Jump to content

volgorde stekkers

Guest Michel Bruss
 Share

Recommended Posts

Guest Michel Bruss

Wie heeft er weleens geexperimenteerd met het plaatsen van de stekkers in het stekker blok?!

Maw. de volgorde waarin de stekkers elkaar opvolgen. Het gekke is dat het veel verschil kan uitmaken.

gerekend van waar het netsnoer de stekker doos ingaat:

draaitafel - cd speler - voorversterker - eindversterker

- of -

eindversterker - voorversterker - cd speler - draaitafel

wat zou de beste volgorde zijn?

Ook de plaatsing van de stekker zelf maakt verschil uit. Wie heeft hier nog meer mee geeperimenteerd?

Michel

Dit is volgens mij een redelijk bekend item binnen audioland. De regel is: De kleine verbruikers voorin, de grote verbruikers (eindversterkers) achterin. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik deze test niet gedaan heb. Wel altijd zo aangesloten.

Guest StayBlow

Hoi MB,

Wat ook aan te raden is om je stekkerdoos aan te sluiten op een aparte electriciteitsgroep. Op die manier wordt er geen stroom onttrokken door andere (grote) apparaten en dat komt ten goede aan de geluidskwaliteit van je set!!!

VG, SB

Hi,

Denk ik dat ik gek ben blijkt het gwoon bekend te zijn.

Het verschil is inderdaad duidelijk hoorbaar afhankelijk van welke volgorde je aanhoud.

Wat ik wel gemerkt heb als je afgeschermde aansluitkabel gebruikt is het verschil heel klein.

Dus zou het kunnen zitten in de interferentie tussen de kabels onderling, instraling van een eindversterker kabel naar een CD kabel b.v.

Met Vriendelijke Groet,

Henk

Guest schri607

hallo michel,

alvorens een goede hifi installatie op te bouwen is het belangrijkste om bij de stroom verzorging te beginnen.

het liefst een aparte stroomgroep gebruiken

en vanaf de meterkast starten met een goede afgeschermde drie aderige 220v 2.5 grondkabel en uiteraard de randaarde aan-gesloten.

hierop wederom een goede metalen of aluminium stekkerdoos aanzetten en het zaakje afzekeren met een 'ouderwetse' porseleinen schroef zekering van 16 ampere.

de apparatuur wordt inderdaad van klein naar

groot-verbruik op de stekkerdoos ingestoken

(de grootste stroomvreters als laatste)

maar hier komt nu een belangrijk detail;

zorg ervoor dat alle apparatuur de juiste

fase/polariteit heeft.

dit is te meten met een multimeter of met de handige pole-checkers van bijvoorbeeld van den hul en van medevoort.

meet maar eens op de massa van een cinch-bus als je de stekker van bv je cd speler in het stopkontakt steekt en deze niet op spannig zet. draai de stekker nu om en meet vervolgens weer de waarde op de cinch-bus,

je zult zien dat er twee volstrekt verschillende waardes gecommuniceerd worden.

de laagste waarde is de juiste polariteit !

markeer dit zichtbaar op de stekker en de kontaktdoos om dit later altijd weer te herkennen.

in mijn set heeft dit een wezenlijk verschil gemaakt -in positieve zin- dat alle componenten juist gepoold waren.

ook een enorme verbetering bracht goede netfilters voor de digitale bronnen, hiermee kwam een meer breder en rustiger (coherent) geluidsbeeld met een diep en strak laag- fundament om een huis mee te slopen !

naderhand heb ik de analoge bronnen (inclusief versterking) ook getrakteerd op

een eigen netfilter, het 'ahaa-effect' was minder als bij de digitale bronnen maar zeker de moeite waard.

resumerend is een goede, schone en stabiele netspanning de peiler voor je (opbouwende) hifi of hometheater installatie !!

mvgr, ron

Sluit ik me ook helemaal bij aan. Dat Pole checken is belangrijk. Wel hang ik de theorie aan dat je de verschillen in reststromen zo klein mogelijk moet houden. Dat kan heel soms betekenen dat je bij een enkel apparaat juist de hoogste spanning moet nemen (in gevallen waarbij de gemeten spanning in de buurt van het midden 0 - 230 Volt ligt). Dit is alleen met een multimeter te meten. Niet met lampjes-pole checkers.

Maar inderdaad in 95% (misschien wel 98%) van de gevallen is de laagste spanning stand de beste.

Guest schri607

hallo ben,

ja, dat klopt !

maar komt zelden voor als je tenminste de absolute fase bedoeld, heel soms kom ik wel eens geinverteerd apparatuur tegen, foutje of slordigheid van de fabrikant denk ik dan bemoedigend........

gr. ron

Guest schri607

maar wat doe je als je na het omdraaien van de stekker geen verschil in waarde meet?

komt wel eens vaker voor bij tuners, tv's en videorecorders.....juist, alles waar een antenne aan zit !

wat zou hier de verklaring voor kunnen zijn?

gr. ron

Beste Ron,

Alle stekkers moeten eruit anders kun je niet meten, ja natuurlijk kun je wel meten maar het heeft geen effect.

Dus alle interlinks eruit !

En ook antenne aansluitingen bevrijden van kabels.

Dan meten en goed in fase aansluiten.

Dan alles weer aansluiten en je krijgt een beetje beter geluid , iets meer rust, iets transparanter, iets ruimtelijker.

Met Vriendelijke Groet,

Haudio

Guest schri607

beste haudio

bovenstaande is inderdaad 'first rule'

maar wat ik bedoelde is volgens de gangbare procedure, ontkoppel maar eens alle interlinks, antennes en eventueele scarts

je zult bij "antenne apparaten" vrijwel steeds dezelfde waarde meten.

mvg, ron