Jump to content

CD-speler test 12 april 2003; resultaten & verslagen

John Picoso
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Edwin Snoek:

En de tijd van "groentje" ben ik al lang ontgroeit.        :o         :D

Edwin{Tsss, groentje, Duhh}      :o    :rolleyes:

En dat is een hele prestatie met al die vislijnen met neptoestanden in het water

;)

Overigens laat ik mij het genieten van de NorthStar niet afhangen van wat anderen ervan vinden :P;)

Zie onder :D

Geplaatst door Ruud:

En dat is een hele prestatie met al die vislijnen met neptoestanden in het water

;)

Dat valt nog wel mee hoor. :D

Vroeger was het veel moeilijker. Toen visten de vissers nog met levend aas aan hun haakje.Gelukkig mag dat niet meer.

Zelfs in een DBT kan ik een blinkertje van een echte vis prima van elkaar onderscheiden. Om maar even op het onderwerp te blijven. :o:D

Edwin :rolleyes:

manus,

is dit een lang verhaal met als thema,

sorry ik zal dit niet meer doen, of gaan we gewoon verder op de oude manier.

Ik ken Andre ondertussen wel, evenals Erik. De "ruzie" tussen die twee is een beetje als spel ontstaan.

Beide heren weten heel goed waar ze over spreken, en houden dit forum actueel op een informatieve manier.

Laten we maar terug gaan naar de vergelijkende test.

Erik heeft gelijk,

Andr

Geplaatst door erik klijnsmit:

maar voor de rest komen we regelmatig bij elkaar over de vloer voor een beetje laag geweld (als ik bij hem ben ) ,en voor ,mooi gedetailleerd en   transparant geluid ( als we bij mij zijn)

over een poosje koopt hij ook esl,s .

dan heeft hij die NS en al die snoeren niet meer nodig om het mooi te laten klinken    ;)

En die neem jij dan voor een zacht prijsje over :D:D;)

Geplaatst door Ruud:

En die neem jij dan voor een zacht prijsje over   :D    :D    ;)

Als hij maar niet de frontjes oranje gaat spuiten mad.gif:P

En groen mag helemaal niet! :D

Andr

Geplaatst door Henrie:

Ik was er niet bij, maar ik kan wel dit concluderen:

1. Er zijn verschillen waargenomen (daar was de test om begonnen).

2. De verschillen zijn vrij klein.

3. Duurder blijkt niet voor iedereen mooier te zijn.

4. Iedereen die een duurdere speler wel het mooist vond, moet voor zichzelf maar uitvogelen of ie het bedrag er voor zou willen betalen.

5. Het was geen wedstrijd, maak dat er dan ook niet van!!!

Uitstekend de zaken even tot z'n proporties teruggebracht.

Maar Andre is de enige geweest die bij het luisteren heel zorgvuldig aantekeningen heeft gemaakt. De manier waarop hij dat doet en onderscheid kan maken tussen verschillende aspecten van een audio-reproduktie getuigt in ieder geval van een grondige en serieuze aanpak die ik erg kan waarderen. De discussie over de uitkomsten minder. Wat de betekenis van de uitkomsten is moeten de betrokken deelnemers maar voor zichzelf bepalen. Daarbij dienen de discussanten er op te letten dat ik met nadruk aan het begin heb gezegd dat we dus wel een DBT hebben gedaan, maar dat die op vele manieren uitgevoerd kan worden. Dit was een van de mogelijkheden. En ik zoek ook naar een verklaring waarom de verschillen zo weinig uitgesproken waren. Was er een stoorzender? (Mag ik even verwijzen naar de laatste collum van Hans Beekhuyzen in HVT waarin hij beschrijft hoe een SACD1000 van Philips met zijn schakelende voedingen de weergave kwaliteiten van andere apparatuur grondig verpestte? Afgelopen week deed ik de ontdekking dat de Fostex CR300 met een geaard netsnoer een mooie brom veroorzaakt als ik naar de radio luister....)

Ik vermoed ook dat de gebruikte Type II interlink van JK acoustics kan hebben gewerkt als een 'gelijkmaker'; de kabel is uitermate vriendelijk, ook als er een hoop rommel uit een apparaat komt (zo heb ik ervaren met een vriend en collega tijdens het testen van de Sony NVP900 NS SACD-speler). Achteraf heb ik er spijt van dat ik niet gewoon met zoiets als de VDH The Second ben gaan spelen, want die is veel genadelozer.

Terecht maakt Hans van Liempd ook de opmerking dat het een hele aardige bijeenkomst was, alleen veel te kort.

Wat de luisterpositie van Hans van Liempd betreft tijdens de eerste sessie denk ik dat hij de meest onfortuinlijke plek in de kamer had. Puur heeft daar 's morgens ook een tijd gezeten en was er best tevreden mee. Maar achteraf bezien had daar gewoon niemand moeten zitten. Aan de linkerzijde van de hotspot is de balans veel beter (Andre's plaats bij eerste sessie).

Geplaatst door SpeedyAndr

Ik heb ook aantekeningen gemaakt maar hoorde zo weinig verschil dat ik geen zinnige dingen heb genoteerd. Het gehoor van Andre is dus blijkbaar kritischer dan die van mij.

Kan die stoorzender de dikke hoogspanning kabels zijn die vlak boven je huis hangen?

nando

Tsjonge, ik ben een tijdje off-line geweest vanwege een verhuizing. Er is zo te zien heel wat stof opgewaaid en ik geloof ook weer een beetje neergedaald :)

Toch vind ik het wel aardig om ook nog wat woorden te verspijkeren aan dit topic. Mag dat Andre? ;) Boeiend is dit relaas in ieder geval.

Wat mij in eerste instantie niet verbaasd is dat het uitdraait op een wedstrijd. Ik geloof dat het in eerste instantie ging om het opmerken van verschilen. Maar als je punten mag toekennen aan het "best" klinkende apparaat dan is een wedstrijd een voldongen feit.

En als het dan uiteindelijk gaat draaien om datgene wat het beste klinkt dan wordt volgens mij een wel heel groot scala van factoren uitgevlakt. Matching blijkt hier geen enkele rol meer te spelen. Speler A kan in set A het beste klinken en speler B in set B. En al klinkt speler A in nog tachtig andere opstellingen beter dan B, wellicht geeft juist speler B in set B wel het beste muzikale resultaat... En daar kan het individu dan weer zijn geld wel of niet voor over hebben.

De enige vaststelling die je volgens mij in de gebruikte testmethode kunt doen is dat er verschillen zijn. En welke speler op dat moment het beste klinkt doet totaal niet ter zake. De kwaliteit van de individuele speler moet getoetst worden in de omgeving (plus alle factoren) waarbij die speler zich het lekkerst voelt.

Opvallend vind ik verder het verschil in kritiek van de oren. Wellicht is het zo dat bepaalde kwaliteit alleen beoordeeld kan worden mits je weet waar je op moet letten. Het vermogen van Andre om zn eigen speler er uit te pikken vind ik wat dat betreft steekhoudend. Ruimgezegd moet je de materie wel onder controle hebben.

Vraag een fiat panda rijder om eens weg te rijden in een ferrari, ik denk dat zijn keuze zonder omhaal voor de panda is.

En u hoeft niet in mijn profiel te kijken: ik speel niet met NS ;)

Nog een advies voor Andre:

Als je nou dure apparatuur bezit ga dat dan niet vergelijken met goedkopere spullen van anderen. In eerste instantie zal iemand altijd willen laten zien dat je met minder geld ook af kan. En waar gezocht wordt daar wordt ook gevonden. Jij bent toch tevreden met je spullen? Nou dan ;)

Beste,

Met verbazing heb ik ook de collum gelezen in HVT waarin de SACD 1000 aan bod kwam. Het gekke is alleen dat de SACD-1000 helemaal geen schakelende voeding heeft. Daarintegen een zeer mooie ogpebouwde ordinaire voeding (trafo, brugcel, afvlakking) met ringkern trafo en elna cerafine elco's. Een stuk mooier dan mening cd speler.

Dus het verhaal uit de HVT vind ik een beetje sterk, en ten tweede is het foutieve informatie. want nogmaals. Er zit helemaal geen geschakelde voeding in de SACD-1000.

Groeten,

Bas

Geplaatst door nando:

Ik heb ook aantekeningen gemaakt maar hoorde zo weinig verschil dat ik geen zinnige dingen heb genoteerd. Het gehoor van Andre is dus blijkbaar kritischer dan die van mij.

Kan die stoorzender de dikke hoogspanning kabels zijn die vlak boven je huis hangen?

nando

Zoals ook '@' aangegeven heeft: de een is kritischer dan de ander. Wie zich van A naar B wil bewegen en met die kleine Fiat tevreden is, redt zich ermee. En ik denk dat de subtiele verschillen voor de ene luisteraar ook veel meer betekenen dan voor de ander.

Wat de hoogspanningskabels betreft: ik kan het niet vergelijken met hoe het zou kunnen klinken als de 10 kV even afgeschakeld zou worden. Ik leef niet in een Faraday-kooi, daarvoor zal de betonnen structuur met daarin ijzervlechtwerk niet door kunnen gaan (helaas). Bij de keuze van mijn volgende woning zal ik er wel rekening mee houden.

Geplaatst door Ome Henk:

Sa ist mar krekt     :D     ;)

Geplaatst door Edwin Snoek:

Ik denk dat Ome henk doelt op vinyl.   :D

Zolang het maar kraakt.    :D

Edwin   :rolleyes:

Nee, helemaal fout, het betekent: "ze is maar correct", oftewel: ze wil nooit! ;):D

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste,

Met verbazing heb ik ook de collum gelezen in HVT waarin de SACD 1000 aan bod kwam. Het gekke is alleen dat de SACD-1000 helemaal geen schakelende voeding heeft. Daarintegen een zeer mooie ogpebouwde ordinaire voeding (trafo, brugcel, afvlakking) met ringkern trafo en elna cerafine elco's. Een stuk mooier dan mening cd speler.

Dus het verhaal uit de HVT vind ik een beetje sterk, en ten tweede is het foutieve informatie. want nogmaals. Er zit helemaal geen geschakelde voeding in de SACD-1000.

Groeten,

Bas

Het verhaal hoorde ik voor 't eerst in 't Harde bij Johan Ketelaar die de SACD 1000 van binnen ook heel goed heeft bekeken.

Tja, wie heeft er nu gelijk?