Jump to content

Aircom Plus LS-kabel

Michel
 Share

Recommended Posts

Beste Forummers,

Na lang gewacht te hebben (in ieder geval veel langer dan ik leuk vindt, geduld is niet mijn sterkste kant) kreeg ik afgelopen woensdag de Aircom Plus kabel binnen.

Voor degenen die verwijzingen naar deze kabel in andere fora gemist hebben: Aircom Plus is een Coax-kabel van ca. 12 mm doorsnede, met een massieve kern van OFC van 2,7 mm. Ook de mantel is van gevlochten OFC, net als de folie. Deze kabel is oorspronkelijk bedoeld voor zendapparatuur-antenne verbinding en is ook buiten toepasbaar. De kabel heeft een uitermate goede isolatie en een zeer laag verlies.

Ik ben sinds een maand of drie op de hoogte van het bestaan van deze kabel, na de verwijzing op een HEAR-forum naar DEZE SITE.

Aangezien ik op zoek was naar nieuwe kabel, en de voorafgaande maanden heel veel vrije tijd had geinvesteerd in luisteren (uit en thuis, zo'n beetje alle kabels in NL verkrijgbaar en binnen mijn budget (max. 2500,- voor 2 x 7 meter, non biwire) gehoord te hebben) was mijn keuze gevallen op de Nordost Solarwind. MITS de Aircom-kabel niet was wat men ervan vertelde.

Gelukkig was dat het wel. Meer dan dat zelfs. Ik durf te stellen dat ik de klankkleur (ik weet het; echte audiofielen gaan voor neutraal, dan zou Nordost beter zijn) mooier vond dan van Nordost. Iets minder confronterend geluid, warmer. Maar diepte was minstens zo goed, net als de detaillering. Breedte van het stereobeeld was vergelijkbaar. Nordost gaf meer hoog/midden, Aircom meer bas. Aangezien mijn setje bestaande uit EBA buizen amp (EL 34's triode geschakeld), Jadis Orchestra CD-speler en Terrazzo Art Fidelity Cadans 3 (2 weg monitors a 45 kg per stuk) al behoorlijk sprankelend klonk, en ik in het laag iets miste, was de Aircom een verademing.

Mensen, net als met alles op dit gebied, je moet het gehoord hebben wil je het voelen. Zo op een forum is het erg moeilijk je ervaring te delen, dus ik hoop dat mijn enthousiasme een beetje overkomt.

For the record; Aircom Plus kost 4,50 tot 5,00 per meter, ik heb ze als singlelead gebruikt. Dit betekent dus zo'n 20,- per stereometer. Daarnaast heb je wat zilversoldeer, krimpkous en 8 spades nodig.

Heb je de kans, probeer dit spul dan. Naar mijn mening moet je naar minstens 100,- per meter merkkabel om vergelijkbaar geluid te krijgen. De uitvinder van Aircom Plus krijgt van mij 5 sterren (en dat alleen omdat ik geen Nobelprijzen uit mag delen!!) :D

Groet,

Tuby cool.gif, die nu al twee dagen met een enorme grijns op zijn tronie loopt

Geplaatst door ArrO:

Tuby,

Jij ben goed bezig, waar heb je dat aircom plus vandaan als ik vragen mag?

en heb je ze al vergeleken met cat-5 kabelprojecten,

gr R

Beste arrO,

Aircom is te verkrijgen bij zendapparatuur-zaken (Gouden Gids), en Conrad schijnt het ook te verkopen. Ik zie dat je uit Rotterdam komt; Abe op de 2e Middellandstraat verkoopt het ook.

Die cat-5 projecten ken ik niet. Heb je daar wat extra info over?

Groet,

Tuby cool.gif, uw kabelgigant

Beste Tuby,

Cat-5 kabelprojecten: http://www.tnt-audio.com/clinica/tweaks.html

http://www.diyaudio.8m.com/Cables/alca.html

http://www.geocities.com/venhaus1/diycatfi...fivecables.html

http://members.tripod.com/beyond_gomer/origin.htm?

De laatste heb ik ook gedaan, triwired aangesloten op mijn zelfbouw focals, heb je dus 12x (x) m kabel nodig en dat x2

Maar wat een bas, speelt zo'n cs 122 van vdhull compleet weg. Als je em op de tweeter aansluit lijkt het minder briliant maar je hoort ieder twinkeltje, fluitje, piepje kraakje etc. Wel heb het iets anders gedaan. nl alle witte bij elkaar voor + en alle gekleurde voor - of andersom.

Je hebt wel plenum cat-5 kabel nodig , ivm het teflon/polyolifin dielectricum. gekocht bij http://www.blackbox.nl

Veel plezier voor weinig.......

gr R

Geplaatst door ArrO:

Beste Tuby,

Cat-5 kabelprojecten: http://www.tnt-audio.com/clinica/tweaks.html

http://www.geocities.com/venhaus1/diycatfi...fivecables.html

http://members.tripod.com/beyond_gomer/origin.htm?

De laatste heb ik ook gedaan, triwired aangesloten op mijn zelfbouw focals, heb je dus 12x  (x) m kabel nodig en dat x2

Maar wat een bas, speelt zo'n cs 122 van vdhull compleet weg. Als je em op de tweeter aansluit lijkt het minder briliant maar je hoort ieder twinkeltje, fluitje, piepje kraakje etc. Wel heb het iets anders gedaan. nl alle witte bij elkaar voor + en alle gekleurde voor - of andersom.

Je hebt wel plenum cat-5 kabel nodig , ivm het teflon/polyolifin dielectricum. gekocht bij http://www.blackbox.nl

Veel plezier voor weinig.......

gr R

Beste ArrO,

Bedankt voor de links. Ziet er spannend uit, maar ik zou er toch een krimpkous omheen doen. Het oog wil ook wat per slot van rekening.

Misschien dat ik er eens mee aan de slag ga als ik die Aircom zat ben...

Ik vind het wel schrijnend om te constateren dat er blijkbaar heel veel manieren zijn om goede en goedkope kabel te maken. Het schrijnende is dan dat de gerenomeerde kabelproducenten blijkbaar woekerwinsten behalen.

Het is een beetje als met watersport of motorfietsen; heb je een moertje nodig, kost het een kwartje, zeg je dat dat moertje voor je boot of motorfiets is kost-ie 2-50. Nou ja, het zij zo.

Groet,

Tuby cool.gif

Enne Avallon,

Dat ben ik helemaal met je eens! Er worden inderdaad hele mooie kabels gemaakt door sommige fabrikanten, die je beslist niet na zult kunnen maken. En daar betaal je niet eens zo veel voor, zoals je ook al zei. Ik heb laatst Van Den Hul CS-122 gekocht, om de volgende redenen:

Aircom Plus is bijna niet te verwerken, CS-122 daarentegen heel makkelijk

Aircom Plus werkt met een heel dikke massieve kern, en zoals je weet, heeft die kern te leiden onder buigen met als resultaat haarscheurtjes

CS-122 is heel degelijk dik verzilverd, en niet chemisch maar mechanisch

CS-122 is wel multistranded maar met relatief weinig draden

CS-122 is 'beschermd' tegen ouderdomsverschijnselen vanwege de koolstof mantel die om de kern heen zit (die mantel is bijna 1 mm dik)

En als laatste punt: de kabel is oogverblindend mooi met die perzikgele Hulliflex isolatie en de gouden bedrukking!

En dat krijg je allemaal voor ƒ 25,- per meter!

En ik vind de kabel ERG goed klinken! We hebben het ook geprobeerd op Elac ELT-10 luidsprekers van een vriend van me. Die luidsprekers kun je bi-wiren. In eerste instantie hadden we de luidsprekers aangesloten op geoxideerd koperdraad (dat spul had een mantel met weekmaker, daar werd de koperkern helemaal donkerbruin van). Dat klonk voor geen meter, uiteraard. Toen hebben we ze gebiwired met ('k weet het merk niet) 3 mm2 biwirekabel van OFC koper. Klonk een stuk beter! Maar de typisch schel-achtige klank van de tweeters bleef je horen. Maar als laatst hebben we de luidsprekers weer singlewired aangesloten op gewoon CS-122. En meteen klonk alles echt. Het was gewoon of de muziek IN je kamer werd gespeeld. Dat presteerden de andere kabels helemaal niet, ook niet met biwiring! En de nadruk in de hoge tonen was helemaal weg! Ik vind dat echt een prestatie, omdat ik dacht dat die tweeters 'nou eenmaal' van die hoge tonen gaven. Nou, voor mij is het effect van kabels toen grondig duidelijk geworden. En ik denk niet dat ik een miskoop heb begaan toen ik voor mijzelf de CS-122 kocht voor m'n Dynaudio A52's!

Heren/Stefan in het byzonder,

Soldeerfreak als ik ben heb ik de Aircom kabel volgens een ander principe, nl. Ubyte2e in elkaar gezet.

Het komt erop neer dat de gevlochten mantel van de ene single lead met de massieve kern van de andere wordt verbonden. Voordeel is tweeledig; skin-effct van de massieve kern (dus winst qua bas-midden - dank je wel Stefan) en door de multistrand mantel mooi helder hoog.

Was ik al uitermate tevreden met het resultaat, nu is het beterst (wat is de overtreffende trap van een overtreffende trap?). Een echte aanrader, dames en heren!

Groet,

Tuby cool.gif, een tevreden mens

Geplaatst door Avallon:

Zouden de Hear hobbyisten eventueel overtuigd kunnen worden (tegen vergoeding natuurlijk) ook voor de rechterhandslozen onder ons producten als de Aircom Plus kabel te fabriceren???

Geen probleem. Ik wil er alleen geen geld voor. Als je de materialen levert, wil ik het spul best voor je aan elkaar schroeven. Met een flesje wijn voor de moeite ben ik een blij mens. (En jij hoop ik ook met je nieuwe kabel...)

Groet,

Tuby cool.gif

Sweet, en je woont nie eens in Friesland, waar ze dat vreemde taaltje spreken en iedereen of op het platteland woont of audiofiel is(Haudioficeren? :D )

Ik ga nog ff nieuwe set regelen (lees: me te pletter werken voor een symbolisch loontje om vervolgens na een week of 876764 alles te hebben, MAAR ik hou vol) en zodra die er staat ga ik alle benodigdheden regelen (wordt wel eerst kabel dan wijn, niet omdat ik je niet vertrouw, maar is de wijn in de man dan...) ;)

Heb je niet liever een fles cognac btw?

Heeft iemand al ervaring opgedaan met de Aircom als interlink? Dat moet toch kunnen met zo'n afscherming. Een probleem is wellicht de diameter en het gegeven dat de kabel nou niet bepaald flexibel is.

Nu ik dit zo schrijf vraag ik me af of het ook geschikt is als coaxiale verbinding, bijvoorbeeld tussen CD-loopwerk en DAC. Wat is eigenlijk het verschil tussen een normale interlink en een coaxiale kabel?

groeten van Henk&audio

Nou Henk, in principe niks, want ook een standaard "dropveter heeft een coaxiale opbouw (geleider, binnenmantel, afscherming, buitenmantel). Nu zijn er fabrikanten die hierop gaan varieren. Cardas, Straightwire en nog een paar anderen bouwen bv ook kabels rond om lucht. Er zitten dan luchtkanalen tussen de geleiders die als dielectricum moeten fungeren. MIT, Transparent en HMS hebben compensatienetwerken (kastjes) in hun kabels verwerkt. Zo heeft elke kabelproducent zijn eigen geheim, maar het is en blijft een verbinder, dus huis, tuin en keuken-coax of Aircom coax doet het ook. Welke kleuring (die je eigenlijk niet wil hebben) je krijgt, kan ik van tre voren niet voorspellen. Als je er vanuit gaat dat elke kabel op zich een netwerk is (combinatie van weerstand, capaciteit en spoel), kun je bedenken dat elke kabel wel invloed heeft op de aangesloten componenten, omdat deze ook allemaal (vereenvoudigd gezien) een netwerk vormen.

Geplaatst door Henk&audio:

Heeft iemand al ervaring opgedaan met de Aircom als interlink? Dat moet toch kunnen met zo'n afscherming. Een probleem is wellicht de diameter en het gegeven dat de kabel nou niet bepaald flexibel is.

Nu ik dit zo schrijf vraag ik me af of het ook geschikt is als coaxiale verbinding, bijvoorbeeld tussen CD-loopwerk en DAC. Wat is eigenlijk het verschil tussen een normale interlink en een coaxiale kabel?

groeten van Henk&audio

Ik heb een paar in elkaar gesoldeerd met WBT-stekkers. De buitenmantel is t.p.v. de stekker vervangen door krimphuls, anders past het niet. Het ziet er mooi uit, maar ik raad het je niet aan, het is veel te stug. Ik ben bang dat de cinchbussen te veel door de belasting te lijden hebben, daarom ga ik toch wat anders proberen.

Als digitale interlink is aircom niet geschikt, de impedantie is 50 ohm, voor een digitale interlink moet je 75 ohm hebben.

Groeten, Richard (wat is het vioolconcert van Mendelssohn toch mooi)

Tuby,

ik lees enkele verwarrende zaken,

NordOst neutraal en toch confronterend, meer hoog/midden, minder laag.............

Lijkt me niet erg neutraal, is ook niet mijn bevinding, NordOst doet precies wat je beschrijft, zelfs in die mate dat een LS lijdend onder een ingebouwd gebrek aan dynamisch vermogen, tot leven lijkt te komen.

Om even terug te komen op de Coax als interlink, bedenk wel dat interlinks veel gevoeliger zijn voor instraling van buiten, hiervoor maakt een aantal fabrikanten deze dan ook zo dat de afscherming uitsluitend aan massa ligt en geen signaal voert......

Dit laatste lijkt mij een goed plan.

Groet Jitze :D:D

Geplaatst door Avallon:

en zodra die er staat ga ik alle benodigdheden regelen (wordt wel eerst kabel dan wijn, niet omdat ik je niet vertrouw, maar is de wijn in de man dan...)     ;)

Heb je niet liever een fles cognac btw?

Beste Ava,

Het is net als met autorijden: hoe meer ik drink, hoe beter het gaat. (Ik rijd daarom bijna altijd op de motor :D )

Van cognac ga ik achteruit lopen, liever niet dus.

Groet,

Tuby cool.gif

Geplaatst door Jitze:

Tuby,

ik lees enkele verwarrende zaken,

NordOst neutraal en toch confronterend, meer hoog/midden, minder laag.............

Lijkt me niet erg neutraal, is ook niet mijn bevinding, NordOst doet precies wat je beschrijft, zelfs in die mate dat een LS lijdend onder een ingebouwd gebrek aan dynamisch vermogen, tot leven lijkt te komen.

Om even terug te komen op de Coax als interlink, bedenk wel dat interlinks veel gevoeliger zijn voor instraling van buiten, hiervoor maakt een aantal fabrikanten deze dan ook zo dat de afscherming uitsluitend aan massa ligt en geen signaal voert......

Dit laatste lijkt mij een goed plan.

Groet Jitze   :D    :D

Beste Jitze,

Ik pretendeer zeker niet alles te weten, maar ik durf wel te stellen dat er niet 1 kabel bestaat die echt neutraal is. De beste benadering wordt bereikt met massief zilver en teflon. Dit is wat Nordost met een aantal kabels doet. Een van de neutraalste kabels die er zijn i.m.h.o.

Wat afscherming van interlinks betreft; aircom is uitzonderlijk goed afgeschermd. Ik vraag me wel af of je niet teveel verliest in het hoog als je alleen de kern gebruikt. Het staat in ieder geval op mijn "to do list". Als ik hem gemaakt heb laat ik mijn bevindingen weten.

Groet,

Tuby cool.gif

Geplaatst door Henk&audio:

Richard,

Je stelt dat de aircom 50 ohm is en een digitale verbinding 75. Bedoel je dan de weerstand van het stukje kabel, of doel je op de afsluitweerstand van de digitale uitgang? De kabel (40 centimeter) is dicht bij de nul ohm.

groeten

Ik ben niet deskundig op dit gebied maar de afsluitweerstand van de digitale uitgang van een cd-speler is meestal 75 ohm (soms 110 ohm). De impedantie van de coax-kabel heeft te maken met de wisselspanningsweerstand tussen geleider en mantel bij de hoge frequenties waarmee de digitale uitgang werkt. Als de impedantie van de kabel teveel afwijkt van de afsluitimpedantie kan het signaal vervormen.

Mocht ik het toch niet helemaal bij het rechte eind hebben dan hoor ik dit graag.

Groeten, Richard

Sweet, en je woont nie eens in Friesland, waar ze dat vreemde taaltje spreken en iedereen of op het platteland woont of audiofiel is(Haudioficeren?  )  

ja en dan durfen ze ook nog te zeggen dat die friesen stug zijn ja stug als ze iets willen hebben op audiogebied misschien ;)