Jump to content

CD-speler test 12 april 2003; resultaten & verslagen

John Picoso
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Paul Jenner:

Nog effe antwoord op mijn laatste vraag ?

De beluisterde Ultimate DA-converter van JK is gebouwd in 1996 en gebruikt in het geheel geen upsampling.

"De eigenlijke DA converter bestaat uit twee 20 bits DA converters. Deze reconstrueren het originele signaal zeer nauwkeurig. Van elke converter worden de 2 Most Significant Bits (MSB) optimaal ingesteld, zodat nuldoorgangsvervorming wordt ge

Geplaatst door John Picoso:

De beluisterde Ultimate DA-converter van JK is gebouwd in 1996 en gebruikt in het geheel geen upsampling.

Ik meende me al te herinneren dat dat ding anders werkte ...

Ook de opvolger gebruikt geen upsampling, maar 'rekent' wel met 96 kHz / 24 bit converters, zoals de inmiddels geupgrade 65-DA-converter dat ook doet en de laatst ontwikkelde Reference DA-converter ook.

Dat snap ik niet. Om van 44.1 naar 96 te komen zal er toch oversampled moeten worden ?

Het niet-gehele veelvoud doet al vermoeden dat er hier sprake is van die vermadelijde variant van oversampling, genaamd upsampling ? ;)

Paul.

Geplaatst door Paul Jenner:

Dat snap ik niet. Om van 44.1 naar 96 te komen zal er toch oversampled moeten worden ?

Het niet-gehele veelvoud doet al vermoeden dat er hier sprake is van die vermadelijde variant van oversampling, genaamd upsampling ?   ;)

Paul.

Het zou best kunnen; het fijne weet ik er ook niet van. Wel dat -naar mijn mening- de upgraded DACs van JK een flink stuk beter klinken dan de vorige generatie.

Ik heb met verbazing de laatste 4 pagina's gelezen.

Zoals jullie waarschijnlijk al gemerkt hebben heb ik deze week erg weinig tijd. Hierdoor kan ik moeilijk actief deelnemen aan deze discussie.

Mijn verbazing betreft het gediscusier over het laag.

Ik ben het er mee eens dat een goed laag strak en droog moet klinken, een bassdrum moet ook een echte klap geven. Wat hier echter vaak achteraan komt is het uitresoneren van de luidsprekers.

Dit geeft een bepaalde druk ik het laag, maar is absoluut niet in overeenstemming met een natuurlijke geluid.

Het meest natuurlijke laag heb ik met de standaard autoradio in mijn Focus. Hier hoor ik klappen en laag zoals het ook live klinkt. Je hoort echter ook heel goed dat de meeste platen van een verschrikkelijk slecht laag zijn voorzien.

Iedereen denkt nu: he hij is gek geworden. Maar als je dagelijks minmaal 1,5 uur naar zo'n radio luistert ga je er aan wennen. Je hoort dus dwars door alle ellende (het klinkt natuurlijk verre van optimaal) hoe laag kan klinken.

Je hoort hier alle bassloops, bassdrums, en laag tot ver onder de 50 Hz. Zodanig dat de hele binnenbekleding trilt.

Waarschijnlijk klinkt het zo omdat je niet verder dan 50 cm van de luidsprekers zit (voor en achter in de deur).

Wat ik op veel high end sets mis is dit strakke puncherige laag. Meestal rommelt het maar wat heen.

En als er in het laag de verschillende instrumenten (bas, bassdrum, orgel) niet uit elkaar te houden zijn is er wat mij betreft slecht laag.

M.b.t. de set van Picoso en de Cd-spelers:

ik zat dus in een hoek waar ik de focusering en plaatsing moeilijk kon horen. het laag kon ik echter heel goed horen. Mijn mening is en blijft dat de HK en JK het meest natuurlijke gedetaileerde laag lieten horen. Hierna kwamen in volgorde, de NS, Teac en MF.

M.b.t. de het upsampelverhaal schijnt er in de NS een speciaal algoritme gebruikt te worden wat de upsampling niet alleen maar opvoert, maar vooral de opdeling anders maakt. Er wordt b.v. met 5 vermenigvuldigd en door 3 gedeeld. Hierdoor is het spectrum minder regelmatig verdeeld. Dit heeft blijkbaar gehoortechnisch voordelen.

Ik weet dat de NS de beste speler is in dit rijtje. Voor mij echter met de opstelling, luisterplaats en JK set kwam het iets anders uit.

Ik vond trouwens de verschillen best groot. De piano met stem b.v. gaf een heel groot verschil op de ene, of andere speler. Dit liep uiteen van een gesloten brei (MF en Teac), tot een open en karaktervol geluid (HK en JK (NS in iets minder mate)).

Het meest jammer vindt ik echter dat Picoso nauwelijks de test heeft kunnen meemaken. De tijd was echt veel te kort, Picoso heeft hoofzakelijk als gastheer en platendraaiert gefungeerd.

Hij was echter diegene die de verstandigste woorden had kunnen schrijven. Hij kent de set en ruimte immers het best...........

:)

Geplaatst door Hans van Liempd:

Het meest natuurlijke laag heb ik met de standaard autoradio in mijn Focus. Hier hoor ik klappen en laag zoals het ook live klinkt. Je hoort echter ook heel goed dat de meeste platen van een verschrikkelijk slecht laag zijn voorzien.

Iedereen denkt nu: he hij is gek geworden.

:)

Nee hoor, Hans. Je bent zelfs aan de late kant. Audiopaul heeft toch al 17 dagen geleden ontdekt dat Bbbbbbb....... (nou ja, je weet wel) gewoon het beste is.

:D

Ik hoop dat Picoso nog eens als een audiofiel :D alle luisterposities wil vergelijken, zodat hij misschien uitsluitsel kan geven over de ervaringen die hier geschetst zijn.

Er is nu zoveel verwarring ontstaan, dat een goede conclusie niet getrokken kan worden.

Helaas staat alleen de JK combo er nog, maar volgens het panel is deze zo goed, dat je hem best als basis kunt gebruiken :)

Waarom vond ik bijv. blind de Northstar in alle opzichten de mooiste en anderen niet?

Hans was niet voor niets zo verbaasd over zijn eigen conclusie, want eerdere luisterervaringen wezen op topprestaties van de Northstar en dan met name met de Array amps in verschillende setups, amps die Hans door en door kent.

Overigens speel ik inmiddels met alw

Geplaatst door John Picoso:

...

"De DA converters worden van hun informatie voorzien door een digitaal filter met 8-voudige oversampling."

Vermits upsampling = oversampling ...

john, wat vindt jij van het feit dat de harman kardon zo goed presteert?

of iemand anders? :D

het is een totaal niet dure speler die je makkelijk voor 200 euro kan vinden 2ehands.

kan zo'n cdspeler dan toch de jk reference of ns verslaan??

het schijnt

game

Geplaatst door jopie:

NEE HE;;;;; WEEEEEEEEER EEN ANDER NETSNOER.

ALLES WEER BETER,, STEMMEN NOG ECHTER>  WOEHAAAAAAAAAAAAAAAAA,  SNIF, WOEHAAAAAAAA SNIF.

:(    :(    :(

Sorry als ik je ontroerd heb Jopie, maar ik blijf lekker door gaan met van alles testen :)

Ik wil nl. w

Vergis ik mij nu of ben ik de enige die van mening is dat dit onderwerp is overgegaan in een welles-nietes spelletje tussen Erik en Andre? Beste apparateneigenaren, zolang jullie zelf het idee hebben de beste speler in huis te hebben maakt het toch allemaal niets uit? 99% van de tijd draai je de muziek voor jezelf, thuis, in je eigen omgeving. Wat interesseert het jullie dat het een keertje ergens anders minder klinkt.Als je maar tevreden bent. Dit doet me een beetje denken aan zo'n opmerking van een Bond dame in een of andere film: Boys with toys. Geef gewoon toe dat er verschillen zijn en maak er niet zo'n discussie van. Geniet van het geld dat je uitgegeven hebt. mad.gif

Beste,

Om de knupeel nog maar even harder in eht honden hok te gooien :) Ik heb deze week in de avonduren een Harman Kardon HD750 HDCd speler gemodificeerd, ens tandaard al klonk deze cd speler echt heel erg goed. Sterker nog, veel beter dan een veel duurdere spelers die ik onder het mes heb gehad.

Er zitten standaar al hele goede dacs in van burr Brown. De speler is best wel behoordlijk gemodificeerd. Opamps vervangen, DC elco's vervangen voor papier/oli. Wat inwendige voedingsspanning ontstoring, en met name in de 5 volt baan. Blackgates voor analoog en digitaal. en nog wat andere dingen. Nu speelt de HD750 echt als een ware highend speler, en zeker het laag is zeer indrukwekken nu. Zit er serieus aant e denkenz elf zo'n speler te kopen, en nog extremer te modifceren, met een nieuwe externe voeding, apart voor analoog en digitaal. Die wil ik dan zeker wel eens naast de Northstar zetten.

Groeten,

Bas

Ok, iedereen moet maar aan de Herman Karton, dit kan geen toeval zijn Bas :) :)

Jouw upgrades zullen het ding zeker nog wat mooier maken, maar het houdt een keer op (bij de dac) :)

Erik kan ze op bestelling in elke gewenste kleur (special paint) spuiten en we maken er een collectors-item van cool.gif

Kom maar op met die vergelijking, de standaard HK klinkt duidelijk anders dan de NS, misschien dat die van Erik met een ander netsnoer nog wat mooier wordt, Erik heeft een 230V euro ingang erop gemaakt.

Andr