Jump to content

Een leuke, en leerzame dag

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door erik klijnsmit:

en weet je wat mijn oren dan weer tegen mijn hersens zeggen >?

jullie hebben groot gelijk .

want als ik jullie het mooie beethoven laat horen , dan zou ik het heel onvriendlijk vinden om dan aan kabels te gaan denken , en mij niet te geloven .   :rolleyes:

Sprekende hersenen.... het moe nie gekker worden..... ;)

Hee Erik , als je die B&W's zo mooi vond , waarom ga je dan niet eens luisteren naar de Matrix 801s3 , daarop zijn geloof ik 80% van de klassieke opnames uit de 80/90er jaren op afgemixed als ik Bas moet geloven. En ja ze gaan ook goed laag dus die orgels moeten wel klinken op zo'n luidspreker.

Ze zijn iets te groot voor min ruimte en daarom ben ik op zoek naar de iets kleinere Matrix 802s3.

Geplaatst door JazzLuva:

Hee Erik , als je die B&W's zo mooi vond , waarom ga je dan niet eens luisteren naar de Matrix 801s3 , daarop zijn geloof ik 80% van de klassieke opnames uit de 80/90er jaren op afgemixed als ik Bas moet geloven. En ja ze gaan ook goed laag dus die orgels moeten wel klinken op zo'n luidspreker.

Ze zijn iets te groot voor min ruimte en daarom ben ik op zoek naar de iets kleinere Matrix 802s3.

wat kosten die ??

Ik heb ze vorig jaar uitgebreid beluisterd. Het zijn inderdaad hele mooie luidsprekers en ik heb hier heel wat Decca - opnames die inderdaad op 801's gemastered zijn. Maar ik miste toch de transparantie en natuurlijkheid van de electrostaat. Het is net of je van buiten naar binnen luistert, terwijl je met goede electrostaten binnen zit. Het laag kan heel fraai zijn. Je weet het niet....

Geplaatst door jopie:

in de studio werken ze ook met gewone kabels.

[heb ik dit niet al een keer gezegd????]   :)

Beste Jopie,

Het blijft me toch verbazen hoe mensen over studio's denken. In de studio's (i.i.g door mij en mijn collega studio techneuten) wordt wel degelijk top bekabeling toegepast. Deze kabels hebben allemaal gedegen researsch en onderzoek gehad, en voldoen daarmee veelal aan de strenge AES normen, die vaak toch wel verder gaan dan wat s'ommige highend kabel fabrikanten te bieden hebben. Kijk voor de grap maar eens op de Mogami website (veel gebruikte studio (multi) bekabeling bij de white papers. Dat gaat dus echt ver en diep!.

Heel erg grappig is dat ik net van een AES lezing kom, gegeven door niemand minder dan Bruce Hofer oprichter van Audio Precision. Een van de behandelde onderwerpen was bekabeling.

En dit ging dus echt ergens over,

Ten eerste dat de RCA plug en ongebalanceerde connectie's zoiezo nooit uitgevonden hadden mogen worden :D. Zijn term ervoor was U crap :D (Voltage Grap). Uit hun metingen en onderzoeken bleek oa. dat je zoiezo al Groundloop's krijgt tussen links en rechts. Aangezien de Ground en signaal return een zijn krijg je hier een terugname in resolutie. De Oplossing van Bruce was om een linker en rechter (dropverter) te twisten, en deels waren hier groundloop elementen opgeheven. Heel erg toevallig (had ik echt niet kunnen voorspellen dat dit ter sprake kwam) heb ik een antal maanden terug al een prototype highend interlink gemaakt, waarbij links en rechts getwist in een mantel zijn aangebracht. Nu kan ik deels verklaren waarom dat zo goed klonk :D.

Groeten,

Bas

Volgens mijn informant is er niks mis met RCA mits je de verbindingen maar zo kort als mogelijk houdt.

In studio's en bij ander opname werk hoef je dat echter niet te proberen, je houdt met die grote afstanden geen signaal, en alleen brom over.

Daarom ook mijn stelling dat alle verbindingen zo kort mogelijk moeten zijn (uitzondering netkabels ??).

:)

Geplaatst door Kermit:

Ik heb ze vorig jaar uitgebreid beluisterd. (....)

Stonden ze bij TransTec, dan?

confused.gif

(...) maar ik miste toch de transparantie en natuurlijkheid van de electrostaat. (...)

De wazigheid als gevolg van het tegenfase-achterkantgeluid,

en de ijlheid door het ontbreken van de puntbron en de fasedraaiende vertragingslijn,

en de afwezigheid van weergave onder 100 Hz door de akoestische kortsluiting,

en de geringe dynamiek wegens de elektrische overslaggrens...

die zul je ook wel erg gemist hebben, h

Geplaatst door spido:

Geplaatst door Kermit:

Ik heb ze vorig jaar uitgebreid beluisterd. (....)

Stonden ze bij TransTec, dan?

confused.gif

(...) maar ik miste toch de transparantie en natuurlijkheid van de electrostaat. (...)

De wazigheid als gevolg van het tegenfase-achterkantgeluid,

en de ijlheid door het ontbreken van de puntbron en de fasedraaiende vertragingslijn,

en de geringe dynamiek wegens de elektrische overslaggrens...

die zul je ook wel erg gemist hebben, h

Aldus Spidoklaasbob:

"De wazigheid als gevolg van het tegenfase-achterkantgeluid,

en de geringe dynamiek wegens de elektrische overslaggrens..."

Erg flauw om zo te reageren. Was natuurlijk wel een open deur voor Spidoklaasbob. Iemand noemt een paar goede eigenschappen van een electrostaat, en Spidoklaasbob reageert met een opsomming van slechte eigenschappen van esl's. Voor iedere vorm en manier van muziekreproduktie zijn wel nadelen te benoemen. Ook voor dynamische speakers dus, bijvoorbeeld een PP. Wat wil je hiermee bereiken?

Groeten Robert