Maarten Posted 22 juli 2001 Report Share Posted 22 juli 2001 Zo rond de jaarwisseling kwam ik bij AudioSelectief in Sneek waar Henk een paar luidspreker kabels voor me zou gaan maken. Opgesteld in de zaak stond een Marantz set waar ik zelf ook de cd speler van thuis heb staan. Volgens Henk een 'aardige' cd-speler, 'maar haalt het niet bij een goede platenspeler natuurlijk'. Kijk, als ze me dit zeggen kan het even duren maar daar wil ik uiteindelijk meer van weten. Henk had wat draaitafels staan dus tijdens dit en een later bezoek heb ik naar een aantal geluisterd. Het klonk inderdaad super. Nou stonden er bij ons thuis nog wel wat LP's, maar de meeste en mooiste hadden we mee genomen naar de familie-woning in Frankrijk. Hier staat een 10 jaar oude meegenomen Hifi set met draaitafel en er wordt door deze absoluut niet high-end set tussen de (1 meter) dikke stenen muren met wandtapijt toch een indrukwekkende 'sound' neergezet. Hoewel we vorig jaar genoeg CD's meegenomen hadden hebben we 3 weken bijna uitsluitend platen gedraaid. Tijdens de Doelen Hifi show begin april viel me weer op hoe goed LP's klinken, en hoeveel keus er eigenlijk was op het gebied van goedklinkende draaitafels. In een van de luisterruimtes stond als 'instap combinatie' een Clearaudio Champion met RB250 arm en standaard element spelend opgesteld. Al kijkend en luisterend naar deze combinatie werd me duidelijk dat zo'n apparaat niet te vergelijken was met mijn oude Philips 'direct Control' speler die op de studeerkamer stond. Kortom, ik wilde graag weten hoe dat thuis zou klinken. Ik heb dat probleem in Sneek uitgelegd en Henk bood mij aan een paar dagen een zwarte Champion uit te lenen, geweldig aanbod, dus die heb ik nog dezelfde dag opgehaald in Sneek. Het element dat er op dat moment in zat was een Denon DL-160. Hoewel volgens Henk de speler een beter element waard was wisten m'n vrouw en ik na twee dagen wel voldoende, dus een transparante Champion besteld bij AudioSelectief. Omdat je naderhand gemakkelijk een beter element kan plaatsen, maar ik minder gauw iets aan arm of interlink zou willen doen, werd gekozen voor een Champion met verbeterde interlink en een RB-300 arm. De Clearaudio Champion is een draaitafel van zwart of transparant plexiglas/Acryl. Dit materiaal is zo dood als een pier. Hij staat op 3 plexi spikes. Deze zou je in hoogte kunnen verstellen om de draaitafel waterpas te krijgen, maar ik heb zelf de spiker in drie bijpassende houdertjes om de plaat van het audiomeubel niet te beschadigen en met een beetje vilt stond de Champion ook waterpas. De motor van RVS staat los in een uitsparing van het chassis en drijft het plateau aan middels een snaar die om het plateau heenligt. Ook dit plateau is van bijna 3 cm dik Acryl. Mocht je op 45 toeren willen draaien dan moet de snaar worden verlegd op de motor poelie, dit is ietsie bewerkelijk dus dat doe je liefst niet te vaak :-). De Champion ziet er geweldig uit, zeker in ons interieur, en dit zorgde er zeker voor dat mijn wederhelft met andere ogen naar een draaitafel ging kijken. Na een paar weken wachten werd de bestelde draaitafel in Sneek afgeleverd. Standaard werd hij afgeleverd met een Ortofon OMT-5 element, wat optimaal werd afgesteld en dus ook bijna boven z'n kunnen speelde, welliswaar duidelijk beter dan onze oude draaitafel maar in vergelijking met de Denon DL-160 toch duidelijk te 'licht' voor de Champion. Daarom hebben we nogmaals naar een aantal elementen (en draaitafels) geluisterd (ondermeer): Clearaudio Champion met een Denon DL 160 MC high-output (die kende ik). Thorens TD 160 super met een SME 3009 type 3 tube titanium nitride gold zonder demper ,Audio Technica OC 9 MC low. Thorens TD 160 super met een SME 3009 type 3 tube titanium nitride black zonder demper, Ortofon MC 20 super Mk 2 low met een van den hul tip. Thorens TD 320 Mk 2 met een vacuum mat en een High-phonic MC low. Geluisterd op een set van high-end Vaessen luidsprekers uit Belgie op Target stands aangesloten met van den Hul kabel Cs 122 en WBT pluggen op een Marantz versterker PM 17. (dank Henk) Hieruit bleek in ieder geval dat ik de Audio Technica AT-OC9 zelf erg prettig vond klinken. Omdat ik uit deze luistersessie wel aan kon geven wat ik zelf mooi vond maar niet de tijd en kennis heb om veel verschillende combinaties uit te proberen heb ik Henk gevraagd een element te gaan zoeken dat goed zou combineren met m'n smaak en de draaitafel. Het wachten begon. Begin juli kreeg Henk een Dynavector 17D2 binnen, en deze combineerde volgens hem prima met de Champion. Dus op vrijdagmiddag met de Champion naar Sneek waar Dr. Analoog de Champion in een 2 uur durende operatie de 17D2 monteerde en werd de combinatie van arm en element met behulp van een scoop en een paar haudiaanse ingrepen op smaak gebracht. Samen met een paar andere luisteraars werd er een eerste luistersessie ingezet. Het klonk als muziek in de oren en uiteindelijk gingen we veel te laat weer naar huis. Onderhand staat de Champion al weer een week of twee tot volle tevredenheid bij ons thuis en hebben we meer dan ooit naar zwarte schijven geluisterd. De draaitafel is aangesloten op de interne phonoversterker van onze Marantz PM-14ki en dat klinkt prima, hoewel ik de komende tijd nog ga luisteren of een aparte prepre nog verbetering brengt. Het hoog is mooi gedetailleerd en toch niet hard, het laag is ook bij de laagste octaven van een orgelpassage mooi te horen. De diamanten cantilever van het element is wel superklein (dus oppassen) maar ook superstijf en volgt prima de groef. De Dynavector combineert ook lekker met de klassieke voorkeur voor ondermeer orkest, orgel en piano (Ik wilde dat ik in 1983 de Goldberg Variations van Glenn Gould net zo had kunnen beluisteren als nu dan had ik toen nog even gewacht met het kopen van een cd speler). Wie nog nog een maal een echte draaitafel aan wil schaffen raad ik in ieder geval aan om de Clearaudio Champion op de luister lijst te zetten. Anders dan bijv. bij een cdspeler valt er veel te winnen of verliezen bij het afregelen van een draaitafel, en ook de combinatie van draaitafel, arm en element dient met zorg te worden gekozen. Dus voor diegenen die net als ik niet zelf een draaitafel af willen of kunnen regelen raad ik aan in ieder geval aan om eens met Henk in Sneek te gaan praten. Maarten ( Email: wr31321@wolmail.nl , Homepage ) M'n set ziet er als volgt uit: Clearaudio Champion met Quint interlink en RB-300 arm, Dynavector 17D2 element. Marantz PM-14ki versterker (met ingebouwde Phono Equaliser) Marantz CD-17mkii CD speler, vdHul First Ultimate interlink Elac Dolce Vita speakers met vdHul CS-122 biwired Aparte stroomgroep en fase voor de Audio, afgeschermde netsnoeren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 22 juli 2001 Report Share Posted 22 juli 2001 Geweldige review Maarten, Wat Ome Henk al schreef, hier kunnen we wat mee. Deze review zou zo de HVT of een ander blad in kunnen Als je de andere pre hebt beluisterd, wil je dan je luisterervaring hier ook bij zetten ?? Veel luisterplezier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 22 juli 2001 Report Share Posted 22 juli 2001 Beste Maarten, Pracht review, leest lekker weg! Ik ben trouwens, net als de anderen, benieuwd naar je luisterervaringen met een losse pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 22 juli 2001 Report Share Posted 22 juli 2001 Ha die Maarten, Super de lux wat kun je dat mooi op papier, sorry op een internetsite zetten. Jammer dat ik dat niet kan, in ieder geval heb je een kombinatie waar je u tegen zegt op muzikaal niveau. En rust in de bron brengt ook rust op het eind ( luidsprekers) en reflecties spelen dan ook iets minder een rol. Prima Review, Gefeliciteerd ! Met Vriendelijke Groet, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 22 juli 2001 Author Report Share Posted 22 juli 2001 Ome Henk, Ruud F, Audiopaul, Ruud, Haudio, Dank jullie allemaal hartelijk voor de complimenten, ik wordt er een beetje verlegen van. Ik ben de afgelopen week wat te druk geweest en het is er dus niet van gekomen om de Sphinx prepre en de interne Marantz phono nek aan nek te vergelijken. Ik hoop hier binnenkort aan toe te komen ... dank, Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 22 juli 2001 Report Share Posted 22 juli 2001 Maarten, ik las net ook je "korte" review onder de knop "Review"! Ook weer klasse! Hopelijk volgen er nog vele mooie recensies van platenspelers en natuurlijk andere mooie spulletjes van anderen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 22 juli 2001 Report Share Posted 22 juli 2001 Ha die Maarten, Door de tip van Paul ben ik ook even onder Revieuws gaan kijken. Al eerder gedaan ook maar toen stond er bij platenspelers nog steeds 1 dus dacht ik er staat 1 maar dat is dus niet waar. Wil je een mooie review lezen dan moet je daar beslist gaan kijken. Petje af wat doen jullie dat goed het zou mij niet verbazen als 1 van de hi-fi bladen kontakt met jullie op zou nemen. Ruud Jonker van Music Home heeft het ook gelezen vertelde hij mij. Je weet maar nooit. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 23 juli 2001 Report Share Posted 23 juli 2001 Hallo Maarten, Nogmaals mijn complimenten voor de review onder de "reviews". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 23 juli 2001 Report Share Posted 23 juli 2001 Dag Henk en Maarten, En 1 van mij ,ik wil wel meer geven maar dat mag/kan niet. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 23 juli 2001 Report Share Posted 23 juli 2001 En ook een van mij inmiddels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 23 juli 2001 Report Share Posted 23 juli 2001 Ha die Maarten, Ik las op jou eigen home page dat jij LP's te koop hebt ! Conny van den Bos vind ik wel leuk en o jee dat ben ik vergeten, ik moet het maar even opschrijven wat ik leuk vindt want als anderen dit lezen dat jij meer dan 100 LP's te koop aanbied dan ben je ze zo maar kwijt denk ik. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 23 juli 2001 Author Report Share Posted 23 juli 2001 Geplaatst door Haudio:Ha die Maarten, Ik las op jou eigen home page dat jij LP's te koop hebt ! Conny van den Bos vind ik wel leuk en o jee dat ben ik vergeten, ik moet het maar even opschrijven wat ik leuk vindt want als anderen dit lezen dat jij meer dan 100 LP's te koop aanbied dan ben je ze zo maar kwijt denk ik. MvG, Haudio Henk, als ik jou een plezier doe met Conny dan neem ik die heel graag voor je mee op 3 augustus Heb je nog andere wensen? Zoals je weet ben ik niet serieus met verkoop van platen; ruilen (of weggeven aan bekenden) vind ik leuker. Deze lijst bevat voornamelijk muziekstijlen die ik zelf niet snel draai maar waar een ander misschien graag naar luistert. Ik heb er al meer dan 100 weggedaan en dacht deze nog even te houden voor eventuele liefhebbers. Tja, de keerzijde van een homepage op internet: Wat begint als iets voor jezelf kan uiteindelijk door een paar miljard gelezen worden (gelukkig lezen de meesten geen Nederlands) :-) M. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 23 juli 2001 Report Share Posted 23 juli 2001 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 24 juli 2001 Report Share Posted 24 juli 2001 Ha die Ome Henk, Toevallig dit keer niet Maar wat er stond staat er nu niet meer Ik dacht ineens dat is te prive Dus heb ik het weggehaald. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 24 juli 2001 Report Share Posted 24 juli 2001 En wederom een klein cursusje "hoe te forummen" voor Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 24 juli 2001 Report Share Posted 24 juli 2001 Geplaatst door Ruud Flohr:En wederom een klein cursusje "hoe te forummen" voor Haudio Jullie hebben gelijk ! ik denk te analoog. Wat ! , ik ben analoog. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 juli 2001 Report Share Posted 24 juli 2001 Geplaatst door Haudio: Jullie hebben gelijk ! ik denk te analoog. Wat ! , ik ben analoog. MvG, Haudio Gelukkig maar, anders ging je zeer stakato door 't leven. P.S.: Maarten, super review Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 28 juli 2001 Author Report Share Posted 28 juli 2001 Omdat er op http://www.audioreview.com/reviews/turntable/ maar weinig draaitafels worden beschreven heb ik voor de clearaudio maar een aanvraag voor review gedaan. Bij goedkeuring komt het ding in de lijst en kan je hem reviewen. Misschien een idee voor jullie om ook wat draaitafels daar aan te vragen en je mening erover te geven. Dat kan op audioreview trouwens vrij kort. Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 juli 2001 Report Share Posted 28 juli 2001 Ik vind die site van audioreview best goed. Ik vind het alleen jammer dat je er duits spul weinig of niet tegenkomt. Is dat omdat deze apparatuur in de USA gewoon veel te duur is, of hoe zit dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 29 juli 2001 Report Share Posted 29 juli 2001 Dag Sodejuu, Wat ik wel weet is het de draaitafels voor ons uit Amerika veel te duur zijn omdat de mensen daar hun salaris in Dollards krijgen. En Dollards daar zijn ongeveer hetzelfde als guldens hier. Dus voor alles wat wij uit Amerika aanschaffen betalen wij 2,5 x teveel ! Dus doe je voordeel met deze info. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 juli 2001 Report Share Posted 29 juli 2001 Ja, dat dat amerikaans spul hier veel te duur is heb ik ook gemerkt. Mijn MIT-kabels zijn te duur (maar klinken wel lekker). Voor de rest heb ik niks uit de USA. Ja, een 2de hands Bryston uit Canada, waar ik zeker niet te veel voor heb betaald (met dank aan Louis Raatjes). Dat is ook de reden dat ik bijv zoveel van AVM heb, dat is nog echt goed betaalbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 5 augustus 2001 Author Report Share Posted 5 augustus 2001 Jongens, Ik ben al bijna een week verder en nog steeds is de Clearaudio niet verschenen in de lijst van Audioreview. Zo kan ik nooit m'n review plaatsen natuurlijk. Misschien kunnen we wat druk opbouwen door het plaatsingsverzoek te steunen :-) Hier Staat M'n Verzoek Volgens mij staat de transrotor ook nog niet in het rijtje van platenspelers waar je een review op los kan laten. Audiopaul, niets voor jou om je daar ook nog even aan te gaan wagen? Ik heb in ieder geval alvast een versie in het Engels gemaakt op m'n homepage. Staat draaitafel sectie homepage Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 augustus 2001 Report Share Posted 5 augustus 2001 Geplaatst door Maarten:Jongens, Ik heb in ieder geval alvast een versie in het Engels gemaakt op m'n homepage. Staat draaitafel sectie homepage Maarten Hoi Maarten, volgens mij heb je gelijk op je site (over die TD-160). Dit is de echte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 5 augustus 2001 Author Report Share Posted 5 augustus 2001 Wow, dat is een klasse plaatje Sodejuu, maar ik zoek eigenlijk de TD-166 mk1. Je hebt gelijk ik heb op mijn homepage een fout gemaakt met het type. Maarten PS. Is al gecorrigeerd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 augustus 2001 Report Share Posted 5 augustus 2001 Ik geloof niet dat die erbij zit maar zoek er maar eentje uit. zoekplaatje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts