JSA Posted 14 april 2003 Report Share Posted 14 april 2003 Ik heb wat minder ervaring met goede digitale kabels, de xlr aes/ebu lijkt mij te verkiezen boven coax sp/dif. duh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 14 april 2003 Report Share Posted 14 april 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: daar heb ik ook aan zitten denken . ik vraag me ook nog steeds af waarom de HK zo goed is . als je hem ziet geef je hem geen cent . en ik heb er al van alles mee gesjouwd . we kunnen de HK een keertje als loopwerk gebruiken ,om te kijken of er nog meer uit te halen valt. volgens het boekje zit er nu een vier keer 20 bit dac in in tandem opstelling . tzal wel . aan de ene kant ben ik natuurlijk trots op mijn HK , maar aan de andere kant had ik geaag gewild dat er aan mijn bron nog wat viel up te graden . niet dus . na ja ,we zallen maar zeggen :" ze dronken een glas ,ze deden een plas ,en alles bleef zoals het was ". Erik Ik neem volgende week vrijdag de Quad wel mee. Kun je het via die DAC proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 14 april 2003 Report Share Posted 14 april 2003 Erik is aangestoken door het verbetervirus! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 14 april 2003 Report Share Posted 14 april 2003 Geplaatst door Zee:Picoso, Mijn ervaring is dat een te dode luisterruimte ook niet geweldig is. Inderdaad.........te Mag best een stevig gedempte ruimte zijn zolang het maar niet te is Ik geloof ook niet dat Picoso in een dode kamer luistert tenminste op de foto van zijn kamer is dat niet te zien Ik had het alleen over de term "dode kamer" die dus verkeerd gebruikt werd/wordt Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 14 april 2003 Report Share Posted 14 april 2003 Geplaatst door JSA: duh Spuit elf weer? Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 april 2003 Report Share Posted 14 april 2003 De kamer van Picoso is inderdaad behoorlijk gedempt. Ik zie dit niet als nadeel. Het best luister ik naar muziek in een gedempte kamer. Als de omgeving rustiger is kun je je n.l. beter concentreren op de muziek. Ook is alle toegevoegde nagalm en echo (door de kamer) iets wat vlg's mij de muziek nadelig beinvloed. Wel denk ik dat de lange interlinks het beeld een beetje vertroebelde. Met korte klinkt het in mijn oren altijd beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 14 april 2003 Report Share Posted 14 april 2003 Voor de test zoals hij is uitgevoerd ontkom je niet aan lange interlinks. Overigens kon ik perfect de verschillende cdspelers herkennen, kennelijk was mijn luisterpositie zo slecht nog niet Ik vond het echt leuk dat de Teac zo goed kon meekomen, ik verkoos hem danook boven de HK en de MF dankzij het zo goed als afwezige digitale randje, dat bij de MF een enkele keer "pijnlijk" aanwezig was. De ruimte-informatie was met het zang-piano stuk bijzonder duidelijk, ook de helderheid en soeplesse kon ik heel goed beoordelen. Zelfs de orgelopname verschafte best nog veel informatie, meestal kan ik daar weinig mee, maar nu ging dat best goed. Ook het koor was erg veelzeggend, dit is lastige materie voor cdspelers, want werkelijk alles moet dan correct zijn. Picoso had de cd's niet beter kunnen kiezen denk ik Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 15 april 2003 Report Share Posted 15 april 2003 >In dode kamers is het namelijk slecht muziek luisteren Ik vond Picoso's kamer erg prettig. Ik kom wel eens in kamers waar geen gordijnen hangen, houten vloer enz Daar klinkt je gesproken woord een tijdje na... ik wordt daar dood ongelukkig van. Ik ga mijn cd speler ook niet vervangen, daar vond ik de verschillen veel te klein voor. Wel vind ik het grappig om te merken dat we allen ongeveer hetzelfde gehoord hebben maar dat dan toch zo verschillend interpreteren. Op een gegegeven moment gingen we van speler B (HK) naar C (NS) en Andre die naast me zat maakte een opmerking dat het verschil zo groot was terwijl ik geen enkel verschil hoorde. Wat gaan we de volgende keer testen? "alle tuners zijn eender?" nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 15 april 2003 Report Share Posted 15 april 2003 Een 100% dode kamer is niet uit te houden. Maar een bijna dode kamer laat genadeloos de beperkingen van de set horen. Wanneer het dan niet meer klinkt, hoor je dus wat de weergevers fout doen. Veel studio "controlrooms" waar ik kom zijn akoestisch berekend en nagenoeg dood gemaakt. Vaak een zwevende kamer in kamer constructie, waar alle relfecties gebroken worden, en je meetbaar bijna helemaal recht uitkomt. De slechte monitors vallen dan meteen door de mand, maar de echt goede studio monitors klinken dan waanzinnig. Met dus echte pinpoint imaging, en recht en strak laag, zoals wij daar in de huiskamer alleen maar van kunnen dromen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 15 april 2003 Author Report Share Posted 15 april 2003 Geplaatst door nando:[QB Wel vind ik het grappig om te merken dat we allen ongeveer hetzelfde gehoord hebben maar dat dan toch zo verschillend interpreteren. nando[/QB] Dat is een heel korte en goede samenvatting van de ervaringen van de verschillende deelnemers. Andre en ik hechten aan dat extra stuk(je) nuance veel waarde en zijn bereid daar ook in te investeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 15 april 2003 Author Report Share Posted 15 april 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Een 100% dode kamer is niet uit te houden. Maar een bijna dode kamer laat genadeloos de beperkingen van de set horen. Wanneer het dan niet meer klinkt, hoor je dus wat de weergevers fout doen. Veel studio "controlrooms" waar ik kom zijn akoestisch berekend en nagenoeg dood gemaakt. Vaak een zwevende kamer in kamer constructie, waar alle relfecties gebroken worden, en je meetbaar bijna helemaal recht uitkomt. De slechte monitors vallen dan meteen door de mand, maar de echt goede studio monitors klinken dan waanzinnig. Met dus echte pinpoint imaging, en recht en strak laag, zoals wij daar in de huiskamer alleen maar van kunnen dromen. Groeten, Bas En daar reken ik de JK acoustics Reference 1 (en 2) ook toe en dat maakt het voor mij ook zo'n aantrekkelijke luidspreker(Recensie JK Reference 1). Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 15 april 2003 Report Share Posted 15 april 2003 Geplaatst door John Picoso: En daar reken ik de JK acoustics Reference 1 (en 2) ook toe en dat maakt het voor mij ook zo'n aantrekkelijke luidspreker(Recensie JK Reference 1). Als ik die recensie zo eens lees, dan wordt er helemaal niets over de bass-unit gezegd. Haal je het onderste oktaaf hier mee wel? Dan de energie die ze zouden uitstralen, met het orkestwerk was ik daar niet ondersteboven van, ook niet met de bigband. Bij mij wordt de druk in het laag door een vrouw bijv. 'hinderlijk' gevonden, ofwel, het is goed aanwezig en met de Array amps was het er niet als zodanig. Bij jou had ik die indruk niet..... Vervolgens kijk ik naar het formaat van de monoblokken en vraag ik me af of je niet iets teveel geluid absorbeert in je kamer. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 15 april 2003 Report Share Posted 15 april 2003 Heb je toch te speedy gelezen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 15 april 2003 Report Share Posted 15 april 2003 Geplaatst door Hans:Heb je toch te speedy gelezen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 april 2003 Report Share Posted 15 april 2003 Geen bericht is goed bericht Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Leuk, op de HK kun je dus het best korte fragmentjes beluisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Als ik het goed heb werden de potentieel verschillende uitgangsniveaus van die CD-spelers niet gecompenseerd? Dus die test was vrij waardeloos: de speler die een fractie luider speelt is in het voordeel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Hallo Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 ...uitgangsniveaus van die CD-spelers niet gecompenseerd? Nee geloof het niet en de Teac leek iets minder luid te spelen. Voorzover de kennis van onze apparatuur gaat is bij alle apparaten de uitgangsspanning 2 Volt. We hadden het kunnen meten en dan... tja weet ik ook niet. De Array kon geloof ik het niveau van verschillende ingangen gelijk stellen, dat was dan een optie geweest. Iemand vroeg wat er mis was met de MF...voor zover ik weet niets maar mogelijke oplossingen zijn: 1) Hij stinkt, maar er lijkt optisch niets kapot te zijn maar misschien is dat toch het geval. 2) de uitgangsspanning is lager dan bij de anderen 3) er is een mismatch (what ever that may be) met de voorversterker 4) hij klinkt minder mooi omdat hij anders in elkaar zit. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 John Picoso, Was een van die cd's die je had uitgekozen niet een hdcd? Dan had dat ook nog een mogelijk voordeel voor de HK kunnen opleveren, of vind ik het wiel nu voor een 2e keer uit? nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Beste Hans, Ik ben het toch niet met je eens helaas Live muziek is een breed woord. Als je lusiterd in et masterdams condertgebouw, is het echte sublaag i.d.d. heel erg op de achtergrond aanwezig. Het grommen van de contrabassen mengt zich razendsnel met de ruimte, en is heel beheerst, maar wel uiterst krachtig aanwezig. De catogorie pop, funk en fusion is andere koek. Daar het hier alleen om versterkte intrumetnen gaat, hebben we live bij dit soort muziek dus wel serieuze laagdruk. Ook een onversterkte kick drum geeft al een immense druk. Laag is voor mij ook heel erg belangrijk. Veel eerste harmonische zitten in dit gebied. en als deze harmonische niet juist worden weergeveven, dan ontbreekt er al iets aan het oorspronkelijke signaal. Andre's Renaissance weergevers gaan zeer diep, maar missen op een haar na, het aller onerste gebied. Zo miste ik de sublaag synthesizer tonen in mijn gedraaide george duke cd. Dan kan je zeggen dat dat er niet in hoord, maar dat is dus wel zo. Het zijn de tonen van een "minimoog" synthesizer. en die gaan zo laag. Groeten, Bas Geplaatst door Hans van Liempd:Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Jep, en alle harmonischen zijn van belang voor de herkenning van een instrument. Mis je er teveel, dan mis je tonaliteit (timbre) en ervaren wij het als niet-muzikaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Beste Jasper, Wat jij zegt is een waarheid als een koe, maar dankzij de leer van de psycho akoestiek, kunnen we wel instrumenten herkennen al ontbreekt de eerste harmonisce totaal. Bij het horen van de overige harmonische, vullen onze hersenen de ontebrekende eerste harmonisce in. Wanneer er op een 5 snarige Bas dus een lage B wordt gespeeld van 31.5 Hz. horen wij dus op een gemiddelde mini monitor die laten we zeggen tot 50 hz. gaat alleen de 2e harmonisce van 63 Hz. toch kunnen we de lage B als zodanig herkennen. Alleen niet met de druk luchtverplaatsing van deze B in het echt. Erger nog dan ontbreken van harmonisce zijn, harmonsice die worden toegevoegd. Zoals oa. door buizenversterkers (uitzonderingen daar gelaten), of transistor amps met intermodulatie vervorming. Door dit soort fouten kan met name de 3e harmonsice van veel instrumenten zwaar versterkt worden, waardoor we dit als dun ervaren, maar s;ommige audiofielen juist als zeer gedtaileerd. Te snelle amps, em veel overshoot in blokgolf reproductie voegen zulke harmonisce toe. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Dat klopt als een bus Bas. Psycho-laag is niet langer meer een fabeltje Exciters zijn trouwens ook hele leuke apparaatjes Ongelovelijk hoe realistisch dat kan klinken P.s., echt lekkere kabels. Zelfs de noise gate van compressors/limitters hoor je open en dicht gaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts