Edwin Snoek Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 Ik wou het maar niet te hard roepen, want wil je niet tegen de zere tenen schoppen, maar de SP991's hebben last van iets oncontrole in het laag Ik heb ze gehoord op een stel Nautlus 802 luidsprekers en dat ging toch behoorlijk goed. nu weet ik niet of de Nautilus 802 van zichzelf al gecontroleerd klinkt, maar het kwam er behoorlijk overtuigend strak uit in het laag. Het was niet superstrak, maar wel mooi in verhouding met het midden en hoog. Dus zeg maar niet het geknepen en compacte laag wat overgecontroleerd klinkt. Maar het kan heel goed hoor dat het fout gaat bij moelijker aanstuurbare luidsprekers met een grillig impedantieverloop. Dat weet ik dus niet. Als de SP-T100 bij de Audiozaak staan, dan zal ik er eens naar luisteren. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 ja, goedkoper en tikt minder hard in de meterkast Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 Geplaatst door Edwin Snoek: Ik heb ze gehoord op een stel Nautlus 802 luidsprekers en dat ging toch behoorlijk goed. nu weet ik niet of de Nautilus 802 van zichzelf al gecontroleerd klinkt, maar het kwam er behoorlijk overtuigend strak uit in het laag. Het was niet superstrak, maar wel mooi in verhouding met het midden en hoog. Dus zeg maar niet het geknepen en compacte laag wat overgecontroleerd klinkt. Maar het kan heel goed hoor dat het fout gaat bij moelijker aanstuurbare luidsprekers met een grillig impedantieverloop. Dat weet ik dus niet. Als de SP-T100 bij de Audiozaak staan, dan zal ik er eens naar luisteren. Groeten Edwin Beste Edwin, Nou de SP991 en andere Vincent versterkers zullen niet snel in elkaar zakken bij grillige impedantie's. Daar hebben ze gewoon te grote voedingen voor, en stroom leveren kunnen ze wel. Het is gewoon het karakter van het laag wat ik liever anders hoor. Maar dat is ook persoonlijk. Ik hou van een massie strak blok. kort snoeistrak en heel los. Een impuls moet zo strak en gecontroleerd op je afgeschoten worden dat je het voelt, maar meteen stopt als de toon afgelopen is. De SP-T100 kwam daar veel dichter bij in de buurt. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:(...) Ik hou van een massie strak blok. kort snoeistrak en heel los. Een impuls moet zo strak en gecontroleerd op je afgeschoten worden dat je het voelt, maar meteen stopt als de toon afgelopen is.(...) Al eens luidsprekers in spekstenen behuizing gehoord? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 Geplaatst door spido: Al eens luidsprekers in spekstenen behuizing gehoord? Beste Spido, nee, maar jullie maken me wel heel erg nieuwschierig met jullie speksteen topic. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 Hallo Bas, Misschien een reden te meer om eens een bezoekje aan Appelscha te brengen? Daar staan er wel wat, die min of meer vergelijkbaar zijn met de Avalanche Audiostone 8, qua inhoud en bezetting. (Alleen vragen wij ons wel af waarom die Avalanches E 3.399,- per stuk moet kosten! D'r zitten maar gewoon Seas units in...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 Seas? wow, dan heb je wel het topmodel te pakken ik ken ze alleen maar van AlCone units, budget spul Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 Nou voel ik me op zich niet geroepen om Avalanche te verdedigen, maar er worden hier wel verkeerde prijzen geroepen. OP de site van AudioControl kun je die vloerstaander van Avalanche vinden voor 2299 euro, is wel ietsje minder..De monitor staat voor 1099, en die is ook prachtig. Dus ja, wat is duur? Bovendien vraag ik me af wat een andere bouwer gaat rekenen als de box in speksteen gemaakt wordt. Ik heb eens ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 Geplaatst door Edwin Snoek: Met siliconenkit helpt wel, omdat je er dan voor zorgt dat de wikkelingen geen of minder contact meer maken met de kern. De trillingen worden dan gedempt door de siliconenkit. Maar het geeft alleen zo'n smeerboel. het enige nadeel is wel dat de siliconen als isolator werkt, waardoor de temperatuur van de trafo behoorlijk omhoog kan schieten. op zich werkt het ook wel redelijk als je de trafo inwikkelt met een sterke tape. Alleen moet je de tape dan wel erg strak rond de ringkern wikkelen. En dat is op zich al een hele kunst. Anders werkt dit principe ook niet. Jongens toch! Met alle respect, maar ik zie Ome Henk z'n pas aangeschafte (dure) Aragons nog niet openen en met siliconenkit volkliederen. Nog los van het feit dat die klont kit w Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 Hallo, En het is mijn bedoeling zeker niet om Avalanche aan te vallen! Ongetwijfeld mooie en goede speakers. Maar wel erg prijzig. De Audiostone 8 kost in normale uitvoering inderdaad E 2.299,- per stuk. Maar in de "audiofiele uitvoering", met Seas units en zonder elektrolietjes in het filter, komen ze op E 3.999,- per stuk. (Ik vind dat dit niet in de juiste verhouding staat tot de vrij geringe extra inkoop- en fabricagekosten. Bovendien denk ik dat je in dat marktsegment all Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 Geplaatst door spido:Maar met een scherp plamuurmes en een mokertje blijft het geheel altijd demontabel (gelukkig...). Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 Geplaatst door Geerdie: Geerdie, Lach me niet uit! Ook JIJ bent demontabel met behulp van een scherp plamuurmes en een mokertje!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mahonie Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 Zouden Klaas en Spido met een plamuurmes en een mokertje (of Moker) te scheiden zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 13 oktober 2003 Author Report Share Posted 13 oktober 2003 Geplaatst door Ome Henk: De Sphinx had er op onregelmatige tijden ook "last" van en die was 5 jaar. Dezen zijn 9 jaar. Het kan ook met andere belastingen in je huis te maken hebben. Ik krijg ze iig wel altijd stil. Gelukkig is de brom bij mij niet storend. Staat er 230V op het typeplaatje aan de achterkant bij de net-entree Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 Geplaatst door Ome Henk: De Sphinx had er op onregelmatige tijden ook "last" van en die was 5 jaar. Dezen zijn 9 jaar. Dikke kans dat die trafo's nog op 220V zijn gewikkeld. Nu krijgen ze waarschijnlijk iets overspanning. Onbelast kunnen ze ook op de toppen van de lichtnet sinusspanning in verzadiging gaan. Dit betekend grotere stroompieken wat tot extra brom kan lijden. Trafo's worden doorgaans uitgerekend om net niet in verzadiging te gaan om de trafo verliezen zo klein mogelijk te houden. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 Geplaatst door FrankD:Trafo's worden doorgaans uitgerekend om net niet in verzadiging te gaan om de trafo verliezen zo klein mogelijk te houden. Frank Nee Frank, minder verzadiging levert ook beduidend minder ijzerverlies op tegen iets meer koperverlies (al hoeft dat niet). Het wordt gedaan om de kosten zo laag mogelijk te houden. Lang geleden werden trafo's berekend op 10% tot wel 20% overspanning. Met zo'n trafo moet dat dus goed gaan op 230V. Tegenwoordig is het slechts een marge van 5%. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 Beste, Het heeft i.d.d. te maken met de kwaliteit van de trafo. Omdat PA versterkers op tour elke keer weer andere spanningen te zien krijgen, zijn deze gemaakt met een grote marge. daarom brommen de Crown's dus nooit. Ook Amplimo trafo's kunnen heel veel hebben voordat ze gaan brommen. Tevens willen mindere trafo's niet alleen brommen van een te hoge netspanning, maar ook van hf rommel, spikes en rimpel op het net. evenals snele variaties van netspanning (fluturatie), Weet dat nog wel bij Rene Petersen. als zijn krell begon te brommen, en we gingen meten stond de 230 ontzettend te fluctureren. Voor henk zijn er dus maar een beperkt aantal oplossingen. 1-stroom leverancier bellen, en dan geven ze je maar een betere groep. daar heb je recht op 2-Andere trafo's maar dat is heel erg kostbaar 3-grote servo gestuurde variac erachter . Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 ik heb hier 238 volt . en op mijn MF staat 220. hij schijnt er tevreden mee te zijn , want hij bromt niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:ik heb hier 238 volt . en op mijn MF staat 220. hij schijnt er tevreden mee te zijn , want hij bromt niet Beste Eric, Dan ben jij gezegend met een klasse trafo! . Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: Beste Eric, Dan ben jij gezegend met een klasse trafo! . Groeten, Bas twee . als je goed kijkt zie je ze zitten . wat een nepding eigenlijk h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: twee . als je goed kijkt zie je ze zitten . wat een nepding eigenlijk h Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 hahahah. lijkt wel een diepe put, waar twee trafo's in gevallen zijn :D. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 het schijnt ,dat als je hem door demidden zaagt , dat hij blijft spelen . wel leuk , heb ik ook mono blokken . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:het schijnt ,dat als je hem door demidden zaagt , dat hij blijft spelen . wel leuk , heb ik ook mono blokken . Op de inschakel vertraging na dan (zie foto ) Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts