Jump to content

Geluisterd bij......

WanFie
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door jopie:

ik kom gauw weer luisteren erik, smen met john, eens horen hoe die dropveters klinken, zal ik gelijk effe mijn kabels meenemen.

ga je de volgende dag naar de winkel. :D

Erik hoort toch geen verschil... :D

jullie dachten dat je verschil hoorde ,.

en jullie zeiden ook dat je verschil hoorde .

maar niemand kon me zeggen wat nou beter ,en wat nou slechter klonk .

en dat vind ik raar .

bij een normale test ,waarbij ze wel weten wat er speeld , weten ze wel wat nou beter of slechter is .

maar ik heb weer aangetoond dat een dropveter gewoon net zo goed is dan welke dure kabel dan ook . :P

• 3 weeks later...

Afgelopen woensdag eens bij een andere audiokennis (Ad) geluisterd.

Ad speelt met een SACD 1000, een Sovereign voor en eindversterker (dure highend van Aaron). Als luidsprekers gebruikt hij de Rogers monitoren die hij kant en klaar bij Remo gekocht heeft. De bekabeling is mijn gevlochten spul. Een opmerking hierbij is dat de luidsprekers zijn gebiwired.

Hoe klinkt dat nou....????

Eerst even het grootste probleem van de set, en dat is de acoustiek, die heeft het meeste weg van een slagerij. Ik heb hem al een paar keer gezegd dat wanneer dat zou veranderen e.e.a. veel beter zou klinken. Het antwoord is dan... "ik zal eens op de rommelmarkt gordijnen gaan zoeken gaan zoeken..." :rolleyes:

Hij is natuurlijk aan die galmbak gewend en ervaart het niet als storend.

Toch klinkt het er zeker niet slecht. Die Rogers hebben een akelig strak laag, en ook het hoog is erg open en sprankelend. Tussen de woofer en de ribbontweeter zitten nog een 15 cm low middriver en een 50 mm dome voor het hoge midden. Vooral die 50 mm dome zou voor mij anders mogen. Dit ding is n.l. soms wat scherp. Zeker in combinatie met de acoustiek. Maar al met al denk ik dat er weinig luidsprekers zijn die het in die prijsklasse (ca 1500 euro) beter doen.

Ad is ook saxofonist, en houd van tjechische muziek. Dit lijkt nog het meest op Oosterijkse blaaskapelmuziek en is aan mij niet besteed. Gulukkig houdt hij ook van Jazz, dus draaien we dat maar.

De set zet een mooie ruimte neer, en plaatst alles heel erg nauwkeurig. Tonaal klopt het allemaal behoorlijk goed. Verschillende soorten muziek komen allemaal tot "leven". Ook percussie, en drums klinken bovengemiddeld.

Ik zou ook met deze set heel goed kunnen leven.

:)

• 1 month later...

Afgelopen zaterdag geluisterd bij "de Stemvork"in Uden.

Ik was nog nooit in deze audiozaak geweest, maar het was voor mij een positieve ervaring.

De eigenaar bouwt zelf een serie luidsprekers, wat ik hiervan gehoord heb (op Vincent) klonk bijzonder goed. Mooi open en erg mooie plaasing, ook het laag was erg goed.

Vooral deze was een uitblinker (zoiets van 1600 Euro/st).

6.jpg

Ik kreeg er te maken met verschillende vragen die klanten aan de eigenaar stelden, alles werd snel en vakkundig beantwoord, en in een geval van een kapotte DVD speler werd er gelijk een vervangend apparaat meegegeven.

Ook blijkt deze zaak een behoorlijk vooraad aan kabels en luidsprekerunits te hebben.

Ik denk dat ik hier wel vaker zal komen.

Errug positieve ervaring.

:)

• 2 months later...

Even een oud topic ophalen... ;)

TEAC P700, D700 CD loopwerk + DAC

Pioneer DV 444

Pro-Ject 1.2 Benz MC 20

Philips breedbeeld type zoveelzoveel

Unison Research Simply Four T (Oris)

Cambridge Audio P500 (CDesign hoorn)

Oris 200, driver: AER cone met Lowther PM2A magneet (+/- 200 Hz tot 20kHz)

CDesign hoorn, driver 2 x ACR FE 103 (+/- 40 Hz tot 200 Hz)

Subwoofer ( +/- 20 Hz tot +/- 40 Hz) ligt op de tekentafel

Profigold S-Video: DVD - TV

Profigold optisch: DVD - DAC

Oehlbach Dig.: CD - DAC

Siemens Profibus: DAC - versterker

Siemens Profibus: versterkers - luidsprekers

kamer.jpg

Een tijdje terug heb ik deze set beluisterd ten huize van eigenaar Carel.

Ik was door deze foto erg nieuwsgierig geworden hoe goede hoornluidsprekers nou klinken. Na het versturen van enige peebeetjes was een avond geprikt en ging ik op pad.

Na de hartelijke ontvangst door Carel en zijn vrouw en een paar senseo's, verdween de eerste ceedee in de lade van de Teac.

Welke muziek er uit de verzameling van Carel gedraaid werd weet ik niet meer maar dat doet er eigenlijk ook niet toe. De muziek was "pakkend" en dat kwam niet in de laatste plaats door de hoorns. Zo gewend als ik was aan het "rustige" karakter van mijn eigen Impulse 34, was het dynamische karakter van de hoorns toch wel even wennen.

De muziek kwam hier echt "naar je toe".

Volgens Carel vonden sommige luisteraars er 'niets van kloppen', of vonden het na 5 minuten al meer als genoeg. Ik wijt dit echt aan een gebrek aan luisterervaring. Niet dat ik mezelf als een expert zie, maar ik heb in het verleden toch wel het nodige beluisterd.

Wat me wel opviel was de smalle "sweetspot". Iets ernaast zitten en je stereobeeld was weg.

Het klankbeeld wat werd neergezet neigde naar de warme kant(want buizen) maar vond ik erg "smal". Dwz veelal tussen de speakers en weinig erbuiten.

Sommige opnames klonken buitengewoon "echt" via de hoorns. 'Slagerij Van Kampen' bijvoorbeeld is zo'n opname. De percussie van deze opname masseerde mijn borstbeen en kwam volledig los van de speakers. Het k

..............smalle "sweetspot". Iets ernaast zitten en je stereobeeld was weg.

Het klankbeeld wat werd neergezet neigde naar de warme kant(want buizen) maar vond ik erg "smal". Dwz veelal tussen de speakers en weinig erbuiten...................

Even een nawoord van de gastheer.

De afgebeelde foto is gemaakt tijdens een verbouwing van de subhoorn. Ik heb toen even snel de Orissen op de vensterbank gezet en drie foto's gemaakt en in de pc aanelkaar geplakt. De opstelling zoals Geerdie die heeft beluisterd was met de Orissen dichter bij elkaar. Op de ronde kastjes, op de foto met de schemerlampjes erop, en dat is te dicht op elkaar. Maar ja, getrouwd....... Dit soort situaties is algemeen bekend als het huwelijkscompromie. Tweede nadeel van deze opstelling is dat het BBBB (BreedBeeldBakBeest) voor nogal ongewenste reflecties zorgt.

Na het bezoek van Geerdie, die tijdens de luisteravond met dezelfde opmerking kwam, heb ik de opstelling veranderd. Het staat dus nu weer zoals op de foto, lekker breed. Het geluidsbeeld is nu ook weer lekker breed.

Tweede punt. In de oude opstelling is het mij en Geerdie niet opgevallen dat het stereobeeld een weinig naar rechts trok. In de nieuwe opstelling werd het duidelijk, bij het linkerkanaal is alle fut eruit. De eindbuizen van plek laten wisselen, L<>R, en het stereobeeld verschuift ook. Conclusie; de buizen willen met de vut. Dit is mij in de oude opstelling niet opgevallen omdat het BBBB het stereobeeld diffuus maakte. De jacht op nieuwe buizen is nu dan ook geopend.

Moraal: Laat regelmatig iemand andes naar je installatie luisteren. Jij bent ondertussen aan het geluid gewend. Een vers oor kan soms voor verassende dingen zorgen.

@Geerdie. Als de nieuwe buizen er zijn ben je van harte uitgenodigd. Ben benieuwd wat je er dan van vindt.

Uitnodiging is aangenomen. :)

Ik vind het leuk als iemand door mijn toedoen gestimuleerd wordt om te gaan 'knutselen'.

Maar je moet je niet teveel aan mijn mening gevolg geven hoor Carel. Ik ben ook maar een goedwillende amateur! ;):D

Ik hecht meer waarde aan de opmerkingen van goedwillende amateurs dan aan die van de zogenaamde kenners, om van de commerciele zogenaamde kenners maar te zwijgen.

:D

Wat me wel opviel was de smalle "sweetspot". Iets ernaast zitten en je stereobeeld was weg.

Hallo Geerdie,

gefelicteerd in de eerste plaats...............

Dit verschijnsel kom je wel meer tegen, gelukkig is het ook heel erg simpel te corrigeren, probeer speakers eens wat verder uitelkander te zetten en draai ze eens meer in.

Als voorbeeld mijn speakers staan bijna 5 meter uit elkaar en onder een hoek van plm 45 graden, de echte hotspot ligt ergens midden in de kamer, terwijl in de ruimte er achter heb ik een groot gebied waar het plezierig luisteren is.

Deze opstelling kan rekenen op verbazing van velen, echter het resultaat wordt best gewaardeerd.

Groet Jitze ;)

Hallo Geerdie,

gefelicteerd in de eerste plaats...............

Dit verschijnsel kom je wel meer tegen, gelukkig is het ook heel erg simpel te corrigeren, probeer speakers eens wat verder uitelkander te zetten en draai ze eens meer in.

Als voorbeeld mijn speakers staan bijna 5 meter uit elkaar en onder een hoek van plm 45 graden, de echte hotspot ligt ergens midden in de kamer, terwijl in de ruimte er achter heb ik een groot gebied waar het plezierig luisteren is.

Deze opstelling kan rekenen op verbazing van velen, echter het resultaat wordt best gewaardeerd.

Groet Jitze ;)

Dankjewel voor de felicitatie Jitze.

Wat die sweetspot betreft; ik geloof dat Carel dit probleem al getackeld heeft. Volgens mij heeft hij de hoorns al verder uit elkaar geplaatst.

Het resultaat ga ik z