erik klijnsmit Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 beste mensen , afgelopen zaterdag was voor mij een leuke en leerzame dag . ik ben nl naar de vad show geweest , en daarna naar hans van liemp en zijn set . op de vad show heb ik mij erg vermaakt , met al die mooie apparaten . om twee uur was ik er ,en onmoette daar hans . om dat het niet erg handig was om met een hele groep de vad af te struinen , ben ik samen met hans wat dingen wezen beluisteren . eerst zijn we naar het hokje van martin logan gegaan . daar stonden twee hybride esl,s te spelen , ik meen op een paar buizen versterkers . er waren twee dingen die mij opvielen . -het mig /hoog was erg open en sprankelend , waardoor de vrouwen stem er heel goed uitkwam . -maar ,, het lage grdeelte van de stem van de vrouw , klonk erg difuus , . het hoge gedeelte was heel goed plaatsbaar ,en stond recht voor je , maar het lage gedeelte klonk versmeerd tussen de twee speakers . ik zat echt met mijn hoofd te draaien omdat het een hele rare gewaarwording is . net alsof de twee woofers uit fase stonden . maar dat kon ook weer niet want het laag was over het algemeen , best behoorlijk aanwezig . okeej , toen zei hans , laten we maar eens naar b en w gaan . we moesten even wachten voor de deur voordat we naar binnen konden , en zodoende konden we de poster bekijken die aan de ingang hing met daarop een mooie plaat van een studio met 5 b&w speakers . toen we binnen mochten heb ik me eerst vergaapt aan die kollosale speakers met hun versterkers . op de versterkers stond een ohm teken , het merk weet ik niet meer . maar nu luisteren . ik zat met mijn hoofd bijna boven het kruisje dat met plakband op de vloer was aangebracht , dus zodoende precies in de sweetspot . ene meneer jean marie gijsens ?? deed het woord en vertelde het een en ander over de opname techniek van de sacd , en over polyhymnia . leuk . toen zette hij een cd op met daarop een 30 jaar oude opname ,die in quadrophone was opgenomen . hij had deze band een op een gekopieerd op een sacd . ONGELOOFELIJK !. wat mooi . ook kregen wij een piano te horen , in stereo ,en in meerkanaals . dit vond ik wat minder geslaagd , omdat de piano wel 12 meter breed leek , en klonk . maar toen . de 4e van mahler . weergegeven door 5 b&w nautilus weet ik veel , met ohm versterkers en een sacd speler . ONTROEREND , SCHITTEREND , ECHT , niet net echt ,maar bijna echt . ik ben niet gauw inder de indruk van iets , maar dit was echt bizar . zo mooi , zo echt , ik waande me in de concert zaal . het podium , de muziekanten , de strijkers de diepte , de dynamiek , het gevoel alsof je er midden in zat . ik kreeg er tranen van in mijn ogen . (gelukkig zag hans er niks van , ik heb ze snel afgedroogd ). al veel te snel zette hij de muziek weer uit . ik had er uren kunnen zitten , misschien wel dagen . dit was echt mooi .!! okeej , toen gingen we naar transtec . daar zat kermit nog steeds (volgens mij zat hij er al twee uur ), en gingen we naar de kefs luisyteren . die stonden nl opgesteld . ik vond ze niet echt mooi . een beetje scherp hoog , weinig laag , een beetje yoko zeg maar . toen ging de esl 989 voor ons staan ,. de mijnheer van transtec zette wat piano op . klonk erg mooi , daarna nog wat piano , en nog een stukje piano . hmm , ik vroeg me af of ze nog ergens anders goed in waren ?? maar , gelukkig vroeg kermit om een stukje orgel (ik durfde het nl bijna niet te vragen ) en er werden twee orgelstukken opgezet . ja ,, en dat ging iets te enthousiast ., na de eerste pedaaltonen ,die de vliezen enorm deden resoneren , sprong er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:maar toen . de 4e van mahler . weergegeven door 5 b&w nautilus weet ik veel , met ohm versterkers en een sacd speler . ONTROEREND , SCHITTEREND , ECHT , niet net echt ,maar bijna echt . ik ben niet gauw inder de indruk van iets , maar dit was echt bizar . zo mooi , zo echt , ik waande me in de concert zaal . het podium , de muziekanten , de strijkers de diepte , de dynamiek , het gevoel alsof je er midden in zat . ik kreeg er tranen van in mijn ogen . (gelukkig zag hans er niks van , ik heb ze snel afgedroogd ). ) Hans heeft ze bij mij ook niet gezien Je hebt gelijk Erik, wat was dat gaaf!!! De meest indrukwekkende ervaring in deze hobby tot nu toe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Erik, je kunt het ook zo zien. Jouw HK is iets minder gemodificeerd dan de mijne (tenminste electronisch). Door de kabel van Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Ik wil even in gaan op de test met de HK760's Eigenlijk was het verschil pas duidelijk toen we ruim een uur naar de HK van Hans hadden geluisterd en daarna die van Erik hoorden. Dit betekent dat je gewoon vrij lang moet wennen aan het geluid, voordat je een vergelijking kunt doen. De wisseltest sloeg echt nergens op, na nog geen 2 minuten en soms 1 minuut hoorden we de andere speler weer. Geen wonder dat eerst de ene het beste was en daarna de andere. Logisch ook dat Kermit graag een seintje kreeg wanneer er een wissel was. Ik denk dat de HK van Erik met xtc heel dicht in de buurt kwam bij de gemodificeerde HK van Hans. In feite was in beide spelers een stukje voeding verbeterd, bij de een intern en bij de ander extern. Hoeveel invloed de aangepaste uitgangstrap (en de clock) heeft valt niet te zeggen. Wat mij betreft waren de verschillen klein, we gebruikten ook niet de meest geschikte cd's naar mijn idee. Eigenlijk keken we alleen naar welke cd's we dubbel hadden. Ik heb er geen moeite mee om te stellen dat het xtc netsnoer bij de HK760 weinig invloed heeft, bij andere cdspelers hoor je meer veranderen. De Array eindversterker reageerde veel sterker op het netsnoer, maar de meningen waren verdeeld. De meesten waardeerden de betere ruimteweergave, de rust en de details, terwijl Kermit de glans van de violen miste. Dit laatste wil ik nog eens uitgebreid met Kermit gaan testen, wat gaat er precies verloren met zo'n xtc netsnoer en wat win je ermee. Ik let misschien veel meer op de beeldvorming en ruimtebeleving, terwijl Kermit de instrumenten opzich beluistert, daarbij heeft hij het voordeel van veel live klassiek luisteren wat ik mis, omdat het niet mijn favoriete muziek is. Ik wil er ook bij vertellen dat we niet op polariteit hebben gelet bij de netsnoeren, dit heeft ook zijn invloed. Het idee van de test was leuk, maar de uitvoering was helaas rommelig. Ik heb wel uitstekend vermaakt, dit soort sessies brengt steeds weer verrassingen en je leert de ander (en zijn denkwijze) meer waarderen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Eh Class Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 oktober 2003 Author Report Share Posted 20 oktober 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 oktober 2003 Author Report Share Posted 20 oktober 2003 Geplaatst door Duck-Twacy:Eh Class Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: jullie hoorden o zo veel verschil zeiden jullie . maar wat er nou beter was kon je niet zeggen . logisch als er geen verschil is Wat een onzin Erik! Ik zie best verschillen tussen een blondje en een brunette, maar welke nu beter is.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 De enige stabiele factor was Erik, want die hoort n Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 oktober 2003 Author Report Share Posted 20 oktober 2003 Geplaatst door cgm: Wat een onzin Erik! Ik zie best verschillen tussen een blondje en een brunette, maar welke nu beter is.. als je een eigen wil hebt . en niet afgaat op anderen ,dan weet je wat je mooi vind en wat niet . en dat heet dan smaak . maar als je zegt ik weet niet wat ik mooier vind , dan heb je geen smaak . Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: als je een eigen wil hebt . en niet afgaat op anderen ,dan weet je wat je mooi vind en wat niet . en dat heet dan smaak . maar als je zegt ik weet niet wat ik mooier vind , dan heb je geen smaak . ik hou van alle vrouwen.. eet jij iedere dag liefst hetzelfde? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 oktober 2003 Author Report Share Posted 20 oktober 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 oktober 2003 Author Report Share Posted 20 oktober 2003 Geplaatst door cgm: ik hou van alle vrouwen.. eet jij iedere dag liefst hetzelfde? ik eet iedere dag dropveters . samen met mijn dochtertjes . Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: ik eet iedere dag dropveters . samen met mijn dochtertjes . dropveter met dochter, is dat lekker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 BTW die Super audio CD sampler (Pentatone)uit dat rugzakje van HVT was alleen al de tocht naar de VAD waard. Op m'n HK doet die het al zo mooi, wat zou dat op zo'n B&W set doen..... (hebben we gisteren gehoord....) Nu draait de tweede (Challence). Ik moet toch maar eens gaan denken aan SACD (doe ik eigenlijk al langer, maar wacht toch nog even). Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Geplaatst door cgm: dropveter met dochter, is dat lekker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 oktober 2003 Author Report Share Posted 20 oktober 2003 quote: -------------------------------------------------------------------------------- Geplaatst door erik klijnsmit: ik eet iedere dag dropveters . samen met mijn dochtertjes . -------------------------------------------------------------------------------- dropveter met dochter, is dat lekker? --------------------------------------------- ja ,nu gaan de mannen grapjes maken h Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: ja ,nu gaan de mannen grapjes maken h Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Erik jouw CDspeler speelde via jouw Timmerrekje naar de Array pre, dan via een gevlochten interlink naar de eindversterker, en daarna weer met heel veel gevlochten koper naar de speakers... En mooi klinken als dat deed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:quote: -------------------------------------------------------------------------------- Geplaatst door erik klijnsmit: ik eet iedere dag dropveters . samen met mijn dochtertjes . -------------------------------------------------------------------------------- dropveter met dochter, is dat lekker? --------------------------------------------- ja ,nu gaan de mannen grapjes maken h Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Hebben jullie de twee cd-spelers ook ongemodificeerd vergeleken? (Er zijn altijd toleranties in de produktie.) Zoniet, hoe kunnen jullie dan weten welke hoorbare verschillen (if any) het resultaat zijn van jullie ingrepen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 en nu kom ik weer even om de hoek. als ik de recencie van erik lees zijn er GEEN duidelijke verschillen waargenomen. nu is hans daar neutraal in, maar andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Geplaatst door spido:Hebben jullie de twee cd-spelers ook ongemodificeerd vergeleken? (Er zijn altijd toleranties in de produktie.) Het zijn geen speakers! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Tjonge zeg, dat je zoiets subtiels is opgevallen! Je begint er al echt verstand van te krijgen, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts