Jump to content

Een leuke, en leerzame dag

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

ik gebruik zelf een interlink die IETS stabieler en lekkerder klinkt dan een standaard dropveter, en dan maar iets,in mijn oren.

dat is een kabel van 100 euro.

ik heb veel kabels geprobeerd boven de 500 euro, het vergelijk met een omhoog gekrikte equalizer,komt daar dan het dichts bij in mijn beleving, alles gaat erg opgedirkt klinken, met als resultaat dat het snel gaat irriteren.

dus met een xtc kabel gaat het niet altijd op, wat je daarmee doet is de hele boel gigantisch op equalizen.

een standaardnetsnoer is dan in mijn ogen een rustiger en veel stabielere keuze qua geluid.

natuurlijk is dit subjectief, ieder z,n smaak. :)

Geplaatst door spido:

Hebben jullie de twee cd-spelers ook ongemodificeerd vergeleken?

(Er zijn altijd toleranties in de produktie.)

Zoniet, hoe kunnen jullie dan weten welke hoorbare verschillen (if any) het resultaat zijn van jullie ingrepen?

het ging nietzo zeer om de spelers , maar om de interlinks .

kijk eens boven, ik houd er van als je ook nog het karakter van de componenten hoort.

vergelijking;;; ik heb een gibson les paul gitaar, als ik er allerlei spullen tussen zet hoor je het karakter van de gitaar niet meer, dus ik speel direct over de versterker, of met een simpel vervormertje. :D

Geplaatst door erik klijnsmit:

het ging nietzo zeer om de spelers , maar om de interlinks .

Hadden jullie dan niet beter het signaal kunnen omschakelen: via interlink 1, of (klik!) via interlink 2... maar wel vanaf dezelfde CD-speler en naar dezelfde versterker-ingang?

Nu hebben jullie de reeds bestaande verschillen tussen de beide CD spelers mee-beoordeeld, dunkt me.

Geplaatst door spido:

Hadden jullie dan niet beter het signaal kunnen omschakelen: via interlink 1, of (klik!) via interlink 2... maar wel vanaf dezelfde CD-speler en naar dezelfde versterker-ingang?

Nu hebben jullie de reeds bestaande verschillen tussen de beide CD spelers mee-beoordeeld, dunkt me.

dan gaat het er ook nog eens om WAT vind JIJ mooier?

:D

Geplaatst door JSA:

met classe :D

Classe of niet, het klonk subliem. En de grote Ohmega mono's van Classe zijn echt niet verkeerd hoor. Denk dat jij en ik alleen maar kunnen dromen van een dergelijke eindtrap.

Ik heb er ook van gedroomd! is precies hoe ik B&W ken met strijkers en koper.

Dit is wat ik al jaren roep! :D

Groeten,

Bas

Geplaatst door jopie:

voor erik niet. :D

ik vind orgel mooi .

op een set b&w nautilus 800 met ohm versterkers en sacd met 5 kanalen . :rolleyes:

maar met 5 pp,s had het zeker ook mooi geklonken .

het zit hem in het feit ,dat meerkanaals altijd natuurgtrouwer is dan twee kanaals .

dit geld alleen voor akoustische (klassiek /orgel) muziek .

dit kun je ook echt met 5 microfoons opnemen .

en dan klinkt het ook echt live.

zoals bij b en w .

Geplaatst door jopie:

dus met een xtc kabel gaat het niet altijd op, wat je daarmee doet is de hele boel gigantisch op equalizen.

een standaardnetsnoer is dan in mijn ogen een rustiger en veel stabielere keuze qua geluid.

natuurlijk is dit subjectief, ieder z,n smaak. :)

Jopie, volgens mij heb je nog nooit een xtc netsnoer in je eigen set gehoord :)

Ga nou geen verhaaltjes rondstrooien die betrekking hebben op je eigen ervaring met INTERLINKS :rolleyes:

Toen de xtc op de Array versterker speelde, had alleen Kermit een opmerking, Erik hoorde uiteraard niets en de andere 4 vonden het beter klinken.

Jij beweert eigenlijk dat deze 4 geoefende luisteraars een "ge-equalized geluid" prefereren .....

Als je er zelf nou bij was geweest dan had je recht van spreken gehad.

Andr

Geplaatst door erik klijnsmit:

iedereen WIST dat de XTC erop ging .

en ja , dan horen ze het wel .

al had je het ongemerkt gedaan , had iedereen lekker doorgeluisterd zonder het te horen .

Dat blijft gissen, ik heb meerdere keren gehoord hoe de Array versterkers reageren, bij mij thuis hebben Frank, Hans en Chris het ook duidelijk gehoord.

John Picoso is niet gek, Audiopaul ook niet en zo kan ik nog een heel rijtje noemen.

Alleen jij hoort het niet :)

Tis trouwens jammer voor je dat je de dure B&W's zo mooi vond, dat wordt jaren en jaren sparen of het komt er misschien zelfs nooit van :D

Andr

De reden dat ik vroeg om een seintje als er gewisseld werd van speler, was om me op de juiste zaken te kunnen concentreren. Als je het namelijk niet weet, dan ben ik voortdurend op 'zoek' naar het moment van wisselen en luister ik minder goed naar de dingen waar het werkelijk om gaat. Vandaar.

De verschillen waren voor mij in bijna alle gevallen duidelijk hoorbaar. Slechts toen de HK van Erik werd uitgerust met het XTC netsnoer was het verschil heel klein. In het algemeen vond ik de HK van erik iets helderder, terwijl die van Hans iets warmer klonk en een zekere 'gedemptheid' vertoonde. En als ik mij goed herinner een iets smaller beeld, maar dat weet ik niet zeker meer

Het is bij verschillen zo dat het niet eenduidig is: op het ene aspect lijkt de kwaliteit er iets op vooruit gegaan, terwijl op een ander aspect weer iets ingeleverd wordt. En dan komt het stukje persoonlijke voorkeur om de hoek kijken... Ik ben in ieder geval bij de vergelijking niet tot een definitieve keuze gekomen.

Dat was anders bij het XTC snoer. Ingezet op de set van Hans ontstond er voor mij ineens een heel bekend klankbeeld. Dat vraagt enige toelichting.

Toen ik vorig jaar de quad 99CD-P speler en de 99 voorversterker had aangeschaft, was ik niet tevreden over het resultaat. Dus terug naar de dealer, alles aangesloten: prachtig. Weer thuisgekomen, aangesloten: waardeloos. Geen glans op de instrumenten, vooral strijkers hadden er onder te lijden, en een soort matheid. En alles leek kleiner afgebeeld. Terug naar Transtec voor onderzoek: alles was perfect in orde. Weer thuisgekomen: weer waardeloos. Toen een luistersessie bij Transtec met o.a. Goosens, mijn vriendin en ik. Het was prrachtig. We spraken af dat Goossens een keer langs zou komen om het zelf te horen als het nog steeds niet goed was. Thuisgekomen alles weer opgesteld en meteen de netsnoeren weer eens geordend. En het netsnoer van de CD-speler (zelfbouw afgeschermd, precies op maat voor mijn toenmalige Accuphase DP55) vervangen, omdat de lengte niet helemaal lekker meer was. Probleem opgelost! Dat afgeschermde netsnoer bleek de dader.

Toen ik de set van Hans met XTC hoorde, kreeg ik meteen associaties met de klank van mijn eigen set met dat afgeschermde snoer. Dus voor mij is het duidelijk: XTC klonk minder. Vooral de soloviool in de Dance Macabre liet de verschillen heel goed horen. Ik was dan ook stomverbaasd dat andere het juist mooier vonden. Jopie heeft het hiervoor op zijn manier vanuit een ander perspectief eigenlijk ook best goed verwoord.

Ik denk dat je ook niet zo hoeft te reageren op het gegeven dat Erik de verschillen niet hoort. Dat heeft m.i. niet zozeer met de kwaliteit van het gehoor te maken, maar veel meer met luistervaardigheden. Toen wij de HK vergeleken met de Quad hoorde Erik in eerste instantie ook geen verschillen. Tot ik hem duidelijk kon maken waar ik die verschillen wel hoorde.

In feite maakt het allemaal ook niet zo veel uit: ik zou met beide spelers evenveel van al die prachtige muziek kunnen genieten. Dat kleine beetje klankverandering verhoogt mijn luistervreugde echt niet. In feite bevinden beide spelers zich op het zelfde hoge niveau.