Jump to content

De Perfect Performer King na de zomerrevisie 2003

John Picoso
 Share

Recommended Posts

Opnieuw heb ik bij Puur de Perfect Performer beluisterd na deze luidspreker eerder uitgebreid te hebben becommentarieert n.a.v. een luistersessie zomer 2003.

De woonkamer is een klein beetje anders ingedeeld ten opzichte van de vorige keer, waardoor de luidsprekers bijna tegen de zijwanden van de woonkamer staan geplaatst met een behoorlijke toe-in. De aansturing van de luidsprekers is hetzelfde gebleven, behalve dat ik de set nu beluister met een ander zelffabricaat luidsprekerkabel.

- TEAC CD-P 1820 speler met Rinsma modificatie

- Rega 25 met de RB600 arm en een Grado Prestige Green element

- Versterking werd geleverd door de Creek 4330 MkII incl. phono.

Over de precieze kabelverbindingen kan Puur meer vertellen.

Tevens heb ik een deel van mijn front-end meegenomen: van JK acoustics de Phono 1 waarvan we het MM deel gebruiken (met JK Type II aan de Creek gehangen) en de Reference CD-drive met Ultimate DA-converter, verbonden met de Creek via een VDH The Second; er wordt tevens gebruik gemaakt van twee JK netfilters en diverse afgeschermde netsnoeren (JK en MFE).

De set van Puur

Audiov5sept2003.jpg

Eerst maar eens wat muziek beluisteren. We beginnen met een CD van DGG, waarop Anne Sophie van Otter de cross-over maakt naar de liedjes van Elvis Costello (Anne Sofie von Otter meets Elvis Costello - For the Stars; DGG 469 530-2). Studio-werk met stemmen, vooral die van Anne Sofie, close-miking opgenomen, waarmee geen detail onbelicht blijft in stem en dictie, met een zeer up-front geplaatste stem.

De PePe in deze set-up verwerkt het heel aangenaam (vanaf track 7). De stem tekent wel groot, maar zo zit die opname ook wel in elkaar. Voor wat betreft kleur klinkt het heel neutraal, met een vleug warmte in de onderste regionen, maar met name het middengebied klinkt mooi open en heel natuurlijk. Er is veel detail te horen. De cellist rechts in beeld bijvoorbeeld, al plakt die wel behoorlijk aan de luidspreker. De pianoklank gaat ook heel goed. De vibrafoon idem.

Ik stop enkele CD

Geplaatst door Ome Henk:

Mooi man   icon14.gif  

Overigens bevreemd het me een beetje dat er niet met de speakers is geschoven. Die lijken me (inderdaad?) te dicht op de wand te staan.

Het viel mij ook heel erg mee dat deze opstelling 'niet moeilijk' was. We zaten ook lekker naar achteren, dus misschien had ik wel een probleem ervaren als ik anderhalve meter meer naar voren had moeten luisteren.

Het was zeker niet zo dat er een gat in het midden viel, en ook niet dat er allerlei vervelende reflecties via de zijwanden naar ons toekwamen.

Het is zeker wel de moeite waard er mee te experimenteren. Maar dat laat ik graag aan Puur over.

Als het laag er niet onder lijdt, hoeft deze opstelling geen probleem te zijn. Mij viel bij Erik in eerste instantie op dat er erg weinig laag geproduceert werd. Later met de luidsprekers dichter naar de (achter) muur, werd dit veel beter.

Een voordeel van een dergelijke opstelling is dat je een mooi breed beeld krijgt.

Het "plakken" van instrumenten aan de luidspreker, komt vaak door de versterking of CD speler.

Verder John, een perfect geschreven verhaal. Ik ben voor Puur blij dat het allemaal is goedgekomen. Na wat ik bij Erik gehoord had kon dit voor mij eigenlijk niet meer fout gaan. De PePe King is een erg goede luidspreker voor z'n geld.

Ik wordt nu natuurlijk erg benieuwd naar de Prince.... ;)

:)

Het was de bedoeling dat ik er ook bij zou zijn, maar het geplande tijdstip en de storingsdienst die ik meteen na m'n vakantie kreeg maakten het voor mij te lastig om relaxt te luisteren, want mijn huishouden draait ook gewoon door :rolleyes:

Toch prettig om te lezen dat de Kings goed hersteld zijn en bovendien zoals ik bij Erik heb gehoord klinken :)

Ik zou evt mee kunnen komen met Hans, wanneer hij met de Array's naar het noorden reist.

Andr

Hallo Picosso!

Leuk om te lezen!

Het verraste me dat jij (of jullie?) zulke grote verschillen hoorde(n) na verandering in de aansturende apparatuur.

In feite geldt het voor alle luidsprekers, maar voor de King wellicht in hogere mate: ze hebben wel flink wat ruimte nodig.

Niet alleen een behoorlijke luisterafstand (tussen speakers en luisteraars), maar ook een behoorlijke afstand tot de zijmuren.

Onlangs hoorde ik de PP's in het zaaltje van Musis Sacrum, in Eindhoven.

Daar stonden ze opgesteld voor een lange wand, met minstens zo veel ruimte naast elke speaker als de ruimte tussen de beide speakers in.

Frappant was bij deze opstelling, dat heel consistent muziekinstrumenten links van de linker luidspreker en rechts van de rechter luidspreker werden neergezet.

Voor zulke effecten zijn normale huiskamers helaas te smal.

Wederom een mooie recensie Picoso!!

Laat ik eens beginnen met het verduidelijken van mijn set en de manier van opstellen.

De kabelverbindingen bestaan uit semi gebalanceerde Burmester lila interlinks en 0.8mm zilver met teflon isolatie l.s.draad voor zowel laag als mid-hoog.

Zoals te zien op de foto staat de speakers bijna tegen de zijwanden. De hoogunit bevindt zich zo

Geplaatst door Puur:

Hartelijk dank voor deze review Picoso, ik vond het zeer gezellig en vond het leuk  dat het nu zoveel om de muziek kon draaien.

En jij ook bedankt voor het ophalen en weer terugbrengen.

Met waterpolo nog kunnen scoren?

Ik vond het ook heel gezellig. Als ik een platenwasser heb moet je met die 9-de van Beethoven maar eens langskomen, dan kunnen we zien wat we er aan kunnen opschonen.

Tot later!

Geplaatst door John Picoso:

En jij ook bedankt voor het ophalen en weer terugbrengen.

Met waterpolo nog kunnen scoren?

Ik vond het ook heel gezellig. Als ik een platenwasser heb moet je met die 9-de van Beethoven maar eens langskomen, dan kunnen we zien wat we er aan kunnen opschonen.

Tot later!

Ik heb helaas het net niet gevonden en 4-3 verloren. :(

Dat van die platenwasser en de 9e lijkt mij een zeer goed idee. Dan neem ik gelijk m'n Creek mee.

Beste Spido,

Sorry is wat onbeleefd, maar het weekend is het enige weekend dat ik mijn vriendin zie, en als ik er dan weer (alleen) vandoor ga krijg ik bonje :D.

Dus als we welkom zijn, graag!.

Misschien als je Klaas heel toevallig weer een spreekt :D. zou je hem kunnen vragen hoelaat, en waar?

Groeten,

Bas

Hallo Bas,

Volgens de advertenties wordt de demo a.s. zaterdag gehouden in het Mercure Hotel, Europaweg 25 te Arnhem, van 13.30 tot 17.30 uur.

Je wordt van van harte uitgenodigd niet alleen je vriendin mee te brengen, maar vooral ook je favoriete CD's!

(Die van dat conservatoriumjazzbandje, bijvoorbeeld, die Klaas bij jou hoorde... daar heeft hij het zo nu en dan nog over.)

Heren,

Hoeveel lieden zitten er gemiddeld bij zo'n sessie? Zijnde ietwat mensenschuw zou ik dat graag weten in verband met Hengelo op 15-11.

Dan kan ik me er geestelijk op voorbereiden.

Met groet,

Geplaatst door spido:

Hallo Bas,

Volgens de advertenties wordt de demo a.s. zaterdag gehouden in het Mercure Hotel, Europaweg 25 te Arnhem, van 13.30 tot 17.30 uur.

Je wordt van van harte uitgenodigd niet alleen je vriendin mee te brengen, maar vooral ook je favoriete CD's!

(Die van dat conservatoriumjazzbandje, bijvoorbeeld, Klaas bij jou hoorde... daar heeft hij het zo nu en dan nog over.)

Beste Spdio,

mijn excusses aan klaas voor die cd. De persoon in kwestie die die cd's maakt is inmiddels al weer heel wat verder. Zijn studio is geupgrade naar 96Khz 24 bit opnames, en de dingen die hij nu maakt zijn nog eens veel mooier geworden qua opname. Ik beloof je (klaas) dat ik zal proberen deze week nog een exemplaar van nieuw werk voor Klaas te regelen.

Tot zaterdag!

Groeten,

Bas

Geplaatst door JSA 30 september 2003 16:19:

straks weer sher, bij moremusic    :D

en nu ben ik echt even eten

Eet jij zo vroeg?? confused.gif

Ik ga over een paar minuten pas eten. Ok, is ook wat laat (moest van een paar huisgenoten), maar 16:19 is wel heel vroeg...