef de muziek thuis net zo als in de zaal ,en je hebt een topset .

ook zonder druk in het laag.

;)

Beste Eric,

De druk op het podium is jusit minder, dan de druk in de zaal, neem dat van mij aan. Wij op het podium moeten het doen met beroerde stage monitors, en andere shit. Voornamlijk hoor ik de directe onversterkte kick van de drummer, en mijn basgeluid van mijn eigen set. In de zaal (waar dus het publieks taat) is de druk veel groter. Op het podium horen we daar weinig van, daar we achter het pa staan.

En waarom is pop muziek geen referentie? is dat geen muziek dan? Voor mensen die meer naar pop luisteren dan naar klassiek, is het dus wel een referentie.

Wie een minimoog, een fender precision jazz bass, of roland D50 goed kent, kan daarmee utistekend zijn set beoordelen. Al dan electronisc, het zijn toch instrumenten.

Ik lusiter zowel klassiek en pop, en een echt goede set moet beide goed weer kunnen geven.

De druk die ik thuis wil mnoet natuurlijk wel in verhouding zijn tot de ruimte. Je kant huis hetzelfde eravern, zonder dat het letterlijk hetzelfde is. Dus aangepaste druk aan de ruimte.

Groeten,

Bas

Sorry Erik, ik weet niet of jij in de Doelen ook de live sessies hebt bijgewoond, maar daar was toch echt sprake van behoorlijke druk, ik zag bij elk basinstrument een microfoon en ik zat recht onder de speakers die boven het podium hingen.

Toch was de druk niet mis te verstaan voelbaar, ze hadden naar mijn idee een mooie balans gevonden tussen akoestisch en versterkt, zoals Frits ook heeft uitgelegd :)

Loop op je op het Binnenwegplein en passeer je zo'n clubje Afrikanen met trommels en percussie, dan is de (onversterkte!) druk ook niet van de lucht :) :)

Andr

Beste Eric,

En waarom is pop muziek geen referentie? is dat geen muziek dan? Voor mensen die meer naar pop luisteren dan naar klassiek, is het dus wel een referentie.

Wie een minimoog, een fender precision jazz bass, of roland D50 goed kent, kan daarmee utistekend zijn set beoordelen. Al dan electronisc, het zijn toch instrumenten.

Ik lusiter zowel klassiek en pop, en een echt goede set moet beide goed weer kunnen geven.

De druk die ik thuis wil mnoet natuurlijk wel in verhouding zijn tot de ruimte. Je kant huis hetzelfde eravern, zonder dat het letterlijk hetzelfde is. Dus aangepaste druk aan de ruimte.

Groeten,

Bas

of popmuziek muziek is laat ik even in het midden

;)

maar wat ik me altijd afvraag is , hoe veel druk in het laag is goed ,en aan de hand waarvan refereer je dat dan .

omdat bij elektronisch versterkte muziek er geen constante is .

iedere band klinkt weer anders .

iedere baasgitaar klinkt weer anders .

alle PA installaties klinken weer anders .

en dan hebben we het nog niet over de verschillende ruimtes en opname tecnieken .

dus moet je een constante natuurlijke aan een plaats gebonden onversterkte laagproducerend muziekinstrument hebben om te kunnen zeggen : wat is nou echt laag .

je mag drie keer raden welk instrument ik bedoel ;)

Beste Eric,

Waag het niet te zeggen dat pop muziek geen muziek is :) dat zou ik erg bekrompen van je vinden.

Orgel is voor jou eenr referentie qua laag. Een lage a van een vleugel is ook een referentie.

Even de kut bandjes buiten beschouwing gelaten. Elke echt goede band, met goed PA set heeft zo goed als dezelfde impact in het laag. Elke pro bassist heeft behoorlijke drive en druk in zijn sound.

En los van dit. Je hebt gelijk dat elke opname filosofie anders. Dat is het leuke (en soms niet leuke) van pop muziek. De engneer en band bepaald de eigen sound. De set dient het zo weer te geven als bedoeld is door de engineers en producers.

Voor Orgels geld hetzelfde. Kan ook op 100 verschillende manieren opgenomen worden. Dus een orgel opname is ook een variable.

Groeten,

Bas

Beste Eric,

Waag het niet te zeggen dat pop muziek geen muziek is  :) dat zou ik erg bekrompen van je vinden.

Orgel is voor jou eenr referentie qua laag. Een lage a van een vleugel is ook een referentie.

Even de kut bandjes buiten beschouwing gelaten. Elke echt goede band, met goed PA set heeft zo goed als dezelfde impact in het laag. Elke pro bassist heeft behoorlijke drive en druk in zijn sound.

En los van dit. Je hebt gelijk dat elke opname filosofie anders. Dat is het leuke (en soms niet leuke) van pop muziek. De engneer en band bepaald de eigen sound. De set dient het zo weer te geven als bedoeld is door de engineers en producers.

Voor Orgels geld hetzelfde. Kan ook op 100 verschillende manieren opgenomen worden. Dus een orgel opname is ook een variable.

Groeten,

Bas

OK ,je hebt gelijk .

maar met orgelopnames is het aantal variabelen toch heel wat minder .

en dat geld natuurlijk ook voor een symphonie orkest .

of popmuziek muziek is ??

als het op de cd staat niet .

dan is het een mix van monotoontjes die elk hun eigen plaatsje in het geluidsbeeld hebben gekregen .

bedriegerei dus .

als het live gespeeld wordt wel .

dan is het net zo goed als bij klassiek een samenwerking van topmuziekanten .

Bas, Andre en andere "druk freaks",

vergeet niet dat je bij een band vaak een geluidsdruk van 110 dB om je oren krijgt.

Zelfs dat straatbandje maakt zoveel lawaai dat je elkaar vaak al niet meer kunt verstaan, en ligt dus boven de 90 dB.

Thuis kom ik niet boven de 85 dB.

Ook is de dynamiek van een livebas of drum veel groter dan er op een CD wordt geperst.

Deze zouden een dynamiek van ca 110 dB moeten kunnen weergeven. In de praktijk kom ik niet veel verder dan 30 a 40 dB. Dit heeft volgens mij ook allemaal veel met druk te maken.

Als je dit vervolgens toch uit een luidspreker wil persen, moet er dus ergens extra geluid vandaan gehaald worden. Dit zijn dan meestal resonaties.

Ik ben benieuwd wat jouw luisterplek voor bijzondere eigenschappen had Hans, want ik vond dat het laag van de JK en de NS juist veel met elkaar gemeen had en dat de HK op een bepaalde manier iets weg liet, zoals hij ook heel duidelijk met 'ruimte' doet.

Overigens heeft dit ook te maken met de speakers en de soort controle die de JK versterkers hierop hebben, want zoals ik al eerder meldde, ontbreekt de druk in het laag in de set van Picoso, ongeacht welke cdspeler speelde.

Jij vindt dat juist mooi, dus dat deel van het laag zal hetgeen geweest zijn waar je op lette, de vrije plaatsing en de kracht achter het laag vind ik echter net zo belangrijk.

De NS en de JK konden als enige het laag goed plaatsen, terwijl de anderen incl. de HK er een 'grote bal' van maakten.

Mijn luisterplek was volgens mij best goed, al zat ik wel bij een muur, maar niet er tegenaan.

Volgens mij heeft Puur (op de grond zittend) het laag het best kunnen horen, evenals Erik die in de hotspot zat.

Andr

Beste Hans,

Maar het gekke is juist bij de beste fulrange sets/amp combi's dat al draai je midden in de nacht fluisterzacht. laten we zeggen 30 dB qua geluiddsdruk. Dat je dan nog steeds gevoel van power en drive en druk hebt, zonder dat het he heel luid moet. Dit hoor je alleen maar terug bij de beste amp/weergever combi's. En dat vind ik jusit de grote verdienste van dergelijke Krell achtige amp. (niet per se die van Andre, er zijn meerdere type krells die echt anders klinken) dat je jusit zo heerlijk zacht kan draaien, met nog steeds die geweldige drive en laag dreiging :).

En nee geen monotoon gezoem, maar attack. push. Ik weet niet hoe ik het op papier kan uitleggen. Zo,n mooie losse tik (druk) van een kcikdrum, en de bassist helemaal los, maar ok met druk (tik :)). Los van alle amps en weergevers, heeft de ruimte hiermee nog veel meer te maken.

Eric,

Ik deel je mening van studio opnames. Hoewel ik soms het gladde wel weer waardeerd. Ga ik ook meestal voor de live opnames. en dat maakt DVD video zo leuk. Dt er veel meer live opnames komen, die je nu ook nog eens kunt zien.

Groeten,

Bas

De kunst is om naast het kunnen voelen het hoorbare laag transparant te krijgen

Dit is het moeilijkste wat er is, vandaar dat veel speakerbouwers hun speakers de beperking op leggen om af te vallen bij pak 'm beet 30/40 hz.

In eerste instantie denk je wat is er nou makkelijker dan diep laag te produceren, hup, gewoon een grote kast en grote units. Maar om dat diepe laag niet uit te laten monden in ondoorzichtig gemodder komen er schijnbaar andere dingen bij kijken, die zonder een dikke portemonnee niet zomaar op te lossen zijn. :rolleyes:

Beste Henno.

Dat ben ik helemaal met je eens. Laag is per definitie ontzettend moeilijk goed te krijgen. HEt begint al met de akoesitiek, die blijkbaar altijd vijand is van het laag.

Echt gooed laag recht tot 20 Hz. is een erg dure, ingewikkelde en kostbare zaak. Toch zijn er ontwerpers die ering geslaagd zijn, maar daar betaal je dan ook de prijs voor.

Een uitonderlijk fanatieke ontwerper, waarvan elke door hem geproduceerde weergever begint bij 20 Hz recht binnen 2 dB.

is natuurlijk de enige echte..........Arnie nudel :) :) :) :) :) :)

Maar wat niemand ooit van ze heeft verwacht, hebben de heren bouwers en Wilkonson het ook voor elkaar gekregen met het immens grote Matrix 800 systeem.

Groeten,

Bas

Bas

Ik meen me te herinneren dat jij verteld hebt gehoorbescherming te dragen als je een concert geeft. Als het dan in de zaal nog zoveel erger is.... Wellicht zouden jullie aangeklaagd moeten worden voor het toebrengen van lichamelijk letsel. :D. Even zonder dollen: ik heb al van verschillende mensen te horen gekregen dat ze dagen met fluitende oren gelopen hebben nadat ze bij een live-concert geweest zijn.

Bij de laatste Doelenshow heb ik een deel van een concert bijgewoond, verzorgd door een kwartet (Sax, bas, drums en piano). Die bassist stond geweldig zijn best te doen op zijn versterkte contrabas, maar veel meer dan een ongedefinieerde laagbrei kwam er niet uit. Ach, en Jimmy Haslip een paar jaar geleden... Geweldige bassist maar zo vet en luid. Ik moet er niet aan denken dat zo in de huiskamer te horen (en mijn buren ook niet), afgezien van het gegeven dat ik het gewoon ook niet mooi vind.

Popmuziek is natuurlijk ook (soms verrekt goede) muziek, maar voor de beoordeling van de natuurgetrouwheid van een set vind ik het minder geschikt, met name door de introductie van allelei extra variabelen.

"

Wat jou MF betreft, dat ding stinkt inderdaad. Wat een teri... stank. Inderdaad, naar teer dus. Alsof er ergens een elcootje staat te lekken. Maar dat zou te zien moeten zijn en je hebt er naar gekeken en niets kunnen vinden. Is het dan een typisch MF geurtje? Ik hoop voor je dat de andere componenten bij je thuis er geen last van hebben.

"

Ik ben met de cd speler terug geweest naar de Groef in Groningen en ze hebben 'm uit elkaar gehaald maar ze konden toen neits zien (heb zelf ook meegekeken) en stinken deed die toen ook niet. Pas na een uur of wat (liefst in de zon) is de stank het ergste. Mijn vader (electrotechnisch monteur) heeft het ook al eens geroken bij mij en hij vond het niet de stank van een elco maar meer op lijm lijken.

Bij de Groef hebben ze me nog extra garantie gegeven nadat ze het "probleem" niet konden vinden.

nando

Hier komen een paar foto's van de luisterdag. Je kan er meer vinden op mijn website:

nando's pagina

Op deze tafel staat heel erg veel geld aan apparatuur.

tafel%20op%20de%20gang%2003%20klein.jpg

Voorste stapel van boven naar beneden: Northstar loopwerk, Northstar d/a convertor, gemodde Teac, Fostex CR300 CD-recorder.

tafel%20op%20de%20gang%2002%20klein.jpg

Dit is de middelste stapel van boven naar beneden: JK loopwerk, JK d/a convertor, JK voorversterker, HK (met mooi parelmoer verfje)

Speedy Andre speelde vals met dure netkabels en master base :D

north%20star%20met%20master%20base%2001%20klein.jpg