Jump to content

Korte impressie buizenset Stefan

Audiopaul
 Share

Recommended Posts

Wanneer je 1 trafo hebt voor alle spanningen en je schakelt eerst de gloeidraden in om op te warmen, dan gebruik je maar een deel van de totale capaciteit van de trafo. Ik ben niet zover gekomen om de hoogspanning in te schakelen, binnen 5 seconden was het gebeurt......

Aiaj, dan heb je wel erg pech gehad. Tjemig, dat je met de gloei al de boel opblaast... nog nooit meegemaakt. Misschien maar goed dat mijn eindbuizen op Jumbovoeten draaien.

!!!LESS IS MORE!!!

Dit keer dan niet... :rolleyes:

Remco

• 1 month later...

Beste forummers,

Een kanaal van de nieuwe versterkers staat nu een week of vier te spelen.

Ik heb alleen de voedingstrafo's en smoorspoelen vervangen, een extra gelijkrichtbuis voor de ingangsbuis en driverbuis toegevoegd (Telefunken AZ-1 mesh); de voedingen per trap nog verder van elkaar geisoleerd, en gelijkgerichte gloeidraadvoeding met stroombronnen geinstalleerd voor de Ba en Ca buizen.

Oh ja, en Shottky diodes voor de gloeidraad en bias voeding.

Nu staat links de nieuwe en rechts de proto te spelen, en het verschil is groot, links klinkt het fijnzinniger, opener dynamischer. Het lijkt alsof Herman van Veen zich naar de linker speaker beweegt, hij geeft namelijk duidelijk meer detail en structuur aan de stemmen.

Ik moet snel dat tweede kanaal afbouwen, het is lastig om steeds kanalen te switchen als je wilt luisteren wat er in het andere kanaal nog allemaal aan klankrijkdom verborgen is ;)

Groeten,

• 2 months later...

Hi guys,

Inmiddels heeft Stefan z'n buizen-mono's zo goed als klaar!

Hier alvast een mooi plaatje:

buizenfront.jpg

Op m'n SITE vind je nog meer foto's en wat extra informatie. ;)

Binnenkort ga ik, samen met Sodejuu, op herhaald bezoek bij Stefan om deze buizenmono's eens nader te bekijken

Geplaatst door Audiopaul:

Hi guys,

Inmiddels heeft Stefan z'n buizen-mono's zo goed als klaar!

Hier alvast een mooi plaatje:

buizenfront.jpg

Op m'n SITE vind je nog meer foto's en wat extra informatie. ;)

Binnenkort ga ik, samen met Sodejuu, op herhaald bezoek bij Stefan om deze buizenmono's eens nader te bekijken

Geplaatst door sodejuu:

Met die metertjes erin waan je je echt in de jaren dertig. Knap dat het (houtworm doorvreten) kastje het nog steeds houdt

buizenboven.jpg

Daar verbaas ik me ook nog steeds over confused.gif de vesterkers wegen 30kg per stuk!

Zo zie je maar weer; die antieke rommel is zo slecht nog niet ;) en het kastje past perfect bij het tijdvak van de gebruikte buizen :rolleyes:;):rolleyes:

Hallo Forummers,

Ik ben gisteren bij Stefan langs geweest met mijn versterkers om de ruststroom bij te laten stellen voor de nieuwe eindbuizen.

Ik heb toen ook deze beauties mogen bewonderen. Wat een verschrikkelijk mooie versterkers om te zien..... en zeer doordacht opgebouwd...... toch droevig dat je dan weer terugmoet naar je standaard Heart beat blokken zucht. Het is wel een motivatie om een al zeer lang bestaande wens om mij in electronica te gaan verdiepen nu eens werkelijkheid te laten worden. Ik heb van "professor" Stefan gisteren al heel wat buizenlessen geleerd haha... Ik weet nu waar de biasknop zit, het centrale aardpunt enz. enz. Zeer leerzaam. Nogmaals erg bedankt Stefan voor je gastvrijheid! Ik benijd je om je versterkers!

:(:)eek.gif;)