Jump to content

De Aragon Palladiums spelen heel mooi

Recommended Posts

Wat is dat eigenlijk voor ding :confused:

Lees nog eens ff de derde post op de vorige pagina ;):D

:o Maar wat zijn wij een raar volkje :rolleyes: Eerst maken wij van korrels meel en vervolgens moet zo'n apparaat van dat meel weer korrels maken :wacko:

Dat Ome Henk..... Dat doen we om goedkope rommel om te zetten in "hoogwaardige" diervoeding. <_<

Erik, hoor jij het verschil tussen een Musical Fidelity en een Quad 606 ??

De MF is wat "sneller".

Een Spectral of Array is nog sneller, dat resulteert in dynamischer en opener klinken van je luidsprekers.

Waarbij ESL's heel snel zijn.

Magnetostaten en ribbons ook, maar dan hoofdzakelijk in het hoog. Voor het midden en laag is "snelheid" van een versterker minder van belang.

:rolleyes:

Beste Eric,

Verschillen in slewrate zijn zeker te horen. Neem een blokgolf als voorbeeld. Dit zijn alleen oneven harmonische, Koper instrumenten en hout bestaan ook uit veel oneven harmonische.

Waneer een pre (of poweramp) een te lage slew heeft, zal hij de stijgende lijn van de blokgolf niet kunnen volgen. Hierdoor ontstaan er dus afwijkingen t.o.v. het orgineel. Echter, pre's en poweramps met een veel te hoge slewrate kunnen juist weer "overshoot's" geven. Wanneer de flank van de blokgolf dus stijgt, zal hij tever doorschieten. Dit voegt weer harmonische toe die er niet horen te zijn. Vaak vertaald dit zich in een dunnige metalig randje wat wordt toegevoegd aan blazers etc. Ik heb het vermoeden dat de Spinx PJ12 mono eindblokjes dar last van hadden.

De slewrate moet zo zijn, dat de amp tot een maximaal gegeven voltage gain snel genoeg is.

Groeten,

Bas

Het verschil zit duidelijk hoorbaar in midden en hoog, bijv. bij het aanslaan van gitaarsnaren, de ferme tik komt nu duidelijker en heftiger over dan bij de buizen pre, die nogal 'soft' en rustig is.

De andere buisjes die ik heb geprobeerd brachten vooral verandering in de openheid, maar ook de snelheid ging erop vooruit.

In het laag is ook veel veranderd, dit is beter te volgen, instrumenten kun je beter herkennen en onderscheiden, terwijl dat met de buizen behelpen was, het laag was wat wollig en een beetje difuus.

Maar laat ik niet teveel op m'n recensie vooruit lopen, dit zijn mijn eerste ervaringen in een notendop, ik wil nog veel meer muziek beluisteren alvorens een uitgebreide recensie te schrijven :)

Andr

Zeg Erik, lees het verhaal van Picoso nog eens na over de sessie bij Henk.

Daar speelde in principe heel mijn set, op de speakers na.

Dat geluid heb ik nu ook ongeveer, maar dan uiteraard met het karakter van mijn speakers, die anders klinken dan de Ushers van Henk.

LINKJE

Andr

Beste,

Zal hier een aantal voorbeelden laten zien. De metingen zijn van Stereophile. De onderstaande metingen zijn van verschillende eindversterkers, in verschillende prijsklasse

10 Khz blokgolf aan 8 Ohm (overshoot)

PSAHCAFIG02.jpg

10 Khz blokgolf 8 Ohm (teveel overshot)

Bel200fig03.jpg

10 Khz blokgolf 8 Ohm (iets te traag)

A88FIG02.jpg

10 Khz blokgolf 8 Ohm (veel te traag)

LINkFIG08.jpg

Zeer goede blokgolf reproductie. niet te snel, niet te traag

Rot1080FIG2.jpg

Verbazend genoeg laten een van de duurste de slechste resultaten zien. Uit respect zal ik de namen van de amps niet noemen.

De laatste die nagenoeg ideaal meet, is de budget Rotel RB-1080.....Misschien nu wat meer begrip waarom ik soms zoveel kritiek heb op zogenaamde state of the art highend producten.

Groeten,

Bas

Beste,

Zal hier een aantal voorbeelden laten zien. De metingen zijn van Stereophile. De onderstaande metingen zijn van verschillende eindversterkers, in verschillende prijsklasse

PSAHCAFIG02.jpg

Bel200fig03.jpg

A88FIG02.jpg

LINkFIG08.jpg

Rot1080FIG2.jpg

Verbazend genoeg laten een van de duurste de slechste resultaten zien. Uit respect zal ik de namen van de amps niet noemen.

De laatste die nagenoeg ideaal meet, is de budget Rotel RB-1080.....Misschien nu wat meer begrip waarom ik soms zoveel kritiek heb op zogenaamde state of the art highend producten.

Groeten,

Bas

Maar...??? is alleen die blokgolf bepalend voor een goed geluid..??? :confused: .

Meten en luisteren zijn 2 verschillende dingen Bas.

Ik heb de RB1090 in mijn set gehoord, misschien meten die ook wel perfect, maar mijn voorkeur ging toch echt niet naar die versterker :unsure:

Je vertelt er niet bij wat voor belasting deze versterkers hadden, was dat vergelijkbaar met een speaker of was het een ohmse belasting?

Andr

Beste,

PSAHCAFIG02.jpg

Bel200fig03.jpg

A88FIG02.jpg

LINkFIG08.jpg

Rot1080FIG2.jpg

Groeten,

Bas

Maar...??? is alleen die blokgolf bepalend voor een goed geluid..??? :confused: .

Beste Hans,

Het zegt heel veel over de natuurlijkheid met betrekking tot moeilijke harmonische.

Bijna alle versterkers waarvan ik koper en hobo's neuzig of metalig vond klinken, lieten ook fouten zien bij blokgolf metingen. Daarom zijn s'ommige ESL's zo ontzettend natuurgetrouw. Die kunnen veel beter met onevenharmonische overweg dan veel conus systemen.

Ik heb op et conservatorium ook klanksynthese gehad, en d.m.v. geluiden te verklaren via scope metingen werd me al vrijsnel duidelijk, waarom bepaalde instrumenten zelden goed klinken over hifi. Dit zijn bijna altijd isntrumenten met veel onevenharmonische.

Bij een overshoot in blokgolf komen er harmonische bij die er niet horen. En dat hoort de luisteraar die zeer bekend is met instrumenten in het echt meteen.

Groeten,

Bas