Jump to content

CD-speler test 12 april 2003; resultaten & verslagen

John Picoso
 Share

Recommended Posts

Beste Andre,

Is dus wel toeval. Maar het type wat ik gemod, heb is een totaal andere speler dan die van Eric. Het is de HD750 HDCD. En als je me niet geloofd, ik maak pics van elke mod, ik stuur ze je wel op als ik thuis ben.

Dit is overigens niet de eerste HK die ik heb ehad op de zaak. We krijgen zoveel spelers binnen, dus ja er zit ook HK tussen.

tuurlijk heeft deze een mindere voeding, en mindere uitgangstage, als jou NS. Alle waar naar zijn geld. Maar als ik de HK 750 HDCD extreem mod, dan is zowel de voeding, als de uitgangstage, als de clock beter dan die vand e NS, daar kun je van opaan, daar ik altijd voor extreem ga.

Het ietwas rommelige laag van de HK 750 HDCD erken ik, maar dat was opgelost door de 74HCU04 hexfet inverter chipt te ontstoren, met een eigen gemaakt RCL netwerkje, en het geven van een aparte buffer. Wat deze chip voor storing op de voedingslijng af, is niet normaal, en vehoogd ook de interne jitter.

Maar ik ga de uitdaging aan Andre. Ik bene r namelijk van overtuigd, dat ik een simpele consumenten cd speler kan laten presteren boven een exemplaar in de prijsklasse van bijv. de NS. Is me met de M-audio ook al gelukt, daar deze zwaar gemod, menig dac helemaal zoek speelt.

Groeten,

Bas

Geplaatst door paul demo:

Vergis ik mij nu of ben ik de enige die van mening is dat dit onderwerp is overgegaan in een welles-nietes spelletje tussen Erik en Andre?

Naar verhouding vind ik het tot nu toe eigenlijk wel meevallen..

;)

Nu weet ik het echt zeker. :)

Zelfs Sebastiaan is zeer te spreken over HK, dus nu moet ik gewoon aan de Harman Kardon.

Het is trouwens wel lachen dat die HK gewoon de meeste spelers het bos instuurt. :)

Ik ben nu weg, ik ga even op Marktplaats kijken voor een tweedehandsje. :D

Edwin

Geplaatst door Ome Henk:

Vind jij...     :rolleyes:

Zeg Henk, jij hebt de Northstar inmiddels toch bij Ruud gehoord?

Kan hij tippen aan het zwarte goud, aangezien ik las dat zijn draaitafel de Northstar alleen nog met een beter element zou kunnen passeren?

Als een vinyl-aanhanger dat zegt, dan moet hij wel h

Beste Edwin,

Ik ken alleen maar de HK750, en een ouder model. Dat wil niet zeggen dat alle HK's goed zijn. WEl heeft HK de zaken betreft DAc, en natuurlijk de mogelijkheid om HD-cd's af te spelen goed voor elkaar. De voeding en uitgangstage laten wat te wensen over, maar het ontwerp is gewoon erg goed. Na slimme mod's is er echt een klasse speler van te maken.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Edwin Snoek:

Nu weet ik het echt zeker.  :)

Zelfs Sebastiaan is zeer te spreken over HK, dus nu moet ik gewoon aan de Harman Kardon.

Het is trouwens wel lachen dat die HK gewoon de meeste spelers het bos instuurt.  :)

Ik ben nu weg, ik ga even op Marktplaats kijken voor een tweedehandsje.  :D

Edwin

Even zonder gekheid

Ik heb het niet zo op DBTs

Dit komt omdat een DBT zoveel verwarring veroorzaakt, dat ik na een zeer korte tijd niet meer in staat ben om te zeggen welke apparaat ik nou het beste vind klinken. Daar moet ik echt op m'n gemak, en het liefst alleen thuis voor gaan zitten.

Als ik bij iemand anders thuis naar een "vreemde" set ga luisteren, dan moet ik eerst de set een paar uur lang horen, en dan begin ik mij langzaam een referentiebeeld te vormen. En weet dan ook een klein beetje hoe de totale set zich zal ontvouwen bij verschillende CDs.

Bij mij thuis op mijn set kan ik alle kwaliteits verschillen goed beoordelen omdat ik de set door en door ken. Hier is dan ook helemaal mijn persoonlijke referentie op afgesteld. Luister ik dan bij een ander dan ben je die referentie tijdelijk voor een groot gedeelte kwijt en moet je eerst een langere tijd luisteren om het "nieuwe geluid" eigen te maken.

Dit is ook

Geplaatst door Ome Henk:

Dat vind Ruud, maar ik niet    :rolleyes:

Onbewust zit ik soms met de muziek mee te tikken o.i.d. en je hoeft NIET te vragen wanneer dat is    cool.gif

Oh, ik dacht dat die tikken ergens anders vandaan kwamen :D:D:o

Andr

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Vind ik, en vele studio,s en andere audiofiele klanten van mij.

Groeten,

Bas

Onder andere ikke (nee geen klant van Bas) Bij de weg Bas, welke uitgangstrafo's heb je er nou ingezet?

Eigenlijk klinkt die M-Audio zonder mods al erg goed.

;)

Beste Peter,

Sorry, dat ik je nooit heb terug gemaild. Ik kreeg het opeens zo druk, ik was het helemaal vergeten. Gebruik hem met Lundal trafo's. Maar ik vind hem toch fraaier klinken met uitgansstage, en zonder trafo's.

Alleen de voeding heb ik helemaal opnieuw opgebouwd in een aparte kast. Digitaal en analoog apart. En hebz elfs de 74HCU04 chip apart gebufferd, omdat deze veel rotzooi op de 5v. banen gooide. Opamps vervangen voor OPA627's. En nog meer kleinere dinetjes. Heb in het beging net als jij de directe uitgan van de AKM dac gepakt via de Lubdal trafo's. Maar ik msite dan toch iets aan laagdruk en kick, die ik nu met de overkill voeding wel heb. Overigens raad ik je aan, als je hem direct uitstuurt via trafo's toch een dc condensator te gebruikten. (papier/oli dan). De Lundal's houden als trafo eigen antuurlijk wel DC tegen, maar deze DC demagnetizeerd de trafo, en maakt hem a-linear. kwam ik achter. De de AKM dac lekt best wel wat DC.

Groeten,

Bas

Bedankt Bas,

Inderdaad extra ontkoppeling in de vorm van 200nF SMD C's op de 5V is geen overbodige luze.

Omdat ik geen op-amps meer gebruik heb ik geen aparte + en -15V meer nodig. Heb er dus nog geen aparte externe voeding voor gemaakt.

Ben nog bezig met een betere X-TAL PLL achter de receiver maar heb helaas te weinig tijd daarvoor.

Ik heb de trafo's via een weerstands vezwakker aangesloten om het niveau wat terug te schroeven en de DAC uitgang minder te belasten. En ja natuurlijk een 47uF PP condensator aan de uitgang van de chip! Afgezien van DC op de uitgang gaan je trafo's anders aardig de mist in bij in en uitschakelen. Tip: De muting zit nu via een kortsluit reedrelaisje over de ingang van de uitgangstrafo's. Is toch wel nodig.

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Edwin,

Ik ken alleen maar de HK750, en een ouder model. Dat wil niet zeggen dat alle HK's goed zijn. WEl heeft HK de zaken betreft DAc, en natuurlijk de mogelijkheid om HD-cd's af te spelen goed voor elkaar. De voeding en uitgangstage laten wat te wensen over, maar het ontwerp is gewoon erg goed. Na slimme mod's is er echt een klasse speler van te maken.

Groeten,

Bas

wat is het verschil eigenlijk tussen de HK 750 en de HK 760 bas ?

ik heb mij nl nooit zo verdiept in dit merk ,en heb hem gekocht omdat hij zo lekker goedkoop in de koopjeskelder van correct stond .

zonder te luisteren ,inpakken en wegwezen

:D

is de HK 760 ook te modificeren ?

ik heb het nu te pakken nl ;)

nog effe en ik ga kabels vlechten ,

je weet het niet , :rolleyes:

Beste Eric,

Stuur me even een mail (bas@soundevolution.nl) want ik wil geen commerciele uitingen doen op hear.nl daar me dat niet correct lijkt :).

Jou 760 ken ik niet, maar reken maar dat die te verbeteren is :) nogmaals stuur me even een mail, en ik vertel je er meer over.

Peter:

De AKM dac heb ik ontstoort met 100 nano P/P, maar ook met 100 nano van rail naar massa, als extra ontkoppeling nog 1 Uf parralel gezet. Jammer is dat de M-audio een gezamelijke massa heeft voor digitaal en analoog. Liever had ik digitaal een eigen amssa gegeven, en pas op het eind bij de trafo naar de centrale massa gevoerd. Eindelijk heb ik de rimpel in de voedingslijnen onder controle, met veel buffering, ontstoring en afvlakking.

Daar ik weet dat je een superieure technuet bent, misschien overbodig om te vragen, maar je hebt voor je relais toch wel een blusdiode gebruikt?

Overigens zou je de receiver chip kunnen vervangen voor de Crystal .......(bene ven het type kwijt damm) maar i.i.g. de opvolger van de crystal die er nu inzit. Dan kun je die met wat pullup weerstanden laten upsampelen naar 96 Khz. niet dat dat per definitie beter moet zijn, maar het is het proberen waard.

Groeten,

Bas

Geplaatst door erik klijnsmit:

wat is het verschil eigenlijk tussen de HK 750 en de HK 760 bas ?

ik heb mij nl nooit zo verdiept in dit merk ,en heb hem gekocht omdat hij zo lekker goedkoop in de koopjeskelder van correct stond .

zonder te luisteren ,inpakken en wegwezen

:D

is de HK 760 ook te modificeren ?

ik heb het nu te pakken nl    ;)

nog effe en ik ga kabels vlechten ,

je weet het niet ,   :rolleyes:

Even zonder gekheid

Dit komt omdat een DBT zoveel verwarring veroorzaakt, dat ik na een zeer korte tijd niet meer in staat ben om te zeggen welke apparaat ik nou het beste vind klinken. Daar moet ik echt op m'n gemak, en het liefst alleen thuis voor gaan zitten.

Als ik bij iemand anders thuis naar een "vreemde" set ga luisteren, dan moet ik eerst de set een paar uur lang horen, en dan begin ik mij langzaam een referentiebeeld te vormen. En weet dan ook een klein beetje hoe de totale set zich zal ontvouwen bij verschillende CDs.

Bij mij thuis op mijn set kan ik alle kwaliteits verschillen goed beoordelen omdat ik de set door en door ken. Hier is dan ook helemaal mijn persoonlijke referentie op afgesteld. Luister ik dan bij een ander dan ben je die referentie tijdelijk voor een groot gedeelte kwijt en moet je eerst een langere tijd luisteren om het "nieuwe geluid" eigen te maken.

Dit is ook

Hallo Sebastiaan,

Wat ik mij afvroeg, is hoeveel de materiaalkosten van al die modificaties zijn en hoeveel manuren erin gaan zitten, die ook geld kosten. Met andere woorden, heb je het dan uiteindelijk niet over een speler in een totaal andere prijsklasse?

(Waarmee je alleen maar zou bevestigen dat kwaliteit dus geld kost?)

confused.gif

Beste Hans,

Daar heb je wel gelijk in, de manuren moeten natuurlijk betaald worden, evenals de niet goedkope komponenten. Maar het ligt eraan hoever de klant wil gaan, en dat gaat altijd in goed overleg. Maar, het eindresutlaat is nog steeds, dat je dan een speler heb met componenten, doe zelfs een vier keer duurdere cd speler nog neit heeft. En een klank die zich werkelijk met highend kan meten. Soms kan een simpele opamp vervaning al heel veel doen. Hier en daar de voedingslijnen wat beter maken. DIt kost relatief weinig, en zorgt voor grote vooruitgangen. Het kan allemaal, van simpel tot extreem.

Zelfs een Krell KPS20i valt nog een hoop aan te verbeteren op componenten basis.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Hans:

Hallo Sebastiaan,

Wat ik mij afvroeg, is hoeveel de materiaalkosten van al die modificaties zijn en hoeveel manuren erin gaan zitten, die ook geld kosten. Met andere woorden, heb je het dan uiteindelijk niet over een speler in een totaal andere prijsklasse?

(Waarmee je alleen maar zou bevestigen dat kwaliteit dus geld kost?)

confused.gif

Geplaatst door Hans:

Zo denk ik er ook over.

:rolleyes:

Waarbij ik me gaarne aansluit..............

Groet Jitze

Beste Bas,

Jammer is dat de M-audio een gezamelijke massa heeft voor digitaal en analoog. Liever had ik digitaal een eigen amssa gegeven, en pas op het eind bij de trafo naar de centrale massa gevoerd.
M-Audio heeft dat best netjes gedaan. Wat je het beste kunt doen is de gnd van je externe voeding aansluiten op de scheidingslijn tussen de analoge gnd en de digitale gnd en de 5V_an en 5V_dig apart aanluiten.

maar je hebt voor je relais toch wel een blusdiode gebruikt?
;)

Overigens zou je de receiver chip kunnen vervangen voor de Crystal .......(bene ven het type kwijt damm) maar i.i.g. de opvolger van de crystal die er nu inzit. Dan kun je die met wat pullup weerstanden laten upsampelen naar 96 Khz. niet dat dat per definitie beter moet zijn, maar het is het proberen waard.
Klopt, maar het moet ook geen kindje met een waterhoofd worden. AKM heeft ook nog betere DAC chips, kan ook. Maar dan ben je een hele nieuwe DAC aan het bouwen en het is nog maar de vraag of dat klankmatig nog enige verbetering geeft. Het moet wel leuk blijven.

P.s. Ik stuur je wel even een e-mailtje, vind die Lundahl trafo's ook wel interessant.

Grtz.

Geplaatst door Hans:

quote:

--------------------------------------------------------------------------------

Even zonder gekheid

Dit is ook

Geplaatst door Ome Henk:

Wat op zich heel knap is op een andere set    cool.gif Blijkt m.i. uit dat ceedee-spelers toch heel bepalend zijn voor het eindresultaat.

En dat je went aan je eigen cd-speler, hoe goed of slecht ook :rolleyes:eek.gif;)