Jump to content

Kimber Kable Select KS 1030

PD
 Share

Recommended Posts

Kimber Kable Select KS 1030

Vanmiddag heb ik een tijdje kunnen luisteren naar deze “referentie” kabel van Kimber. Aan zo’n “referentie” kabel zit natuurlijk wel een prijs verbonden, zo’n 1500 euro per meter. Maar dan krijg je ook wat, nouja dat is te hopen. Daardoor was ik best wel nieuwsgierig naar hoe zo’n kabel nou klinkt (of niet). De KS 1030 is een zilver kabel van het type vlieggewicht dat goed is afgeschermd. Aan de enden van het slangen-vel-omhulsel zijn hoogwaardige WBT pluggen bevestigd. Als je de kabel zou kopen krijg je er een schitterende solid-state koffer bij. Al met al een kabel waar veel aandacht aan is besteed en dat qua uiterlijk ook wel wat mag kosten. Maar het belangrijkste is natuurlijk wat je nou voor verbetering krijgt voor dat geld. Daar is nou het luisteren voor.

De Kimber Kable werd beluisterd op een hoogwaardige set met als bron een Teac VRDS-9, de aansturing was van Audion met behulp van 2 “silver night” 300b (buizen monoblokjes) en de speakers waarmee werd geluisterd waren de Von Schweikert VR-1 en de Dali Euphonia MS-4. De speakers en de aansturing werden in verbinding gebracht doormiddel van de Van Den Hul Revolution. En de Kimber Kable werd ingezet tussen de Teac en de Audion. De WBT pluggen maken zich makkelijk

Met welke kabels heb je de kimbers vergeleken?

Zonder vergelijk vindt ik je verhaal niet echt een uitspraak doen over de kabel, maar kun je hooguit enthousiast zijn over de set als geheel in de akoestiek waarin deze stond opgesteld.

Ik heb de Kimber vergeleken met onder andere de Kimber PJB, van den Hul the first, Harmonic technology, van Medevoort silver cable en Accuphase kabel. Dit waren mij bevindingen.

Vandaar mijn " ;) "

De recensie draait wat mij betreft om deze zin:

"Heb je een knappe high-end set die goed is uitgebalanceerd en denk je meer uit je kabels te kunnen halen dan is het zeker aan te raden om deze kabel eens een kans te geven."

Snap alleen dit niet zo:

De Dali Euphonia MS-4 mochten nu spelen en laten horen wat de Kimber met hen deed.

Hoorde je nou wat de Kimber deed? Of hoorde je gewoon het verschil tussen de Von Zeikerts en de Dali's? ;)

Geplaatst door JSA:

Snap alleen dit niet zo:

Hoorde je nou wat de Kimber deed? Of hoorde je gewoon het verschil tussen de Von Zeikerts en de Dali's? ;)

Nee, ik ken de Dali's goed. En ze kunnen gaan spelen op een erg hoog niveau mits ze het apparatuur krijgen waar ze recht op hebben. De Dali's lieten meer verschil horen in kabels dan de Von Schweikerts. Daarom de keuze om het grootste gedeelte van de luister sessie met deze speakers te spelen. Ook de prijs verhoudingen waren nu wat meer in balans.

:D

Geplaatst door Puur:

In deze opmerking kan ik mij absoluut niet vinden!

Een kabel van 1500 euro plaats je in een thuis situatie eerder bij een paar speakers van 3700 euro per stuk dan bij een stel van 1490 euro (goedkoper dan de kimber). De von Schweikert's lieten waarschijnlijk hun beperkingen horen..

Hier nog even een foto van deze indrukwekkende kabel.

KS1030.jpg

Net een slang! eek.gif

Mensen, mensen toch!

Ik dacht dat dit een discussie forum was. confused.gif

Het lijkt erop dat er een wedstrijd wordt gehouden wie het beste zijn gal kan spugen over deze recensie. :(

Als we nou eens proberen om de uitspraken die we doen een beetje te onderbouwen, dan wordt het volgensmij een stuk plezieriger om te reageren op zulke topics. :)

Ik zelf vond het een leuker recensie om te lezen. Al zal ik zelf niet zo snel tot de aanschaf van zulke dure kabels overgaan.

Groet,

Rienk.

Geplaatst door Douma:

Het lijkt erop dat er een wedstrijd wordt gehouden wie het beste zijn gal kan spugen over deze recensie. :(

Nou, nou, nou, is het zo erg? Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat wel mee vind vallen. Het is in ieder geval niet mijn bedoeling gal te spuwen en volgens mij gebeurt dat ook niet.

Een leuk review heb je geschreven PD, maar je roept (bij mij) ook een paar vragen op :)

CD 3 (demo cd) van Burmester.

Uhhh juist.....

Kun je een paar titels en uitvoerenden noemen die op deze cd staan?

Het zou nl. heel goed kunnen dat ik een aantal nummers op andere cd's heb staan, zodat ik een beter beeld heb van het geluid zoals hier is beschreven.

Kun je ook een korte (vergelijkende) beschrijving geven van de andere kabels met elk van de speakers in deze test?

Ik denk wel dat de test ingewikkeld wordt als je speakers gaat wisselen, want dan verander je nogal wat in de set.

Ik test kabels het liefst zonder andere componenten te wisselen, maar soms krijg je hierdoor een indruk die niet 'neutraal' is omdat bijv. de speaker een deel van het geluid kleurt of een speaker presteert minder door de gebruikte speakerkabel.

Andr

Hai PD,

Leuke test, ik heb zelf de PBJ en ben daar tevreden over. De KCAG heb ik ook in huis gehad en vond ik (toen) te "scherp" en raakte bevoordeeld t.o.v. zilver. Daar ben ik een beetje op teruggekomen na onlangs een week Siltechs Signatures in huis te hebben gehad (die overigens helemaal niet te betalen zijn).

Ik heb zelf wel eens gedacht om de Select 1010 te proberen die nog een beetje te betalen is (500 euro of daaromtrent).

Wat was het verschil tussen de Select en de PBJ nu precies. Scheelde dat echt veel?

Groet,

Geplaatst door carl:

Ik heb zelf wel eens gedacht om de Select 1010 te proberen die nog een beetje te betalen is (500 euro of daaromtrent).

Wat was het verschil tussen de Select en de PBJ nu precies. Scheelde dat echt veel?

Groet,

Hallo Carl,

enige tijd geleden heb ook ik even mogen spelen met de demo set Kimber Select, ook naast een PBJ gehouden, belangrijkste verschil is het beter waarnemen van detaillering, de tonale balans is gewoon goed.

Het verschil tussen de koper en de zilver is minder groot, heb de neiging ze nog eens terug te vragen om er iets langer mee te spelen.

Groet Jitze

Geplaatst door jopie:

geloof absoluut niet in kabels van 1500 euro.

ik geloof helemaal niet in kabels

eek.gif

ik snap dan ook nog steeds niet dat er mensen zijn die zoveel geld uitgeven voor iets dat aan matriaal nog geen geeltje kost ,en waarvan het effect alleen maar tussen de oren zit .

schroef je komponenten eens open en kijk wat er inwendig voor bedrading cq printgeleiders in zit .

dan kan zo,n slang van 1,5k toch geen invloed hebben ?

de mensen willen bedonderd worden lijkt het wel .

Het beste kloop je natuurlijk een mini setje (of alles in 1 apparaat. zoals bv Linn heeft (of Bose). Helemaal geen kabels ) ;)

Behalve de LS kabels natuurlijk, maar ook daar is wel een oplossing voor.

Persoonlijk vind ik dat de bekabeling tussen de 10 en 20% van de setprijs mag kosten (om het in balans te houden).

Geplaatst door erik klijnsmit:

de mensen willen bedonderd worden lijkt het wel .

Hetzelfde met die Siltech's, zilver geinjecteerd met goud. Het is toch geen sieraad? Staan de muzikale eigenschappen of de prijs voorop? Ik weet het niet! Ik heb er wel wat (ongenuanceerde) gedachten over.

schroef je komponenten eens open en kijk wat er inwendig voor bedrading cq printgeleiders in zit .

dan kan zo,n slang van 1,5k toch geen invloed hebben ?

Iedere centimeter in de signaalweg wordt een signaal meer en meer aangetast, een goede kabel beperkt het n