Jump to content

De Aragon Palladiums spelen heel mooi

Recommended Posts

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Als het om uiterlijk gaat dan wint Sphinx natuurlijk. Tenminste naar mijn smaak.

Overigens, die die mooie pre niet weg hoor Henk! :D.

Groeten,

Bas

Henk mag hem wel aan mij weg doen :rolleyes::D

Andr

Geplaatst door Ome Henk:

Ben ik er nu al aan gewend confused.gif 'T klinkt tot nu toe lekker, maar ik weet dat er meer in zit... ook al was het alleen maar omdat ik nu met dropveters er tussen speel :D

Ik weet nu in ieder geval zeker dat er iets aan de stroomvoorziening mankeert :rolleyes: Iedere eindtrap begint hier te brommen (gelukkig niet over de speakers) eek.gif Gelukkig hoor ik het ook niet, wanneer de muziek aan staat...

Maar wat ik hieraan kan doen confused.gif

Topic openen...???? confused.gif

Geplaatst door Ome Henk:

Ik weet nu in ieder geval zeker dat er iets aan de stroomvoorziening mankeert :rolleyes: Iedere eindtrap begint hier te brommen (gelukkig niet over de speakers) eek.gif Gelukkig hoor ik het ook niet, wanneer de muziek aan staat...

Maar wat ik hieraan kan doen confused.gif

Een aparte groep aanleggen voor "De Set"?

Of had je dat al gedaan?

Ik heb hier van sphinx gehad, de 12 mono's en de myth 10 en die hadden beide niet bepaald een stille trafo, een krell ksa 80 met zn giga trafo was muisstil, ook mijn eigen (ex) ksa 50 mk2 was zeer stil, daarentegen was een levinson 29 zeer luid qua trafobrom, kon ik op de luisterplek horen....vreselijk, het hoe en waarom ben ik daarom ook wel erg benieuwd naar!

Geplaatst door Ome Henk:

Op welke groep dan ook heeft het (met de Sphinx) hetzelfde effect. Het lijkt me dus niet dat het met een aparte groep opgelost zou zijn...

Mmmh. Ik denk ff hardop: je zou een eindtrap bij je buurman kunnen aansluiten. Horen of ie daar ook bromt.(misschien is jouw hoofdzekering niet helemaal fijn meer)

Of met een multimeter de netspanning checken.(te hoog of te laag)

Of netstekker omdraaien en luisteren of ie minder bromt.(maar dat zul je zelf ook wel geprobeerd hebben)

Nou wil me even niks meer te binnen schieten. :(

het hoe en waarom ben ik daarom ook wel erg benieuwd naar!

Dat heeft te maken met hoe strak de trafo gewikkeld is en icm hoe hoe hoog de ruststroom staat ingesteld.

Als een trafo zwaar belast wordt door een hoge ruststroominstelling, dan kan een slecht/matig gewikkelde ringkerntrafo mechanisch gaan brommen.{50Hz brom}

Zou je nu de ruststroom omlaag schroeven dmv een potmeter in de versterker, dan zul je horen dat de brom ook afneemt. De trafo wordt minder zwaar belast. Ook worden trafo's in Klasse A versterker door de zware belasting vaak warm, waardoor in de loop der tijd de koperwikkelingen rond een trafo uit kunnen gaan zetten. Dit komt door het afkoelen en opwarmen van de trafo. Als de wikkelingen losser gaan zitten rond de kern dan is de kans zeer groot dat de trafo {lees wikkelingen} gaan trillen. En dit veroorzaakt de mechanische brom.

Nu is de kwaliteit van trafo's onderling verschillend, dus zal de ene trafo hier meer last van hebben dat een ander merk trafo.

Maar doorgaans is de hoge ruststroom bij {Klasse A} versterkers icm met temperatuurschommelingen en lossen wikkelingen hier verantwoordelijk voor.

Daar valt weinig tegen te doen. ik heb het een keer opgelost door een palstic buis in de kern van een ringkerntrafo te lijmen. de buis was iets groter dan het gat van de kern, waardoor de wikkelingenm strakker rond de trafo gedrukt werden. En zo was de brom in z'n geheel verdwenen. :)

Edwin

En hoe kan het dan dat dan de 1 en dan weer de 2 gaat brommen

Dat probleem herken ik niet Henk. Kennelijk is er bij jou versterkers toch iets anders aan de hand. Want bij de problemen die ik beschrijf hoor je de trafo's continu brommen. soms in het begin iets zachter en na verloop van tijd harder omdat de wikkelingen uitzetten.

Stuur anders even een mailtje naar Frank Derks, die heeft hier vast wel een antwoord op". :)

Geplaatst door Ome Henk:

En hoe kan het dan dat dan de 1 en dan weer de 2 gaat brommen confused.gif

Beste Henk,

Het brommen heeft alles te maken, met de aangeboen wisselspanning, temepratur van de trafo en het voltage van de netspanning.

Elke Aragon die bij mij is geweest bromde ook. Pas als ik ze op de variac zet, met exact 230 volt is het stil.

Ik denk dat jij eenerg flucturerende netspanning hebt, met misschien de nodige rimpel.

Bel je energie maatschappij, en laat ze eens meten bij je. Stroomleveranciers zijn nu commercieel, jij bent klant. Als betalende klant eis jij een goed product.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Ome Henk:

De buurman heb ik niet geprobeerd, de netspanning kwam op 228V, de netstekker heb ik inderdaad diverse malen omgedraaid...

Tcoh eens naar de buurman confused.gif

Tja, het zou natuurlijk kunnen dat je toevallig altijd eindtrappen met een rumoerige trafo hebt gehad.(zoals in de post van Skiffer)

Maarja, ik probeer altijd een simpele oplossing te vinden met het risico dat ik onzin uit loop te kramen...

Oja, d'r schiet me nog wat te binnen: die groepen die je geprobeerd hebt, zitten die achter een aardlekschakelaar? Sommige (oudere) woningen hebben nog een exemplaar dat bij 't minste of geringste eruit klapt.

Misschien dat een eindtrap met een lekkende voeding de boel wat instabiel maakt?

Nouja, kijk maar of je er wat aan hebt. :rolleyes:

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Ik denk dat jij eenerg flucturerende netspanning hebt, met misschien de nodige rimpel.

Bel je energie maatschappij, en laat ze eens meten bij je. Stroomleveranciers zijn nu commercieel, jij bent klant. Als betalende klant eis jij een goed product.

Groeten,

Bas

Da's een goeie. ;)

als ik mijn wasdroger en mijn wasmachien en mijn vaatwasser aan heb staan , begint de trafo in mijn MF ook te brommen .

als de rest uit staat is hij muisstil .

zit dit dan waarschijnlijk in de (te) zwaar belaste netspanning ??

(ps , mijn schijf in de meterkast draait dan net zo hard als de cd in de cspeler ) eek.gif

Is dit trillen hetzelfde verschijnsel als wat "microfonie" van smoorspoelen / trafokernspoelen wordt genoemd?

In veel van de betere luidsprekers worden "gebakken" trafokernspoelen gebruikt: de gebakken lak wordt toegepast om de kern vast te zetten.

De wisselstroom die door de spoel loopt, probeert de kern in trilling te brengen.

Luidsprekerbouwers kitten vaak zulke spoelen vast met siliconenkit.

Kan het wellicht helpen als je de trafo een jasje van siliconenkit geeft, en met siliconenkit rondom vastkleeft aan de montageplaat?

En zou het bovendien helpen wanneer je de montageplaat aan de onderzijde dempt (bitumen) en/of verzwaart (loodplaat)?

Kan het wellicht helpen als je de trafo een jasje van siliconenkit geeft, en met siliconenkit rondom vastkleeft aan de montageplaat?

En zou het bovendien helpen wanneer je de montageplaat aan de onderzijde dempt (bitumen) en/of verzwaart (loodplaat)?

Met siliconenkit helpt wel, omdat je er dan voor zorgt dat de wikkelingen geen of minder contact meer maken met de kern. De trillingen worden dan gedempt door de siliconenkit. Maar het geeft alleen zo'n smeerboel. :) het enige nadeel is wel dat de siliconen als isolator werkt, waardoor de temperatuur van de trafo behoorlijk omhoog kan schieten.

op zich werkt het ook wel redelijk als je de trafo inwikkelt met een sterke tape. Alleen moet je de tape dan wel erg strak rond de ringkern wikkelen. En dat is op zich al een hele kunst. Anders werkt dit principe ook niet.

Het truukje met een plastic buis in de kern werkt vaak ook erg goed. op deze manier trek je de wikkelingen ook strakker aan.

Wat ook goed helpt is een rubber matje onder de trafo, zodat deze de trafo dempt tov de montageplaat. Maar dit werkt alleen maar als dit de resonantie-veroorzaker is. meestal zijn het de losse wikkelingen die de mechanische brom veroorzaken. Maarja, een rubber matje onder de trafo kan zowiezo geen kwaad. :)

Ik heb ook wat afwisseling in het "brom-gedrag" van de Aragons.

De ene keer starten ze beide geheel zonder brom op, de volgende keer bromt er eentje.

Uit zetten en na een minuut weer aan zetten zorgt bij mij meestal voor een bromvrije start.

Je hoort het gelukkig niet op de speakers.

Ik ken wel een nuldoorgangsschakeling, die de belasting pas inschakelt wanneer de 230V net door de 0 gaat.

Helaas zit er dan een triac of thyristor in de nettoevoer en ik vraag me af wat voor invloed die dan heeft.

Deze schakeling voorkomt dat bijv. gloeilampen vroegtijdig springen, omdat ze in 1 keer de volle 230V te verduren krijgen.

Een softstart schakeling zoals bij een tv zou ook een oplossing kunnen zijn, maar wederom heb je dan een extra component in serie met de netspanning staan .....

Andr