Jump to content

De Aragon Palladiums spelen heel mooi

Recommended Posts

Geplaatst door JSA:

TOch maar een nieuwe Vincent? Die brommen totaal niet, niet uit de speaker en niet mechanisch :)

Ze zijn ook nog niet oud, over 1 jaar wandelen ze naar je toe op het ritme van het gebrom :D

Er zal wel een mooie BANDO trafo in zitten ;)

Andr

Geplaatst door JSA:

pff, het zijn geen KRELLS :P

Er werd net gezegd dat die juist heel stil zijn, dus idd, het zijn geen Krell's cool.gif

Mijn KSA100S en 300S waren muisstil :)

Heb je nog meer onzin Jasper?

Andr

Beste,

En wat weten jullie nou helemaal van Bando trafo's? Bando is een hele grote fabrikant die lowcost trafo's maakt, en hele goede trafo's.

In enkele oude Sony ES producten hebben weleens bando tafo's gezeten. Nu allang niet meer, en maakt sony gebruik van in eigen beheer gemaakte R-Core trafo's.

Groeten,

Bas

En wat weten jullie nou helemaal van Bando trafo's?

Ik kan me nog verhalen herinneren van jou dat zelfs in dure Roland synthezisers bando-trafo's zaten die veel te heet werden. Ook in Sony ES tuners zitten die Bando trafo's die veel te heet worden. zelfs zo heet, dat je bruin plekken op de printplaat ziet zitten. Ze zien er leuk uit, maar het zijn matige trafo's die verpakt zitten in een kunstof behuizing. :)

Maar ook In Accuphase versterkers zitten Bando's. Haal de bodemplaat maar eens weg dat zie je de Bando zitten. Gewoon een middelmatige trafo die ik niet graag in mijn versterker zie zitten.

Bando = Ruk :D

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Overigens de recente 4 jaar oude Aragon 8008 die ik heb gehad was echt gemaakt op 230 volt.

Groeten,

Bas

Bij mijn Pall's staat 230V op het typeplaatje, dus dat zal wel kloppen denk ik :)

Of dat bij Henk ook zo is weet ik niet, ze zijn wel 3 tot 4 jaar ouder dan de mijne.

Andr

Beste Edwin,

Ik vind de lowcost's van Bando ook ruk, en ja ze zitten in de roland's.

Ook in mijn accuphase zit een bando, maar dat is een uit de duurdere goede serie.

En ik wil niet lullig doen, maar de trafo's in de eerste SP991's waren ook niet best, want die bromde de pan uit. Nu met de plus is dat hoop ik opgelost.

Maar over Bando. ze maken wel degelijk ook hele goede trafo's ze hebben meer dan 10 serie's. dus kun je niet alles van Bando over een kam scheren.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Edwin,

Ik vind de lowcost's van Bando ook ruk, en ja ze zitten in de roland's.

Ook in mijn accuphase zit een bando, maar dat is een uit de duurdere goede serie.

En ik wil niet lullig doen, maar de trafo's in de eerste SP991's waren ook niet best, want die bromde de pan uit. Nu met de plus is dat hoop ik opgelost.

Maar over Bando. ze maken wel degelijk ook hele goede trafo's ze hebben meer dan 10 serie's. dus kun je niet alles van Bando over een kam scheren.

Groeten,

Bas

Dat met de brom in de SP-991 dat klopt. Die trafo's zijn volgens mij ook niet echt ontwikkeld voor een hoge ruststroom-instelling. Maar aan de andere kant kan ik wel weer begrijpen dat het fout kan gaan vanwege de enorme hoge ruststroominstelling van 800Watt per versterker.

Bij mijn versterker kwam die brom ook voor. Als ik boven de 25Watt Klasse A uitkwam, dan was de brom helemaal verwenen. Dus ook deze trafo had moeite met de hoge ruststroom. Mijn broer heeft dezelfde versterker als ik, maar daar geen brom te herkennen. Hij heeft geluk. :)

Vincent{importeur} heeft daar ook genoeg klachten over gehad, en als het goed is, dan zou het probleem nu opgelost moeten zijn.

Het valt me wel op dat heel veel merken trafo's moeite hebben met een hoge ruststroom. is het niet diect, dan komt de brom vaak wel op de langere termijn opzetten. Ook bij oude Krells en ML's waren er genoeg modellen die enorm bromden. zelfs zo irritant dat je gewoon niet meer met plezier naar muziek kon luisteren.

Ps, de brom in mijn versterker heb ik een jaar geleden opgelost met een plastic buisje in de ringkern. Hij bromt nu helemaal niets meer. :)

Ik had ook de ruststroom kunnen verlagen met 10 watt per kant, dat had hetzelfde effect gehad.

Beste Edwin,

Ja zo'n brom is opzich logisch. Kijk die 1500 V/A in de SP991's is een enrom vermogen waarvoor de trafo gebouwd is. Boven de 800 V/A is het erg kostbaar en moeilijk om een trafo stil te krijgen. Als er dan ook nog eens continu 5 ampere door de trafo geleverd moet worden, dan is het feest :D.

Ook de ML's Krell's en een s'ommige RB1090's hebben daar last van.

Alleen Crown en andere grote PA versterkers, die zware industriele trafos gebruiken zijn helemaal stil :D.

Groeten,

Bas

Dan moeten we straks maar met z'n allen aan de Crown. Een setje crowns op het laag en een mooie bromvrije Klasse A op het midden en hoog. :D Een combinatie van beide werelden zeg maar. :)

In de jaren 80 hadden ze tenminste goede trafo's. 25Watt Klasse A of 100, het maakt niets uit, die grote bliktrafo's gaven geen krimp.

H

Geplaatst door Edwin Snoek:

Dan moeten we straks maar met z'n allen aan de Crown. Een setje crowns op het laag en een mooie bromvrije Klasse A op het midden en hoog. :D Een combinatie van beide werelden zeg maar. :)

In de jaren 80 hadden ze tenminste goede trafo's. 25Watt Klasse A of 100, het maakt niets uit, die grote bliktrafo's gaven geen krimp.

H

Helaas heb ik de SP-T100 nog nooit gehoord. Maar daar komt binnenkort weer verandering in, want er is hier weer een Vincent dealer opgestaan in Deventer. :D Dus daar ga ik binnenkort maar eens even luisteren.

Hoe zit het met het laag van de SP-T100? Is dat nog een beetje onder controle of neigt het meer naar de ronde kant?

Dat vind ik soms weleens het nadeel van Vincent. het midden en hoog is super onder conntrole, echt rotsvast en stabiel. Maar dan hoor je dat het laag niet altijd in de pas loopt met het mid/hoog. het is soms iets te traag en te rond van karakter.

Dit is met de SP-991 al aardig opgelost, maar vroeger had Vincent als Motto: Soft Sound feeling.

dat klopt ook wel, want door het iets te ronde en trage laag klonk het geluidsbeeld wat vloeiender en meer aangedikt in het laagmid, waardoor het "softer" op je overkwam.

Nu is Vincent gelukkig een beetje van dit klankkarakter afgestapt en klinken de versterkers meer open en gecontroleerder in het laag. Al kan het voor mij nog iets strakker. Maar velen zweren bij het geluidsbeeld van de huidige Vincent versterkers. :)

Wat Vincnet nu heel goed voorelkaar heeft is het schone onvervormde midden en hoog. het typische Klasse A geluid. Nu nog het laag loeistrak en je vind voor het geld geen beter merk versterker meer. :)

maar ik kan me wel voorstellen dat Crown{superstrak en gecontoleerd laag} in combinatie met het schone midden en hoog van Vincent heel goed zal gaan. :)

Edwin

Beste Edwin,

Ik wou het maar niet te hard roepen, want wil je niet tegen de zere tenen schoppen, maar de SP991's hebben last van iets oncontrole in het laag. De metingen van de uitgangsimpedantie (dempingsfactor) in de audiobladen bevestigde mijn vermoedes. De Dempingsfactor was bijster laag. Op s'ommige speakers kan het heel goed gaan hoor, maar s'ommige (grote seriele elco's en spoelen in het filter) gaat eht minder.

Dit komt ook omdat de SP991 een echte brug versterker is, waarmee je de dempingsfactor halveerd.

De SP-T100, was veel korter en strakker in het laag. ik heb ze op dezelfde set gehoord na de SP991's. Ik vermoed dt de SP-T100 geen gebalanceerd ontwerp is, waarbij de speaker tussen eindtrap en ground hangt. Dit brengt als voordeel met zichmee dat er alleen torren parrallel zijn geschakeld, en de dempignsfactor dus hoog wordt.

In alle opzichten was de SP-T100 top. Snel laag en fluweel los midden en hoog.

Gewoon ontzettend goed!.

Als ik de vrije keus had tussen de SP991 en de SP-T100 dan koos ik zonder enige twijfel voor de SP-t100.

Groeten,

Bas