Jump to content

De Aragon Palladiums spelen heel mooi

Recommended Posts

Geplaatst door Ruud:

Toch wel, het is een blijvertje :P

Da's weer snel beslist, was het zo'n groot verschil met de Audiolabor Schnell, die toch snel :D is confused.gif:D

Andr

Geplaatst door Ruud:

De Aragon overtreft de Audiolabor op elk gebied, autoriteit, snelheid en "last but not least" muzikaliteit :D

Dus ja, dit is (voorlopig :D ) wel een blijvertje, matcht prima met de Aitos/IMF combi, daar waar de Audiolabor een tikkeltje uit de pas liep :(

Mooi, dan kun je 'oudere' Aragons dus toch zowat 'ongehoord' aanschaffen :D

Ik zag laatst

hier dat de Palladiums 125W in klasse A doen (8 ohm) en bij impedanties van 4 ohm en lager is dat klasse A/B tot max 1000W, hoe dit bij de 8008ST zit staat er niet bij, maar als deze ook grotendeels in klasse A werkt, dan blijkt dat klasse A ook 'snel' kan zijn en is er weer een vooroordeel de wereld uit geholpen cool.gif

Andr

• 2 months later...
Geplaatst door Ome Henk:

"Even" de consumerreviews van de Palladiums doorgelezen en daar wordt bij weaknesses genoemd dat ze nogal eens (te) warm worden.

Is dat zo confused.gif Hoe kan dat confused.gif

Komt dat wellicht door een te gemakkelijke speaker, zodat de Klasse A z'n warmte niet kwijt kan confused.gif

Bij mij meet ik max 50 graden direct op het koelblok, ook in de zomer als het binnen 30 graden is :rolleyes:

Mijn speakers zijn ook vrij lastig en klasse A wordt nu eenmaal warm.

Ik heb het wel als "weakness" genoemd zien worden, maar niemand heeft ooit een defect door de warmte gemeld.

Bedenk ook dat de koeling in de kast zit en vrij compact is, dat maakt hem plaatselijk warmer dan een groter koelblok.

Ik denk dat het zelfs een voordeel is, want hij is snel op temperatuur en blijft dat ook :)

Andr

Geplaatst door Ome Henk:

"Even" de consumerreviews van de Palladiums doorgelezen en daar wordt bij weaknesses genoemd dat ze nogal eens (te) warm worden.

Is dat zo confused.gif Hoe kan dat confused.gif

Komt dat wellicht door een te gemakkelijke speaker, zodat de Klasse A z'n warmte niet kwijt kan confused.gif

Henk....vanwaar deze interesse confused.gif heb je iets op het :rolleyes::rolleyes: G

Overigens word mijn 8008 nauwelijks warm :)

Beste Ruud,

Ik zou maar eens de rustroom comtroleren van je 8008. De Aragon ontwerpen zijn erg gevoelig, en de stelpot's van zeer matige kwaliteit. Schrik er niet van als er grote verschillen zijn in de rustroom van links en rechts. Overigens zijn er nog meer hele zinvolle mod's voor de 4004, 8008 en palladium's.

Eenmaal correct ingesteld, worden ze toch erg heet in rust.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Ruud,

Ik zou maar eens de rustroom comtroleren van je 8008. De Aragon ontwerpen zijn erg gevoelig, en de stelpot's van zeer matige kwaliteit. Schrik er niet van als er grote verschillen zijn in de rustroom van links en rechts. Overigens zijn er nog meer hele zinvolle mod's voor de 4004, 8008 en palladium's.

Eenmaal correct ingesteld, worden ze toch erg heet in rust.

Groeten,

Bas

bas , hoe controleer je de ruststroom .?

en hoe stel je hem evt af ?

Geplaatst door erik klijnsmit:

bas , hoe controleer je de ruststroom .?

en hoe stel je hem evt af ?

Beste Eric,

Je meet de spanning over de emitter weerstanden bij de torren. De stelpot moet je zoeken. Meestal zijn het er twee. Een voor DC offset, en de andere voor de rustroom. Meten is weten. Wanneer je niet weet wat je doet, er afblijven! Een keer uitschieten, en de versterker vonkt om je oren.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Ome Henk:

Vandaar dat in de manual staat dat ze uitgezet moeten worden, wanneer je ze niet gebruikt...

Nou het is raadzaam de ARagon's niet dag en nacht aan te laten. Maar je moet ze echt niet elke keer na het luisteren uit zetten, en vervolgens na een uur weer aan. Dat is zeker niet goed voor de voeding.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Eric,

Je meet de spanning over de emitter weerstanden bij de torren. De stelpot moet je zoeken. Meestal zijn het er twee. Een voor DC offset, en de andere voor de rustroom. Meten is weten. Wanneer je niet weet wat je doet, er afblijven! Een keer uitschieten, en de versterker vonkt om je oren.

Groeten,

Bas

mag jij een keer doen

;)

Geplaatst door erik klijnsmit:

mag jij een keer doen

;)

Beste Eric,

Nou het is helemaal niet moeilijk om te doen hoor. Maar als je een keer uitschiet met je meetpennen, dan klapt je hele eindtrap eruit. (he sherwin :D). Maar aangezien jij autotechneut bent, vertrouw ik het jou wel toe.

Vaak is de origenele rustroom zo verlopen dat het moeilijk is uit te vinden wat de oorspronkelijke waarde was. Vaak aan de hand van het ontwerp, en de verschillen tussen links en rechts kun je een goede indicatie krijgen. Beter is als je je bij MF de service manual aanvraagt. Als je hem bij mij brengt, doe ik dat uiteraard.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Ome Henk:

Ooit eens een paar tweeters verprutst :( , dat doe ik (hopelijk) nooit meer :rolleyes:

Van versterkers blijf ik helemaal af, zeker bij zulk soort versterkers als die hier gereviewd worden :rolleyes:

Dat vonkt lekker hoor Henk :D

Ik zou zo'n versterker inderdaad liever bij een kenner laten nakijken, want zomaar aan een potmetertje draaien kan rare (de dure) gevolgen hebben, laat staan als je uitschiet met een schroevendraaier :rolleyes:

Andr

Beste,

Lang leve de Neutrik RCA pluggen. Die maken (dankzij hun meeverende massa ring) altijd eerst aarde, en dan signaal.

Ik vind ook, een goed gebouwde versterker (dan maar niet audiofiel, degelijkheid staat voorop vind ik) gewoon relais in de uitgangen hebben. Bij uitschakelde stand, of andere ellende zijn de weergevers gewoon ontkoppeld.

Groeten,

Bas

Geplaatst door JSA:

Hmmm, ik doe dat ook gewoon altijd als het spul aan staat :o maar even m'n eigen policy wijzigen dan :)

hoe zit dat met aes/ebu kabels, kan dat ook kwaad om die eruit te halen als de app. nog aanstaat?

Met AES/EBU is de kans dat het mis gaat nihil. In de studio hebben ze ook grote AES patchpannels, en wordt ook heel wat afgestoken, terwijl alles aanstaat :D.

Ga je RCA verbindingen wisselen, beste gewoon alles uit.

Groeten,

Bas