Jump to content

Wat vinden jullie van recencies?

Hi-Fifi
 Share

Recommended Posts

Hallo mede-audiofielen,

Wat zijn jullie meningen over geschreven (audio)recencies in de audiobladen.

En daarbij doel ik op de die van Nederlandse bodem.

Laten wij daarbij geen namen of merken noemen,ik vraag tenslotte een mening!

Mvg IKKE confused.gifconfused.gif

Geplaatst door Ome Henk:

Welke recensies    confused.gif

Ome Henk

Forumheerser

Forumlid # 116

Op forumlid gestemd:

Geplaatst 13 april 2003 01:31

--------------------------------------------------------------------------------

Moet er eerst een nachtje over geslapen worden Da's dan h

Vroeger in Luister werd er wel degelijk soms behoorlijke kritiek geleverd op gerecenseerde apparatuur. Niet met gespierde formuleringen, maar niet mis te verstaan. De meest duidelijke was een verhaal over de Pied Pipers, maar dat had ik je toch al eens gemailed?

wat ik mij wel eens afvraag is ....... of er ook wel slechte apparaten bestaan als je kijkt naar de prijs/kwaliteits en wat zij bieden verhouding. In b.v. het blad audio zie je een cd speler test en elke speler heeft meestal wel EEN op of aanmerking en uiteraard krijgt je altijd een testsieger of audio kauftip zoals de duisters dat noemen.

Of je dit voor vol moet nemen altijd ? geld speelt ook een heel misschien wel DE belangrijkste factor vaak..... Kijk wel in deze bladen maar meestal naar de nieuwe titels die uitkomen op cd ect ...maar echt op de testen letten, als ik een aankoop zou overwegen van zo'n "goed" getest apparaat zal ik hem zelf toch weer eerst onder de loep nemen en dan mijn eigen test doen.

Geplaatst door Hans van Liempd:

'n wedervraag....

Heeft iemand wel eens een slecht getest apparaat in een recencie beschreven gezien ???   confused.gif

Ik heb in het verleden met name in het duitse blad Stereoplay een aantal, overigens wel duitse, componenten met de bodem gelijk gemaakt zien worden.

cool.gif

Ik vind het wel leuk om te lezen, in de trein of lekker op de bank. De waarde vind ik wel twijfelachtig maar om een beetje bij te blijven met nieuwe dingen is het wel handig, leuk. Het blijft een hobby en daarmee mijn interesse houden ook al schrijven ze altijd positief. Je kan wel, door goed op de formulering te letten, merken of ze echt laaiend zijn of lauw over bepaalde dingen.

nando

Ik mag toch hopen dat er wel degelijk negatieve recensies bestaan.

Zelf lees ik geen audio-bladen of zo, maar ik lees wel Autovisie. Daar wordt echt wel eens een auto in 'afgebrand'. Het 'mooiste' voorbeeld vond ik de Kia Magentis (hooguit 2 jaar geleden). Er stond zoiets als: 'het onderstel van de Magentis is een gewijzigde versie van de (toen nog niet leverbare en dus nieuwe) Hyundai Sonata. Het is voor Hyundai te hopen dat die wijzigingen verslechteringen zijn, anders rijdt de Sonata echt beroerd!' :):D:P

Er werd in het recente verleden in AV ook regelmatig over het 'Korea-gevoel' gerept. Ofwel: wat een enorm glimmend plastic dashboard...

Geplaatst door Hi-Fifi:

Hallo mede-audiofielen,

Laten wij daarbij geen namen of merken noemen,ik vraag tenslotte een mening!

Mvg IKKE   confused.gif    confused.gif

De meeste vind ik onbetrouwbaar :rolleyes:

Ik lees ze eigenlijk niet meer.... Altijd hetzelfde geneuzel, ze behoren altijd tot de nieuwe referentie in die prijsklassen en zelfs nog iets erboven.

In vergelijkende tests klonk de slechtste goed, maar de rest nog beter.

Trouwens vind ik de vergelijkende tests nog wel waardevol. Hier zijn vaak directe verschillen aangegeven en als je

Wat mij in sommige Engelse bladen, met name in What Hifi?, opvalt is dat ze steeds opnieuw dezelfde apparaten blijven testen. De ene keer A apart, dan een keer A in combinatie met B en C, vijf maanden later nog eens in combinatie met X en Y en weer een half jaar later in combinatie met B, X en Z. Ze gaan er blijkbaar van uit dat je het blad alleen leest op het moment dat je wat wilt kopen. What Hifi? heb ik dus meestal in de kiosk al uit.

:rolleyes:

Geplaatst door Hans:

What Hifi? heb ik dus meestal in de kiosk al uit.

What Nou Hifi?

Het is bijna alleen nog maar HT......

Trouwens echt een nietszeggende reclamefolder. Een soort marktplaats waar elke fabrikant, eventueel in een samenwerkingsverband, zijn product kan aanpijzen..... confused.gif

Wat ik wel een leuk blad vind is Hifi+ (Hifi plus dus). Je krijgt er tenminste het idee dat degenen die erin schrijven echte liefhebbers zijn. Nadeel eraan is wel dat ze naar verhouding veel aandacht schenken aan kleine Engelse fabrikanten waar de producten hier niet eens van te krijgen zijn.

Geplaatst door Hi-Fifi:

Kort gezegd, zeer bedroevend!

Ik heb al zo'n 15 jaar een abonnement op Home Studio en ongeveer de laatste 5 jaar vergeet ik steeds om het op te zeggen.

Toen ze begonnen had het blad de juiste mix van techniek, gezweef, (a)commercie etc. Het was ongeveer twee maal zo dik als nu, met ongeveer de helft aan advertenties.

Er werd geprobeerd om altijd een relatie te leggen tussen het horen en de techniek. Er ontstonden discussies tussen recencenten en leveranciers/fabrikanten, die in een enkel geval tot aanpassingen leidden. Van beide zijden wel te verstaan.

Ik herinner me bijvoorbeeld de eerste recenties van Siltech kabels waarbij door de fabrikant de methode door Menno van der Veen sterk in twijfel werd getrokken. Een aantal uitgaven later werd het geheel nog eens dunnetjes overgedaan, en moest Menno toegeven dat zijn eerdere conclusies niet optimaal waren. Andersom is geloof ik ook voor gekomen.

In de huidige HomeStudio lijkt het wel of zelfs de meest basale meetgegevens een vies woord zijn geworden. Alles wordt omwonden in een, klakkeloos van de importeur overgenomen, brei van nietszeggende halve waarheden. In een aantal gevallen had ik enorme moeite om een onderscheid te maken tussen een artikel en een advertentie. Daarnaast wordt er zeer veel technische onzin verkondigd en schijnt alleen het oor van de op een voetstuk geplaatste recencent heilig te zijn.

Elders werd gerefereerd naar de automobiel industrie. Een prachige verhaal is wat, ik meen, Renault overkwam. In het fameuze BBC programma "Top Gear" werd een Renault tot op de bodem afgekraakt. Hierop reageerde Renault met een brief aan de directie van de BBC. Natuurlijk werd deze brief in de eerst vogende uitzending gewoon, ik meen door Jeremy, voorgelezen. De strekking van de brief, als jullie nog een keer een auto van ons in een negatief daglicht stellen trekken we alle reclame op jullie zender terug ..... reclame ...... BBC?

• 1 month later...

Recensies in NL bladen vertrouw ik voor geen cent. Recescenten zijn te afhankelijk van hun leverancier. Kraken ze produkten af dan krijgen ze niets meer om te testen. Opvallend is dat bepaalde recescenten kennelijk bij bepaalde importeurs het alleenrecht hebben om te testen.

Daarbij heb ik gehoord dat als een bepaald produkt het niet goed deed in de test de importeur het produkt kon terugtrekken.

Buitenalndse bladen als Stereophile en Hifi News kunnen zich kennelijk wat meer veroorloven.

• 3 weeks later...

Ja hoeveel geld zal het schuiven een goede recensie?

Hoe lang mag diegene de apparatuur in huis hebben ?

Je zou ook wel gek zijn een apparaat met de grond gelijk te maken wanneer diezelfde fabrikant een stevige duit in het zakje doet in de vorm van reclame.

Veel betrouwbaarder en zeker leuker vond ik audio en techniek van John van der Sluis.

Altijd een eigen visie waar je wel degelijk wat aan had maar helaas ze hebben het niet gehaald

Ik lees nu nog steeds met veel plezier de oude recensies uit Luister. Natuurlijk zijn ze niet allemaal even goed, maar met name die van Kool, Van Ommeren en Gerritsen vond ik in het algemeen heel goed. Als ik nog eens terugdenk aan de artikelen over de 'gevaren van hifi' en 'neuroses' in hifi en de met zelf uitgevoerde metingen onderbouwde technisch artikelen nog eens de revue laat passeren, dan vind ik het extra jammer dat dat soort audio journalisten er eigenlijk niet meer zijn (of de ruimte niet meer krijgen..) Een mooi voorbeeld is een tweetal artikelen van Kool over plaatweergave. Zeer informatief.

ik vind de reviews van Van ommeren altijd wel leuk om te lezen.

Bijvoorbeeld dat hij dan weer een set luidsprekers test die teveel laag weergeven. De oplossing is heel simpel zegt hij, je draait het laag op de versterker iets terug en alles klinkt weer in proportie's. :)

Die man verafschuwt versterkers zonder toonregeling en teveel laag in het geluidsbeeld.

Er zit heel vaak een beetje een cinysche ondertoon in zijn reviews. Alsof hij iets tegen "audiofiel" heeft. Hij schrijft de reviews als geen ander vind ik, en ze zijn ook nog eens heel duidelijk en makkelijk leesbaar geschreven. je kunt er als het ware vluchtig over heen lezen, en dan begrijp je al wat hij bedoelt. En zo hoort het ook. cool.gif:)

Edwin

Ha Edwin

In 1978! heeft hij een keer een artikel geschreven over onderwerpen die nu audiofiel genoemd zouden worden. Dat woord bestond toen nog niet. Daar is een reactie op gekomen uit de vakhandel van een toen nog piepjonge... Ren