Alco Posted 15 juni 2003 Report Share Posted 15 juni 2003 De laatste jaren koop ik nog zelden een HiFi magazine. HiFi+ vind ik 't beste tijdschrift. (helaas ook een van de duurdere bladen.) De laatste paar jaar tref ik steeds vaken dingen aan als:"design, Hometheater,surround, multi-channel,TV's,etc.." Ik vind persoonlijk dat ze die 2 dingen gescheiden moeten houden, d.m.v. 2 verschillende bladen. Eentje voor HiFi-liefhebbers en eentje voor de HT-liefhebbers. Aangezien met name een blad als Homestudio als zo erg dun is. Ok, ik koop 'm nog steeds (om de gelijknamige rubriek) maar heb 'm vaak in zo'n 10-15 minuten alweer uit. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 15 juni 2003 Report Share Posted 15 juni 2003 Oh ja Henk, en waarom dan wel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 15 juni 2003 Report Share Posted 15 juni 2003 Dat betekent dat jij Kool er van verdenkt 'naar een resultaat toe' gemeten te hebben. Met welk doel? Plaatweergave in een negatief daglicht stellen? Lijkt me niet als je die artikelen leest... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 15 juni 2003 Report Share Posted 15 juni 2003 Ok Henk Dan had ik je verkeerd begrepen. Ik geloof best dat je betere resultaten gezien hebt. er zijn zoveel elementen en sommige daarvan hebben een zodanig prijkaartje dat het niet meer dan voor de hand liggend is dat er betere meetresultaten komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 15 juni 2003 Report Share Posted 15 juni 2003 En hoe klonk dat element? Kwamen die mooie meetgegevens tot uitdrukking in de klankmatige eigenschappen? Welk element was het trouwens? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 15 juni 2003 Report Share Posted 15 juni 2003 Het blijft moeilijk de objectiviteit van recensenten van audio-apparatuur te geloven. Heel vaak komen dezelfde merken aan bod, zowel in nederlandse als ook duitse bladen. Er wordt ook altijd erg veel apparatuur van eigen bodem getest er positief beoordeeld. Recensies geven een indicatie, triggeren te wellicht, maar maken het niet overbodig dat ik - zeker dure apparatuur - toch eerst een lang weekend tot een week gratis thuis op proef wil hebben. Bij goede dealers kan dat ook altijd is mijn ervaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoyo Posted 15 juni 2003 Report Share Posted 15 juni 2003 Geplaatst door carl:Buitenlandse bladen als Stereophile en Hifi News kunnen zich kennelijk wat meer veroorloven. bedoel je deze stereophile waarover hier gesproken wordt ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
berend Posted 17 juni 2003 Report Share Posted 17 juni 2003 Geplaatst door Ome Henk: Zijn 2 artikelen zijn een bevestiging van mijn motto: "Meten is d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 juni 2003 Report Share Posted 17 juni 2003 Geplaatst door berend:Geplaatst door Ome Henk: Zijn 2 artikelen zijn een bevestiging van mijn motto: "Meten is d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 17 juni 2003 Report Share Posted 17 juni 2003 Onzin? Krijg de indruk dat velen zo hun audioset bij elkaar zoeken, gezien het vele gewissel van componenten. Nee hoor, ik vraag altijd eerst naar de specs van een apparaat voordat ik tot aankoop over ga. Zijn de specs niet goed, dan houd het op. "Doe mij maar een end hout, dat daar ziet er wel aardig uit. Zie thuis wel of het past" Zo doe je dat met audio toch ook. Doe mij die versterker maar, ik hoor thuis wel hoe die klinkt. Ps, wie gaat er nou een boekenplank vergelijken met een audiosetje. je stelt je set toch ook niet op specs uit de folder samen. dat doe je toch je toch op je gehoor. De specs zijn maar bijzaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 juni 2003 Report Share Posted 17 juni 2003 Geplaatst door Edwin Snoek:Ps, wie gaat er nou een boekenplank vergelijken met een audiosetje. je stelt je set toch ook niet op specs uit de folder samen. dat doe je toch je toch op je gehoor. De specs zijn maar bijzaak. Het antwoord staat in mijn vorige post Natuurlijk zijn specs maar bijzaak. Maar net als een boekenplank is een component voor mij een gebruiksvoorwerp dat gewoon moet doen wat ik er van verlang. En ja fabrikanten zijn meestal niet zo zorgvuldig met het opgeven van specs. Dus in die zin zijn die specs. idd waardeloos. Ook specs. van recencenten zijn waardeloos omdat die recenties gewoon 1 grote promotiemachine zijn. Maar zou een recencent wel die specs. eerlijk en goed weergeven dan kan je op grond daarvan wel componenten in zekere mate vergelijken als je ook weet wat die specs. betekenen. Als voorbeeld noem ik de impedantiecurve en het rendement van een speaker. Daaraan kun je aardig zien of die wel past bij je versterker. Het klinkend resultaat is natuurlijk altijd datgene wat de doorslag moet geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 17 juni 2003 Report Share Posted 17 juni 2003 Als voorbeeld noem ik de impedantiecurve en het rendement van een speaker. Daaraan kun je aardig zien of die wel past bij je versterker. Op dit punt ben ik het helemaal met je eens. dat is in ieder geval een punt waar ik altijd rekening mee houd als ik een versterker koop. Maar ook bij luidsprekers. mijn voorkeur gaat altijd uit van een impedantie vriendelijke luidspreker met een redelijk hoog rendement van het liefst zo rond de 90 DB. ik heb weinig met luidsprekers die je alleen maar aan kunt sturen met een lastrafo. Op zich wantrouw ik recencenten ook heel vaak en ben het wel met je eens dat het vaak product promotors zijn. Al zijn er wel een paar recencenten die een product zo testen, waar ik het achteraf ook regelmatig mee eens ben, als ik het apparaat dan zelf ook thuis beoordeel. Maar van die recencenten zijn er maar een handje vol van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 17 juni 2003 Author Report Share Posted 17 juni 2003 Eventueel kunnen specs iig een mismatch voorkomen (elektrisch bezien). Maar de gegevens zijn geen garantie tot een goed huwelijk. Maar je hebt wel (een beetje) gelijk. IKKE I like my sound better,but better is not best... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 juni 2003 Report Share Posted 23 juni 2003 Om antwoord te geven op de oorspronkelijke vraag "Wat vinden jullie van recensies?" geef ik jullie hierbij mijn opinie ten aanzien van de recensies die forumleden op elkaars installaties schreven: Voor het geven van correcte recensies zijn onbevooroordeelde mensen met veel verstand van muziek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 23 juni 2003 Author Report Share Posted 23 juni 2003 Nou,zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 24 juni 2003 Report Share Posted 24 juni 2003 Geplaatst door spido:Haantjes die luidkeels hun eigen roem kraaiden vanaf hun eigen stronthoop. Zo is het nu eenmaal, een scheet van jezelf stinkt zelden, die van een ander altijd. Ik ben ook wel tevreden met m'n stronthoop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 24 juni 2003 Report Share Posted 24 juni 2003 Geplaatst door spido:Recensies maken is geen werk voor dilettanten. Beste Spido, Een baude stelling van jouw hand verbaast me niet. Eentje waarin ik me niet kan vinden wel, het is tot op heden nog niet eerder voorgekomen. Ik ben stellig van mening dat, indien de dilettant in kwestie zich grondig heeft verdiept in de materie, hij wel degelijk in staat is om een accurate recensie te produceren. Immers, het verschil tussen een amateur en een professional hoeft niet meer te zijn dan het respectievelijk niet dan al verdienen van centjes. Strikt genomen staan zaken als vakinhoudelijke kennis en ervaring hier los van. Denk bijvoorbeeld eens aan een gepensioneerd high-end apparatuur dealer. Dilettant? Of toch niet? Of een ambtenaar die naast zijn 36 uren werk in de week 100 uren in diezelfde week in zijn audiohobby investeert. Dilettant? Of niet? Groet, Michel, dilettant pur sang Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 juni 2003 Report Share Posted 24 juni 2003 Geplaatst door spido:Voor het geven van correcte recensies zijn onbevooroordeelde mensen met veel verstand van muziek Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 24 juni 2003 Report Share Posted 24 juni 2003 Geplaatst door spido: Voor het geven van correcte recensies zijn onbevooroordeelde mensen met veel verstand van muziek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 24 juni 2003 Report Share Posted 24 juni 2003 Het is helemaal niet moeilijk om enorme juichverhalen te schrijven over een of andere high-end set. Superlatieven genoeg. Het wordt heel anders om het bij een heel gewone set te doen op een zodanige wijze dat zowel de goede als minder goede kanten belicht worden, zonder onnodige negatieven gevoelens bij de eigenaar op te roepen. Om een recesie naar waarde te schatten is het essentieel om te weten waar de recensent staat, welke ideeen en voorkeuren hij heeft en waar hij belang aan hecht. Ik heb onder die voorwaarden veel liever met een subjectieve dan een z.g. objectieve recensent te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 24 juni 2003 Report Share Posted 24 juni 2003 Geplaatst door Kermit:...zonder onnodige negatieven gevoelens bij de eigenaar op te roepen. Beste Kermit, Mag ik het hier niet mee eens zijn? Als je op de weg naar een recensie zelf al een obstakel als gevoelens van de eigenaar opwerpt, dan help je zelf de objectiviteit om zeep. Al betrof het je eigen moeder, gevoelens van een ander mogen geen rol spelen. Bovendien, wat is het soms lekker op lange tenen te staan, tegen schenen te schoppen, op pikken te trappen of aan iemands taas te trekken Met groet, p.s.: de Mendelssohn-box van de drogist al gehaald? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 24 juni 2003 Report Share Posted 24 juni 2003 De ideale recensent heeft dus thuis geen hifi-setje en heeft daardoor geen referentie en is niet bekend met het de namen in het hifi wereldje, verders is hij blind zodat het uiterlijk van het apparaat hem niet kan beinvloeden en dakloos zodat de (gebrek aan) acoustiek ook geen rol van betekenis speelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 24 juni 2003 Report Share Posted 24 juni 2003 En ik ben het niet met jou eens, maar dat komt omdat je mijn tekst anders leest dan ik hem bedoeld heb. Je hoeft niet onnodig kwetsend te zijn en al helemaal niet ter meerdere eer en glorie van het eigen aureool van deskundigheid.... Dat heb ik bedoeld te zeggen. Je kunt iets toch ook op een aardige manier brengen zonder aan de inhoudelijke kwaliteiten afbreuk te doen. Ik kan wel merken dat je geen barst van foncillen weet Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 24 juni 2003 Report Share Posted 24 juni 2003 Geplaatst door Kermit:Ik kan wel merken dat je geen barst van foncillen weet Wat zijn in vredesnaam foncillen Ik ken wel tonsillen, die heb ik zelf. Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 24 juni 2003 Report Share Posted 24 juni 2003 Geplaatst door Ome Henk: Stel dat het bovenstaande in een mens is vereenigd. Hoe zit het dan met de kwaliteit van zijn oren Tja,daar zeg je zo wat, En hoe staat 't met zijn on-partijdigheid, En met zijn....bla,bla,bla Sterk punt,want mijn oren moeten het bepalen,en dat in combinatie met de al dan niet aanwezige hoeveelheid pretmuntjes.. Recenties zijn,mijn inziens dan,immer,puur subjectieve tijd-opnames. --Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts